V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Hadden we niet een "milieu draadje"?

Daar lijkt me deze discussie meer thuis ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Roman schreef:tja maar jouw volvo weegt geen 1700 kg ;)

en saxoke

die citroen's die ik de afgelopen 10 jaar nieuw gekocht heb..
en dat waren er 10 :lol: was er maar 1 die het verbruik benaderde en dat was de Ph2
de rest zit/zat allemaal hoger..dan de fabriekswaarden.

niet tot dat erg was, heb er me nooit aan gestoord..
mijn saxo komt als ik wil aardig in de buurt en zelfs er onder.
De C5 is veel moeilijker.
Komt in mijn ogen niet Door de auto of de bestuurder maar wel Door de belachelijke euronorm cyclus. (Nedc of zoiets)
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: brandstof toevoegingen

Bericht door BJG »

Het grootste misverstand is dat de nedc waarden als fabriekswaarden worden gezien. Ook in de pers wordt dit zo genoemd.

Nedc is gewoon een manier om verbruik van auto A en auto B onder vastgestelde condities te kunnen vergelijken.
Iedere auto krijgt verplicht zo'n test. Hierop wordt in Nederland oa de bpm en bijtelling gebaseerd.

Dit heeft eigenlijk niets met praktijkverbruik te maken.
En een beetje techneut snapt ook waarom.
Ik hoor heel vaak: 'mijn auto haalt de opgegeven verbruikswaarden niet'
Ik kan je zeggen: Dat doet hij juist wel. De nedc test is reproduceerbaar. Zou je je eigen auto voor de nedc test aanbieden dan zou hij exact het verbruik laten zien dat daarvoor is opgegeven.

Dat er vanuit de politiek en burger vragen komen naar een test die meer overeen komt met de praktijk begrijp ik volledig. Dat is een andere discussie. Die ontstaat ook mede door bovengenoemd wijdverbreid misverstand.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Helemaal juist BJG :smt023


Enkele maanden geleden een discussie gehad met een kennis die beweerde dat zijn auto achterlijk veel verbruikt. Toen ik hem zij dat verbruik vooral rijstijl afhankelijk is, en ook in wat voor soort verkeer je de verplaatsingen doet, bepalende factoren zijn voor het verbruik kon hij niet geloven.

Hij was er ook van overtuigd dat iemand die bvb in de bergen woont, even weinig zou verbruiken dan iemand die zoals ik hier in het vlakke noord limburg woon. Je kon hem niet wijsmaken dat dat niet klopt.... :roll:

De NEDC cyclus is ook op een testbank in een labo gedaan, in de werkelijkheid (zoals iedereen met de auto rijdt op de openbare weg) speelt bvb luchtweerstand, buitentemperatuur en de staat van het wegdek ook een rol in het werkelijk verbruik.

MAAR.....
aan sommige mensen krijg je dat nooit uitgelegd, die willen het gewooon niet snappen
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
nou daarom schreef ik dat ik mij er niet aan stoor...
ik rij een weg met veel verkeerslichten en rotonde's
en ik ben ook nog een stevige rijder..
dus de zuinigheidsprijs zal ik nooit winnen.. :oops:

enige wat ik wel kan vergelijken is de auto.s die ik zelf rij..
mijn rijstijl is niet anders..
en het valt me gewoon op dat de CRV het verbruik wat op papier staat enorm dicht zit bij het verbruik dat ik zelf realiseer..
terwijl dit bij de citroen's alleen voor de PH 2 gelde...
de rest lag er altijd wel tot 2 liter op 100 boven..

maar het is verder niet spannend hoor.. :lol:
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Ik haal de fabriekscijfers op de sloffen, met de 508 niet eens in de buurt ... :lol:

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Plaats reactie