Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Guido Tent schreef:Meetwaarden; Het is niet is niet altijd even logisch gedefinieerd, de naam van een gemeten signaal suggereert dat je een zekere parameter meet. Als de definitie niet juist is dan moet je inderdaad met verstand van zaken aan de slag, hetgeen strikt genomen een kwalijke situatie is. Alles zou eenduidig horen te zijn.....

Guido
Ik bedoel niet zozeer de definitie, die klopt meestal redelijk. Maar meer het feit dat je met je tester in de regeleenheid kijkt. Daar komt de parameter vandaan, niet uit de koelfan of uit de luchtmassameter.
Hoe de regeleenheid aan deze parameter komt vertelt hij jou niet en hangt af van wat er wel en niet werkt. Een belangrijke parameter kan soms via een omweg ook berekend worden, of soms zelfs aangenomen. Hoe intelligenter het systeem hoe meer je dat gaat aantreffen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
inderdaad, 292.000 km, ik vermoed ook borstels, kijk het na. Motor steun ook. Tot later, Guido
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
We zijn benieuwd, uiteraard ;)

@ BJG,

Om dat dan te kunnen interpreteren, dat vraagt heeeeel veel kennis en inzicht.
Dat is een groot probleem, veel klassiek geschoolde monteurs gaat dat boven de pet, zelfs als ze aanvullende opleidingen gehad hebben. Want ook die zijn dan "boven hun niveau".

Ik weet dat uit mijn eigen tijd, om die reden probeerden we zoveel mogelijk gevisualiseerde "beslisbomen" te maken, voor heeeeeel veel denkbare situaties. Daarmee hielpen we onze monteurs, die immers mede, en in belangrijke mate verantwoordelijkheid droegen voor de totstandkoming van een goed eindproduct. Van hen kun je naar ik denk geen doordenkvermogen vragen in meerdere lagen.

De vraag is dus: zijn dit soort "beslisbomen" ook ontwikkeld voor de huidige generatie monteurs?
Die niet allemaal academisch geschoold zijn, uiteraard :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Bij fabrikanten zijn dat soort 'beslisbomen' ingebakken in begeleide diagnoseprogramma's, die verplicht moeten worden gebruikt.
Ook PSA heeft dit gehad, maar is er weer een beetje van terug gekomen.

Bij de universeel ligt dat wat lastiger. Daar is het afhankelijk van de tester die men gebruikt. Er zijn ook universele testers met begeleide foutopsporing. Die beperkt zich echter op componentniveau. De monteur moet zelf bepalen welke componenten hij verdenkt.

Diagnosehulp is prima op deze manier, mits de monteur snapt wat hij aan het doen is en niet klakkeloos doet wat daar staat. Want ook de begeleide foutopsporing is niet in staat om alle situaties correct te begeleiden. Denk maar eens aan het meten van de voedingspanning van een component dat met PWM 10% (massa) wordt aangestuurd. Snap je niet dat dit feitelijk een onbelaste meting is dan gaat het niet goed.

Mijn mening:
Het automonteursvak is dusdanig ingewikkeld geworden dat het scholingsniveau omhoog moet naar HBO. Ook de bijscholingsfrequentie moet drastisch omhoog.
Dit heeft gevolgen voor het uurloon in de werkplaats.

Je kunt ook onderscheid gaan maken tussen klussen. En veel garages doen dit al. Een diagnosemonteur met een hoger werk/denkniveau en een dito uurloon.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Bij de Franse dealer bij mij in de buurt hangt inderdaad een info met verschillende tarieven voor de diverse niveau's, de duurste is dacht ik bijna 100% duurder dan de goedkoopste (tijdje geleden dat iker was, word wat ouder).
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
hallo allemaal,

Eindelijk tijd gehad om een van de fans uit elkaar te halen. Fan zat vol met gruis en roest, en borstels zijn versleten (3 van de 4 nochtans). Tevens moeten de rotor contacten gevlakt worden, gelukkig heb ik toegang tot een draaibank.

Ik ga eerst eens op zoek naar koolborstels. Als die leverbaar zijn is het de moeite om de rest van het werk uit te voeren.

wordt wellicht vervolgd.....

met groet,

Guido
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Bij koolborstels-online.nl ooit met succes borstels voor de dynamo kunnen bestellen.
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
Dank, ik ga op zoek, ik was net zover :)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
Root cause:
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
Borstels.jpeg
borstels gevonden in Polen, de exacte maat tot op 0.1mm (lang leve Google Translate) en veel goedkoper als via reguliere kanalen hier. Nu wordt het noodzaak de statoren af te draaien, wellicht volgend weekend een poging wagen.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
korte update van de stator revisie gisteren, de laatste stap was polijsten. Klaar voor inbouw !
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
en het vervolg
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
De 4 borstels voor onze Valeo dynamo leverden een kostenpost van € 7,43 op. Inclusief verzenden vanuit Hilversum en de BTW. We zijn dit inmiddels weer te boven.
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 jun 2013 20:57
Auto: C5 PH3 Tourer 2.2 HDI, Dyane 6 comfort 1971
Opties: Bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 292000
Kleur: ZWART
Locatie: Eindhoven
de kosten of het draaiwerk ?

Ik vind dit soort werk een enorme voldoening geven, het echte soort reparaties.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
De borstels Guido, de sleepringen van de dynamo waren eenvoudig op te knappen. Zo'n collector vraagt wat meer werk, inclusief het mica zagen tussen de lamellen. Maar ben het met je eens dat dit, als alles weer functioneert, veel voldoening geeft. Goed bezig :smt023
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Plaats reactie