Pagina 4 van 5

Geplaatst: 16 feb 2007 09:53
door Roman
zullen we deze discussie maar in het Cafe voortzetten en hier verder gaan over veiligheidsvoorzieningen. :wink:

Geplaatst: 16 feb 2007 09:59
door AJ Meester
ronama schreef:zullen we deze discussie maar in het Cafe voortzetten en hier verder gaan over veiligheidsvoorzieningen. :wink:
sorry :oops: :oops:

Geplaatst: 16 feb 2007 12:41
door Citroentje
Waar haal je dit soort info vandaan? Kunnen 'wij' daar ook bij? En is dat ook in Engels of Nederlands beschikbaar? Enig Frans lukt wel, maar dit wordt toch echt iets te technisch. Moet nog een tijdje oefenen...

Geplaatst: 16 feb 2007 19:10
door Robbert
Die ik-rem-erg-hard-knipperlichten doen het bij mij wel, gewoon effe testen bij 80 per uur op een lege weg (ook achter me) even vol in de ankers. Ze gaan ook weer vanzelf uit :D

Geplaatst: 16 feb 2007 19:11
door Robbert
EvilTwin schreef:@Robbert, ESP/ASR grijpt niet alleen in op de CC maar ook op de H3+ (hij gaat naar de harde stand)
Wat is dat overigens, H3+ ? :?

Geplaatst: 16 feb 2007 19:46
door HOverbeek
Hallo allen, wordt
Citroentje schreef:Waar haal je dit soort info vandaan? Kunnen 'wij' daar ook bij? En is dat ook in Engels of Nederlands beschikbaar? Enig Frans lukt wel, maar dit wordt toch echt iets te technisch. Moet nog een tijdje oefenen...
genegeerd of is hier nog niemand aan toegekomen ? Ik ben ook benieuwd hoor, vandaar :wink:

Geplaatst: 16 feb 2007 19:51
door Harm
RobbertC5 schreef:
EvilTwin schreef:@Robbert, ESP/ASR grijpt niet alleen in op de CC maar ook op de H3+ (hij gaat naar de harde stand)
Wat is dat overigens, H3+ ? :?
H3+ is de Hydractieve vering in de luxere C5's, de H3+...de kalere cq zwakker gemotoriseerde hebben de H3-vering...


Maarre, ik kan het mishebben :oops:

Geplaatst: 16 feb 2007 20:11
door Robbert
Dan zal mijn C5 2.2HDI exclusive wel de + hebben, zal wel een pluspunt zijn .... :(

Geplaatst: 16 feb 2007 20:14
door Menno

Geplaatst: 16 feb 2007 21:01
door AJ Meester
Harm van Beek schreef:
RobbertC5 schreef:
EvilTwin schreef:@Robbert, ESP/ASR grijpt niet alleen in op de CC maar ook op de H3+ (hij gaat naar de harde stand)
Wat is dat overigens, H3+ ? :?
H3+ is de Hydractieve vering in de luxere C5's, de H3+...de kalere cq zwakker gemotoriseerde hebben de H3-vering...


Maarre, ik kan het mishebben :oops:
in de brochure C5 break modellen vanaf 2003 wordt gesproken dat het veersysteem verder ontwikkeld is (H3+?) waarbij de hoogte van de wagen bij bepaalde snelheden wordt aangeapst. Wordt niet gelinkt naar exlusieve modellen, maar vanaf 2003.
dus ik denk de laatste generatie voordat PHiII op de weg kwam.

Anne-Jan

Geplaatst: 16 feb 2007 21:26
door MichielC5
H3+ is volgens mij de uitvoering waar een "sport" stand op zit. Gelezen in een dik boekwerk over de Citroen techniek.

Geplaatst: 16 feb 2007 22:52
door PjotrBlom
MichielC5 schreef:H3+ is volgens mij de uitvoering waar een "sport" stand op zit. Gelezen in een dik boekwerk over de Citroen techniek.
Ja klopt HA3+ heeft altijd een SPORT knop.

Hydractive 3 is een soortgelijk veersysteem als de DS t/m de BX (en Xantia’s en enkele Xm's zonder HA)! Op de C5 geleverd icm de volgende motoren:
  • Phase 1
    Benzine: 1.8 16v - Diesel: 2.0 HDI 90/110pk
    Phase 2
    Benzine: 1.8 16v, 2.0 16v - Diesel: 1.6 16v HDIF, 2.0 16v HDIF BVM
1 veerbol per wiel, hoogte verstelbaar (laag, rijstand, middelhoog, hoog), automatische hoogte correctie (onafh. van belading), hoogte past automatisch aan aan staat wegdek/snelheid


Hydractive 3+ is vergelijkbaar met HA1 (Xm) en HA2 (Xm / Xantia)
  • Phase 1
    Benzine: 2.0 Hpi, 2.0 16v, 3.0 V6 - Diesel: 2.2 HDIF
    Phase 2
    Benzine: 3.0 V6 - Diesel: 2.0 HDIF BVA, 2.2 HDIF BVA, 2.2 HDIF BiTurbo
HA3+ heeft 3 veerbollen per as, dus elk wiel een veerbol en daar tussen in een extra bol, welke wanneer het systeem in de Comfort mode staat, mee veert (op de veercilinders zit een dikke leiding die naar de HA bol gaat, veert de C5 in, word de vloeistof omhoog gedrukt in de cilinder naar de bol op het wiel, en door de leiding naar de HA bol, de vloeistof van de leiding komt uit bij de HA-bol en deze veerbol vangt de druk (samen met de 2 ander veerbollen) op waardoor de auto soepel veert!

Waneer het systeem in de Sport mode staat, wordt de vloeistof stroom naar de HA-bol onderbroken en het de HA-bol dus ook niet meer mee. Waardoor de auto stugger veert!
Wanneer de vering in de Sport staan bepalen de volgende sensoren:
  • - stuurhoek sensor: deze sensor kijkt naar de stuur uitslag en draaisnelheid van het stuur
    - remdruk sensor
    - gaspedaal sensor
    - nog wat parameters, ik geloof ook G-krachten via de Airbag computer en … ?? …
Waneer de gemeten waardes worden overschreven (de waardes zijn afhankelijk van de snelheid), wordt de Sport stand ingeschakeld, wanneer je de SPORT knop inschakelt worden de waardes vernader waardoor de veercomputer eerder de vering in standje SPORT zet!

VB: je rijd 100km/h, je draait je stuur 20 graden, waardoor de Sport mode wordt ingeschakeld, maar wanneer je de SPORT knop heeft in gedrukt gebeurd dit bij bijv. 10 graden verdraaiing van je stuur!

Er is hier een tabel van, maar die heb ik helaas niet!

Hydractive 3+ is dus een actief veersysteem, welke de veer karakteristiek kan aanpassen (3 of 2 veerbollen) maar kan niet de demping aanpassen, hiervoor heb je een systeem als AMVAR nodig zoals de C6 heeft (AMVAR= schuifjes die de vloeistof doorlaat kunnen veranderen van groot naar klein in 16 verschillende standjes)


Verbeteringen zijn welkom :wink:


Pjotr

Geplaatst: 17 feb 2007 12:28
door Citroentje
Fantastisch verhaal. Zo leren we nog veel over ons geliefde vehikel !

Geplaatst: 17 feb 2007 12:29
door Citroentje
Enne:
HOverbeek schreef:Hallo allen, wordt
Citroentje schreef:Waar haal je dit soort info vandaan? Kunnen 'wij' daar ook bij? En is dat ook in Engels of Nederlands beschikbaar? Enig Frans lukt wel, maar dit wordt toch echt iets te technisch. Moet nog een tijdje oefenen...
genegeerd of is hier nog niemand aan toegekomen ? Ik ben ook benieuwd hoor, vandaar :wink:
Zou iemand hier nog aan toekomen?

Geplaatst: 17 feb 2007 12:36
door PjotrBlom
Citroentje schreef:Fantastisch verhaal. Zo leren we nog veel over ons geliefde vehikel !
graag gedaan, bedankt! :wink:

Citroentje schreef:Enne:
HOverbeek schreef:Hallo allen, wordt
Citroentje schreef:Waar haal je dit soort info vandaan? Kunnen 'wij' daar ook bij? En is dat ook in Engels of Nederlands beschikbaar? Enig Frans lukt wel, maar dit wordt toch echt iets te technisch. Moet nog een tijdje oefenen...
genegeerd of is hier nog niemand aan toegekomen ? Ik ben ook benieuwd hoor, vandaar :wink:
Zou iemand hier nog aan toekomen?
ik ben ook benieuwd :)