Pagina 32 van 33

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 17 nov 2012 12:46
door Iceman
Had een bol defect op rechts voor, dame veerde voor geen meter. :smt089

Heb nu comfort bollen op de voorzijde, ze zweeft weer!!!! Heerlijk!! :smt193 :smt193

Met dank aan dit draadje om alleen de voorzijde te doen! :smt023

Balans tussen voor en achter is perfect.

Greetz Iceman :smt197

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 17 nov 2012 13:13
door JW-C5
Je was ook al óver de 200.000 km heen die voor de bollen staan :lol:

Groet,
JW

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 17 nov 2012 13:17
door Iceman
204600 op precies te zijn, stond er ook niet van te kijken.
Kan een keer als het 11 jaar oud is.

De defecte bol rammelde als ik er mee schudde.

Greetz Iceman :smt197

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 17 okt 2013 14:28
door hank4all
Nu is mijn C5 inmiddels 11 jaar oud, en ik heb geen idee of mijn bollen nog goed zijn, maar tijdens het rijden verneem ik wel meer rammeltjes en trillingen in de auto.

Is dit nu toe te schrijven aan het verouderen van de bollen of gewoon ouderdom van de auto.
Ik heb de auto al meer dan 7 jaar in bezit, en ik heb onlangs in klein stukje in een 2 jaar jongere C5 gereden en daar viel mij op dat deze veel meer deinde tijdens het remmen en weer gas geven.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 17 okt 2013 16:52
door Citroenfan39
Heb jij met jou km stand van over de 350tkm nog de originele bollen erop?
Was de C5 met welke je gereden hebt nog een Phase1 of al een Phase2?
De Phase2 schijnt iets soepeler afgesteld te zijn, iets meer op comfort gericht, dan de Phase1.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 17 okt 2013 22:17
door hank4all
Ja voor zo ver ik weet zijn het de eerste bollen nog, heb de auto gekocht met 105000 km en heb in de tijd zelf niks aan de vering gedaan, eigenlijk weinig aan de onderkant, alleen een remklauw en een
wiellager aan de achterkant.

Maar ik was er eigenlijk nieuwsgierig naar of je zelf iets aan de bollen kunt merken wat betreft slijtage.

De C5 waar ik in gereden heb was ook een type 1, alleen 2 jaar jonger.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 17 okt 2013 22:21
door Menno
Bij 2 ton hoor je de bollen te checken en lds te verversen ,....

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 09 nov 2013 22:41
door RRE
k zou de lds eerder verversen, kost niet zoveel, wel druk eraf via de lexia, scheelt weer een halve liter oude meuk. Aflaten bij de slangaansluiting (losnemen bij slangklem) op voorbalk naast radiator pass.zijde.

Comfortbollen, rijdt als een waterbed, zalig.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 11 nov 2018 21:25
door wimt
Zie hier dat voor 57 bar moet, achter 37. Veel advertenties leveren bij lagere bar, soms achter zelfs 25 bar. Is dit beter of zo?

Ik las hier ook, dat het heel verstandig is om de middenbollen te vervangen, bepaalt 30% van het comfort. Die bollen worden nergens specifiek aangeboden, maar zie soms bollen met 60 bar: zijn die er zomaar in het midden op te draaien? Dit zou dan de middenbol achter moeten zijn, voor middenbol moet ...bar? De midden voor bol schijnt moeilijk bereikbaar te zijn, speciaal gereedschap nodig?

Heeft iemand bollen voor mij?

Zie soms ook staan:niet voor "plus" veersysteem. Dat geld voor mij denk ik, ik heb wel een sportstand.

Ik vind de vering wat stug bij kleine oneffenheden, maar bollen zijn ook 15 jaar oud, en nu 2 ton op de teller. Is dat de reden?

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 12 nov 2018 09:06
door willy4
zeg maar welke druk op de bollen wil, ik heb hier nog een hele bollen winkel liggen.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 12 nov 2018 10:19
door JW-C5
Het gaat niet alleen om de druk in de bollen, maar ook om welke dempers er in zitten.
Op deze plaatjes
veerbollen PH1 HA3.jpg
kun je zien dat de PH1 HA3 Break dezelfde 44 bar druk heeft in de achterbollen
veerbollen PH1 HA3+.jpg
als die met HA3+ is uitgerust. Maar aan de kenletters kun je zien dat het niet dezelfde zijn.
Ook de 44 bar voorbollen hebben een ander kenletter, NIET verwisselen dus :idea:

Voorts zie je dat met name de druk in de achterbollen nogal verschilt bij gebruik in de Berline en Break.

Groet,
JW

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 12 nov 2018 11:32
door willy4
het type staat op de veerbol. ik dacht er hier nog heb liggen die er niet op vermeld staan.
en waarom zou je die niet mogen verwisselen , dan krijg je gewoon een andere demping.
wat doe je dan met de comford bollen. daar zit ook een andere demping op en druk.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 12 nov 2018 11:41
door Menno
wimt schreef:
Ik vind de vering wat stug bij kleine oneffenheden, maar bollen zijn ook 15 jaar oud, en nu 2 ton op de teller. Is dat de reden?
Even controleren kan zeker geen kwaad na zoveel jaar en km's ....
LDS moet ( volgens het onderhoudsboekje ) worden vervangen bij 2 ton.

Comfortbollen betreffen nooit de middenbollen maar de 4 op de hoek, dat is waar mensen met kritiek op deze bollen dan ook hun vraagtekens zetten icm het plus systeem , ( als je een sportknop hebt voor de vering dan heeft de C5 idd HA3 plus ) , heeft mij er overigens nooit van weerhouden om toch comfortbollen te plaatsen , maar daar is genoeg over te vinden in dit ellenlang draadje , ik vond het prima zolang de auto niet behoorlijk zwaar beladen was , dan heb je echt de sportknop nodig , of je moet van een zeeboot houden .... ;)

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 12 nov 2018 13:38
door wimt
Bedankt voor de info boys. Heeft Willy gelijk, en maakt de kenteken niet zoveel uit, iets andere demping maar verder ok?

Achter zou ik dus 25 bar moeten hebben, en voor 44 bar. Dat zijn dus niet de comfort drukken denk ik.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 12 nov 2018 14:25
door JW-C5
Het is niet bekend welke drukken er in de CB's zitten, helaas.
Net zo min als dat we iets weten over de dempers.

Bij mijn laatste T2 Xantia Break, niet uitgerust met Hydractief maar met een normale HP vering, heb ik destijds CB's laten monteren.
Bij die gelegenheid heb ik een CB voorbol laten checken op druk, die zat op zo'n 70 bar als ik me goed herinner, standaard zit daar 55 bar in.

Groet,
JW