Pagina 32 van 35

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 10 dec 2011 23:19
door tiezeman
Ik snap 'm Herman ;) ik zal binnenkort even een paar plaatjes schieten voor een berichtje in het voorstel-topic.

@Menno; ja, vaag probleem schijnt dit te zijn. Ik zal er eens een ritje naar de garage aan wijden, maar van wat ik lees hoef ik daar niet teveel van te verwachten.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 17 dec 2011 18:50
door XantiaC5Ph1Ph3
Vandaag eens goed naar het rooster onder de voorruit gekeken. Ik vind het nog steeds een verdomd,klungelige constructie van een junior engineer die dit bedacht heeft.
Maar wat opvalt is dat de luchtstroom niet tegen de ruit aankomt.
Nu kan ik mij voorstellen dat als je dat rooster er uit kunt wippen je dit zou kunnen vervangen door een engelse variant die je er op ze kop legt.
De uitstroomopening staat dan pal op de ruit gericht ipv 10 centimer langs de ruit lopend richting het interieur.

Volgende week eens bij de dealer vragen wat dat roostertje kost en hoe het er in het onderdelenboek uitziet.
en of het mogelijk is.
Als citroen dit niet oplost dan zelf maar eens wat origineels verzinnen uiteraard. Want ik ben nu na 2 maanden rijden in de ph3 dit euvel goed zat. Ramen die dichtslaan en niet ontwassemen daar kan ik slecht tegen. De ph1 had dit euvel nooit in de 9,5 jaar dat ik hem heb gereden.

Iemand wel eens over het rooster van een rechtsgestuurde C5 nagedacht om dat er op zijn kop in te monteren. Desnoods alleen het rooster gedeelte en de voorste afdekking te laten zitten.

Benieuwd naar de reactie van de echte techneuten van dit forum.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 17 dec 2011 18:55
door Klussie
XantiaC5Ph1Ph3 schreef:
Benieuwd naar de reactie van de echte techneuten van dit forum.
:smt017



en toen bleef het stil........


Zo werkt het hier niet helemaal meen ik :roll:

S6 verder.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 17 dec 2011 21:07
door exroosje
Welk rooster zou je om willen draaien? Dat ding bovenop is asymmetrisch, dus draaien is kansloos.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 17 dec 2011 21:40
door GSPallas
Op het duitse forum staan wat plaatjes van personen die middels gezette aluminium deeltjes de luchtstroom naar het raam laten gaan; is niet echt mooi, maar schijnt wel wat te doen. (ik kan het topic niet zo snel meer vinden, zoek ff verder)

Ook zijn er een paar die een extra verwarming hebben toegepast omdat ook de ruitenwissers anders steeds bevriezen omdat de ruit niet warm wordt.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 17 dec 2011 21:43
door Roman
toch begrijp ik het niet hoor... :oops:
ik rij nu dik 3 jaar met mijn ph3 en ik heb er geen last van ... :smt017

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 17 dec 2011 22:39
door Herman
Als mijn raam beslaat en druk op het knopje van de voorruitverwarmen is het zo weg! :smt023

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 18 dec 2011 00:15
door XantiaC5Ph1Ph3
Het is goed om te zien dat dat rooster er uit kan. Als ik een engels rooster bestel is deze in spiegelbeeld. Dan zaag ik heel voorzichtig de spijltjes er uit en kan deze in mijn eigen rooster zetten. Door het feit dat het engelse stuur ook een gespiegeld rooster heeft staat dan de blaasopening netjes naar het raam toe in plaats van langs de ruit blazen zoals ie nu doet. Dan ziet het er op het oog netjes uit en niet zoals andere duitsers het gedaan hebben met stukjes aluminium etc om de luchtstroom af te buigen. Ik denk dat ik op die manier het hoogste rendement kan behalen.

En ja voor de gene hier op het forum die er geen last van hebben. zou ik zeggen houden zo.
Je kunt je wellicht niet voorstellen wat voor ergenis het oplevert als je op straat stil staat te wachten voor de mist is opgetrokken. En dat terwijl je snel je kinderen op tijd op school wilt afzetten.

Ik kwam er vannet nog achter dat ik hier nog een electrisch element heb liggen die ik ook nog wel in bak bij kan plaatsen. Dan is het vanaf seconde 1 dat er een warme fohn staat op het raam.

Als ik dan toch het rooster ga aanpassen dan doe ik het maar goed ook. Dan heb ik er de komende zes jaar weer veel plezier van.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 18 dec 2011 03:31
door HJL
Sedert een paar weken is er nu een nieuwe aanjager geplaatst ( de derde al, de vorige in Februari '11) en sedert deze nieuwe aanjager is het aanwasemen van de ruiten veel minder + na het starten als de ruit volledig aanwasemt is ze ook sneller vrij. Gisterenavond met besneeuwde kledij in auto gestapt dan begon de voorruit na een 5 tal km te beslaan aan onderzijde en langs de A-stijlen aan beide zijden, voorruitontwaseming opgezet en binnen de 2 minuten was de voorruit 100% vrij, voor het vervangen van de aanjager was dit niet mogelijk zelfs gedurende een rit van 80km en met welke instelling van de airco ook. Naar men mij hheft gezegd zou er nu een aanjager van 't nieuwe type inzitten, de vorige twee waren van 't oude type(het verschil????). De temperatuurregeling werd bij mij in de war gestuurd door de warmte van 't Navidrive, na het plaatsen van de extra koeling en op dit moment ook al de derde nieuwe navidrive zijn er geen problemen meer met de temperatuurregeling. Voor het bevriezen van de voorruit is het nog wachten op wat kouder weer en sneeuwval, Gisterenavond was er al sneeuw tijdens de terugrit vanuit de Oostkantons, maar de temperaturen waren nog niet laag genoeg. Moest de voorruit nu nog bevriezen dan ga ik aan de twe voorste lamellen van het ventilatierooster iets affrezen zodat de luchtstroom daar meer naar de voorruit stroomt( heb al geƫxperimenteerd met platjes waarbij ik de luchtstroom van die 2 eerste richels op de voorruit richtte en dan was deze in geen tijd ijsvrij.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 18 dec 2011 11:53
door exroosje
Als je toch gaat zagen, waarom zaag je dan niet een vierkant stuk uit je eigen spijlen en lijm die omgekeerd weer terug? Die engelse gaat omgekeerd ook niet passen lijkt me . Het is een zeer asymmetrisch rooster zo te zien die aan 1 kant scheef loopt. Omdraaien gaat dus nog steeds niet passen.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 26 dec 2011 10:18
door filip
Herman schreef:Als mijn raam beslaat en druk op het knopje van de voorruitverwarmen is het zo weg! :smt023
Hier ook, als ik 's morgens vertrek gewoon even op de knop drukken en weg is de mist voor mijn ogen ;)

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 27 dec 2011 02:02
door MarsTDI
Van mijn ventilatie klopt nog steeds niet veel, maar de raamontwasemingstand doet het prima. Wel bij normale stand vaak een mistig randje onder aan de ruit bij heel erg (langdurig) vochtig weer.
De auto 'droogt' kennelijk niet heel erg goed tijdens het rijden.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 27 dec 2011 12:26
door Roman
gisteren met 5 man en de hond naar Denhaag geweest...
en tot dortrecht was het toch nat weer...
en ik moet zeggen.. geen last gehad...

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 28 dec 2011 13:45
door exroosje
Ik heb de middenconsole opengemaakt bij de versnellingspook mede omdat ik wel eens wilde kijken waar al die hitte vandaan komt.

Ik trof daarin een pijp helemaal links en rechts aan die langs de radio naar beneden lopen. Vermoedelijk voor de uitstroom openingen achter. Deze was verder niet geisoleerd, er zat alleen geluidsisolatie aan de binnenkant van de console zelf. Daar heb ik dus een stuk radiator folie tussen gestoken links en rechts.

Tevens is er een pijp die achter de radio langs loopt en dan vorkt in 2en om de versnellingspook naar beneden (vermoedelijk voor de voeten verwarming achterin). Het stuk wat vorkt bleek bij mij wat speling in te zitten ( ik drukte het links en rechts naar onderen vast en toen schoof het los onder de radio en vice versa) . Dus ik acht het niet onmgelijk dat daar hete lucht ontsnapt. Ik heb hem onderaan vastgeklikt en onder de radio de verbinding met duct tape omwikkeld en daarna er ook nog radiator folie overheen gedaan.

Ben benieuwd of de warmte nu wegblijft uit de middenconole. Zo niet, dan plaats ik nog een ventilator. Uiteindelijk als de warmte niet weg kan zal de boel onherroepelijk opwarmen. Maar als er een beetje lekt en nu niet meer, dan zou het een stuk verbeterd meoten zijn.

Re: Ventilatieprobleem C5 PH3

Geplaatst: 28 dec 2011 13:49
door tiezeman
Dat is waardevolle informatie, dankjewel exroosje.
Ik lees graag wat je ervaringen zijn.