Het werkt!
Gisteren kwam, twee weken (!) eerder dan verwacht, de Lexia-set binnen die ik nou toch maar eens besteld had. Daar ben ik dus gisteren een dag mee aan het stoeien geweest om de software aan de praat te krijgen, vooral omdat één van de updates een corrupte file bevat en dan je Diagbox-installatie om zeep helpt. Dan moet de boel dus opnieuw... De installatie-instructies waren op zich vrij duidelijk verder, maar je gaat pas zoeken naar wat je niet had moeten doen als er een probleem ontstaat natuurlijk en dan blijk je net te laat te zijn. Anyhoo, Diagbox 7.83 heb je niet nodig voor een C5-I dus dat is niet zo'n groot probleem verder, het kost alleen een boel tijd om het over te doen.
Vandaag heb ik de boel maar 's aan de auto gehangen, want je moet toch proberen of zo'n Lexia uit het verre oosten het dan ook doet. Nou, jawel! Ik heb er alleen een laptopje met een te klein scherm voor gebruikt, dus dat moet op een gegeven moment nog anders. Nu moet ik teveel stunts uithalen met de schermresolutie om alle bedieningsfuncties in beeld te krijgen.
Eens alles eindelijk werkte op een manier die in ieder geval bruikbaar was, ben ik met de auto aan een acculader nog eens uitgebreid door de telecoderingsmogelijkheden van de BSI gefietst. Onder de configuratie stond de automatische bak netjes op 'afwezig'. Maar onder 'aanwezige ECU's' stond 't ding dus wél op 'aanwezig'. Daar heb ik 'm dus ook op 'afwezig' gezet en met het wachtwoord dat eerder in dit draadje gedeeld werd dat opgeslagen. Einde automagische versnellingsbak! Het lijkt erop dat met de instellingen die erin stonden de boel dus inderdaad wel normaal werkt, maar dat alleen de diagnose-programmatuur erdoor van de wijs raakt. Ik heb nog geen tijd gehad om nu opnieuw live metingen te doen, maar dat komt nog wel. Als alles normaal blijft werken is dat nu ook alleen nog een controleronde om zeker te weten dat diagnosegegevens nu ook kloppen.
En de eco-modus dan? Ja, dat was dus eigenlijk heel simpel. In de configuratie van de BSI stond de auto om wat voor reden dan ook in de fabrieks-modus. De modus die normaal alleen tussen de lopende band en aflevering bij de dealer wordt gebruikt en waarin om verklaarbare redenen alle elektrische systemen behalve de noodzakelijke worden uitgeschakeld als de motor niet loopt. Dus onder de configuratie de eco-modus ingesteld op 30 minuten in plaats van 60 minuten (want meer dan dat heb je eigenlijk zelden nodig) en 'instelling fabriek' op 'niet actief' gezet. Opnieuw opgeslagen en jawel, meteen ging het licht aan in de auto (deur stond open vanwege de Lexia-bekabeling). Instappen, radio aan... Geen probleem, doet het gewoon. Centrale vergrendeling is weer voorzien van verlichting, de ventilatiestand op de AB werkt weer en de auto gaat weer keurig op slot als je niet binnen 30 seconden na ontgrendelen een deur open maakt. Dat is dus allemaal helemaal goed
Nu is het nog even afwachten of er een goeie reden voor was om de fabrieks-modus in te schakelen (zoals lekstromen en/of sluikverbruikers) maar daar is nu ook op een normale manier achter te komen en zo nodig iets aan te doen. Dat merken we dan verder vanzelf. Omdat onder de ECU's ook ineens een automatische bak was ingeschakeld verwacht ik eerder dat er ofwel een keer een firmware-update niet goed gegaan is of dat er iemand iets te fanatiek in die BSI is wezen rommelen.
Ik ga er voor nu even vanuit dat het ding in ieder geval op software-niveau wel aardig van wespen ontdaan is. Dat is alvast één slag gewonnen.
Derk