Pagina 5 van 6
Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )
Geplaatst: 25 jan 2012 19:32
door BJG
In ieder geval zou ik het nooit adviseren om te doen

Oorzaak van het roeten eindelijk gevonden.
Geplaatst: 18 mei 2012 14:13
door peeke 1972
Hey jongens, een paar maanden geleden heb ik hier eens een melding gemaakt dat onze dame roette. Het is eentje met roetfilter dus de conclusie was snel gemaakt dat het abnormaal was. Heb het gemeld toen ik haar binnen bracht voor een onderhoud bij de garage waar ik haar kocht. Het enige wat ik toen te horen kreeg was dat het niet abnormaal was en dat ze een product erin hadden gegooid en dat het wel zou minderen. Toen heb ik mijn klacht hier gepost en hier zeiden ze onmiddelijk dat mijn roetfilter eraan was waarschijnlijk ook omdat in tussentijd een foutmelding had gekregen dat ie bijna vol zat. Toen heb ik haar binnengebracht bij een citroen garage voor een groot onderhoud en heb er extra bij gezegd dat ze roette. Toen ik haar ging halen heb ik andermaal te horen gekregen dat er weer een product in was gedaan en dat ik maar eens een stukje moest gaan raggen. Wat ik dan ook gedaan heb. Maar het roetten bleef duren. Toen heeft Willy eens geopperd om bij hem langs te komen om haar eens te controleren en uit te lezen. Wat ik dus vandaag gedaan heb. Hij heeft haar volledig uitgelezen en enkele storingen eruit gegooid. En toen bij een visuele controle heeft hij het ontdekt wat de oorzaak was van het roeten. Er was een darm naar de turbo die niet goed vast zat. De spanring zat heel los en er hingen oliesporen ook heel recente. Dus de darm weer vastgezet. Na nog wat lullen terug naar huis gereden en ze is een heel andere auto geworden. Veel meer vermogen, gemakkelijker vertrekken uit stilstand gewoon geweldig. Het roeten zou nu stilaan ook moeten weggaan zei willy want nu zal er idd nog wat vuiligheid in zitten. Want vermoed toch dat het euvel al heel lang aan de gang is. Bij mij was het al sinds de aankoop. En verder is alles met de roetfilter in orde. Voor 47 procent vuil dus kan zeker nog een tijdje mee. Is blijkbaar vervangen geweest op 100000 km konden we zien in de lexia en volgens de auto kan die nog mee tot 300000 km. En te denken dat de garage al geopperd had om die te vervangen bij 160000 km omdat de dame zo roette. Maar goed dat ik daar niet op ben ingegaan. Weer een garage die in het vervolg van mijn dame moet blijven.
Re: Oorzaak van het roeten eindelijk gevonden.
Geplaatst: 18 mei 2012 15:51
door Timo 1972
Re: Oorzaak van het roeten eindelijk gevonden.
Geplaatst: 18 mei 2012 15:59
door Ronald
Groot onderhoud en een specifieke klacht en nog zien ze een losse turboslang niet ? Prutsers.
Willy
Gr. Ronald
Re: Oorzaak van het roeten eindelijk gevonden.
Geplaatst: 18 mei 2012 16:16
door GW-tje
En dat noemt zich dan ook nog Citroen garage? Maar pas op hè.....Willy is dan ook steengoed, hè!
Dat moeten we zeker niet vergeten.

Re: Oorzaak van het roeten eindelijk gevonden.
Geplaatst: 18 mei 2012 16:26
door peeke 1972
Ja idd Willy is echt top. Een echte liefhebber. Had zoiets:' ik moet en zal het vinden'. Voor de rest was onze dame in zeer goede staat, motorisch dan. Het is de bevestiging nogmaals dat citroen echt wel goed is. Heeft nu 160000 km en het is er motorisch niet aan te zien. De meesten beginnen dan hier en daar wel eens te zweten en dat is hier niet het geval. Ik zal maar hout vasthouden

Re: Oorzaak van het roeten eindelijk gevonden.
Geplaatst: 18 mei 2012 21:19
door GW-tje
Ah, joh, met zo'n kilometerstand is ze nog maar net van de choke, hè. Nog nauwelijks ingereden.....

Re: Oorzaak van het roeten eindelijk gevonden.
Geplaatst: 18 mei 2012 22:39
door EvilTwin
Die willy heeft wel een taart en/of biertje verdiend.

Re: Oorzaak van het roeten eindelijk gevonden.
Geplaatst: 19 mei 2012 10:10
door peeke 1972
Dat heeft ie idd. Dat gaat zeker nog in orde komen. Onze dame voelt zich nu heel goed in haar vel. Gisterenavond nog naar een etentje in limburg geweest. En toen eens regelmatig doorgetrokken. En vooral in de hogere toeren merk je dat het dag en nacht verschil is. Ze is heel bijterig. Zoals het bij een 16v-diesel zou moeten zijn. Het verschil is zo groot dat het precies is alsof ze gisteren gechipt is.

Re: Oorzaak van het roeten eindelijk gevonden.
Geplaatst: 21 mei 2012 23:12
door BJG
peeke 1972 schreef: Voor 47 procent vuil dus kan zeker nog een tijdje mee. Is blijkbaar vervangen geweest op 100000 km konden we zien in de lexia en volgens de auto kan die nog mee tot 300000 km. En te denken dat de garage al geopperd had om die te vervangen bij 160000 km omdat de dame zo roette. Maar goed dat ik daar niet op ben ingegaan. Weer een garage die in het vervolg van mijn dame moet blijven.
Even hier op inhaken:
Die 47%
is slechts de roetbelasting van het filter. Na regeneren staat deze waarde weer op 0%. En loopt daarna weer op tot 100% dan gaat de wagen weer regenereren. Dit zegt niets over de verzadiging met eolys en asdeeltjes.
Aan de teller 2 eolys in mg kun je zien hoeveel eolys er in het FAP zit.
Maar iig

voor willy
Re: Roet probleem , opgelost zie pag.5
Geplaatst: 22 mei 2012 09:15
door peeke 1972
Er zat nog 90 mg in. Hoeveel word er dan eigenlijk gebruikt per tankbeurt. Vind dit zo een kleine hoeveelheid?
Re: Roet probleem , opgelost zie pag.5
Geplaatst: 22 mei 2012 22:39
door BJG
De waarde die je ziet in mg is eigenlijk de hoeveelheid werkzame stof. Dus vandaar het rare getal.
Er zijn 3 mogelijkheden voor die 90 mg die je noemt:
90 mg resterend in het reservoir
Als jij met die 90 mg de resterende hoeveelheid in het reservoir bedoelt betekent dat dat het reservoir binnenkort moet worden bijgevuld. De 16 HDiF heeft een waarschuwingsniveau van ongeveer 89 gram. dat zou betekenen dat hij binnenkort begint te miepen dat het eolys moet worden bijgevuld.
90 mg afgezet in roetfilter
Als jij met de 90 mg de hoeveelheid additief afgezet in het roetfilter bedoelt (teller 2) dan betekent dit dat je ongeveer 110 a 120 000 km met dit roetfilter hebt gereden en dat deze eigenlijk is verzadigd met eolys, waardoor de opslagcapaciteit te weinig is en daardoor de tegendruk te hoog.
90 mg gebruikt sinds de laatste keer bijvullen reservoir
Dit is teller1, het betekent dat sinds het laatste bijvullen 90 mg is ingepoten,
dit zegt niet alles over de hoeveelheid in het fap, die kan tussendoor zijn vervangen waarbij teller 2 is gereset maar het reservoir niet is bijgevuld (teller 1)
Voor de berekening van de hoeveelheid vloeistof in het reservoir is deze teller van belang, tevens voor controle van de werking van de additiefpomp.
Al met al dus belangrijk om deze drie waarden uit te lezen, en daaruit conclusies te trekken.
Re: Roet probleem , opgelost zie pag.5
Geplaatst: 23 mei 2012 10:15
door peeke 1972
Ik weet het niet juist welke teller het was. Misschien weet willy het nog? WIIIIIIILLLLLLLLYYYYY!!!!!!!!lol. Zou ie het gehoord hebben. Het filter zou vervangen zijn op 100000 km volgens de computer en zou nog meegaan tot 300000 afhankelijk van het gebruik natuurlijk. Dus vermoed ik dat het roeten al van toen was en dat toen bij de vorige eigenaar het ook een beunhaas van een garage was en gewoon de filter heeft vervangen omdat ze roette.
Re: Roet probleem , opgelost zie pag.5
Geplaatst: 23 mei 2012 10:19
door willy4
ik weet ook niet meer

Re: Roet probleem , opgelost zie pag.5
Geplaatst: 23 mei 2012 19:26
door peeke 1972
We zullen nu wel zien als ze nieuwe vloeistof nodig heeft. Dan geeft onze dame wel een kreetje(piep, lol). Voor de rest is de roet nu nagenoeg weg en het weinige wat er nog uit komt zal wel nog wat smurrie zijn die er in zat. En dat ze nu aan het uitspuwen is zoals willy voorspeld had. Maar ze gaat er voor de rest als een speer er van door als je dat vraagt.