Pagina 4 van 48
Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 20 sep 2011 16:36
door Maarten
Mijn ph1 heeft er wel veel last van.
Maar mijn ph1 is er wel één van de laatste van, met veel ph2 trekjes (zoals de regen/lichtsensor). Dus misschien is er een verband.......?
Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 20 sep 2011 17:48
door Roman
zo vandaag de lampjes laten vervangen...
lamp kost 54 euro per stuk...
aangezien de bumper eraf ging heb ik ze maar allebei laten vervangen...
dus 108 voor de lampen
dan ook nog 2 banden laten wisselen incl uitbalanceren etc..
tot 148 euro betaald...
Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 20 sep 2011 20:51
door exroosje
Voor dat soort geld kun je ook een xenon conversie setje installeren en de "scandinavie" stand activeren. Aangezien Xenon lampen ca 30W gebruiken heb je daarmaa ook laag verbruik Dagrijlicht.
Het wordt hoog tijd dat iemand een atlernatief voor die lampjes verzint.
In de C6 zullen ze de warmte wel beter kwijt kunnen of zo.
Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 21 sep 2011 09:19
door EvilTwin
Het alternatief voor DRL is oa. LED slingers zoals de facelift C5-3 heeft.
Het alternatief voor de C5 rijder is:
a) DRL uitzetten (slecht idee m.i.)
b) dimlicht (eerder) aanzetten - gebeurt sowieso al automatisch bij donker/regen.
idd eventueel mbv H7 Xenon maar hoe lang blijft dat goed voor 60eur/set?
c) de eerdergenoemde LED G4 conversie, maar als je dan gaat kijken wat die LED-jes kosten (bij de juiste lichtopbrengst) dan is de winst minimaal. Een hoop doe-het-zelvers op planete-cit die dit gedaan hebben rijden overduidelijk met te lage intensiteit DRL.
d) minder overdag rijden
Die pitten zijn als het goed is al speciale bollen met een langere levensduur, dat bewijzen ze ook in de C6.
Maar 60dkm -altijd aan- haal je met goede Halogeen pitten ook, dus dat vind ik niet echt indrukwekkend goed, schrikbarend slecht is het ook niet als je het vergelijkt met slecht Halogeen, wat het nog geen 10dkm uithoudt.
Ik blijf erbij dat het logischer is dat er voor de C5 een goedkopere fabrikant gevonden is dan voor de C6 en dat je dat merkt in levensduur.
Ik dacht dat ik eerder gevonden had dat deze pitten ook voor 17eur te krijgen waren en dan zijn ze vergelijkbaar qua prijs met goede Halogeen pitten.
Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 21 sep 2011 14:58
door Roman
mijn dealer is op zoek naar een alternatief..
hij vindt de prijzen ook belachelijk...
maar zolang er niks fatsoenlijk als alternatief is blijven deze erin..
die 108 euro...komen we ook nog wel overheen...
ik had ze ook kunnen uitschakelen... maar ze horen gewoon te branden...
in mijn ogen..
Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 21 sep 2011 21:36
door BJG
Nog een alternatief is het solderen van een vermogensdiode in geleidende richting in voeding van de lamp.
De drempelspanning van 1,5 Volt gaat van de brandspanning van de lamp af. Dit zorgt ook voor een langere levensduur.
Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 21 sep 2011 21:57
door exroosje
Worden ze alleen nog geler (en dat zijn ze al tov xenon)
Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 21 sep 2011 22:07
door BJG
Valt mee, ongeveer net zoals bij motor uit. Is ongeveer 12,5V.
Hij brandt bij lopende motor op 14,2-1,5 = 12,7 V, je ziet het nauwelijks.
Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 22 sep 2011 14:41
door Henk2304
EvilTwin schreef:Wat zonde om een relatief nieuwe auto zo te laten verslonzen. Ik snap ook niet waarom je in vrijwel ieder bericht weer tegen je eigen auto moet schoppen. Ik begrijp dat je niet helemaal tevreden bent, maar dit soort frustatie helpt je niet verder. Daarnaast is er een algemeen klaagtopic.

Hoe kom je erbij dat ik mijn auto zou laten verslonzen? Ze krijgt netjes de beurten en wordt regelmatig gewassen (gepoetst zelfs) en gerepareerd
Volgens mij heeft de eerste jaargang of zo van de C5-3 überhaubt geen DTRL's (of Appèlverlichting zoals de boardcomputer het noemt). Als ik die dus zou uitzetten is er niets aan de hand. Ik zie regelmatig C5's rijden jonger dan de mijne (maar nog zonder de LED's) die die verlichting ook niet voeren (omdat de bestuurder niet weet hoe ze aan te zetten? Ook bij mij stonden ze standaard uit!). Ik ben volgens mij ook wettelijk niet in overtreding zonder die verlichting, toch? Dus DTRL's zijn min of meer "franje"; de LED-uitvoering wordt - ook bij andere merken - ook door medeforumleden vaak zelfs aangeduid als "kerstboomverlichting".
Toen ik enige tijd geleden bij de dealer gewag maakte van het niet optimaal functioneren van de linker DTRL keken ze daar nogal bedenkelijk; daaruit heb ik een beetje de indruk gekregen dat zij niet echt op z'n klusje zitten te wachten en dat mijn visie van danmaar helemaal uitzetten nog zo gek niet is. Overigens doen mijn DTRL's het momenteel weer zonder haperen; zoiets wordt toch meestal aangeduid als het "karakter" van de dame?!
Ik ben eigenlijk best wel zuinig op mijn C5. Het is ook best een hele investering als je dat - zoals ik - privé moet doen. En ja, juist daarom ben ik absoluut niet tevreden over de kwaliteit van mijn C5 (elke paar maanden een reparatie en dat al vanaf het begin) en dat maakt mij niet echt gemotiveerd om tzt. een dure reparatie als deze DTRL te laten uitvoeren als die voor het verder functioneren van de auto helemaal niet nodig is.
Dat ik dit niet in het klaagtopic heb gepost is omdat het hier expliciet om de (vervanging van) DTRL's ging en ik alleen maar aangaf dat uitzetten ook een optie is; of dat gewenst is of niet moet ieder voor zichzelf maar uitmaken ...
Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 22 sep 2011 14:47
door Menno
Gewoon lekker uitzetten, je hebt m.i. gelijk hoor ...

Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 22 sep 2011 17:04
door EvilTwin
Henk2304 schreef:Volgens mij heeft de eerste jaargang of zo van de C5-3 überhaubt geen DTRL's (of Appèlverlichting zoals de boardcomputer het noemt).
Ze hebben wel degelijk allemaal vanaf dag één DRL (allen mbv HP24s, tot de introductie van LEDs).
Appèl is idd de naam die ervoor in de BC staat, zo ook bij de Ph.I/II maar dan slaat het niet op DRL, maar op dimlicht permanent aan. Het is inderdaad zo dat een C5-3 zo te programmeren is dat de optie Appèl überhaupt niet meer voorkomt in de BC (veel zijn zo uitgeleverd) zoals het ook mogelijk is de C5-3 te programmeren dat dimlicht altijd aan is. De belangrijkste reden voor de afwezigheid in het BC-menu is dat leasemaatschappijen te krenterig waren HP24 pitten te vervangen. DRL wordt al sinds 2005 geleverd (C6!) en het dus sowieso na 2010 verplicht DRL te hebben bij
een nieuwe toelating.
Ik vind het gewoon vreemd om het op een relatief nieuwe auto uit te zetten, het zelfs niet technisch in orde te hebben, door een kapotte pit niet te vervangen. (al was die blijkbaar toch niet kapot)
Dus DTRL's zijn min of meer "franje"; de LED-uitvoering wordt - ook bij andere merken - ook door medeforumleden vaak zelfs aangeduid als "kerstboomverlichting".
DRL is er om beter zichtbaar te zijn overdag onder die omstandigheden waarbij het nog niet verplicht is dimlicht te voeren of toegestaan is mistlicht te voeren.
Het is dus een veiligheidsitem; geen franje. Dat het vooralsnog geheel legaal is om zonder DRL te rijden, doet daar niks aan af. Mensen zonder DRL (of dim) zijn gewoon minder zichtbaar. Dat merk ik hier in de bossen maar al te vaak (eigenlijk is daar dimlicht verplicht, maar DRL voldoet).
Dan heb je een nette implementatie ervan op je C5 (geen kerstboom, zelfs diens LEDs zijn geen kerstboom) en dan zet je het uit

Ik snap het niet.
Omdat ik weet dat het er altijd op zit stoor ik me er ook gewoon aan als het niet aan is; net zoals ik me er aan stoor, als ik weet dat het er niet op hoort, maar het er wel opgeklust is (vnm seatjes met Audi/Aldi-slingers), of wanneer het er wel op hoort, maar de computer hergeprogrammeerd is voor illegale combinaties (oa. DRL+dimlicht, veelal bij MB en VAG).
Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 22 sep 2011 20:35
door BJG
EvilTwin schreef: of wanneer het er wel op hoort, maar de computer hergeprogrammeerd is voor illegale combinaties (oa. DRL+dimlicht, veelal bij MB en VAG).
Is het niet zo dat die kesrboomslingers dan gewoon op halve kracht branden? Bij wijze van (extra) stadslicht?
Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 22 sep 2011 21:37
door exroosje
Dat doet de C5-3 met LED ook .
Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 22 sep 2011 21:41
door Roman
iedereen doet natuurlijk wat hij of zij wil
maar het kost 108 euro..
de auto is een pak duurder
en als ze weer zo lang mee gaan zitten ze er weer 3 jaar of 55000km in..
dan is mijn auto 6 jaar..
dan zal die wel vervangen worden..

Re: Kosten dagrijlicht vervangen
Geplaatst: 22 sep 2011 22:29
door Herman
Goed voor de sloopprijs
