Pagina 5 van 12
Re: caravan trekken
Geplaatst: 21 aug 2007 09:07
door Harm
Heb je je combi er al op gezet? Moet volgens mij een relaxte combi vormen die jij hebt...
Re: caravan trekken
Geplaatst: 21 aug 2007 09:13
door Citrofreak2007
Algemene conclusie:
Citroen C5 - 2.2 HDI [5MT] (98 kW/133 pk), bouwjaar: maart 2001 - september 2003
44%
Trekt u met de Citroen C5 - 2.2 HDI [5MT] een beladen Kip (1996) Kompakt KK 37 EK van 860 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 44%. Dit betekent dat deze auto en caravan - bij zorgvuldige belading en uiteraard correcte bandenspanning, ook van de auto - een goed bij elkaar passende combinatie vormen.
U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u goed bruikbaar zal zijn.
Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op steile hellingen heeft u meer dan voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u meer dan voldoende kracht om weg te komen en is de hoeveelheid tractie bepalend.
wat kramen zij in mijn geval verschrikkellijke onzin uit! ze zouden eens moeten weten wat voor doodsangsten ik heb doorstan bergop, bang dat de auto gewoonweg in z'n vier met 110 af zou slaan

Re: caravan trekken
Geplaatst: 21 aug 2007 09:24
door Harm
Ergo: check uw auto!

Re: caravan trekken
Geplaatst: 21 aug 2007 09:26
door Robbert
Citrofreak2007 schreef:Algemene conclusie:
Citroen C5 - 2.2 HDI [5MT] (98 kW/133 pk), bouwjaar: maart 2001 - september 2003
44%
Trekt u met de Citroen C5 - 2.2 HDI [5MT] een beladen Kip (1996) Kompakt KK 37 EK van 860 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 44%. Dit betekent dat deze auto en caravan - bij zorgvuldige belading en uiteraard correcte bandenspanning, ook van de auto - een goed bij elkaar passende combinatie vormen.
U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u goed bruikbaar zal zijn.
Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op steile hellingen heeft u meer dan voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u meer dan voldoende kracht om weg te komen en is de hoeveelheid tractie bepalend.
wat kramen zij in mijn geval verschrikkellijke onzin uit! ze zouden eens moeten weten wat voor doodsangsten ik heb doorstan bergop, bang dat de auto gewoonweg in z'n vier met 110 af zou slaan

Focus je nou niet meer op die slecht verlopen vakantierit, dat doet het probleem dat er mijn inziens overduidelijk zit bij jouw C5 niet oplossen. Mijn caravan is een stuk zwaarder, breder, hoger en minder gestroomlijnd dan jouw Kip. En het ging probleemloos. Dus ligt niet aan de Kip, maar aan een onduidelijk technisch mankement van je C5 :neutral:
Re: caravan trekken
Geplaatst: 21 aug 2007 11:22
door Citrofreak2007
i know, it's a shame, er is nog geen beslissing genomen over de c4, maar het is al wel zeker dat er een proefrit gemaakt zal gaan worden. sorry C5!
Re: caravan trekken
Geplaatst: 21 aug 2007 13:37
door EW
Citrofreak2007 schreef:
EW schreef:en een kipcompact is nog gestroomlijnd ook.
EEUUHHUMM! nou, wat een stroomlijn! cekers! (srry niet lullig bedoeld, maar ik denk niet dat ie zo heet erg gestroomlijnd is.
Wat Harm al zegt: een kip-compact is lager dan andere caravans (frontaal oppervlak zit lineair in de luchtweerstand). Bovendien zijn kip's (vanaf pak hem beet 1983) verder afgeschuind aan de voorkant wat ook tot een betere stroomlijn leidt (en dat is de CW-waarde en die zit er ook lineair in).
Re: caravan trekken
Geplaatst: 21 aug 2007 19:10
door citroendreamer
Is toch wel mooi al die foto's. De Burstner (430tn) mag 1200 kg zijn. Is leeg 970 kg. En ik hoef geen 110 berg op.

Re: caravan trekken
Geplaatst: 21 aug 2007 19:34
door EW
En die Burstner is dus een stuk minder gestroomlijnd dan een kipkompakt.
Re: caravan trekken
Geplaatst: 21 aug 2007 20:29
door Robbert
Onze Fendt is ook geen toonbeeld van de ideale stroomlijn. Wel lekker ruim van binnen

Foto gemaakt op tussenstop in Radstadt Oostenrijk, lekker aangekoppeld overnachten, 's morgens pootjes en neuswiel in en rijden maar

Re: caravan trekken
Geplaatst: 21 aug 2007 20:43
door Jeroentje
De combinatie HDI 110 pk met een Knaus Eurostar 495TF (leeg 1320 en vol op papier 1400) is me prima bevallen. Op de snelweg is 115 geen probleem. (voor mij altans) En in de bergen is de 2de versnelling erg sterk. Trok de handel vrij gemakkelijk een berg op.
Bij 100+ begon ie wel te slurpen. 14 a 15 liter per 100km
Re: caravan trekken
Geplaatst: 22 aug 2007 00:14
door Koenra
Robbert,
Overnacht je aangekoppeld? Dan gaat je auto aan de trekhaak hangen als hij zakt. Vind ik niet prettig, daarom koppelde ik mijn XM altijd af. Zal ik met de C5 (over anderhalve week op pad!) ook doen, werkje van niks, bovendien makkelijker om de caravan horizontaal te zetten.
Koen.
Re: caravan trekken
Geplaatst: 22 aug 2007 17:13
door Robbert
Koenra schreef:Robbert,
Overnacht je aangekoppeld? Dan gaat je auto aan de trekhaak hangen als hij zakt. Vind ik niet prettig, daarom koppelde ik mijn XM altijd af. Zal ik met de C5 (over anderhalve week op pad!) ook doen, werkje van niks, bovendien makkelijker om de caravan horizontaal te zetten.
Koen.
Een C5 zakt niet in

(mijn vorige auto, Xantia, deed dat wel)
Gebruik wel altijd het neuswiel, nooit problemen gehad of gezien dat C5 ook maar enigzins 'hing' aan de trekhaak.
Re: caravan trekken
Geplaatst: 25 aug 2007 01:09
door Koenra
Ik geef toe dat ik na een week nog geen ervaringsdeskundige ben, maar als ik de C5 open hoor ik de pomp en komt hij (sorry, zij) iets omhoog. (wel weer een andere ervaring trouwens, zo'n elctrische pomp). Dus ik blijf even bij mijn mening, maar ik zal mij na de vakantie weer melden met de praktijkervaring.
Vandaag zit de trekhaak er aan, met een heel fraaie wegzwenkende stekkeraansluiting, en de cruise control met authentieke PSA bediening. Zeer goede service van Oldenhage (dank aan dit forum voor de aanbeveling, leuk bedrijf, zeer servicegericht)), die ook nog even een stukje uitlaat hebben vervangen. 'Verder is er eigenlijk niets mis mee' zeiden ze over de auto, die ik bij ACC in Badhoevedorp kocht (verkopen frisse ex-leaseauto's, maar het oogt een beetje als een Zoef de Haas bedrijf. Maar de ervaring met de Picasso van mijn vrouw van drie jaar geleden (niet miin vrouw, maar de Picasso

) was voldoende positief om er nog een keer naar toe te gaan. Prijs/kwaliteitverhouding is echt de moeite waard)
Koen.
Re: caravan trekken
Geplaatst: 25 aug 2007 10:54
door ray82
acc nooit meer wat een klote bedrijf heb al 10 gedupeerde en we gaan naar de rechter
Re: caravan trekken
Geplaatst: 25 aug 2007 10:59
door Roman
Koenra schreef:Ik geef toe dat ik na een week nog geen ervaringsdeskundige ben, maar als ik de C5 open hoor ik de pomp en komt hij (sorry, zij) iets omhoog. (wel weer een andere ervaring trouwens, zo'n elctrische pomp). Dus ik blijf even bij mijn mening, maar ik zal mij na de vakantie weer melden met de praktijkervaring.
Koen.
hij kan ook naar zakken hoor hangt een beetje van het feit hoe je hem als laatste geparkeerd heb, als ik mijne in de garage rij dan staat hij meestal iets hoger als ik dan ff daarna de deur open doe corrigeerd de pomp naar de rijhoogte.
als je de kofferklep open en je duwt hem iets vanachter in, corrigeert de pomp ook weer door de auto weer naar rijhoogte te zetten.
het fenomeen van doorzakken zoals een xantia, bx ed, doet de C5 echt niet.
