Pagina 4 van 5

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 25 okt 2010 21:40
door BJG
Duitser schreef: @BJG: Mijn gemiddelde over de laatste 5 regeneraties is deze week van 4800 :!: naar 4300 km gegaan, gaat dus de goede kant op :smt017
Ik weet toch echt zeker dat hij elke 1000-1200 km succesvol regenereert.
Vermoedelijk heeft dit met het redelijk recente chippen van de motor te maken. Hij heeft waarschijnlijk ergens een heel groot getal staan, waardoor het gemiddelde zo hoog uit komt.

In principe zou hij na maximaal 5x regenereren weer op 1000 a 1200 km moeten staan.

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 23 jan 2011 19:49
door BJG
Het roken is langzamerhand na de ingrepen die ik heb gedaan steeds minder geworden.
Na ik denk zo'n 10.000 km heb ik vrijwel geen zichtbare rook meer. Ook niet na fors accelereren.
Alleen tijdens het regenereren zie ik nog rook als ik volgas geef. En de eerste paar km na de regeneratie alleen als ik volgas geef. Vermoedelijk zijn dat wat roetresten die je dan de uitlaat uitblaast. Dit zal A normaal zijn, of B nog steeds resten Eolys-loos roet (mooi woord) die nog steeds stammen uit de tijd van de storing. In dat geval zal het verminderen.

Eindconclusie:

Door een defecte tankdopsensor is er gedurende ongeveer 20 000 km geen eolys meer in de tank geinjecteerd. Daardoor is de eolys-injector vastgeplakt, en opende niet meer. Hierdoor verbrandde tijdens de regeneratie de roet onvolledig. Uiteindelijk verzadiging van het roetfilter en toch veel roetuitstoot bij plankgas geven. Ik kreeg geen foutmelding van teveel tegendruk, omdat tijdens regeneratie toch nog voldoende roet verbrandde om de tegendruk van het filter net onder de waarschuwingsgrens te laten zakken.

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 01 mar 2011 16:49
door PeeVee
Ik heb een vroege P2 2.0 HDI en die heeft nog geen fap :smt038

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 01 mar 2011 16:51
door Menno
In je profiel geef je HDiF aan ;)

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 22 jul 2011 13:12
door Biedjee
Hoi BJG,

ALLE symptomen die je beschrijft heeft mijn C5 16HDI met FAP ook.
Ik daarnaast ook de melding "additief laag"

Da garagist heeft de eloys aangevuld en alles maar de melding is niet te verwijderen. Om niet urenlang te klooien met de lexia en de bijbehorende hoge nota rij ik al bijna een jaar met deze melding :o

heb jij misschien een typenummer van de tankdopsensor en dergelijke? IK WIL ERVAN AF.....

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 22 jul 2011 20:14
door BJG
Natuurlijk heb ik de onderdeelnummers voor je, maar ik denk dat er mogelijk nog meer cq iets anders aan de hand is:
Is het fap niet gewoon verzadigd van eolys? en moet je het schoonspuiten, of wisselen?
Verder verdwijnt de melding over additief niet als je hem niet juist programmeert via de lexia.

Rest maar ff via pb

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 23 jul 2011 11:03
door EvilTwin
Heeft hij überhaupt ooit een nieuw Fap gehad?

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 10 sep 2011 19:28
door Pietc5
Mijn dame weg gebracht om het roken, zeg maar zwart blazen, bij gas geven op snelweg.
Info vanuit dit draaitje meegenomen.
Ze hebben er eolys bijgegooid, en een roetmeeting gedaan. Uitslag 0.9 zegt mij niets.
Met het antwoord is een diesel die in 5 jaar relatief weinig kilometers heeft gemaakt, dus slechte kilometers. :smt017

Vandaag even op en neer naar het zuiden geweest, maar op snelweg bij inhalen of wat gas bijgeven volgens mij zwarte rook.

De tankdopsensor, wanneer deze kapot is kan dit doorgemeten worden?
Is dit ook tientjes werk?

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 10 sep 2011 20:41
door Roman
zoals ik ook al geschreven had in een ander draadje..
mijn vorige C5 deed dit ook, en toen is het tankje en eoa computer vervangen..
want er werd geen eloyse aan de diesel gedoseerd...

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 10 sep 2011 21:10
door Pietc5
@Roman

In eerder draaitje lees ik nu inderdaad dat je dit hebt laten vervangen. Leer steeds beter zoeken op deze site.
:smt190
Ik ben wel benieuwd wat je toen ongeveer kwijt was?
Ik heb de dame bij een bovag garage (geen citroen specialist) vandaan. Heb nu nog 3 maanden garantie.
Ze hebben volgens zeggen eloyse toegevoegd. En volgens hun werkt de regenator.
Maar als ik het nu goed begrijp is daar een apart tankje voor? En hoe meet je een regenator?

Heb na vandaag lange rit naar het zuiden toch echt het idee dat er meer aan de hand is.
En zit niet te wachten op extra kosten na de garantieperiode. :smt089

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 10 sep 2011 23:46
door BJG
Een "regenerator" bestaat niet, wellicht heb je ze verkeerd begrepen? Zo niet, dan twijfel ik zeer aan de deskundigheid van de garage op het gebied van het PSA FaP systeem.
Eolys bijvullen hoeft bij jouw wagen pas bij 120000 km. Na het bijvullen moet teller van de computer van de brandstoftoevoeging worden gereset.
Dat Eolys is bijgevuld wil natuurlijk niet zeggen dat het systeem van de brandstoftoevoeging correct werkt.
Om een goed beeld te krijgen van de werking van het FAP kijk dan bij de FAQ.

Diagnose stellen aan een FaP-systeem vereist de nodige kennis van de werking.
Zelfs bij de verschillende psa wagens met FaP zit er nog verschil (vooral evolutie) in de wijze van aansturing en bediening van de componenten.

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 11 sep 2011 10:32
door Pietc5
Wellicht heb ik ze vergeet begrepen. Zal van de week maar contact met ze opnemen.
Buiten dat ik mij schaam betreffende de rook heb ik hier ergens gelezen dat het niet voor mag komen

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 11 sep 2011 11:14
door Lange Henk
@ Duitser

Ben ik even blij, tot de laatste categorie te behoren. Maar mijn 2 liter HDI heeft dan ook geen FAP.
Overigens is de achterzijde van de dame altijd schoon en de uitlaat is een plaatje, zowel van binnen als van buiten. De enige keer dat ik rook heb gezien, was toen dat de luchtfilterslang een breukje had onder de bevestigingsklem. Dus door de valse lucht kwam er rook vrij aan de achterzijde.

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 30 mar 2012 17:14
door Ronald
Weet niet of dit het meest passende draadje is, anders maar even afkoppelen aub.
Heb natuurlijk ook zo´n FAP ding maar begrijp het toch niet helemaal:

A. Je rijdt een lang stuk op de snelweg.
1. is de temperatuur hoog genoeg voor spontane roetverbranding of moet er nog steeds Eolys bij op dat moment ?
2. kunnen dan, naast de op dat moment gegenereerde gassen , ook de in het filter opgeslagen roet worden verbrand ?

gr. Ronald

Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom

Geplaatst: 30 mar 2012 17:19
door Menno
Wat leesmateriaal door BJG gemaakt , werking FAP ....
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=9051" onclick="window.open(this.href);return false;