Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 587
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@JW-C5:
Een maat van mij, heeft de uitvoering met ronde plug, aan mijn auto ziet hij niet altijd de CSS computer en als hij deze wel ziet, geeft hij daarna een communicatie storing.
Die van mezelf ziet deze computer zonder probleem.
Er zijn veel lexia's, die toch weer net een beetje anders werken.
Groet,
Kees.
Een maat van mij, heeft de uitvoering met ronde plug, aan mijn auto ziet hij niet altijd de CSS computer en als hij deze wel ziet, geeft hij daarna een communicatie storing.
Die van mezelf ziet deze computer zonder probleem.
Er zijn veel lexia's, die toch weer net een beetje anders werken.
Groet,
Kees.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zekers, er zijn er heeeeel veel "op de markt"
Wat ik probeerde aan te geven is dat die ronde tussenplug op zich geen criterium is, het gaat veel meer over de uitvoering van de unit zelf, al dan niet "full-chip", en al dan niet uitgevoerd met opto-couplers.
Groet,
JW

Wat ik probeerde aan te geven is dat die ronde tussenplug op zich geen criterium is, het gaat veel meer over de uitvoering van de unit zelf, al dan niet "full-chip", en al dan niet uitgevoerd met opto-couplers.
Groet,
JW

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Ik heb geen flauw vermoeden van welke uitvoering de mijne is.
Kzie enkel een nummer op die grote verbinder(?) is die in de kabel zit.
Kzie enkel een nummer op die grote verbinder(?) is die in de kabel zit.

Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als ik je plaatje op de vorige pagina bekijk is er wel sleutel herkenning, en zijn de BSI en de ECU (MM-Computer) aan elkaar gelinkt.BJG schreef:Mee eens, eerst terug naar de originele situatie. En voordat je naar de dealer gaat is het de moeite waard om de auto compleet(!) uit te laten lezen door evt een clublid.
Als je dan het volledige storingsoverzicht hier kunt posten is het denk ik heel goed mogelijk je qua diagnose een bepaalde richting in te sturen.
Kijk dan ook even in de parameters van de BSI, daar kun je zien of de betreffende sleutel gelezen wordt.
De sleutelherkenning gaat van transponderherkenning via de leesring naar de com 2000. Via BSI naar motormanagrment, geaccordeerd terug naar BSI. Ergens gaat het mis in deze communicatie.
Maar daarna gaat het toch mis, en blijft de ECU vergrendeld.
Hopelijk heeft BJG tijd om hier óók naar te kijken, hij weet wellicht in welke richting je het verder moet zoeken.
Vraag nog even: is dat plaatje gemaakt met de contactsleutel in het slot en ingeschakeld?
Groet,
JW

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Ja, contact aan, eerste positie.
Ah, kijk, is wel eens spaans forum maar de fotos spreken voor zich, over verschillende uitvoeringen.
Kzou de mijne eens open kunnen schroeven om te kijken en vergelijken.
Ah, kijk, is wel eens spaans forum maar de fotos spreken voor zich, over verschillende uitvoeringen.
Kzou de mijne eens open kunnen schroeven om te kijken en vergelijken.

Berichten: 587
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
helaas, de link werkt niet.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Bij mij werkt linkje wel hoor Kees.
Ja JW, ik blijf nog wel even op mijn handjes zitten hoor.
Ik heb geen haast, weinig zin om dit apparaatje ook nog even te mollen en het werkt zoals jij ziet tot op zekere hoogte.

Ja JW, ik blijf nog wel even op mijn handjes zitten hoor.

Ik heb geen haast, weinig zin om dit apparaatje ook nog even te mollen en het werkt zoals jij ziet tot op zekere hoogte.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik heb het draadje even doorgelezen JW attendeerde mij er op. Het was me even ontgaan.
Omwille van de duidelijkheid puntsgewijs mijn reactie:
Overzicht
Als ik kijk naar het systeemoverzicht is geen van de regeleenheden op het C-CAN aandrijfnetwerk uit te lezen. Nu worden deze regeleenheden allemaal via een aparte K-lijn op de diagnosestekker uitgelezen door de Lexia.
Lexia probleem?
Het feit dat deze regeleenheden niet worden uitgelezen kan aan de Lexia liggen, maar als we verder kijken naar de regeleenheden die wél worden uitgelezen dan zie ik dat in ieder geval de BSI (gateway) het Motormanagement mist. Die is er dus echt niet, de anderen misschien ook niet maar laat ik dan eerst maar even voor wat het is.
Nu is het zo dat de BSI het motormanagement benadert via C-CAN en niet via een K-lijn. De conclusie daaruit is dat zowel via K-lijn als via C-CAN motormanagement niet te vinden is
Verder is in meetwaarden va de startblokkerig te zien dat het motormanagement niet antwoordt.
Conclusie
Dit moet dan haast wel een voeding-of massaprobleem zijn van de motormanagementcomputer. (mogelijk ook ABS en vering)
Advies
Meet eens met een paar meetpennen of paperclips achterin de stekker van bijvoorbeeld de turbodruksensor (op de inlaatbuis) of je 5Volt voedingsspanning hebt op één van de draden ten opzichte van massa. Heb je die niet dan weet je eigenlijk zeker dat het motormanagement niet startgereed is en dus geen voeding/massa heeft.
Wat kan er fout zijn gegaan bij de reparatie?
Heb je alle massakabels weer correct aangesloten? Er is snel eentje over het hoofd te zien.
Controleer voor de zekerheid ook alle maxi-zekeringen.
Tot zover even mijn reactie, er zijn nog meerdere controles te doen eventueel.
Omwille van de duidelijkheid puntsgewijs mijn reactie:
Overzicht
Als ik kijk naar het systeemoverzicht is geen van de regeleenheden op het C-CAN aandrijfnetwerk uit te lezen. Nu worden deze regeleenheden allemaal via een aparte K-lijn op de diagnosestekker uitgelezen door de Lexia.
Lexia probleem?
Het feit dat deze regeleenheden niet worden uitgelezen kan aan de Lexia liggen, maar als we verder kijken naar de regeleenheden die wél worden uitgelezen dan zie ik dat in ieder geval de BSI (gateway) het Motormanagement mist. Die is er dus echt niet, de anderen misschien ook niet maar laat ik dan eerst maar even voor wat het is.
Nu is het zo dat de BSI het motormanagement benadert via C-CAN en niet via een K-lijn. De conclusie daaruit is dat zowel via K-lijn als via C-CAN motormanagement niet te vinden is
Verder is in meetwaarden va de startblokkerig te zien dat het motormanagement niet antwoordt.
Conclusie
Dit moet dan haast wel een voeding-of massaprobleem zijn van de motormanagementcomputer. (mogelijk ook ABS en vering)
Advies
Meet eens met een paar meetpennen of paperclips achterin de stekker van bijvoorbeeld de turbodruksensor (op de inlaatbuis) of je 5Volt voedingsspanning hebt op één van de draden ten opzichte van massa. Heb je die niet dan weet je eigenlijk zeker dat het motormanagement niet startgereed is en dus geen voeding/massa heeft.
Wat kan er fout zijn gegaan bij de reparatie?
Heb je alle massakabels weer correct aangesloten? Er is snel eentje over het hoofd te zien.
Controleer voor de zekerheid ook alle maxi-zekeringen.
Tot zover even mijn reactie, er zijn nog meerdere controles te doen eventueel.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Hartelijk dank voor je logische kijk op deze situatie.
Tsja, massadraden allemaal aangesloten? Voor zover ik dat kan zien heb ik geen enkele losse draad overgehouden. En ik heb in totaal 4 massa- aansluitpunten. De - van de accu, een massa aan de relais- en zekeringenkast naast de motorsturing, een massa ergens aan het motorblok vastgebout en uit de kabelboom in de buurt van de motorsturing komt een geelgroene draad die aan het chassis vast zit. Klinkt dat OK?
Ik ga later vandaag meten of ik spanning krijg aan de turbodruksensor en loop de maxi-zekeringen nogmaals na.
Tsja, massadraden allemaal aangesloten? Voor zover ik dat kan zien heb ik geen enkele losse draad overgehouden. En ik heb in totaal 4 massa- aansluitpunten. De - van de accu, een massa aan de relais- en zekeringenkast naast de motorsturing, een massa ergens aan het motorblok vastgebout en uit de kabelboom in de buurt van de motorsturing komt een geelgroene draad die aan het chassis vast zit. Klinkt dat OK?
Ik ga later vandaag meten of ik spanning krijg aan de turbodruksensor en loop de maxi-zekeringen nogmaals na.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als ik het goed voorheb zit er nog eentje onder de accubak , en nog eentje in de zijbalk aan de chauffeursstoel.

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
De maxi-zekeringen, en alle overige zekeringen in die relais- en zekeringenkast zijn ok.
De stekker van de turbodruksensor krijgt prut. Mijn multimeter geeft aan dat hij op 1 poot 5 krijgt, op 2 andere 1 en op de laatste 10 volt.
Ik heb nu ook gemerkt dat als ik de sleutel in positie contact+ zet er een relais in de relais- en zekeringenkast begint te klikken, heel snel achter elkaar een serie klikjes, na een seconde of 5 stopt dat geklik en hoor ik vanuit, ik zou zweren, de regeleenheid voor de voorgloeiers een soort doffe klik. Na die laatste klik blijft het verder stil.
Die serie klikjes had ik al vermeldt, echter die doffe klik vanuit de voorgloeiregelaar nog niet eerder opgemerkt.
Die in zijbalk naast bestuurder ben ik niet in de buurt geweest, enkel onder het stuur bezig geweest.
De stekker van de turbodruksensor krijgt prut. Mijn multimeter geeft aan dat hij op 1 poot 5 krijgt, op 2 andere 1 en op de laatste 10 volt.
Ik heb nu ook gemerkt dat als ik de sleutel in positie contact+ zet er een relais in de relais- en zekeringenkast begint te klikken, heel snel achter elkaar een serie klikjes, na een seconde of 5 stopt dat geklik en hoor ik vanuit, ik zou zweren, de regeleenheid voor de voorgloeiers een soort doffe klik. Na die laatste klik blijft het verder stil.
Die serie klikjes had ik al vermeldt, echter die doffe klik vanuit de voorgloeiregelaar nog niet eerder opgemerkt.
Die onder accubak, bedoel je daar die massa mee die aan de motor vast zit?willy4 schreef:als ik het goed voorheb zit er nog eentje onder de accubak , en nog eentje in de zijbalk aan de chauffeursstoel.

Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
neen die gaat niet naar de motor , je moet wel de accubak verwijderen.
wan de zijbalk moet je een deel van de bekleding weg doen.
als je adres geeft , dan kan ik wel een foto sturen.
wan de zijbalk moet je een deel van de bekleding weg doen.
als je adres geeft , dan kan ik wel een foto sturen.

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Kun je die foto niet beter hier plaatsen, vanwege dat anderen er misschien ook ooit eens iets aan hebben?
Zal later accubak verwijderen om goed te kunnen zien hoe en wat daar zit van massa.
Zal later accubak verwijderen om goed te kunnen zien hoe en wat daar zit van massa.

Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030