Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 399
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:07
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Locatie: Sint Niklaas
onder de ruiten wisser zitten er ook maar daar heb ik geen foto van
daar zal ik dan eens voor zorgen
daar zal ik dan eens voor zorgen
lexia aanwezig
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Toevallig ben ik er vandaag ook maar aan begonnen.......
De laatste tijd met het warme weer, hoor ik steeds luider hoe de kleppen van stand veranderen met een soort van knakken.....
Mijn insteek was om te zien of ik de boel kon reinigen/smeren, maar het is iets ingrijpender geworden....... De C5 puristen vraag ik vriendelijk mijn relaas te skippen
Na het uitbouwen van de stuurkolom:
-middenconsole er uit
-lange sierstrip uit het dash halen
-radio er uit
-kachel bediening er uit
-ventilatieroosters met radio omlijsting er uit
-2x bout (dop 13) links aan de deurstijl, 2x bout (dop 13) rechts aan de deurstijl.
-2x bout daar waar de kachelbediening heeft gezeten (dop 10)
-2x bout links en rechts van waar de radio heeft gezeten(verstopt onder zwarte tape, dop 10)
-ruitenwisser mech uitbouwen
-aan de bestuurderskant achter de draadboom, 2x dop 13, zeer lange bout verwijderen.
Nu kan het dashboard terug getrokken worden, doe dit steeds een klein stukje om te zien welke kabels er los moeten. Op den duur kun je het dash op de stoelen leggen.
Bij vervanging van het complete huis, succes......... bij vervanging van alleen de kleppen, lees verder.
Je kan nu het bovenste deel van de kachel unit verwijderen, haal eerst de vier motortjes los, 2 links en 2 rechts van het kachelhuis, let goed op welke waar zit.........
Het bovenste deel kun je wegnemen door 6 schroeven torx 20 te verwijderen, 2 zitten er onder het schuim verstopt.
Haal het bovenste deel weg, en neem de kleppen weg die nu vrij liggen. Ze zitten alleen nog met een klein armpje vast wat je los kunt klikken.
Je ziet nu de kleppen die een probleem kunnen hebben.
Na heel veel proberen te reinigen en inspuiten etc, werd het alleen erger, dus heb ik voor een oplossing gekozen die CX rijders misschien nog wel kennen..... De zaag er in..
Bijgevoegd een paar fotos over hoe ik het gezaagd heb. terugplaatsen met lijm en daarna afkitten, de volgende keer gebruik ik zwart. Door op deze wijze te zagen, kun je de kleppen er uit halen, is het goed te lijmen/kitten. Het bovenste gedeelte van het kachelhuis druk alles goed op zijn plek, en het motortje draagt ook bij aan de stevigheid.
De laatste tijd met het warme weer, hoor ik steeds luider hoe de kleppen van stand veranderen met een soort van knakken.....
Mijn insteek was om te zien of ik de boel kon reinigen/smeren, maar het is iets ingrijpender geworden....... De C5 puristen vraag ik vriendelijk mijn relaas te skippen
Na het uitbouwen van de stuurkolom:
-middenconsole er uit
-lange sierstrip uit het dash halen
-radio er uit
-kachel bediening er uit
-ventilatieroosters met radio omlijsting er uit
-2x bout (dop 13) links aan de deurstijl, 2x bout (dop 13) rechts aan de deurstijl.
-2x bout daar waar de kachelbediening heeft gezeten (dop 10)
-2x bout links en rechts van waar de radio heeft gezeten(verstopt onder zwarte tape, dop 10)
-ruitenwisser mech uitbouwen
-aan de bestuurderskant achter de draadboom, 2x dop 13, zeer lange bout verwijderen.
Nu kan het dashboard terug getrokken worden, doe dit steeds een klein stukje om te zien welke kabels er los moeten. Op den duur kun je het dash op de stoelen leggen.
Bij vervanging van het complete huis, succes......... bij vervanging van alleen de kleppen, lees verder.
Je kan nu het bovenste deel van de kachel unit verwijderen, haal eerst de vier motortjes los, 2 links en 2 rechts van het kachelhuis, let goed op welke waar zit.........
Het bovenste deel kun je wegnemen door 6 schroeven torx 20 te verwijderen, 2 zitten er onder het schuim verstopt.
Haal het bovenste deel weg, en neem de kleppen weg die nu vrij liggen. Ze zitten alleen nog met een klein armpje vast wat je los kunt klikken.
Je ziet nu de kleppen die een probleem kunnen hebben.
Na heel veel proberen te reinigen en inspuiten etc, werd het alleen erger, dus heb ik voor een oplossing gekozen die CX rijders misschien nog wel kennen..... De zaag er in..
Bijgevoegd een paar fotos over hoe ik het gezaagd heb. terugplaatsen met lijm en daarna afkitten, de volgende keer gebruik ik zwart. Door op deze wijze te zagen, kun je de kleppen er uit halen, is het goed te lijmen/kitten. Het bovenste gedeelte van het kachelhuis druk alles goed op zijn plek, en het motortje draagt ook bij aan de stevigheid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zeg maar André
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Overigens chapeau voor de aanpak en beschrijving
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Netjes doordacht , dat zagen kan best zou ik ook doen! 
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 399
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:07
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Locatie: Sint Niklaas
-ruitenwisser mech uitbouwen
-aan de bestuurderskant achter de draadboom, 2x dop 13, zeer lange bout verwijderen.
hier ga ik nu ook aan beginnen
-aan de bestuurderskant achter de draadboom, 2x dop 13, zeer lange bout verwijderen.
hier ga ik nu ook aan beginnen
lexia aanwezig
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
@kaptein Rob: hij is weer bijna gereed, op de radio/scherm/knieairbag/ruitenwissers/etc na
@JW: Kleppen zijn niet vervangen, ze waren ook nog heel. mijn hoop was om het van bovenaf te kunnen reinigen/smeren voor het kapot ging. Dus eigenlijk nu geluk. De volgende keer heb ik een setje kleppen liggen voor ik er aan begin.......
@Herman:
@C5Jean: mocht je nog vragen hebben, hoor ik het wel.
@JW: Kleppen zijn niet vervangen, ze waren ook nog heel. mijn hoop was om het van bovenaf te kunnen reinigen/smeren voor het kapot ging. Dus eigenlijk nu geluk. De volgende keer heb ik een setje kleppen liggen voor ik er aan begin.......
@Herman:
@C5Jean: mocht je nog vragen hebben, hoor ik het wel.
Zeg maar André
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
er zitten clipsen tegen het schutbord wat heb je daar meegedaan,of hebt ge kachel weggenomen
dat ken ik niet zien op de foto?
dat ken ik niet zien op de foto?
V.I.P.


Berichten: 612
Lid geworden op: 12 mei 2007 09:59
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Locatie: Rosmalen
Fijn dat je geen zwarte kit hebt gebruikt. Kun je nog beter zien hoe het zit ! Heb je er nieuwe kleppen in gezet ?
C5 Break 2.0i exclusive 2002
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
@JW: Kleppen zijn niet vervangen, ze waren ook nog heel. mijn hoop was om het van bovenaf te kunnen reinigen/smeren voor het kapot ging. Dus eigenlijk nu geluk. De volgende keer heb ik een setje kleppen liggen voor ik er aan begin.......
dat staat hierboven
dat staat hierboven
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 399
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:07
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Locatie: Sint Niklaas
ik zit hier te zoeken moet die ruitenwissermotor er ook uit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
lexia aanwezig
Berichten: 399
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:07
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Locatie: Sint Niklaas
ja dus anders kan je hier niet aan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
lexia aanwezig
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Ja, de ruitenwisser motor moet er uit om ze te zien.....
Het hele mechaniek zit met 3 torx bouten vast. daarna is het een beetje puzzelen maar kun je hem naar boven halen. De twee bouten zitten dan achter de plastick slang.
@JW: de lagering(of liever het gebrek daaraan) was niet ingesleten......
Er was wel een behoorlijk gebrek aan smerend materiaal. Dit zorgde er voor dat wanneer het door de buiten temperatuur warm werd, de kleppen eigenlijk vast kwamen te zitten in het draaiend gedeelte. (droog en vuil draaipunt). Hierdoor draaiden de kleppen schoksgewijs, wat een tikkend/knakkend opleverde.....
@Willy, je vraag is me niet duidelijk. Welke clipsen?
Het hele mechaniek zit met 3 torx bouten vast. daarna is het een beetje puzzelen maar kun je hem naar boven halen. De twee bouten zitten dan achter de plastick slang.
@JW: de lagering(of liever het gebrek daaraan) was niet ingesleten......
Er was wel een behoorlijk gebrek aan smerend materiaal. Dit zorgde er voor dat wanneer het door de buiten temperatuur warm werd, de kleppen eigenlijk vast kwamen te zitten in het draaiend gedeelte. (droog en vuil draaipunt). Hierdoor draaiden de kleppen schoksgewijs, wat een tikkend/knakkend opleverde.....
@Willy, je vraag is me niet duidelijk. Welke clipsen?
Zeg maar André
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
willy4 schreef:er zitten clipsen tegen het schutbord wat heb je daar meegedaan,of hebt ge kachel weggenomen
dat kan ik niet zien op de foto?


