Pagina 4 van 13
Re: Benzine in Frankrijk E10
Geplaatst: 29 jun 2011 17:05
door CitroFrance
Ik zit de komende maanden veel in Frankrijk (5000+ km), kan echter niet testen aangezien ik het toch echt bij LPG houdt.
Laatste keer € 0,73 bij Grand Surface CORA regio benoorden Parijs.
Op vakantie (muv de peage ritten) zal ik vnl bij de grand surfaces LPG tanken. Een simpele zoektocht (en 20 jaar ervaring) leert dat deze jongens sowieso 10-15 ct goedkoper zijn dan de snelwegpompen en 5-10 ct met de evt merkpompen elders. Ik heb op de route en rond mijn vakantieadres al de nodige goedkope adressen gevonden.
Op de terugweg even Euro95 aftanken in Luxemburg en dan ben ik eind augustus weer toe aan werk
Terug naar het onderwerp:
Ik ben met je eens dat je mogelijk minder kilometers haalt uit een Grand Surface liters Euro 95. Maar het fabeltje dat dit soort brandstof slecht zou zijn lijkt me, voor zover het ooit slecht was, inmiddels ruim achterhaald (zie eerdere posts over raffinaderijen en klandizie). Tegenover dit kilometerverlies staat een prijsverschil van 5-10 cent per liter (lokaal) en 10-15 cent (snelweg) met de merkpompen. Ik denk dat je er met dat soort verschillen je verloren km's ruim compenseert.
En het prijsverschil? Ik denk niet dat dat noodzakelijk aan de kwaliteit ligt. Als ik de marketing, locaties en Ferrari racewagens zie denk ik te weten waar bv Shell een flink deel van dit verschil laat.
Hoe dan ook : Veel zuinige en goede kilometers gewenst.

Re: Benzine in Frankrijk E10
Geplaatst: 30 jun 2011 12:47
door EvilTwin
Ik beschuldig tankstations niet al te gemakkelijk, maar ik weet wel dat ik het met de Xm V6 (ZPJ) altijd direct kon merken: tanken bij de Makro

motormanagement lampje aan. Dus je kunt het nooit uitsluiten, hier niet, maar zeker niet elders.
Als je weet dat ethanol een octaanverhoger is, maar er nog steeds 95 op de E10 staat, en je ook weet dat het ontmengt, dan lijkt het me logisch dat je met oude, ontmengde E10 het risico loopt op de kale basisbenzine te rijden die dan dus geen RON95 meer is.
Re: Benzine in Frankrijk E10
Geplaatst: 30 jun 2011 12:55
door JW-C5
Door mij is bij de "Grandes Surfaces" altijd SP98 getankt, althans dat stond op die pompen.
Maar wat de werkelijke samenstelling daarvan geweest is, geen idee.
En ja, per saldo blijft dat dan toch nog wat goedkoper, het "meerverbruik" zoals ik dat vermoed afgezet tegen de lagere prijs die je er per liter voor betaalt.
Groet,
JW
Re: Benzine in Frankrijk E10
Geplaatst: 30 jun 2011 13:11
door EvilTwin
Ik meen dat er tbv octaanverhoging in SP98 ook ethanol zit. Sowieso geldt die 5% norm ook voor SP98.
Als zowel 95 als 98 in feite E5 zijn, dan is het verschil in octaangetal toe te schrijven aan de basis.
De basis voor RON95-E10 is dan ~93
De basis voor RON98-E5 is dan ~96.5
Re: Benzine in Frankrijk E10
Geplaatst: 30 jun 2011 13:20
door JW-C5
Dat is interessante info.
En het zou mede een verklaring kunnen zijn voor het door mij veronderstelde meerverbruik
Groet,
JW
Re: Benzine in Frankrijk E10
Geplaatst: 30 jun 2011 14:12
door EvilTwin
Rij jij met oude E10 dan?
Re: Benzine in Frankrijk E10
Geplaatst: 30 jun 2011 14:19
door JW-C5
Hoebedoelu?
Ik tank in NL normaliter Euro 95.
Als ik in het buitenland ben neem ik in Frankrijk SP98, in Duitsland en Oostenrijk SuperPlus
In Frankrijk was dat dan meestentijds bij de Grandes Surfaces, soms ook bij een andere pomp als ik lang op de autoroute zit.
Mijn "vergelijking" is dus gebaseerd op het onverwacht hoge verbruik in Frankrijk dit jaar, na het tanken van SP98 bij de Grandes Surfaces.
Groet,
JW
Re: Benzine in Frankrijk E10
Geplaatst: 30 jun 2011 15:34
door EvilTwin
Ik zie geen logica in je vergelijking.
Zowel de Nederlandse Euro95 als de Franse SP98 hebben naar alle waarschijnlijkheid een ethanolaandeel van zo'n 5%.
Het verschil in verbruik is veel meer toe te schrijven aan de andere omstandigheden dan de ander brandstof.
Simpel gezegd, bij rijden in NL of FR kan het verschil makkelijk 10% zijn in verbruik.
Van tank tot tank heb je zonder problemen 5% schommeling.
Van Euro95 naar E10 heb je wellicht 3% verslechtering, SP98 zou juist iets verbetering moeten geven.
Maar door de onzekerheid van een (+/-10%) en twee (+/-5%) is er te veel onnauwkeurigheid in je vergelijking om dat laatste vast te kunnen stellen.
Re: Benzine in Frankrijk E10
Geplaatst: 30 jun 2011 16:47
door CitroFrance
EvilTwin schreef:Ik Het verschil in verbruik is veel meer toe te schrijven aan de andere omstandigheden dan de ander brandstof.
Bedoel je hiermee het terrein en de zwaardere belading die je dan meestal hebt of spelen hier nog andere factoren mee?
Re: Benzine in Frankrijk E10
Geplaatst: 30 jun 2011 16:55
door JW-C5
Uiteraard heb ik daar naar gekeken, die wisselende omstandigheden.
Maar het is nou juist het door mij over de jaren heen zorgvuldig bijgehouden overzicht van het brandstofverbruik dat me hierop attendeerde: in tegenstelling tot het verbruik tijdens andere vakanties in Frankrijk is het nu hoger ipv lager.
Vandaar dat ik schreef: ik ga dat in september opnieuw checken.
Groet,
JW
Re: Benzine in Frankrijk E10
Geplaatst: 14 jun 2012 23:28
door exroosje
Ik vroeg me inderdaad al af of SP95 -E10 nu 90% RON 95 + 10% ethanol RON110 = RON97 of inderdaad gedowngrade benzine RON93 met 10% RON110 = RON95. Het laatste dus? Ik vond m'n THP er wel lekker op draaien nl, dus vermoedde ik een iets hoger octaan getal.
Overigens, ergens op de porsche club las ik dat je juist voor optimaal vermogen het zo laagst mogelijke octaan moet tanken, waarbij je auto niet gaat pingelen. Omdat hoe lager de octaan, hoe beter en makkelijker de brandstof ontsteekt (en dus meer vermogen). Dit ging over oude porsches zonder pingelsensor. Met pingelsensor betekent dit dat je door verder te gaan als het regelbereik van je ontsteking, je ook gaat inleveren. Dat zou kunnen betekenen dat je bv uit de buurt moet blijven van RON100. Misschien is RON98 ook al te veel.
Dat geldt natuurlijk vooral voor de atmosferische motoren, de turbo varianten zullen relatief meer kunnen profiteren van hoger octaan.
Ervaring inmiddels met de E10 brandstof in de HPI
Geplaatst: 15 jun 2012 21:03
door zaanslof
Wie heeft er inmiddels ervaring met de E10 brandstof in de HPI ?
Doen of niet doen met mijn komende vakantie in Frankrijk.
Re: Ervaring inmiddels met de E10 brandstof in de HPI
Geplaatst: 15 jun 2012 21:09
door exroosje
Dit vind ik op het duitse citroen forum:
Warscheinlich weiß es jeder HPi fahrer bereits. Ich habe heute ein Schreiben von Citroen Deutschland bekommen wo drin steht das der HPi nicht mit E10 betankt werden darf.
Vielleicht hat schonmal jemand hier aus dem Forum so ein Schreiben bekommen. Ich wollte nur nochmal daran erinnern. Glücklicherweise habe ich bisher kein E10 getankt.
Mijn ook direct geinjecteerde thp liep er wel heel lekker op. Zou zeggen dat het er ook goed op doet. Mogelijk heeft de E10 een iets hoger octaangetal en daar houdt de HPI van. Ook heeft ethanol een reinigend effect, goed voor de injectoren dus.
Maar als ie op de zwarte lijst staat, zal de HPI pomp er wel niet zo goed tegen kunnen.
(Het is wel duits en daar maken ze een hoop fuss. Uiteindelijk rij je al jaren op E5 zonder issues....)
Re: Ervaring inmiddels met de E10 brandstof in de HPI
Geplaatst: 15 jun 2012 21:21
door zaanslof
Dat is in ieder geval goed om te horen.
Hij staat inderdaad niet op de zwarte lijst maar volgens de lijst kan iedere citr. van bj na 2000 die
E10 brandstof tanken.
Had ook de oudere post op dit forum nagelezen en ik dacht misschien heb iemand hiermee wel
ervaring opgedaan.
De een zegt doen en de ander zegt tank 98ron vandaar mijn vraag.
Re: Ervaring inmiddels met de E10 brandstof in de HPI
Geplaatst: 15 jun 2012 21:25
door exroosje
Ik paste dus net de post aan dat in duitsland er wel sprake is van een zwarte lijst met de HPI er op. Maar in duitsland zijn ze nogal panisch over de effencten van E10