Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het lijkt er op dat het roetfilter te snel weer vol zit.
Dan wordt er teveel roet geproduceerd.

Het meest verdacht is het inlaatsysteem (lekkage) zie je ook olie ergens bij het kunststof kleppenhuis?
Vervolgens de EGR werking (controleer dit met gemeten luchthoeveelheid en de nominale luchthoeveelheid).
Uiteindelijk kunnen het ook de verstuivers zijn.

Wat is normaal aan verschildruk, tja hoe lager hoe beter.
Als je geregenereerd hebt is de verschildruk die overblijft je aslast. Onbelast op toeren zou ik zeggen dat dit niet te ver boven de 30 mBar uit mag komen.
Belast zou ik zeggen zo'n 120 mbar.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Ja, onbelast zit ie op 130 millibar bij 3000 toeren, iets minder toeren en dan komt ie op 40 millibar bij 2000 toeren.
Geen olielekkage.
Egr moet ik nog meten via Lexia, maar was brandschoon, dus zal het niet zijn.
Motor reageert top, dus ik denk dat ik apen en beren op de weg zie, verbruik ook prima (8,5 bij 130km), uitlaat is schoon, ook bij gas geven geen roet in zakdoek of anderszins zichtbaar of reukbaar, kwam ook glansrijk door de duitse keuring.

Ander filter of nog een keer schoonmaken? Of zo laten?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Regeneratie is al 160 km niet meer gebeurd

Die weerstand is natuurlijk niet zo goed voor verbruik, maar die weerstand heb je alleen in het hogere toerengebied. Meestal rij ik max 2500 toeren, dan komt ie uit mijn hoofd op 50 millibar, zal eens checken

Ja, kan nog eens schoonmaken en dan wel licht kloppen op de uitlaat bij schoonmaken
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Even aanzien hoe vaak hij gaat regenereren.

Onbelast 130 mbar is te hoog, maar het kan zijn dat hij alweer vol roet zit.

Het gaat echt om de staat van het filter, dus na regeneratie.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Aha, Na regeneratie had ik inderdaad al eens 35 milligram genoteerd. Kan nog wel eens regeneratie doen
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Wacht eerst nog even om te kijken wanneer de auto het zelf gaat doen. Dan heb je een indicatie van de tussenliggende gereden afstand tussen regeneraties.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Heb al een handmatige regeneratie gedaan :D
Filter eruit halen is toch niet zoveel werk, na wat ervaring: dwarsbalkje met daarop de 2 rubbersteunen losschroeven, dan kun je goed bij de 4 bouten die het filter in 2 delen.

Hoge druk met heet water: kwam nu geen eolis vrij, ook niet na kloppen. Wel veel roet, wel 10 min lang. Zat toen op 135 millibar bij 3000 toeren. 2500 toeren gaf 60 millibar, 2000 toeren 35 millibar (luchtweerstand quadraat van snelheid, dus daarom zakt de millibar zo snel).

Na schoonmaken en drogen, een kwartier met stofzuiger, 2 keer 5 min,. stationair, toen 3000 toeren: weer 135 millibar.
2 minuten later na stilstand opeens 45 millibar, en weer later zelfs 11 millibar bij 3000 toeren. Zat dus nog water in.

Gereset.

EGR kan ik niet vinden de luchtsnelheid die op de onderste regel staat, past net niet op mijn scherm, ook niet met scrollen.

Wel wat olie, maar bij parkeren nooit een druppel gevonden. Lijkt dat het carterventilatie is, maar uitlaat niet vettig. Niks aan te doen denk ik?

Ja, nu regeneratie in de gaten houden
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
je hebt een turbo dacht ik , nu als er een lek is na de turbo in het inlaat gedeelte gaat de motor fel roken omdat er weinig lucht is om alle diesel te verbranden.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Willy, je bent een kei!!!

Was inderdaad vergeten te vermelden dat ik een slangklem was vergeten na de turbo. Was misschien mijn schaamte dat ik dat vergat. Hoorde bij hogere toeren ook een suizend geluid hihi.

Slordig dus.

Nou kun je zeggen: Wim, dan hou je na het prutsen een slangenklem over toch?
(ik hou bij elke prutserij klemmen en schroeven en bouten over :D )
Zal nooit monteur kunnen worden, maar ja: prutsen gaat wel

Maar er is wel iets olie lekkage, heel weinig maar. Hoorde BJG over kleppenhuis, kon hier alleen iets over lezen van een phase 2, enig idee?
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
De slangen van de intercooler zijn op dat kleppenhuis aangesloten.
Dat dient om bij regenereren de intercooler te omzeilen.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Aha, maar regenereren gaat goed, ik heb laatst 1 maal gehad, bij Lexia regeneratie, dat het niet was gelukt, daarna meteen weer (motor bijna in rood) en toen wel goed. Dus als het niet goed genoeg gaat, geeft ie het wel aan toch?

Of, omdat het 1 keer mislukt is, geeft het aan dat regeneratie niet zo heel top gaat?

Hoe kan ik testen of er iets met die klep is?

Maar, kleppenhuis heeft niks met carterventilatie/olieverbruik te maken?

Heb de kleppen gevonden, 1 hoger en 1 lager. Membramen zijn niet kapot, met mondzuigen getest.

Was toch effe ah checken, was de stekker op de brandstoffilter los, geen foutmelding op Lexia
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
wimt schreef:Willy, je bent een kei!!!

Was inderdaad vergeten te vermelden dat ik een slangklem was vergeten na de turbo. Was misschien mijn schaamte dat ik dat vergat. Hoorde bij hogere toeren ook een suizend geluid hihi.

Slordig dus.

Nou kun je zeggen: Wim, dan hou je na het prutsen een slangenklem over toch?
(ik hou bij elke prutserij klemmen en schroeven en bouten over :D )
Zal nooit monteur kunnen worden, maar ja: prutsen gaat wel

Maar er is wel iets olie lekkage, heel weinig maar. Hoorde BJG over kleppenhuis, kon hier alleen iets over lezen van een phase 2, enig idee?
de waarheid komt altijd boven :lol:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Ja, in een c.v. staat; "je bent een kei" veel beter dan mijn eigen "reclame :D ".
Maar ach, al het mkb gaat toch naar de multinationals nu "geholpen door corona"
Zelfs ict gaat eraan. Mijn zoon zit erin, Microsoft heeft o.a. in Friesland km grote gebouwen neergezet,en Microsoft mailt al hun clandizie waar mijn zoon werkt. Daar gebruiken ze dezelfde soft en hardware als Microsoft zelf, maar die heeft alles zelf in huis natuurlijk, dus binnen een paar jaar hebben we er een prutselaar bij. Zo vader zo zoon :)

On topic: of het hiermee samenhangt weet ik niet, maar onbelast 3000 toeren geeft een langzame swing in toerental per 3 seconden van een paar honderd toeren. Wat is dat? En is er iets over die kleppen te vinden in de inlaat, die kleppen naar intercooler en zo?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Correctie, nu geen gebiebel meer met toerental. Zat toen aan Lexia, ligt misschien daaraan. Net testrit, 16l/100, maar nu bij 180 ipv 170 km/uur, als je weet dat luchtweerstand quadratisch is, is dat dus een beste verbetering.
Nu 1 op 20 bij 90 km/uur, maar nu zonder hulp van de schaduw ve vrachtauto.

Voel mij de koning de lux in mijn C5, tot er een 8m lange zwarte Maybach met gordijntjes en chaufeur naast mij parkeerde.
Toch, wat ben ik toch snel tevreden, als ik een auto koop voor slechts 250 euro: 650.000 euro (voor de Maybach)= dat die andere meneer 260 #C5 nodig heeft om net zo tevreden te zijn :D
Plaats reactie