Pagina 4 van 12
Re: probleem met vering
Geplaatst: 24 nov 2009 11:03
door c5driver
Ik zie dit topic voor het eerst, maar bij mijn auto is inmiddels ook al de linkervoorcilinder vervangen (kmstand 6000) in verband met lekkage, zonder aanwijsbare oorzaak. Ook op het duitse forum zijn er al enkele mensen die hetzelfde probleem hebben cq. hebben gehad.
Ik rij al jaren Citroens met de HP vering maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Je begrijpt dat ik nu met argusogen naar de oprit kijk nadat ik ben weggereden.
Verder niets dan lof over de wagen.
Re: probleem met vering
Geplaatst: 24 nov 2009 11:13
door EvilTwin
Menno schreef:Mooi, en idd kwalijk dat niet eerder fatsoenlijk is gebeurt ...
ik blijf het zeggen, maar je moet ontzettend uitkijken met uitlijnen op HP Citroëns.
Dealers kunnen het vaak niet, dus ben je aangewezen op derden, maar weinig uitlijners/bandenboeren/garages weten écht hoe dat moet. Het gaat vaak al fout met simpele dingen als de hoogte (draaiende motor etc.!)
Ideaal is iemand die verstand heeft van Citroëns, banden áán de auto kan balanceren, een lexia heeft om de hoogte te controleren/in te stellen en afzuiging om de auto te laten draaien (vaak niet bij bandenboeren)
Stuur staat terug recht en al
Blijkbaar dus had je al die tijd een scheef stuur
tja dan moeten er gelijk alarmbellen gaan rinkelen, zei je dat niet, of heb ik dat gemist?!
Ook op het duitse forum zijn er al enkele mensen die hetzelfde probleem hebben cq. hebben gehad.
tja het spul (plunjers etc.) komt tegenwoordig uit Japan, dan krijg je dat
Maar zonder gekheid ik denk niet dat je dat kunt vergelijken als je niet zoals de OP hier de je C5 in een enorme kuil gestort hebt. Al vraag ik me dan af of die Duitsers dat even vergeten te vermelden. In het buitenland kom je mensen tegen die half terreinrijden met hun Citroën, de wegen zijn niet overal zo netjes als hier.
NB de plunjers hebben zowel voor als achter veel minder te lijden dan die in de C5 Ph1/2, die nog McPhersons (voor) en langsarmen (achter) heeft.
Re: probleem met vering
Geplaatst: 24 nov 2009 14:41
door Roman
EvilTwin schreef:filip schreef:wat ik ook wel straf vind, is dat wanneer ze mijn wagen op de testplaat zetten die aangeeft dat de veringen 100% oke zijn ? En toch hangt mijn wagen vol met olie onderaan.
Ik weet niet wat voor maffe garage dat doet, maar ze moeten toch weten dat dit niet werkt met HP auto's.
Ik snap wel dat in België vanwege de jaarlijkse keuring zo'n testplaat standaard uitrusting is (niemand heeft hier zo'n ding) en dat het makkelijk is, maar het zegt gewoon niks om je HP bak erop te zetten.
ik zal het je nog leuker vertellen...
een collega van mij heeft een XM...
is hiermee in belgie (woont in belgie) naar de keuring geweest, auto afgekeurd<<>> handrem werkt niet!!!!
ET zal hem wel al voelen aankomen..... ze hadden de handrem op de achterwielen getest...

Re: probleem met vering
Geplaatst: 24 nov 2009 17:48
door Menno

, ... die fout heb ik wel vaker voorbij zien komen, idd ongelooflijk hoor

Re: probleem met vering
Geplaatst: 24 nov 2009 18:26
door filip
EvilTwin schreef:
Blijkbaar dus had je al die tijd een scheef stuur
tja dan moeten er gelijk alarmbellen gaan rinkelen, zei je dat niet, of heb ik dat gemist?!
.
Stuur stond scheef na de eerste uitlijning.
Had het hier niet vermeld.
Maar opzich doet dat toch niets aan het rijgedrag? Het is toch gewoon een schoonheidsfoutje?
Of ben ik mis?
Re: probleem met vering
Geplaatst: 24 nov 2009 18:29
door filip
c5driver schreef:Ik zie dit topic voor het eerst, maar bij mijn auto is inmiddels ook al de linkervoorcilinder vervangen (kmstand 6000) in verband met lekkage, zonder aanwijsbare oorzaak. Ook op het duitse forum zijn er al enkele mensen die hetzelfde probleem hebben cq. hebben gehad.
Ik rij al jaren Citroens met de HP vering maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Je begrijpt dat ik nu met argusogen naar de oprit kijk nadat ik ben weggereden.
Verder niets dan lof over de wagen.
tja ze waren niet meer in stock momentueel ook niet, allemaal opgebruikt?
Ze komen pas donderdag terug binnen in Belgie!
Maar ik geloof nu wel dat die slag er bij mij voor iets tussen zit.
Maar dat er zoveel problemen mee zijn wil dus zeggen dat er toch iets niet juist is.
Re: probleem met vering
Geplaatst: 24 nov 2009 19:10
door willy4
als niemand het stuurwiel eraf gehad heeft ,is er iets niet in orde
omdat het stuurhuis een vast punt heeft ,en dat licht in het midden van de tandlat in het stuurhuis
en dat is nodig, anders zou men zig zag over de weg rijden
sommige mensen zullen dat niet begrijpen maar een monteur wel
Re: probleem met vering
Geplaatst: 24 nov 2009 19:46
door filip
Nu staat het wel recht en het stuur is er toch niet af geweest?
Ben er blijven bijstaan nu

Re: probleem met vering
Geplaatst: 24 nov 2009 23:04
door EvilTwin
Roman schreef:ik zal het je nog leuker vertellen...
een collega van mij heeft een XM...
is hiermee in belgie (woont in belgie) naar de keuring geweest, auto afgekeurd<<>> handrem werkt niet!!!!
ET zal hem wel al voelen aankomen..... ze hadden de handrem op de achterwielen getest...

pas op hè dit is een C5-3 topic
maar het verklaart in ieder geval het lage werkplaatstarief daar in belgoland.

Re: probleem met vering
Geplaatst: 24 nov 2009 23:19
door filip
tja, mijn voorkeur gaat nog altijd naar de kleine gargist;)
Bij de grote garage's ben je maar nummer zoveel

Re: probleem met vering
Geplaatst: 25 nov 2009 21:46
door V-zesserke
filip schreef:tja, mijn voorkeur gaat nog altijd naar de kleine gargist;)
Bij de grote garage's ben je maar nummer zoveel

Ja, maar in een grote garage lopen (soms) mensen die toch meer expert zijn op een bepaald vlak (electronica, ophanging, enz....). Maar je bent er idd dikwijls meer een nr. als in een kleine garage waar de patron soms bijna een kennis is. Die garages zijn jammer genoeg uitstervend.
Heb je na je uitlijning soms een resultatenblad met de uitlijngegevens op gekregen? Ik heb zo'n gegevens en tolerantie's (caster / camber / sporing enz...) steeds graag in bezit (en misschien ik alleen niet) en zou je deze hier voor ons eventueel eventjes kunnen posten. Hopelijk is je wagen binnenkort helemaal tiptop in orde, succes

.
Re: probleem met vering
Geplaatst: 26 nov 2009 15:58
door Henk2304
c5driver schreef:Ik zie dit topic voor het eerst, maar bij mijn auto is inmiddels ook al de linkervoorcilinder vervangen (kmstand 6000) in verband met lekkage, zonder aanwijsbare oorzaak. Ook op het duitse forum zijn er al enkele mensen die hetzelfde probleem hebben cq. hebben gehad.
Ik rij al jaren Citroens met de HP vering maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Je begrijpt dat ik nu met argusogen naar de oprit kijk nadat ik ben weggereden.
Verder niets dan lof over de wagen.
Omdat 't op de Veiligheidsdag te druk was heeft mijn dealer gisteren stikstof in m'n banden gedaan. Daarbij is mijn C5 op de krik gegaan (de bruggen konden niet gebruikt worden ivm. een sterkstroomstoring). Nadat de linkerwielen waren behandeld (en de auto dus links opgekrikt was, voor en achter tegelijk) lag er een plasje olie onder het linkervoorwiel. Dat bleek olie uit "de retourleiding" van het HP-veersysteem te zijn. Ze hebben de olie bijgevuld en het systeem getest door de auto afwisselend in de hoogste en de laagste stand te zetten. Ik heb hier toch geen lekker gevoel bij, zeker niet als ik de postings in dit draadje lees. Dus: is dit normaal of moet ik mij zorgen maken en weer contact opnemen met de dealer? Ik zal de garagevloer thuis ook maar in de gaten gaan houden

Re: probleem met vering
Geplaatst: 26 nov 2009 18:03
door filip
Henk2304 schreef:c5driver schreef:Ik zie dit topic voor het eerst, maar bij mijn auto is inmiddels ook al de linkervoorcilinder vervangen (kmstand 6000) in verband met lekkage, zonder aanwijsbare oorzaak. Ook op het duitse forum zijn er al enkele mensen die hetzelfde probleem hebben cq. hebben gehad.
Ik rij al jaren Citroens met de HP vering maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Je begrijpt dat ik nu met argusogen naar de oprit kijk nadat ik ben weggereden.
Verder niets dan lof over de wagen.
Omdat 't op de Veiligheidsdag te druk was heeft mijn dealer gisteren stikstof in m'n banden gedaan. Daarbij is mijn C5 op de krik gegaan (de bruggen konden niet gebruikt worden ivm. een sterkstroomstoring). Nadat de linkerwielen waren behandeld (en de auto dus links opgekrikt was, voor en achter tegelijk) lag er een plasje olie onder het linkervoorwiel. Dat bleek olie uit "de retourleiding" van het HP-veersysteem te zijn. Ze hebben de olie bijgevuld en het systeem getest door de auto afwisselend in de hoogste en de laagste stand te zetten. Ik heb hier toch geen lekker gevoel bij, zeker niet als ik de postings in dit draadje lees. Dus: is dit normaal of moet ik mij zorgen maken en weer contact opnemen met de dealer? Ik zal de garagevloer thuis ook maar in de gaten gaan houden

Heb je het gevoel dat hij anders veert nu?
Re: probleem met vering
Geplaatst: 26 nov 2009 18:15
door filip
Hier het resultaat van de uitlijning.
VOOR.................actueel....vooraf.....bereik.....specif
wielvlucht verschil...:..0°30'......-0°10'.....-0°25'......0°25'
askanteling verschil :.-0°05'.....-0°05'.....-0°30'......0°30'
totale spor.............:..0°11'......0°01'.......0°00'......0°18'
Achter
totale spor.............:.....0°32'....0°56'.......0°25'......0°43'
rijhoek...................:.....0000'...-0°03'.....-0°30'......0°30'
Re: probleem met vering
Geplaatst: 26 nov 2009 22:52
door Henk2304
filip schreef:
Heb je het gevoel dat hij anders veert nu?
Niet direct, maar dat is niet echt maatgevend want ik heb me ook als eens de verwondering van enkele forumleden op de hals gehaald toen ik zei niet zoveel verschil tussen veerbollen en wokkelveren te merken

. Afgelopen dagen heb ik op de garagevloer een plasje vloeistof zien liggen. Vanwege de regenval van afgelopen tijd heb ik dat tot nu toe als water afgedaan. Vanavond toch ff de proef op de som genomen en helaas 't was olie

. Ik heb 't opgeveegd en de auto binnengezet. Afwachten of er morgen weer wat ligt; als dat zo is sta ik morgenvroeg om 8.00 uur bij de dealer.