Pagina 5 van 7

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 27 jan 2014 11:07
door Rowi
Dat schudden is kennelijk die "gare" motorsteun. Is dat dan zo verschrikkelijk duur, zo'n reparatie?

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 27 jan 2014 11:42
door boes
Als ie loopt op.3 poten EN je blijft daarmee rondtoeren ......weet je zeker dat je de boel sloopt!

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 27 jan 2014 15:13
door kos
Weet niet hoe het bij de benzine versie is, maar bij mij fase 1 diesel heb ik tijdens een weekendje Friesland ook last gehad van een inhoudende motor. Bleek nadien dat er langs de wielkuip opspattend water in de luchtfilter kwam. Was destijds een inforapid over. Wsl heeft het niets met dit verhaal te maken, maar je weet maar nooit!

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 29 jan 2014 23:10
door fjansz
boes schreef:Als ie loopt op.3 poten EN je blijft daarmee rondtoeren ......weet je zeker dat je de boel sloopt!
Zou het? Gisteren niets aan de hand, C5 liep als een speer. Maar vanochtend was het -5; wel starten bij 1/4 slag (op de 1e accu uit 2002!), maar meteen de melding 'storing uitlaatgas', service en katlampje op dashboard. C5 ging na 20 meter al in de 3-pits noodloop. Na ca. 3 km kwam de 4e cilinder er plots weer bij, maar de melding bleef.
Heb ca. 65 km gereden naar bestemming mét alle waarschuwingen.
Toen ik terug naar huis ging waren alle meldingen weg en C5 liep als nog steeds als een speer.

Ik denk: óf accu met nèt te weinig spanning, óf vervuilde EGR klep. Met name met kou is de drek in die klep knalhard en komt er weinig langs, waardoor het mengsel niet juist is volgens de sensor. Maar zal hem laten uitlezen bij ome Johan, kijken wat daar uit komt. Ms nog een paar busjes injectorreiniger bij de benzine. Ook de accuspanning maar even laten meten.

Overigens héb ik die motorsteun voor 168,- laten vervangen, maar door een nog rotter gebruikt exemplaar blijkt nu....

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 29 jan 2014 23:27
door c5jan
Gebruikte motorsteunen laten monteren :shock:

Rondje back to basics: doen alle bougies het nog wel goed, doen de bobines het allemaal nog wel goed...

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 29 jan 2014 23:37
door fjansz
c5jan schreef:Gebruikte motorsteunen laten monteren :shock:

Rondje back to basics: doen alle bougies het nog wel goed, doen de bobines het allemaal nog wel goed...
Yep, bougies & bobinebank door nieuw laten vervangen in december. Alleen die motorsteun was gebruikt....
Ding loopt verder prima, start goed, trekt goed. Ik gok op EGR klep. Laat het wel weten als 'ie vervangen is.

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 29 jan 2014 23:42
door c5jan
Hoe kan een EGR klep zorgen voor het op 3 poten lopen? Of neem ik nu iets aan wat niet geschreven is?

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 29 jan 2014 23:51
door JW-C5
Iceman schreef:Heb je haar al wel eens uitgelezen met de lexia? Als je feest verlichting hebt dan is er wat terug te vinden.
....Greetz Iceman :smt197
Zo te lezen is dat nog niet gedaan.
Dat zou mijn eerste actie zijn, daar komen codes uit en dan kun je gericht de oorzaak opsporen.

Groet,
JW

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 30 jan 2014 08:35
door boes
Dat de EGR het op 3 pootjes lopen kan veroorzaken. ..snap ik niet. Oorzaak van het niet meedoen ligt aan: geen brandstof of vonk. Wat voor kleur hebben de elektroden? Nieuwe bougies kunnen ook stuk zijn of bv een te grote afstand hebben. Injector en stekkers nalopen. Compressie met koude motor meten

Succes.

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 30 jan 2014 09:44
door fjansz
boes schreef:Dat de EGR het op 3 pootjes lopen kan veroorzaken. ..snap ik niet. Oorzaak van het niet meedoen ligt aan: geen brandstof of vonk. Wat voor kleur hebben de elektroden? Nieuwe bougies kunnen ook stuk zijn of bv een te grote afstand hebben. Injector en stekkers nalopen. Compressie met koude motor meten

Succes.
Nou ja, 3 pootjes, zo voelt het aan, maar is de beroemde 'noodloop'. Ik trap meestal toch het gas met beleid in, dan gaat hij stotterend sneller draaien, wordt de motor warm, en na een paar km loopt de motor weer gladjes 'als op 4 pitten'. Maw; dan is 'ie van de noodloop af.
Katlampje en service branden dan nog wel en als je voor een stoplicht staat zie j de melding 'storing uitlaatgas' op display verschijnen.
De EGR klep regelt deelteruggave gas aan inlaat (recirculatie). Gebeurt dat door vervuiling, kapot slangetje of weet ik wat, slecht of niet, dan denk ik dat er een verkeerde emissie-meting door de een of andere sensor wordt doorgegeven aan de comp, waardoor de uitlaatgasmelding en noodloop ontstaat.
Tenminste dat HOOP ik om van het gezeik af te zijn. Er is een oplossing voor ieder probleem zeggen ze.

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 30 jan 2014 10:58
door Iceman
JW-NHS schreef:
Iceman schreef:Heb je haar al wel eens uitgelezen met de lexia? Als je feest verlichting hebt dan is er wat terug te vinden.
....Greetz Iceman :smt197
Zo te lezen is dat nog niet gedaan.
Dat zou mijn eerste actie zijn, daar komen codes uit en dan kun je gericht de oorzaak opsporen.

Groet,
JW
Tja........

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 30 jan 2014 11:02
door boes
Ik weet wat de EGR doet! Dit is nou net niet het symtoom van een vervuilde klep. Als je toch blijft verdenken. ..dop je die tijdelijk af. Rijden...en je weet meer. Je zal alleen de bijbehorende storing móeten wissen.

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 30 jan 2014 12:46
door fjansz
boes schreef:Ik weet wat de EGR doet! Dit is nou net niet het symtoom van een vervuilde klep. Als je toch blijft verdenken. ..dop je die tijdelijk af. Rijden...en je weet meer. Je zal alleen de bijbehorende storing móeten wissen.
Blijkbaar niet, want vanochtend was het ook koud, maar starten lopen, geen enkele storing (meer).
Als het 'nou net niet het symptoom van een vervuilde klep' is, wat is het volgens jou dan wel?
Heb vaak auto uit laten lezen en daar komt in 99% van de gevallen niets uit.
Zelfs toen de bobinebank regelmatig haperde gaf het uitlezen geen code. Sterker nog; de Citroëndealer vond helemaal NIETS.
Pas toen ik twee dagen daarna echt stil stond en ik de C5 echt niet meer aan de gang kreeg, zag de ADAC man op z'n scherm 'storing cilinder 1'
Tsja, dat had ik toen ook wel in de gaten, alhoewel ik dacht dat het cilinder 2 was :D

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 30 jan 2014 13:00
door JW-C5
Hoe is het toen uitgelezen, met een Lexia3?

Als je het met een simpele OBD tool doet kan er wel eens niks uitkomen, maar met een Lexia kom je veel dieper, dan vind je alle opgeslagen foutcodes.
En ik geloof er niks van dat die er niet zouden zijn.....

Groet,
JW

Re: schuddend blok 2.0 16v

Geplaatst: 30 jan 2014 13:25
door fjansz
JW-NHS schreef:Hoe is het toen uitgelezen, met een Lexia3?

Als je het met een simpele OBD tool doet kan er wel eens niks uitkomen, maar met een Lexia kom je veel dieper, dan vind je alle opgeslagen foutcodes.
En ik geloof er niks van dat die er niet zouden zijn.....

Groet,
JW
Ik zal zo'n ding aanschaffen, kijken wat 'ie zegt.
Maarrrrr... tot op heden een hoop Lexia codes voorbij zien komen hier op het forum, alleen nauwelijks praktische oplossingen voor de beruchte 'spookmeldingen' die een uur later weer weg zijn.
Sommigen bouwen hun complete elektriek en MM uit om tot de ontdekking te komen dat dat het niet was. Anderen vervangen lambda en andere sensoren, wat het ook niet blijkt te zijn.
En al zijn er foutmeldingen die vanzelf weer verdwijnen; wanneer je kunt starten en wegrijden (en remmen) zonder problemen is er toch niks aan de hand?
Deze C5 was net 2000 euro, dus ik kan er nog enigszins om lachen (als een boer met kiespijn). Maar las net een ander forumbericht over een gloednieuwe van 47.000 euro met electronica problemen. Dan ben je echt de sjaak.