Pagina 4 van 16

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 29 jan 2008 10:59
door EvilTwin
Co schreef:Mmmm, de after market dagrijlichten komen op mij over als zijnde commercieel. Want als je gewoon met dimlicht rijdt, overdag, wat dus niet bij de wet is verboden maar zelfs wordt aangemoedigd, moet je heel wat dimlichtbolletjes doorbranden en wisselen om de dagrijlichten terug te verdienen (en ook deze hebben niet het eeuwige leven....)
Klopt helemaal, sterker nog voor 199eur kan ik een aantal Xenon pitten vervangen en die zijn met 32W niet veel milieuonvriendelijker dan die 20W LEDs van Hella.

Echter in vergelijking met Halogeen dimlicht:

Rijd je na plaatsing nog ~2000uur overdag dan spaar je 2*55W+2*15W-2*20W = 100W * 2kh = 200kWh.
Gezien de efficëntie van motor en dynamo is dit toch gauw >400kWh.

NB Een uur 100km/h (5L brandstof) is ongeveer 20kWh, maw 1L=4kWh.
400kWh uitsparen is dus 100L brandstof uitsparen. :idea:

YMMV

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 29 jan 2008 14:24
door Co
EvilTwin schreef:
Co schreef:Mmmm, de after market dagrijlichten komen op mij over als zijnde commercieel. Want als je gewoon met dimlicht rijdt, overdag, wat dus niet bij de wet is verboden maar zelfs wordt aangemoedigd, moet je heel wat dimlichtbolletjes doorbranden en wisselen om de dagrijlichten terug te verdienen (en ook deze hebben niet het eeuwige leven....)
Klopt helemaal, sterker nog voor 199eur kan ik een aantal Xenon pitten vervangen en die zijn met 32W niet veel milieuonvriendelijker dan die 20W LEDs van Hella.

Echter in vergelijking met Halogeen dimlicht:

Rijd je na plaatsing nog ~2000uur overdag dan spaar je 2*55W+2*15W-2*20W = 100W * 2kh = 200kWh.
Gezien de efficëntie van motor en dynamo is dit toch gauw >400kWh.

NB Een uur 100km/h (5L brandstof) is ongeveer 20kWh, maw 1L=4kWh.
400kWh uitsparen is dus 100L brandstof uitsparen. :idea:

YMMV
Dus als ik het goed begrijp:
in 2000 uur sparen we 100L (in dit geval) diesel uit.
Rijden we gemiddeld 4 uur per dag, dan hebben we het hier over 500 dagen.
Verdeeld over 5 dagen per week: 100 weken. Op jaarbasis: 1,92 jaar.
Op dit moment bedraagt de gemiddelde dieselprijs 1,169 per liter. Dit x 100 = 116,90 euro.
De winst per jaar: 60,8 euro's.
Setje daglichtlampen: euro 199,--, dus een terugverdientijd van 3,27 jaar.

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 29 jan 2008 15:57
door Nodri
En nu met gas en benzine!! :smt038 :smt038

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 29 jan 2008 16:14
door hans77
Deze lichten gebruiken 6 Watt per stuk, schijnen rechtuit en zijn daardoor overdag (mogelijk) beter zichtbaar dan dimlicht, dat immers omlaag schijnt. En...vergeet ons aller milieu niet!
Ik zal het schakelschema nog bijvoegen. Betreft een Phase II.
De plus is die bout voorin de zekeringkast achter de accu. Daarvan de voeding voor de RL-lichten.
Door contact geschakelde draad (15) is de dikke roze draad, die recht omhoog uit een grote stekker komt in de zekeringenkast links, achter de accu. Daaraan een aftakking solderen.
Het stadslicht (58) is de dunne rode draad bij het stekkerblok van de linker bi-xenon koplamp. Daaraan een aftakking solderen.
De diode en het 4-polig relais incl. zekering zijn meegeleverd door Hella, het 5-polig relais is extra (en maakt de diode overbodig?).
Ik weet niet, wat er gebeurt, als je het tweede relais weglaat en 85 rechtstreeks op 58 aansluit. CAN-problemen?
********************************************************5-polig relais
aarde__________________________________85____spoel___86_______58
************************4-polig relais
15_____diode____86__spoel__85___________87a___.----.__30_______aarde

+______________30__.----.
*******************************.__87_______DTRL______________________aarde


*******= niks.
Helaas lukte het me niet een scan van mijn tekening in te voegen. De spoel bedient de streepjeslijn.

Via deze link moet het schema te zien zijn.
http://www.myalbum.com/Photo-U8AQ4ZJM.jpg" target="_blank

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 29 jan 2008 18:27
door Citroentje
hans77 schreef:Helaas lukte het me niet een scan van mijn tekening in te voegen. De spoel bedient de streepjeslijn.
Nou is elektronica mijn vak, maar je weet er op deze manier wel een fikse puzzel van te maken waar een vakman een middagje zoet kan zijn. Kun je niet proberen om toch je tekening in te scannen en te publiceren? Eventueel met hulp van de deskundigen hier op het forum?

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 29 jan 2008 19:10
door Herman
Hans77. je mag het of mailen of faxen, faxen zou mooi zijn dan komt het op de pc te staan en kan ik het zo verwerken.
of op papier op sturen kan ook nog
Afbeelding

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 29 jan 2008 19:44
door R1200C
Co schreef:Setje daglichtlampen: euro 199,--, dus een terugverdientijd van 3,27 jaar.
Uhhh, dan ga je er van uit dat de lampen een oneindige levensduur hebben. Lijkt me niet het geval dus denk ik dat je wat langer moet rekenen...

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 30 jan 2008 08:12
door Co
Die berekening is enorm theoretisch; niet alleen hebben de lampen geen oneindig leven, ook rijden we geen 100 km in het uur, 4 uur lang per dag en 5 dagen per week in 52 weken per jaar.

Met een prive-wagen zit je natuurlijk never nooit zolang achter het stuur als boven genoemd. Dan wordt de terugverdientijd alleen nog maar langer.

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 30 jan 2008 08:19
door Harm
:smt017

Uuuhh, mijn privé-auto rijdt bijna 60.000km per jaar... :shock:

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 30 jan 2008 09:24
door Citroentje
Harm van Beek schreef::smt017
Uuuhh, mijn privé-auto rijdt bijna 60.000km per jaar... :shock:
Ben je dat met je nieuwe ook van plan? Den ben je over 5 jaar weer net zover als nu met je huidige auto.... :?

Ehh, weer on topic? :)

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 30 jan 2008 10:29
door EvilTwin
Co schreef:Die berekening is enorm theoretisch; niet alleen hebben de lampen geen oneindig leven, ook rijden we geen 100 km in het uur, 4 uur lang per dag en 5 dagen per week in 52 weken per jaar.
Ik ben uitgegaan van een levensduur van de auto van 5000uur (doet de fabrikant ook ;) ) de LED daglrijlampen gaan een autoleven mee, maar staan niet altijd aan, soms moet je dimlicht voeren (Art32). De rest van de berekening is alleen maar om het noodzakelijke extra vermogen terug te rekenen.

Rijd je onzuiniger dan verandert dat niks aan het vermogen dat de DTRL trekken; per 2000 uur verdien je 100L brandstof. Hoeveel die 100L kost is afhankelijk van je brandstof. Met een Diesel moet je dus ~4000uur rijden voordat je "winst" haalt. Hoe je die wilt verdelen: 500dagen * 8uur of 4000dagen * 1uur is irrelevant.

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 30 jan 2008 12:52
door Co
EvilTwin schreef:
Co schreef:Die berekening is enorm theoretisch; niet alleen hebben de lampen geen oneindig leven, ook rijden we geen 100 km in het uur, 4 uur lang per dag en 5 dagen per week in 52 weken per jaar.
Ik ben uitgegaan van een levensduur van de auto van 5000uur (doet de fabrikant ook ;) ) de LED daglrijlampen gaan een autoleven mee, maar staan niet altijd aan, soms moet je dimlicht voeren (Art32). De rest van de berekening is alleen maar om het noodzakelijke extra vermogen terug te rekenen.

Rijd je onzuiniger dan verandert dat niks aan het vermogen dat de DTRL trekken; per 2000 uur verdien je 100L brandstof. Hoeveel die 100L kost is afhankelijk van je brandstof. Met een Diesel moet je dus ~4000uur rijden voordat je "winst" haalt. Hoe je die wilt verdelen: 500dagen * 8uur of 4000dagen * 1uur is irrelevant.
4000 uur x 100 km/h = 400.000 km
Harm, met 60.000 km op jaarbasis is de terugverdientijd dus 400.000 / 60.000 = 6 1/3 jaar.

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 30 jan 2008 12:58
door Harm
Gemiddelde snelheid over allerlei metingen bedraagt een 70km/h :shock:

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 30 jan 2008 19:41
door Co
M'n berekening snijdt geen hout. Bij een lagere snelheid zou de terugverdientijd van het lampje korter worden.

Re: dagrijlicht

Geplaatst: 30 jan 2008 19:42
door Marc
Nog even over het wel of niet mogen rijden met stadslichten overdag. Ik dacht, laat ik maar eens een email naar de politie sturen om het gewoon te vragen. En hier het antwoord :

Geachte heer Eleveld,

het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens is zodanig opgebouwd dat daarin staat vermeld onder welke omstandigheden welke verlichting gevoerd wordt. Overige verlichting voeren die niet staat omschreven onder andere omstandigheden is derhalve niet toegestaan. In artikel 38 van het RVV staat dat bestuurders van een motorvoertuig op meer dan twee wielen, die buiten de bebouwde kom stilstaan op de rijbaan en op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeer havens, vluchtstroken en vluchthavens moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd en bij nacht stadslicht en een achterlicht voeren. Aangezien nergens anders in het RVV stadlicht wordt genoemd mag je met stadslichten niet rijden.


Met verkeersveilige groet,

Frans Zuiderhoek

Persvoorlichter
Bureau Communicatie
Korps landelijke politiediensten
postbus 100, 3970 AC Driebergen
Hoofdstraat 54, 3972 LB Driebergen
dinsdag tot en met vrijdag
tel. 0343 - 535 216
fax 0343 - 520 393

Het mag dus niet. Einde discussie ???