V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Gezien de roest zijn het geen recente scheuren.
Misschien had dit toch bij de APK wel ontdekt moeten worden.

Het was al weer een tijd stil rond dit onderwerp.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 169
Lid geworden op: 26 sep 2009 22:54
Auto: C5 Berline 2.0 16V Exclusive
Opties: Pack Parking, Lederen bekleding (electrisch verstelb. ), Cituning spoiler en koplampmaskers.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 8877
Productienummer: 0359
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: BLEU LEMAN
Locatie: Yerseke
Contacteer:
Lijkt idd op een eerdere schade, ben je de 1e eigenaar of nummer 12?
Alleen een Citroën rijdt als een Citroën!
-----------------------------------------------------------

Huidige voitures:
Citroën BX 1.9 GTi 16V 1989
Citroën BX 16Valve 1991
Citroën C5 2.0 16V Exclusive 2001
Citroën C2 1.4 VTR 2004

Historie:
Citroën BX 1.4 1989
Citroën BX 1.4 Cannes 1991
Citroën BX GTi 16V 1989
Citroën Saxo 1.4 VTS 2001
Citroën C5 V6 Exclusive 2001
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:19
Auto: C5 Break Exclusive V6 Automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122258
Kleur: Zilver
Locatie: Almelo
Hallo allen, ik ben de 2de eigenaar.. C5-je gekocht met +/- 63000 km op de teller.. en sinds die tijd met meerdere caravans en diverse boten erachter gereden....
( tellerstand nu +/_ 123.000 )

oude schade is het dus niet, maar onstaan in de loop der tijd .. langzaam maar zeker gaat het verder tot op een dag ..., het resultaat staat op de foto..'s,
auto is morgen terug van de schade hersteller, deze heeft de kokers losgemaakt, overigens op mijn eigen aandringen, en er strips ingemaakt van 3 cm x 4 mm x 30 cm met moeren er vast op de strips zitten uiteraard ook vastgelast om schuiven tegen te gaan.. zodat nu de hele koker eronder weg moet scheuren als de trekhaak er weer onder weg wil breken..

Ik hoop weer op vele caravan kilometers zonder vallende stukken ijzer achter mijn dame...

Mvg, Wijnand
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het grootste probleem is dat de bouten te loslopen. Daardoor wordt de constructie op buiging belast met dit soort schade als gevolg.
Als de bouten goed vastzitten gebeurt dit niet. Tijdens onderhoud gewoon ff de trekhaak natrekken/controleren, dan gebeurt dit niet.
Overigens hebben de latere trekhaken een verbeterde bevestiging.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 okt 2009 07:57
Auto: C5 Aircross
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 60000
Locatie: Zuid holland
Zijn er ook fotos van hoe het wel goed is? Ik rij regelmatig met een paarden trailer en dan kan het nooit kwaad om te checken of de trek haak goed zit
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Het is ook belangrijk,dat de coating tussen de carrosserie en de trekhaak is verwijderd is
De bouten druk die weg en dan staan ze los
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dat er geen versteviging zit binnen de kokerbalk is idd vreemd.
Bij bevestigingen aan een paar mm plaatstaal gebruik je normaal toch ook carroserie ringen om te voorkomen dat het plaatwerk uitscheurt. Op zo`n korte draagvlak komen een hoop krachten te staan. de plaatjes zeggen voldoende lijkt me. De bouten liggen nog goed aan maar de moer is sompelweg door de plaat getrokken door de krachten.

Het aanhaalmoment is geen 90 nm voor de bouten maar ongeveer de helft. Te strak aanhalen kan tot gevolg hebben dat de bouten breken. Dit omdat de trekkracht kleiner is geworden door de voorspanning op de bout.

Zou een lasrups geen versteviging brengen? Niet dat dit een schone oplossing is maar het geeft wel meer draagkracht.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik schreef al eerder dat het loslopen het probleem is. Dat kan door zoals willy zegt onvoldoende verwijderen van de coating.
Bij juiste montage en vastzittende bouten is de chassisbalk een geheel met de plaat van de trekhaak en is er geen probleem.
Pas bij belasting op buiging gebeuren dit soort dingen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1797
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:31
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
Dus het beste is om bij de grote beurt de bouten van de trekhaak even na te trekken , zullen de kosten niet zijn lijkt me.
Bespaart wel een hele hoop elende.
Groetjes Timo
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Afbeelding Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)

Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
het probleem is dat er ,soms maar de coating verwijderd word
en dan is natrekken geen overbodige luxe
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als ik de nu 2 gevallen lees zitten de bouten goed vast. De zwakste schakel is zo te zien te grote krachten opde kokerplaat waardoor deze gaat scheuren. Met een versteviging zoals die wel geplaatst is aan de voorzijde mist aan de achterkant die mijn inziens de grootste kracht op komen bij een positieve kogeldruk, dit als de bouten achter de trekhaak op de kokerbalk houden.

Om dezelfde reden worden carrosserieringen toegepast en die missen hier zo te zien op een hele belangrijke plaats . Ik denk dat de foto`s echt voldoende zeggen wat de zwakste schakel was in deze.

Voor het op en neer deinen maakt het niet zoveel uit of er een aanhanger van 800 kg aan hangt of een van 1600 kg. De krachten hangen af van de kogeldruk. Deze veroorzaken de trekkracht op de bout en waar hij aan ligt.
De schuifkrachten nemen wel toe bij gewichtstoename maar een ongeremde aanhanger van 750 kg maakt deze waarschijnlijk groter dan een geremde aanhanger waar de aanhanger goed mee remt. Voor de schuifkrachten op te vangen is het nodig dat de twee delen goed klemmen, daar is het aanhaalkoppel voor. Een coating kan weg vloeien wat ten nadelen werkt op de schuifkrachten.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Wijnand:

Heb je in der tijd niets vernomen van bijgeluiden als je een aanhanger aangekoppeld had, of stond altijd de muziek flink aan? :lol:
Het lijkt me dat je op een gegeven moment wel wat hoort.

En wat kost zo`n reparatie als ik zo vrij mag zijn?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Wat ook een belangrijke rol speelt is de demper in de aanhangerkoppeling.

Als die niet helemaal perfect meer is en het remmen en optrekken met schokken of klappen gepaard gaat, krijgt de ophanging van de trekhaak mokerslagen te verduren, waarna het alleen een kwestie van tijd is voor het spul afbreekt.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 aug 2011 16:05
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
De trekhaken van de C5 zijn vertikale insteekhaken.Daar komen zoals reeds gezegd geweldige vertikale krachten op.Zelve heb ik reed de scharnieren terug moeten oplassen en op maat slijpen (afneembare trekhaak).De keuring had mij daar een opmerking gegeven omdat er spel zat op de trekhaak.
Bij het zelf monteren van het systeem krab ik de coating weg,leg een goeie laag verf op (uiteraard zwart),de bouten en moeren krijgen ook een goeie lik verf en alles wordt nat gemonteerd.Bij droging schuift niets weg of komt niks los!!!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
chathanky schreef: Ik denk dat de foto`s echt voldoende zeggen wat de zwakste schakel was in deze.
Inderdaad:
Als je goed kijkt zitten de bouten niet vast, de boel gaat bewegen, en inderdaad scheurt dan de kooimoer er uit.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie