De velgbreedte volgt uit de bandbreedte:
245 hoort op 8J
225 hoort op 7J
logischerwijs komt dan 235 (niet gehomologeerd) op 7,5J
en 255 (ook geen goedkeuring!) op 8,5J.
Maar je kunt hier naar boven en naar beneden wel 0,5 duim van afwijken, zolang als het past

.
De ET volgt uit velg/bandmaat,
245 krijgt ET=33
225 krijgt ET=28
Die ET is voorgeschreven zowel om het weggedrag te garanderen, als het niet aanlopen, zowel aan de binnenkant als de buitenkant. Als je met 255 uitgaat van dezelfde ET als 245/40R19 dan heb je rondom (binnen, buiten, boven, voor, achter) dus 5mm meer nodig voor de band. Als aanloop aan de buitenkant kritiek wordt, dan zou je ET35 kunnen overwegen, wordt aanloop binnen kritiek dan ET=30. Beide hangen uiteraard samen, maar verder dan een paar mm verschil met ET=33 moet je niet gaan.
Let er ook op dat een hydropneumatische Citroën vrij veel slag kent (in/uit) en dat in die uiterste standen het wiel iets kantelt, waardoor er specifiek dan nog minder ruimte is. Dat kunt je testen, voordat je de banden/velgen bestelt. Let er ook op dat de stuuruitslag bij het draaien van de voorwielen links-rechts niet hetzelfde kan zijn, ga uit van de ergste/grootste uitslag in de meest extreme standen van het wiel (hoogste rijstand én laagste stand op de aanslagnokken).
NB Dit zijn de standaard velgmaten voor de C5-3
Code: Selecteer alles
ROUE ALLIAGE
8J 19 CH5-33
ROUE ALLIAGE
8J 18 CH5-33
ROUE ALLIAGE
7J 17 CH5-28
ROUE ALLIAGE
7J 16 CH5-28
ROUE DE SECOURS
7J 17 H2 5-32
Daarbij horen dus de bandenmaten:
Code: Selecteer alles
245/40R19 98Y
245/45R18 100W
225/55R17 97W
225/60R16 98V
215/60R16 95V
de laatste drie zijn ook geleverd als reservewiel,
plus als thuiskomertje:
135/80R18 104M