
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Mooi ... 

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
En toen......
M'n C5 is vorige week voorzien van een nieuwe hoofdremcilinder. En uiteraard zijn de remmen weer geheel ontlucht, zowel het primaire als het secundaire circuit.
Maar helaas, het heeft niet het beoogde, en eigenlijk ook verwachte resultaat opgeleverd
Daarop is besloten, indachtig BJG's susggestie, om nog eens goed te kijken of de voorremmen wel goed gemonteerd zitten.
De blokken zijn er dus uitgehaald, waarbij bleek dat de nokken netjes in de remzuigers vielen.
De zuigers zijn weer helemaal teruggedraaid, zoals het hoort met het officiële gereedschap, de blokken opnieuw gemonteerd na ze goed schoongemaakt te hebben, en vervolgens gekeken of de rem nu wél goed werkt.
Maar helaas, ook dat bleek niet de oorzaak te zijn.
Wat wel geconstateerd is, is dat bij de linker rem, na het loslaten van het pedaal, de zuiger tamelijk ver terugtrekt. Er kon een voeler van 0,45 tussen de schijf en het blok gedrukt worden, waarbij uiteraard langs de rand van de schijf gegaan moet worden. In werkelijkheid is die speling dan groter. Maar merkwaardig is dan dat je, met die voeler er tussen, toch nog diep moet blijven trappen. En dat het pedaal (vaak) ook verder wegzakt als je je voet op de rem houdt.
Rechts kun je er nauwelijks een voeler van 0,1 mm tussen krijgen.
Ook de achterremmen zijn aan een inspectie onderworpen, dat zit allemaal gewoon zoals het hoort.
Het bedrijf had al eerder contact gehad met de TD in Asd, en gaat dat opnieuw doen.
Want we zijn het er over eens, zó kan het niet blijven.
Heeft iemand nog een suggestie en/of idee?
Groet,
JW
M'n C5 is vorige week voorzien van een nieuwe hoofdremcilinder. En uiteraard zijn de remmen weer geheel ontlucht, zowel het primaire als het secundaire circuit.
Maar helaas, het heeft niet het beoogde, en eigenlijk ook verwachte resultaat opgeleverd

Daarop is besloten, indachtig BJG's susggestie, om nog eens goed te kijken of de voorremmen wel goed gemonteerd zitten.
De blokken zijn er dus uitgehaald, waarbij bleek dat de nokken netjes in de remzuigers vielen.
De zuigers zijn weer helemaal teruggedraaid, zoals het hoort met het officiële gereedschap, de blokken opnieuw gemonteerd na ze goed schoongemaakt te hebben, en vervolgens gekeken of de rem nu wél goed werkt.
Maar helaas, ook dat bleek niet de oorzaak te zijn.
Wat wel geconstateerd is, is dat bij de linker rem, na het loslaten van het pedaal, de zuiger tamelijk ver terugtrekt. Er kon een voeler van 0,45 tussen de schijf en het blok gedrukt worden, waarbij uiteraard langs de rand van de schijf gegaan moet worden. In werkelijkheid is die speling dan groter. Maar merkwaardig is dan dat je, met die voeler er tussen, toch nog diep moet blijven trappen. En dat het pedaal (vaak) ook verder wegzakt als je je voet op de rem houdt.
Rechts kun je er nauwelijks een voeler van 0,1 mm tussen krijgen.
Ook de achterremmen zijn aan een inspectie onderworpen, dat zit allemaal gewoon zoals het hoort.
Het bedrijf had al eerder contact gehad met de TD in Asd, en gaat dat opnieuw doen.
Want we zijn het er over eens, zó kan het niet blijven.
Heeft iemand nog een suggestie en/of idee?
Groet,
JW
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Geen suggestie, maar je bent weer een geval apart
Suc6 , zal hopelijk binnen nu en snel opgelost worden

Suc6 , zal hopelijk binnen nu en snel opgelost worden

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Jee wat een gedoe joh.
Fijn dat de garage in ieder geval goed werk probeert te leveren.
Fijn dat de garage in ieder geval goed werk probeert te leveren.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Eerder schreef ik:
Uit de technische gegevens heb ik gehaald dat de voorremzuiger een diameter heeft van 57 mm.
Die van de hoofdremcilinder weet ik niet precies, maar die zal ergens tussen de 10 en 15 mm liggen.
Even een diameter aannemend van 12,5 mm, betekent dit dat er voor 1 mm slag van de voorremzuiger een slag van de hoofdremcilinder nodig is van 20 mm {(57/12,5)²*1}. Als er dus een speling is van 0,5 mm op het blok nadat de rem losgelaten is, heb je daar al een slag voor nodig van 10 mm.
De hefboomwerking van het pedaal is, kijkend naar het plaatje hieronder, iets van een factor 4.
Oftewel, voor het overbruggen van die speling van 0,5 mm op het linker voorblok is al een slag van het rempedaal nodig van 40 mm. Als die speling groter is dan 0,5 mm, neemt de slag alleen maar toe, evenredig daarmee.
Voorts moet rekening gehouden worden met het benodigde volume rechtsachter (diagonale scheiding van het remcircuit) en de altijd aanwezige en noodzakelijke vrije slag.
Met deze gedachte ga ik eens wat verder "spelen"......
En aanvullende gedachtes en/of opmerkingen zijn zeeeeer welkom, uiteraard
Groet,
JW
Daaraan heb ik een beetje zitten rekenen.....Wat wel geconstateerd is, is dat bij de linker rem, na het loslaten van het pedaal, de zuiger tamelijk ver terugtrekt. Er kon een voeler van 0,45 tussen de schijf en het blok gedrukt worden, waarbij uiteraard langs de rand van de schijf gegaan moet worden. In werkelijkheid is die speling dan groter.
Uit de technische gegevens heb ik gehaald dat de voorremzuiger een diameter heeft van 57 mm.
Die van de hoofdremcilinder weet ik niet precies, maar die zal ergens tussen de 10 en 15 mm liggen.
Even een diameter aannemend van 12,5 mm, betekent dit dat er voor 1 mm slag van de voorremzuiger een slag van de hoofdremcilinder nodig is van 20 mm {(57/12,5)²*1}. Als er dus een speling is van 0,5 mm op het blok nadat de rem losgelaten is, heb je daar al een slag voor nodig van 10 mm.
De hefboomwerking van het pedaal is, kijkend naar het plaatje hieronder, iets van een factor 4.
Oftewel, voor het overbruggen van die speling van 0,5 mm op het linker voorblok is al een slag van het rempedaal nodig van 40 mm. Als die speling groter is dan 0,5 mm, neemt de slag alleen maar toe, evenredig daarmee.
Voorts moet rekening gehouden worden met het benodigde volume rechtsachter (diagonale scheiding van het remcircuit) en de altijd aanwezige en noodzakelijke vrije slag.
Met deze gedachte ga ik eens wat verder "spelen"......
En aanvullende gedachtes en/of opmerkingen zijn zeeeeer welkom, uiteraard

Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Aanvullend.....
Als de diameter van de zuiger van de hoofdremcilinder 22mm is ipv de hierboven aangenomen waarde van 12,5 mm, wordt de eerste factor niet 20 maar 6,7.
Vermenigvuldigd met de "pedaalfactor" 4 kom je dan op een slag van het rempedaal van iets van 27 mm om 1 mm speling op de remzuiger te overbruggen.
Wie weet wat de diameter van de zuiger in de hoofdremcilinder in werkelijkheid is?
Groet,
JW
Als de diameter van de zuiger van de hoofdremcilinder 22mm is ipv de hierboven aangenomen waarde van 12,5 mm, wordt de eerste factor niet 20 maar 6,7.
Vermenigvuldigd met de "pedaalfactor" 4 kom je dan op een slag van het rempedaal van iets van 27 mm om 1 mm speling op de remzuiger te overbruggen.
Wie weet wat de diameter van de zuiger in de hoofdremcilinder in werkelijkheid is?
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Een vervolg....
Mijn achterbuurman bleek een zelfde probleem gehad te hebben met zijn Phase II.
Vanmorgen pratend met de werkplaatschef van zijn garage werd gemeld dat de oorzaak dáár zat in het niet goed terugstellen van de zuiger in de klauw. Daardoor kan het palletjesmechanisme binnenin verkeerd komen te zitten, met dit als gevolg.
Door de zuiger opnieuw terug te draaien, en dat soms enige keren te herhalen, zou dit opgelost moeten kunnen worden. Dat is bij mijn achterbuurman óók gelukt, zijn C5 remt weer als de beste.
Bij mijn C5 is dat vorige week ook gedaan, maar daar heeft het (nog) niet tot het gewenste resultaat geleid.
Deze info heb ik inmiddels doorgespeeld naar de garage waar mijn C5 vandaan komt, uiteraard
Vraag: heeft iemand een doorsnede tekening van de klauw, waarop te zien is hoe dat nou eigenlijk in elkaar zit?
Groet,
JW
Mijn achterbuurman bleek een zelfde probleem gehad te hebben met zijn Phase II.
Vanmorgen pratend met de werkplaatschef van zijn garage werd gemeld dat de oorzaak dáár zat in het niet goed terugstellen van de zuiger in de klauw. Daardoor kan het palletjesmechanisme binnenin verkeerd komen te zitten, met dit als gevolg.
Door de zuiger opnieuw terug te draaien, en dat soms enige keren te herhalen, zou dit opgelost moeten kunnen worden. Dat is bij mijn achterbuurman óók gelukt, zijn C5 remt weer als de beste.
Bij mijn C5 is dat vorige week ook gedaan, maar daar heeft het (nog) niet tot het gewenste resultaat geleid.
Deze info heb ik inmiddels doorgespeeld naar de garage waar mijn C5 vandaan komt, uiteraard

Vraag: heeft iemand een doorsnede tekening van de klauw, waarop te zien is hoe dat nou eigenlijk in elkaar zit?
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inmiddels heeft Menno het draadje gesplitst, dank daarvoor
"Mijn remprobleem" staat nu in de goeie sectie
De C5 is woensdagmiddag naar de Cit-Service gegaan.
Er is inmiddels opnieuw geprobeerd om, middels terugdraaien van de linker remzuiger te kijken of het probleem opgelost kon worden.
Dat heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd, ook niet na drie keer terugdraaien
Via een "ingewijde" kreeg ik onderstaand plaatje in handen. Dat is een principetekening van de remklauw van mijn C5, Type ZO 57/28 BIR.
Daarop is te zien hoe dat werkt, en ook waarom de zuiger met een draaiende beweging teruggedraaid moet worden.
Hopelijk krijg ik nog een detailtekening van dat BIR mechanisme.
Te zien is op dat plaatje overigens ook hoe de zuiger zich verplaatst, en in feite door de elasticiteit van de vierkante ring in de groef weer iets terugkomt. En dáár zou het bij mij wel eens fout kunnen gaan......
Groet,
JW

"Mijn remprobleem" staat nu in de goeie sectie

De C5 is woensdagmiddag naar de Cit-Service gegaan.
Er is inmiddels opnieuw geprobeerd om, middels terugdraaien van de linker remzuiger te kijken of het probleem opgelost kon worden.
Dat heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd, ook niet na drie keer terugdraaien

Via een "ingewijde" kreeg ik onderstaand plaatje in handen. Dat is een principetekening van de remklauw van mijn C5, Type ZO 57/28 BIR.
Daarop is te zien hoe dat werkt, en ook waarom de zuiger met een draaiende beweging teruggedraaid moet worden.
Hopelijk krijg ik nog een detailtekening van dat BIR mechanisme.
Te zien is op dat plaatje overigens ook hoe de zuiger zich verplaatst, en in feite door de elasticiteit van de vierkante ring in de groef weer iets terugkomt. En dáár zou het bij mij wel eens fout kunnen gaan......
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Een update....
Na nog enkele keren de voorste remzuigers teruggedraaid te hebben, uiteraard met het goede gereedschap, en vervolgens nogmaals het systeem ontlucht te hebben is er, na overleg met Asd besloten de auto daar naar toe te brengen. Er trad na al die werkzaamheden geen verbetering op
Vanmiddag is de auto naar Asd gebracht.
Hopelijk weten zij de oorzaak van het probleem te vinden en het vervolgens op te lossen.
Wordt vervolgd dus....
Groet,
JW
Na nog enkele keren de voorste remzuigers teruggedraaid te hebben, uiteraard met het goede gereedschap, en vervolgens nogmaals het systeem ontlucht te hebben is er, na overleg met Asd besloten de auto daar naar toe te brengen. Er trad na al die werkzaamheden geen verbetering op

Vanmiddag is de auto naar Asd gebracht.
Hopelijk weten zij de oorzaak van het probleem te vinden en het vervolgens op te lossen.
Wordt vervolgd dus....
Groet,
JW
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Lange adem...
Maar er wordt tenminste aktief naar een oplossing gezocht. Desnoods gewoon alle remmerij vervangen onder garantie...
Maar er wordt tenminste aktief naar een oplossing gezocht. Desnoods gewoon alle remmerij vervangen onder garantie...
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ondanks dat je de auto lang kwijt bent wordt er idd serieus naar gekeken, mooi !!
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 jan 2010 23:10
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Locatie: België - Denderstreek
Sorry evenJW-NHS schreef:Dat is een principetekening van de remklauw van mijn C5, Type ZO 57/28 BIR.

http://www.youtube.com/watch?v=RWAeKwdy4ZM" onclick="window.open(this.href);return false;

Even een vrolijke noot om de moed erin te houden. Succes met de herstelling!!
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Is er al geprobeerd de linker remklauw gewoon te vervangen of te wisselen met een andere auto??
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Er is uiteraard aan gedacht om dit te wisselen
Maar de klauw van de V6 is specifiek, type ZO 57/28 BIR. Die hebben de andere C5's niet, muv de 2.2HDi als ik het goed heb.
Zo'n klauw was niet beschikbaar bij de Cit-Service. Dat zal mede een reden geweest zijn waarom hij naar Asd gebracht is.
Groet,
JW

Maar de klauw van de V6 is specifiek, type ZO 57/28 BIR. Die hebben de andere C5's niet, muv de 2.2HDi als ik het goed heb.
Zo'n klauw was niet beschikbaar bij de Cit-Service. Dat zal mede een reden geweest zijn waarom hij naar Asd gebracht is.
Groet,
JW