
en een panoramische hatch zoals op de Sm:

http://www.citroenet.org.uk/prototypes/ ... jet-l.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet dat je daarin makkelijk een fiets kunt gooien. Helemaal tegen 5e deuren was hij ook niet, getuige Project-F. Maar dat was een kleinere middenklasser en grotendeels door Bertoni (TA, 2cv, DS, Ami) getekend.

Helaas was Rino Citroën nét voor met de R16 (men vermoedt nog altijd industriële spionage) waarbij het patent op de achterklepscharnieren/dak-lassen bij Rino terecht was gekomen. Wellicht leverde dat zo'n trauma op, dat men het pas met GSA weer wilde proberen met een 5e deur. De F werd helemaal geschrapt omdat hij niet beter was dan het eerdere middenklasse project C60:

Dat model, maar dan met een meer Ami achtige neus en een Ami8 kont was op zich een prima auto geweest voor ca 1966, maar de GS is duidelijk een paar stappen beter. (op zich het wachten waard dus) De neus van de F (of de Sm) is écht z'n tijd 10jaar vooruit.
Ik denk zelfs dat als Opron idd het viertal C60/F/Ami/Panhard24 in een blender had gegooid en men niet in al die wankel onzin gestapt was, dat Citroen begin jaren 70 in een commerciël/financiëel riante positie had gezeten, met twee succesvolle middenklassers (Ami+F). Maar dan hadden we geen GS of CX gehad; wellicht dus wel een 4deurs Sm of 4cil/4deurs Panhard 24, en GEEN Peugeot invloeden.
Met de concave CX vorm is niks mis, dat bewijzen de C6 en C5-3, maar als het slecht uitkomt mis je de klep wel. De Xm oplossing met de tussenruit om de passagiers uit de tocht te houden, blijft toch wel mooi.
