Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ja, mijn C5 is een PH2 V6 BVA. Die had er ook last van.
En inderdaad, de handrem wordt door mij maar zelden gebruikt.
Of de eerste eigenaar, die er zo'n 120 kkm mee gereden heeft in minder dan 2½ jaar, 'm ook zelden gebruikte weet ik niet.
De handremkabels zijn twee jaar geleden vervangen, kort geleden dus ook de klauwen.
Groet,
JW
En inderdaad, de handrem wordt door mij maar zelden gebruikt.
Of de eerste eigenaar, die er zo'n 120 kkm mee gereden heeft in minder dan 2½ jaar, 'm ook zelden gebruikte weet ik niet.
De handremkabels zijn twee jaar geleden vervangen, kort geleden dus ook de klauwen.
Groet,
JW
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Ph 1 en Ph 2 hebben dezelfde remklauwen voor zover ik weet. Wij gebruikten de handrem juist veel (altijd). Dus dat is het verschil niet.
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Vandaag was het mooi weer om eens aan de gang te gaan. Nadere inspectie leverde op dat beide (!) handremkabels moervast zaten, maar dat de handremhendeltje op de klauwen nog wel functioneerde.
Eerst de kabel er uit gerost. Er zat duidelijk veel zand/olie/water in de geleider. Omdat de handrem tot voor kort nog functioneerde dacht ik dat ik de geleider niet hoefde te vervangen, maar dat schoonmaken voldoende zou zijn. Dus, een uur lang in de weer geweest met stukjes stof er doorheen te raggen, en vervolgens nog een uur om te proberen de kabel er doorheen te krijgen (tegelijkertijd duwen en trekken. Hopeloos...
Daarna toch maar m'n principe overtreden dat ik niet onder de auto ga liggen om de geleiders (die had ik op aanraden van dit forum alvast gekocht) te gaan vervangen... (wel assteunen gebruikt). Om een lang verhaal kort te maken: het lukte om in twee uur beide kabelgeleider en handremkabels te vervangen. Lastigste was nog de klikverbinding op de geleider aan de handremhendel-zijde. Ik kon de nokjes niet indrukke. Uiteindelijk heb ik dit ding met een lange schroevendraaier eruit gebroken. Ik kon met wat buigen en duwen langs het hitteschilt. Dat hoefde dus niet van z'n plek (maar wel los).
De handrem functioneert weer boterzacht!
Ik heb mezelf dus maar op twee pilsjes getrakteerd.
Het is weer bevestigd dat je niet moet proberen alleen de kabel te vervangen, maar de geleider gewoon mee moet nemen. Het is duurder en lijkt meer werk, maar... het lukt tenminste...
Overigens zit hier wel een manco: Waar de geleiders het interieur in gaan zit een plastic klikring en een rubber (terwijl het daar kurkdroog blijft en de opening van de rijrichting afgekeerd is. Maar in de wielkast vraagt de schuin naar voren gerichte opening van de geleider gewoon om water en zand. Er zit een lullig ringetje. Maar dat klemt geeneens. Waarom geen rubber tule om rommel buiten te houden? Ik heb nu meer duct tape op de overgang gedaan om troep buiten te houden. Maar de kabels gaan vastzitten doordat de flexibele buitenmantel breekt. Een nadeel van de handrem op de voorwielen. Dat nemen we dan maar voor lief voor hydro-vering.
De kosten waren 79,73 (inclusief verzendkosten) bij MijnAutoOnderdelen.nl. (16,68 per kabel, 21,11 per geleider). Zij leveren wel binnen de termijn die ze beloven (in tegenstelling tot Mister auto). En ze waren bovendien een stuk goedkoper.
Maar... het viel me wel op de dat de remschijf linksvoor ongelijkmatig is afgesleten. De binnenzijde is een stuk dunner dan de buitenzijde. Wat is de minimale dikte??
Eerst de kabel er uit gerost. Er zat duidelijk veel zand/olie/water in de geleider. Omdat de handrem tot voor kort nog functioneerde dacht ik dat ik de geleider niet hoefde te vervangen, maar dat schoonmaken voldoende zou zijn. Dus, een uur lang in de weer geweest met stukjes stof er doorheen te raggen, en vervolgens nog een uur om te proberen de kabel er doorheen te krijgen (tegelijkertijd duwen en trekken. Hopeloos...

Daarna toch maar m'n principe overtreden dat ik niet onder de auto ga liggen om de geleiders (die had ik op aanraden van dit forum alvast gekocht) te gaan vervangen... (wel assteunen gebruikt). Om een lang verhaal kort te maken: het lukte om in twee uur beide kabelgeleider en handremkabels te vervangen. Lastigste was nog de klikverbinding op de geleider aan de handremhendel-zijde. Ik kon de nokjes niet indrukke. Uiteindelijk heb ik dit ding met een lange schroevendraaier eruit gebroken. Ik kon met wat buigen en duwen langs het hitteschilt. Dat hoefde dus niet van z'n plek (maar wel los).
De handrem functioneert weer boterzacht!

Het is weer bevestigd dat je niet moet proberen alleen de kabel te vervangen, maar de geleider gewoon mee moet nemen. Het is duurder en lijkt meer werk, maar... het lukt tenminste...
Overigens zit hier wel een manco: Waar de geleiders het interieur in gaan zit een plastic klikring en een rubber (terwijl het daar kurkdroog blijft en de opening van de rijrichting afgekeerd is. Maar in de wielkast vraagt de schuin naar voren gerichte opening van de geleider gewoon om water en zand. Er zit een lullig ringetje. Maar dat klemt geeneens. Waarom geen rubber tule om rommel buiten te houden? Ik heb nu meer duct tape op de overgang gedaan om troep buiten te houden. Maar de kabels gaan vastzitten doordat de flexibele buitenmantel breekt. Een nadeel van de handrem op de voorwielen. Dat nemen we dan maar voor lief voor hydro-vering.
De kosten waren 79,73 (inclusief verzendkosten) bij MijnAutoOnderdelen.nl. (16,68 per kabel, 21,11 per geleider). Zij leveren wel binnen de termijn die ze beloven (in tegenstelling tot Mister auto). En ze waren bovendien een stuk goedkoper.
Maar... het viel me wel op de dat de remschijf linksvoor ongelijkmatig is afgesleten. De binnenzijde is een stuk dunner dan de buitenzijde. Wat is de minimale dikte??
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Ik heb eens wat rond gekeken. De originele dikte van de remschijven voor schijnt 26.0 mm te zijn. En de minimale dikte 24.0 mm.
Ik heb bij mij eens nagemeten. Ik zit op 21.2 mm (tenminste linksvoor, waar mijn vraag over ging).
De binnenzijde is ~5.5mm, de buitenzijde 6.2 mm
Het ziet er nog wel niet uit dat ze uit elkaar zullen valle. Maar als die 24.0 mm klopt is de slijtage dus al 2x wat is toegestaan.
Voor alle duidelijkheid: Dit is de eerste keer dat ik zelf met remblokken en schijven aan de gang ben. Voorheen wilde ik dat altijd aan professionals (=garage) overlaten.
Ik besef dat ik een beetje off-topic raak...
Hier vond ik dit statement van Herman:
Remschijven diktes.
Voor dubbele schijf normaal 22mm en minmaal 20mm.
Achterschijf normaal 14mm en minimaal 12mm.
Maar voor mijn Ph1 break 2.0 HDI vind ik voornamelijk 26 --> 24 mm. Klopt dat ? Heeft dat met het grotere gewicht te maken.
Want als die 22 mm van nieuwe schijven klopt heb ik nog 1.2 mm slijtage te gaan. In het andere geval heb ik al 1.8 te veel slijtage gehad...
[Edit 1] Om zelf maar het antwoord te geven: De 1.8 Berline heeft 22 mm schijven voor, anderen hebben 26 mm.
Nu is mijn auto ook de budget versie (2.0 HDI zonder intercooler dus met slechts 90 pk, wat overigens best te doen is). Dus misschien toch 22 mm vanwege de zwakkere motor). Maar wel een break. Dus ik zou toch 26 mm verwachten...
[Edit 2] Ik azg later dat de remschijven van de Berline 1.8 ook een kleinere diameter hebben (namelijk 266 tov 283). Dus maar weer naar buiten, wiel eraf en meten --> ~280mm diameter. Dus ik rij rond met remschijven die bijna dubbele slijtage hebben, die ook ngo eens ongelijkmatig is
(Nogmaals, ik heb de remmerij steeds aan de garage over gelaten).
Jacco
Ik heb bij mij eens nagemeten. Ik zit op 21.2 mm (tenminste linksvoor, waar mijn vraag over ging).

De binnenzijde is ~5.5mm, de buitenzijde 6.2 mm
Het ziet er nog wel niet uit dat ze uit elkaar zullen valle. Maar als die 24.0 mm klopt is de slijtage dus al 2x wat is toegestaan.
Voor alle duidelijkheid: Dit is de eerste keer dat ik zelf met remblokken en schijven aan de gang ben. Voorheen wilde ik dat altijd aan professionals (=garage) overlaten.
Ik besef dat ik een beetje off-topic raak...
Hier vond ik dit statement van Herman:
Remschijven diktes.
Voor dubbele schijf normaal 22mm en minmaal 20mm.
Achterschijf normaal 14mm en minimaal 12mm.
Maar voor mijn Ph1 break 2.0 HDI vind ik voornamelijk 26 --> 24 mm. Klopt dat ? Heeft dat met het grotere gewicht te maken.
Want als die 22 mm van nieuwe schijven klopt heb ik nog 1.2 mm slijtage te gaan. In het andere geval heb ik al 1.8 te veel slijtage gehad...
[Edit 1] Om zelf maar het antwoord te geven: De 1.8 Berline heeft 22 mm schijven voor, anderen hebben 26 mm.
Nu is mijn auto ook de budget versie (2.0 HDI zonder intercooler dus met slechts 90 pk, wat overigens best te doen is). Dus misschien toch 22 mm vanwege de zwakkere motor). Maar wel een break. Dus ik zou toch 26 mm verwachten...
[Edit 2] Ik azg later dat de remschijven van de Berline 1.8 ook een kleinere diameter hebben (namelijk 266 tov 283). Dus maar weer naar buiten, wiel eraf en meten --> ~280mm diameter. Dus ik rij rond met remschijven die bijna dubbele slijtage hebben, die ook ngo eens ongelijkmatig is

Jacco
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De enige C5 die 266/22 schijven heeft is de 1.8i Berline. De 1.8i Break heeft al 283/26 schijven, net zoals jouw C5 die heeft.
Op het Xantia forum heb ik foto's gezien van remschijven die zover doorgesleten waren dat je niet meer op de schijf zelf remt maar op de koelribben die er binnenin zitten.
Hoever die dan versleten waren weet ik niet.
En het lastige is dat je dat vanaf de buitenkant niet kunt zien of meten, het zal zeker niet homogeen verdeeld zijn over de hele schijf.
Het lijkt mij dus zaak op heeeeel korte termijn over te gaan op de montage van nieuwe schijven.
Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je een noodstop moet maken en je schijf blijkt plotseling geen schijf meer te zijn maar een gatenkaas waarop de blokken hun werk moeten doen
Overigens verbaast het me dat de garagist dit niet opgemerkt heeft.
En dat jouw auto zó door de APK gekomen is
Groet,
JW
Op het Xantia forum heb ik foto's gezien van remschijven die zover doorgesleten waren dat je niet meer op de schijf zelf remt maar op de koelribben die er binnenin zitten.
Hoever die dan versleten waren weet ik niet.
En het lastige is dat je dat vanaf de buitenkant niet kunt zien of meten, het zal zeker niet homogeen verdeeld zijn over de hele schijf.
Het lijkt mij dus zaak op heeeeel korte termijn over te gaan op de montage van nieuwe schijven.
Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je een noodstop moet maken en je schijf blijkt plotseling geen schijf meer te zijn maar een gatenkaas waarop de blokken hun werk moeten doen

Overigens verbaast het me dat de garagist dit niet opgemerkt heeft.
En dat jouw auto zó door de APK gekomen is

Groet,
JW
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Ik heb met een schuifmaat gemeten dat de dunste zijde nog ruim 5mm heeft (Een nieuwe schijf heeft waarschijnlijk 8 m op deze plek). Het is dus ook weer niet bepaald aan fliesje.JW-NHS schreef:En het lastige is dat je dat vanaf de buitenkant niet kunt zien of meten, het zal zeker niet homogeen verdeeld zijn over de hele schijf.
Op zo'n gatenkaas wordt een noodstop een gegarandeerde pirouette.JW-NHS schreef: Het lijkt mij dus zaak op heeeeel korte termijn over te gaan op de montage van nieuwe schijven.
Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je een noodstop moet maken en je schijf blijkt plotseling geen schijf meer te zijn maar een gatenkaas waarop de blokken hun werk moeten doen![]()
Ik heb inderdaad zojuist een paar gecontroleerde noodstopjes gemaakt. De schijf zit er nog onder

Tja. Ik wilde de lokale economie te steunen en de auto dus bij de garage in de straat in onderhoud (en APK) te geven.JW-NHS schreef: Overigens verbaast het me dat de garagist dit niet opgemerkt heeft.
En dat jouw auto zó door de APK gekomen is![]()
Eerlijkheidshalve heb ik de garage vorig jaar verteld om alleen het hoognodige te doen omdat ik er serieus over dacht om een andere auto te nemen. En wellicht hebben de handrem problemen tot versnelde slijtage geleidt.
Maar je zou toch zeggen dat vervangen een leuk klusje is om wat te verdienen. Dus onwil van de garage is het niet. Maar als het mij als leek al opvalt dat de schijven wat dunnetjes lijken (anders had ik het niet gecontroleerd...)
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Vandaag APK gehad. Geslaagd!
Alleen de nieuwe remschijven-voor liggen nog in de doos thuis, want die zijn pas vandaag gearriveerd...

Alleen de nieuwe remschijven-voor liggen nog in de doos thuis, want die zijn pas vandaag gearriveerd...
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De apk kijkt niet naar de diameter van de remschijf.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Een nieuwe schijf begint met 26 mm. Minimaal is 24 mm (ik kom dat op verschillende plekken tegen). De mijne zijn nog 21.2 mm...chathanky schreef:De apk kijkt niet naar de diameter van de remschijf.
Mij als betrekkelijke leek viel op dat de schijven er wat dunnetjes uitzagen (en ongelijkmatig waren versleten; de ene zijde van de geventileerde schijven meer dan de andere zijde)
Het komt dit weekend alleemaal goed (als ik de Torx bouten van de remklauwen los krijg; Het juiste bitje heb ik).
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Staat er geen aantekening op jouw APK rapport?
Volgens http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... oor-remmen" onclick="window.open(this.href);return false; moet de dikte van de remschijf bekeken worden, en is het een afkeurpunt als ze onder de minimale maat zijn.
Over de blokken moet een aantekening gemaakt worden als ze ver gesleten zijn.
Groet,
JW
Volgens http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... oor-remmen" onclick="window.open(this.href);return false; moet de dikte van de remschijf bekeken worden, en is het een afkeurpunt als ze onder de minimale maat zijn.
Over de blokken moet een aantekening gemaakt worden als ze ver gesleten zijn.
Groet,
JW
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Ik heb de monteur allen telefonisch gesproken en dus nog geen rapport gezien. De blokken waren nog wel redelijk (>5 mm).
Ik had aangegeven dat alleen een APK voldoende was. Maar met deze schijven had hij 'm niet goed mogen keuren... En een garage wil toch geld verdienen. Dus als hij had geconstateerd dat de schijven niet goed zijn, had hij me dat wel verteld, lijkt me.
Hij heeft zeker gezien dat ik de kortgeleden het een en ander heb vervangen (handremkabels + geleiders, stuurkogels, remschijven achter, remblokken achter, klauwen losgehaald. Misschie verteld hij me dat ik de schijven-voor toch ook echt moet doen. Ik hoor vanmiddag wel.
Jacco
Ik had aangegeven dat alleen een APK voldoende was. Maar met deze schijven had hij 'm niet goed mogen keuren... En een garage wil toch geld verdienen. Dus als hij had geconstateerd dat de schijven niet goed zijn, had hij me dat wel verteld, lijkt me.
Hij heeft zeker gezien dat ik de kortgeleden het een en ander heb vervangen (handremkabels + geleiders, stuurkogels, remschijven achter, remblokken achter, klauwen losgehaald. Misschie verteld hij me dat ik de schijven-voor toch ook echt moet doen. Ik hoor vanmiddag wel.
Jacco

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De eerste die met een schuifmaat de remschijven opmeet moet ik nog tegenkomen. 

Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Dat kan ook niet want de wielen mogen er niet af.
Wel kan hij een enorme braam voelen en daarop uitmaken of de schijf te ver heen is.
Wel kan hij een enorme braam voelen en daarop uitmaken of de schijf te ver heen is.
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.