Pagina 4 van 11

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 29 apr 2009 09:34
door Klaverblaadje
Er blijft toch twijfel knagen, dit vond ik vanmorgen op de site van de RDW als voorlichting aan het publiek.

Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009
Nieuwsbericht | 28-04-2009



Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

----------------------------------------

Ik ben benieuwd wat de nieuwe APK voorschriften van JO voorschrijven.

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 29 apr 2009 09:41
door Menno
Op marktplaats staan geregeld koplampunits te koop van origineel Xenon, neem aan dat de sticker incl. is :)
Complete unit kun je dan toch omwisselen als het je niet helemaal lekker zit ??

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 29 apr 2009 09:46
door Klaverblaadje
Alleen de achterkant van het huis gebruiken :smt017

Koplampsproeiers hoeven er volgens de wet niet op te zitten.

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 29 apr 2009 09:47
door Menno
Volgens mij is het 1 unit en niet demontabel ...
Maar zoiets weet b.v. Bart Ebben ook wel, die heeft waarschijnlijk plenty units liggen, zonder de Xenon lamp moet dat m.i. redelijk betaalbaar zijn :)

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 29 apr 2009 09:56
door Menno
Even opgezocht bij BE , .... 88 euro

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 29 apr 2009 10:12
door Roman
is dat nu zo belangrijk die xenon... :oops: :oops: :oops:

is natuurlijk wel makkelijk praten voor mij aangezien hier elke straat verlicht is...

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 29 apr 2009 10:22
door Klaverblaadje
Roman schreef:is dat nu zo belangrijk die xenon... :oops: :oops: :oops:

is natuurlijk wel makkelijk praten voor mij aangezien hier elke straat verlicht is...
Het is natuurlijk wel makkelijk als je wat ouder wordt zoals ik, en als niet meer zo best ziet door de grauwe staar :smt017

Natuurlijk kan ik ook leven zonder die Xenon, maar die veel langere levensduur is ook een reden waarom ik het gemonteerd heb, want bij de Ph2 is een lamp verwisselen een heidens karwei.

Zonder Xenon zal ik Jo vragen om bij de APK dan maar iedere keer alle lampen te wisselen. :shock:

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 29 apr 2009 10:26
door Klaverblaadje
Onze "oude" betrouwbare huisdealer heeft mij inmiddels geantwoord.

Vraag

Hallo Johan,

Dit vond ik vanmorgen op de RDW site, als voorlichting aan het publiek, wat
zeggen jouw nieuwe APK regels?
Johan Oldenhage schreef: Ik zal mijn regels er nog eens op naslaan. Volgens mij hoeven wij dat niet
te keuren maar wordt dat aan de politie overgelaten. Net als de ruitfolie.
Zo zijn er wel meer vreemde dingen in het nieuwe keuringseisen,
snelheidsmeter hoeft niet meer verlicht te zijn en hoeft ook niet meer te
werken.... maar kilometertellerfraude wordt nu stafbaar...

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 29 apr 2009 10:29
door Klaverblaadje
Menno schreef:Even opgezocht bij BE , .... 88 euro
Ik neem aan dat je er rekening mee hebt gehouden dat het Ph2 is?

Als ik weer terug ben zal ik er wel eens langs gaan, eens kijken of ik wat om kan bouwen.

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 29 apr 2009 11:10
door Menno
Ja uiteraard PH2 , .. die van een PH1 zijn veel duurder :smt017
Ik zie wel een hoop prijzen, meedraaiend e.d. kortom ff langs of bellen is wel zo handig, misschien mogelijk enkel het stickertje te ruilen :P

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 29 apr 2009 16:01
door ms-c5
Nja, nu kun je er op wachten dat oom agent van die flauwe controle's gaat uitvoeren, alle blauw achtige lampjes aan de kant, even zoeken na de type goedkeuring, zo niet, huplakee een vette bon.

Typisch weer iets voor Nederland, eerst iedereen voorzien van aftermarket setjes en dan gaan verbieden.

Ziekelijk hoor dit :evil:

Ik ben het er wel mee eens wanneer je iemand verblind, maar als je koplampen goed staan afgesteld en niemand verblind dan is het toch goed, ik weet ook wel dat het met een zogenaamde strooilicht te maken heeft.

dan toch maar de 4300K lampjes aan schaffen, dan valt het niet meer zo op :smt023

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 29 apr 2009 19:41
door Eemspoort
Als ze dan eerst eens die grapjurken met te hoog afgestelde halogeen-verlichting van de straat plukken en beboeten... Dat is wel zinvol. En ja, als xenon verblind, ook beboeten. Maar als de zaak netjes is afgesteld, verblind je ook niemand.
Regelneverij van lik mijn vestje in dit kleingeestige pokkelandje... :x

Gr. Ed

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 30 apr 2009 13:35
door GuidoK
Klaverblaadje schreef:Er blijft toch twijfel knagen, dit vond ik vanmorgen op de site van de RDW als voorlichting aan het publiek.

Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009
Nieuwsbericht | 28-04-2009


Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

----------------------------------------

Ik ben benieuwd wat de nieuwe APK voorschriften van JO voorschrijven.
Hier werd ik op een ander forum ook (waarschijnlijk terecht) op gewezen.
in art. 5.2.55 lid 8 staat het volgende:

'De codering van de lichtarmaturen moet in
overeenstemming zijn met de voor dat armatuur
bestemde licht. Hierbij is het bepaalde in bijlage
VIII, annex 6, van toepassing.'

In bijlage VIII annex 6 staat dan een tabel met lettercodes en lampsoorten:


KOPLAMPEN
R Een koplamp met groot-licht functie
C Een koplamp met dimlicht functie
H Samen met R en/of C duidt op een halogeen gloeidraadlichtbron
D Samen met R en/of C duidt op een gasontladingslichtbron
PL Koplamp met een plastic lens
HS HSB-lamp
X Adaptive Front-lighting Systems (AFS)
MISTLAMPEN VOORZIJDE
B Mistvoorlicht class “B”
F3 Mistvoorlicht class “F3” (nieuwe type)
OVERIGE LAMPEN
AR Achteruitrijlicht
L Achterkentekenplaatverlichting
K Hoeklicht (cornering lamp)

Wat ik hieruit concludeer is dat je lamp moet voorzien zijn van code D wil je xenon voeren.
voor auto's met xenon (dus met code D op het lamparmatuur) moet de auto van wiswas etc zijn uitgevoerd als deze na 31-12-06 is toegelaten op de wegen. (kennelijk zijn er voor die datum ook auto's met fabrieks af xenon (dus code D), maar die geen wiswas etc hebben).
Het zou ook betekenen dat het toevoegen van wiswas (en evt hoogteregeling) geen effect heeft; het lettertje veranderd immers niet.

Da's dus best wel serieus; mijn voornaamste reden voor xenon is dat een gemiddeld dimlichtlampje amper/maximaal 4 maanden meegaat, dus dat ik elke 4 maanden de bumper moet demonteren en de koplamp moet uitbouwen om een lampje te verwisselen. Zonder uitbouw kan ik er niet bij, en dan heb ik nog behoorlijk kleine handjes :smt017 .
En dat terwijl mijn lampen nog iets verder naar beneden staan gericht dan wat maximaal toelaatbaar is, en er nooit iemand naar mij knippert :cry:

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 01 mei 2009 11:25
door Marc
Tja, dit is nu weer typisch een voorbeeld dat de goeden onder de kwaden lijden. Omdat de gemiddelde Sjonnie zo trots op z'n aftermarket Xenon is dat elke tegenligger er vol in moet kijken, zijn de mensen die gewoon voor beter zicht gaan en de boel goed afstellen de klos.

Ik had ook Xenon in onze Saxo gezet. Ik heb het er laatst wegens een stukke balast weer uit moeten halen, dus dan laat ik het maar zo. Dan maar voor wat meer licht duurdere H4 lampjes er in zetten. Scheelt dat die dingen in een Saxo niet regelmatig stuk gaan.

Re: Het einde van de aftermarket xenon

Geplaatst: 08 mei 2009 11:41
door Klaverblaadje
Menno schreef:Even opgezocht bij BE , .... 88 euro
Geachte heer, mevrouw,
Bedankt voor u aanvraag, we kunnen u aanbieden:
Een linker en rechter Xenon koplamp voor een C5 type 2.
Volgens onze informatie is een Xenon koplamp bij een C5 altijd met meedraaiende lampen.

· Voor de prijs van EURO 700,- MARGE (samen)
· Inruil oude onderdeel: Nee
· Aanbiedingsnummer: 25102
· Montage in onze werkplaats mogelijk, als PCA dealer zijn wij gespecialiseerd in Citroen en Peugeot. Vraag vrijblijvend voor informatie.
· Verzending mogelijk binnen 24 uur (20 euro bij betaling vooraf per bank)
· Garantie 3 maanden op gebruikte delen 12 maanden op nieuwe delen, niet op verzend- of ombouwkosten. Verlengen tegen meerprijs zie: http://www.bartebben.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Met vriendelijke groet,
Herco
Bart Ebben Specialist Citroën Peugeot