Ik heb mijn ac gewoon uit staan hoor, nooit problemen mee ( 1x per week even tijdje laten draaien tijdens een lange rit ), m.i. onzin om met dit weer de climate control te laten werken, ...
Heb dan ook verder geen klachten m.b.t. het ventilatiesysteem.
Ik regel het liever zelf
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Het middenconsole probleem van de C5-3 Door wat isolatie is het probleem bij mij onder controle, maar eigenlijk nog steeds niet bevredigend opgelost.
ihkv probleem analyse heb ik het losse vakje onder de myway verwijderd en ben daarna een grote rit gaan maken. Hiermee heb ik 2 dingen bereikt: De ventilatie van de middenconole is een stuk verbeterd (waardoor wederom het issue van een te hete middenconsole een stuk is verbeterd) en ik kan voelen wat er nu precies heet wordt.
Nu dat laatste was ik snel mee klaar, toen ik mij hand zo ongeveer brandde aan de onderkant van de myway. dat ding wordt echt behoorlijk heet. De kachelpijpen zijn ook wel lekker warm, maar met de myway erbij wordt het pas heet. En die wordt vooral aan de linkerkant heet (rechts zit er perforatie), bijdragend aan het effect dat de bestuurder vooral de hitte ervaart. Kennelijk zit er een stuk vermogenselectronica dat zijn hitte aan de onderkant afgeeft. Ik snap echter niet precies wat, aangezien ik een aparte versterker heb, zou de myway toch met 2 vingers in de neus moeten werken. De navigatieunit kan het probleem ook niet zijn, een tomtom blijft ook koud.
Enfin conclusie allereerst is dat je een algehele verbetering kunt realiseren door te ventileren, mijn idee is om het bakje aan de bovenzijde te voorzien van ventilatiegaatjes (bv in een patroon van 1-2 cm). En tevens te kijken of de koeling van de myway verbeterd kan worden. Bv door een ventilator te plaatsen. Nu wordt er hier beweerd dat ie dat al zou hebben, daar is mij echter niets van gebleken.
Elektronica werkt over het algemeen op 5 V of lager. Het boordnet in de auto heeft een spanning van ~13 V. Als er een 'domme' spanningsregelaar (=eentje die het teveel an spanning als warmte dissipeert) in de My Way zit, wordt er 3x meer vermogen verbruikt dan eigenlijk noodzakelijk is. Dat is niet zo handig als zo'n apparaat in een krappe ruimte is ingebouwd. De levensduur wordt er niet beter van...
De quick fix toegepast om ventilatie te verbeteren. Zie de fotos.
In het compartiment erachter heb ik een perfecte plek gezien om 2 8cm fans te kunnen klemmen die dan schuin van achteren / onderen tegen de myway aan blazen. Die heb ik dus maar besteld, schakel ze in serie zodat ze op 7V langzaam en stil draaien.
ALs blijkt dat ze daardoor lucht door de gaatjes heen blazen moet ik ze misschien wel weer dicht maken......Da's een kwestie van wat tape eroverheen aan de buitenkant....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet
Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Voor de mensen die met dit probleem te kampen hebben gehad, kunnen jullie zeggen hoe dit door de garage werd opgelost?
Op mijn C5 Tourer, die nog geen jaar oud is, weigerde de ventilatie het zopas ook. Zowel de automatische klimaatregeling als het manueel instellen van temperatuur of ventilatiestand doen het niet...
Nou ik heb de 2 8cm ventilatoren vandaag geinstalleerd.
ZIe de fotos. Ze staan nu in serie zodat ze niet zo hard draaien (7V, dus volledig onhoorbaar)
Ze dienen een 2 ledig doel, ten eerste de ventilatie rondom de myway te verbeteren, maar daardoor ook het wegnemen van een lokaal hotspot die bij koud weer na ca een uur rijden ledit tot een behoorlijk warme middenconsole. De combi van hete kachelpijp en myway maakt de boel daar erg warm , precies waar je knie tegen de midenconsole komt.
Het plaatsen van het bakje klemt de ventilatoren mooi vast . Toevalligerwijs zit er een dwarsbalkje waardoor de ventilatoren schuin omhoog staan en vrij lucht aan kunnen zuigen. De tape die je ziet is dus alleen om ze te fixeren tot het bakje er weer zit. Stroom heb ik van de stekker van de sigarettenaansteker afgetapt (daar zat al een tap voor de sfeerverlichting).
Komend weekend ga ik weer een stuk rijden en zal ik jullie mijn ervaring meedelen.
Overigens in dit koude weer heb ik afgelopen weekend eigenlijk voor het eerst de myway bewust horen blazen. En wel als je de motor afzet, dan blaast ie nog even na. Dat wordt dus veroorzaakt door de hete kachelpijp ernaast, bij warmer weer heb ik dit nog nooit gemerkt tenminste. En het is een vrij lawaaiige ventilator. . Als mijn myway al warm wordt, hoe zit het dan niet met de exemplaren zonder extra versterker. Die moeten echt aan de bak als je de muziek hard zet.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De gaatjes zijn nu feitelijk niet meer nodig . Deze waren bedoeld om een natuurlijke convectiestroom tot stand te brengen.
Nu wordt het geforceerd, de ventilator zuigt lucht uit van onderin de middenconsole (die is daar toch open) en het zal wel ergens weer buiten komen (langs de myway omhoog in elk geval). Als blijkt dat hierdoor het vakje warm gaat worden plak ik de gaatjes weer af...
Nu het werkt wel, maar het effect icm de gaatjes is dat de warme lucht nu via het bakje naar buiten geblazen werd. Met als gevolg een enorme puist hitte in het bakje, ik durfde mijn telefoon er niet in te leggen. Die gaatjes ga ik dus weer dichtplakken.
Ik had echter de 2 ventilatoren in serie geschakeld en mogelijk moeten ze toch op de volledige power draaien. 14V leek me echter weer wat veel.
Ik lees overigens in het andere topic (warme middenconsole) dat citroen ook zelf ventilatoren inbouwt bij klachten van klanten. Misschien moet ik dat eens laten doen. Ben benieuwd waar cit hem plaats. Heeft iemand info over deze service interventie?
Het echte issue is echter dat die myway zo enorm heet wordt icm met hete lucht van de kachel (alleen in de winter dus). Heb je een van beiden is er geen probleem, heb je beiden, dan wordt het echt te heet.
In de vorige reactie werd gesuggereerd dat citroen zelf ook ventilatoren inbouwd, ja dat is inderdaad het geval. In mijn citroen C5 ph 3 had ik een ander ventilatieprobleem van mijn rt 4 deze valt zelfs uit door het hitte probleem. De garage heeft voor dit probleem nieuwe software geïnstalleerd en ventilatoren geplaatst. Echter dat er een afwijkende hete luchtstroom was is mij niet opgevallen. Helaas is het probleem hiermee nog niet opgelost. De volgende oplossing die de garage aanbied is het vervangen van het systeem met een gereviseerd systeem.. (gelukkig garantie!!)
Dit probleem doet zich ook bij mij voor. De MyWay wordt erg warm en herstart na 45 minuten. Ook zonder gebruik NAV (SD kaartje eruit) en zonder muziek/radio.
Heeft deze workaround bij Exroosje de oplossing geboden? En is er iemand die dit probleem herkent en het door de dealer/garagist heeft laten oplossen?