Pagina 4 van 8

Re: Windgevoeligheid

Geplaatst: 03 okt 2009 18:13
door Roman
een beetje bekent fenomeen, schijnt met de sportstand beter te zijn...
nu weet ik niet of je die op jouw C5 hebt...

;)

Re: Windgevoeligheid

Geplaatst: 03 okt 2009 18:47
door c5fries
Nee ik heb een PH1 uit 2001 een Break en die heeft geen sportstand.
Zou je hem bij een dealer niet harder kunnen afstellen oid??

Re: Windgevoeligheid

Geplaatst: 03 okt 2009 18:49
door Roman
volgens mij niet... ;) maar je moet de zoekfunktie eens gebruiken daar is al eens over geschreven..

;)

Re: Windgevoeligheid

Geplaatst: 03 okt 2009 19:55
door Witbrik
Ik vind de windgevoeligheid van de auto ook een nadeel, er is mee te leven :smt089 . Ik merkte dat de auto wat minder windgevoelig werd na een bandenwissel. Door een foutje van mij zijn er banden met een te hoge loadindex onder gekomen (99 ipv 94), dit resulteerde icm een bandenspanning iets aan de hoge kant in een C5 die aan de wind zijn koers wat beter vasthield ;) . Wie weet een idee als je toevallig aan andere banden toe bent.

Re: Windgevoeligheid

Geplaatst: 03 okt 2009 23:01
door bertil
Een hogere loadindex van de band gaat ten koste van het comfort. Ik zou daar niet aan beginnen...

Re: Windgevoeligheid

Geplaatst: 03 okt 2009 23:20
door L A
.
Als weggedrag door andere banden verbetert, zou ik daar ook voor gaan.
Het comfort is toch al goed.
En gezinsleden (of lees passagiers) die zich prettiger voelen is ook veel waard.
Bovendien heb je kans dat, indien je rijgedrag niet al te sportief is, de slijtage bij een hogere loadindex minder is.
Bij gebrek aan de sport-stand helemaal nog niet zo'n gek idee.
Rijd zelf in een berline en heb wel verschil opgemerkt in rijgedrag (heb dus ook die sport-stand).
Kan me dus goed inleven dat andere banden zeker wel uitmaken.
Overigens ook uit eigen ervaring, nadat ik een keer in nood twee voorbanden van mijn Xantia monteerde om even uit de voeten te kunnen.

Re: Windgevoeligheid

Geplaatst: 04 okt 2009 12:08
door EvilTwin
Je kunt de bollen van een break met sportstand (HA3+) laten monteren om de achterkant stijver en meer gedempt te maken. Je loopt dan wel een risico dat ze zware belading niet overleven. Achter ga je dan van 31bar naar 25bar bollen.

Eigenlijk moet je dat dan voor ook doen om de balans van de auto niet te verstoren. Stijver is geen garantie voor minder zeeziekte, maar sommige mensen reageren hier wel beter op dan op het typische Cíitroën zweven. Ik selecteer ook meestal de sportstands als ik passagier heb die laten weten gevoelig te zijn.

Spelen met de banddruk kan ook, voorgeschreven is met volle belading ~2,6 ipv ~2,2 bar.

Een deel van de mensen is er gewoon gevoelig voor (>10%?), maar dat wil niet zeggen dat je er niks aan kunt doen. Mythbusters hebben ooit wat middeljes getest en het enige dat echt werkte was een anti-reisziekte pil, waarvan een van de bijwerkingen misselijkheid en duizeligheid was ( :!: ) Daarmee wordt iirc effectief je middenoor-evenwichtorgaan chemisch aangepakt. Van de thuisapotheek leek alleen gember iets van invloed. :|

Wat wél echt werkt is de achterpassagiers een vrij zicht naar voren bieden, maar dat is lastig te realiseren, wellicht met verhogingstoeltjes voor de kleintjes. Heel slecht is lezen/compuspelletje of DVD kijken, als je gevoelig bent moet je de juiste gegevens over de toestand van de aarde/horizon blijven volgen. Afhankelijk van het soort beweging is dat vooruit kijken danwel opzij.

Re: Windgevoeligheid

Geplaatst: 04 okt 2009 22:50
door exroosje
Voordat je drastische dingen doet kun je nog even kijken of de auto niet te hoog staat (>70cm onderkant spatbord van grond) en de stabilisator voor wel goed vast zit (die wil nog wel eens los gaan zitten).

Stuggere banden helpen ook, snel te bereiken door hogere spanning.

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 05 okt 2009 12:36
door Menno
Draadjes samengevoegd ....

Re: Windgevoeligheid

Geplaatst: 05 okt 2009 14:42
door EvilTwin
exroosje schreef:Voordat je drastische dingen doet kun je nog even kijken of de auto niet te hoog staat (>70cm onderkant spatbord van grond)
op zich heb je helemaal gelijk vwb de invloed vd hoogte op de wielgeometrie en het resulterende weggedrag, maar het gokken van de hoogte op basis van de spatbordrand is te grof om een uitspraak te doen over de stand vd auto.
De invloed van de bandhoogte (belading/spanning) en wielmaat is te groot. Bovendien moet je altijd twee metingen doen voorde hoogte. Exacte referenties in een ander draadje.

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 05 okt 2009 15:17
door Zilvervos
Gisteren last gehad van zijwindgevoeligheid met mijn C5-III tourer.
Helemaal niet aan gedacht de sportstand in te schakelen :oops:
Ga het volgende keer proberen.

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 18 nov 2009 17:37
door Menno
Vandaag de sportknop ( v/d vering ) maar eens weer gebruikt, in tijden niet zo'n wind gehad, hielp iig ( een beetje ) :smt023

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 19 nov 2009 09:31
door Harm
Gut... welke wind?

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 19 nov 2009 09:58
door Menno
Dat was inmiddels gisteren ;)

Re: Zijwindgevoeligheid ...

Geplaatst: 19 nov 2009 10:10
door Harm
:lol:

Was rustig... geen last van gehad.