Ook zo'n last van zijwindgevoeligheid ?

Totaal aantal stemmen: 133
Ja , maar enkel bij zeer stevige (ruk)wind. (73) 55%
Ja , eigenlijk bij het minste of geringste zuchtje wind. (41) 31%
Nee , de C5 spoort als een trein , ook bij 12 beaufort. (13) 10%
Anders , zie antwoord ! (6) 5%
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Windgevoeligheid

Bericht door Roman »

een beetje bekent fenomeen, schijnt met de sportstand beter te zijn...
nu weet ik niet of je die op jouw C5 hebt...

;)
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 214
Lid geworden op: 26 feb 2007 12:22
Auto: Citroen DS5
Opties: So Chic
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 77459
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Windgevoeligheid

Bericht door c5fries »

Nee ik heb een PH1 uit 2001 een Break en die heeft geen sportstand.
Zou je hem bij een dealer niet harder kunnen afstellen oid??
Wat Duits, Japans en Italiaans daarna
Citroën Ax 1.1
Citroën Zx 1.4i
Citroën Xsara 1.4i
Citroën Xsara break TD
Citroën C5 break 2.0 hdi ph I
Citroën C5 tourer 2.0 hdif ph III
Citroën DS5 1.6 Thp
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Windgevoeligheid

Bericht door Roman »

volgens mij niet... ;) maar je moet de zoekfunktie eens gebruiken daar is al eens over geschreven..

;)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 324
Lid geworden op: 17 jan 2007 17:58
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Re: Windgevoeligheid

Bericht door Witbrik »

Ik vind de windgevoeligheid van de auto ook een nadeel, er is mee te leven :smt089 . Ik merkte dat de auto wat minder windgevoelig werd na een bandenwissel. Door een foutje van mij zijn er banden met een te hoge loadindex onder gekomen (99 ipv 94), dit resulteerde icm een bandenspanning iets aan de hoge kant in een C5 die aan de wind zijn koers wat beter vasthield ;) . Wie weet een idee als je toevallig aan andere banden toe bent.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 apr 2007 00:04
Auto: Mazda CX-5
Opties: Automaat, 20 inch, Bose audio, Leer, Antraciet grijs
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 50.000
Kleur: Antraciet
Locatie: Veenendaal
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Windgevoeligheid

Bericht door bertil »

Een hogere loadindex van de band gaat ten koste van het comfort. Ik zou daar niet aan beginnen...
Dag C5 Tourer, Welkom CX-5
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Windgevoeligheid

Bericht door L A »

.
Als weggedrag door andere banden verbetert, zou ik daar ook voor gaan.
Het comfort is toch al goed.
En gezinsleden (of lees passagiers) die zich prettiger voelen is ook veel waard.
Bovendien heb je kans dat, indien je rijgedrag niet al te sportief is, de slijtage bij een hogere loadindex minder is.
Bij gebrek aan de sport-stand helemaal nog niet zo'n gek idee.
Rijd zelf in een berline en heb wel verschil opgemerkt in rijgedrag (heb dus ook die sport-stand).
Kan me dus goed inleven dat andere banden zeker wel uitmaken.
Overigens ook uit eigen ervaring, nadat ik een keer in nood twee voorbanden van mijn Xantia monteerde om even uit de voeten te kunnen.
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Windgevoeligheid

Bericht door EvilTwin »

Je kunt de bollen van een break met sportstand (HA3+) laten monteren om de achterkant stijver en meer gedempt te maken. Je loopt dan wel een risico dat ze zware belading niet overleven. Achter ga je dan van 31bar naar 25bar bollen.

Eigenlijk moet je dat dan voor ook doen om de balans van de auto niet te verstoren. Stijver is geen garantie voor minder zeeziekte, maar sommige mensen reageren hier wel beter op dan op het typische Cíitroën zweven. Ik selecteer ook meestal de sportstands als ik passagier heb die laten weten gevoelig te zijn.

Spelen met de banddruk kan ook, voorgeschreven is met volle belading ~2,6 ipv ~2,2 bar.

Een deel van de mensen is er gewoon gevoelig voor (>10%?), maar dat wil niet zeggen dat je er niks aan kunt doen. Mythbusters hebben ooit wat middeljes getest en het enige dat echt werkte was een anti-reisziekte pil, waarvan een van de bijwerkingen misselijkheid en duizeligheid was ( :!: ) Daarmee wordt iirc effectief je middenoor-evenwichtorgaan chemisch aangepakt. Van de thuisapotheek leek alleen gember iets van invloed. :|

Wat wél echt werkt is de achterpassagiers een vrij zicht naar voren bieden, maar dat is lastig te realiseren, wellicht met verhogingstoeltjes voor de kleintjes. Heel slecht is lezen/compuspelletje of DVD kijken, als je gevoelig bent moet je de juiste gegevens over de toestand van de aarde/horizon blijven volgen. Afhankelijk van het soort beweging is dat vooruit kijken danwel opzij.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Windgevoeligheid

Bericht door exroosje »

Voordat je drastische dingen doet kun je nog even kijken of de auto niet te hoog staat (>70cm onderkant spatbord van grond) en de stabilisator voor wel goed vast zit (die wil nog wel eens los gaan zitten).

Stuggere banden helpen ook, snel te bereiken door hogere spanning.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Draadjes samengevoegd ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Windgevoeligheid

Bericht door EvilTwin »

exroosje schreef:Voordat je drastische dingen doet kun je nog even kijken of de auto niet te hoog staat (>70cm onderkant spatbord van grond)
op zich heb je helemaal gelijk vwb de invloed vd hoogte op de wielgeometrie en het resulterende weggedrag, maar het gokken van de hoogte op basis van de spatbordrand is te grof om een uitspraak te doen over de stand vd auto.
De invloed van de bandhoogte (belading/spanning) en wielmaat is te groot. Bovendien moet je altijd twee metingen doen voorde hoogte. Exacte referenties in een ander draadje.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2009 16:57
Auto: Tourer Exclusive 2.0i automaat
Opties: Glazen dak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11495
Productienummer: 10412
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 28000
Kleur: Bleu Bourrasque
C5club Newbie
C5club Newbie
Gisteren last gehad van zijwindgevoeligheid met mijn C5-III tourer.
Helemaal niet aan gedacht de sportstand in te schakelen :oops:
Ga het volgende keer proberen.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Vandaag de sportknop ( v/d vering ) maar eens weer gebruikt, in tijden niet zo'n wind gehad, hielp iig ( een beetje ) :smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Gut... welke wind?
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Dat was inmiddels gisteren ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
:lol:

Was rustig... geen last van gehad.
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Plaats reactie