Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Bij spoelen zal dat risico als het er is niet anders zijn. Losweken kost tijd. Meer tijd dan dat er ververst wordt of gespoeld. Als er wat los komt is het altijd de vraag waar het terecht komt. Ook tijdens weet je nooit waar het tussen komt te zitten en of het daar kwaad kan.
Maar datzelfde geldt ook voor motorolie verversen.
Maar datzelfde geldt ook voor motorolie verversen.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik vind het verversen van de olie van de automaat nou niet direct "beunwerk". Er zijn zeer veel methoden die door Citroën worden beschreven en gedocumenteerd alsof het rocket-science betreft.
Vaak kun je tussen de regels door wel lezen wat echt belangrijk is. Het meten van de temperatuur wil eigenlijk alleen maar goed met de Lexia. Lijkt hartstikke spannend, want reken het volumeverschil maar eens uit als je er 10°C naast zit.
Het zijn allemaal zaken die in het leven geroepen zijn om de automobilist naar de garage te sturen voor het onderhoud. Wat ik wel vreemd vind in dit verhaal is dat de TS naar een "how-to" vraagt.
Koop dan gewoon een werkplaatshandboek, struin het hele internet af en verdiep je in de materie.
Je kunt niet simpelweg met een eenvoudige "how-to" overbrengen wat belangrijk is bij dergelijke klussen. Je moet wel weten waar je mee bezig bent en de risico's kunnen overzien.
Vaak kun je tussen de regels door wel lezen wat echt belangrijk is. Het meten van de temperatuur wil eigenlijk alleen maar goed met de Lexia. Lijkt hartstikke spannend, want reken het volumeverschil maar eens uit als je er 10°C naast zit.
Het zijn allemaal zaken die in het leven geroepen zijn om de automobilist naar de garage te sturen voor het onderhoud. Wat ik wel vreemd vind in dit verhaal is dat de TS naar een "how-to" vraagt.
Koop dan gewoon een werkplaatshandboek, struin het hele internet af en verdiep je in de materie.
Je kunt niet simpelweg met een eenvoudige "how-to" overbrengen wat belangrijk is bij dergelijke klussen. Je moet wel weten waar je mee bezig bent en de risico's kunnen overzien.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 1252
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Nee, dus: Bij het spoelen gaat de oude olie UIT de bak, evenveel nieuw wordt tegelijkertijd toegevoegd.Pas als er geen vuile olie meer uit de bak komt (goed zichtbaar door transparante slang) is het proces gereed.Zeevijver schreef:Bij spoelen zal dat risico als het er is niet anders zijn. Losweken kost tijd. Meer tijd dan dat er ververst wordt of gespoeld. .
Ja, oplossen kost tijd. Niemand weet hoeveel tijd. Het spoelen duurt meer dan een half uur. Al het vuil dat in die periode loskwam ben je kwijt.
Daar kan geen traditionele oliewissel tegenop.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
voor beunhazen zijn er geen regels
C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Klopt. Dat zwarte is voornamelijk de oude olie die je waarmeemt. Bij ernstige vervuiling koekt de olie ook aan in de delen van de bak. Vooral plaatsen waar weinig doorstroming is en op de bodem. Dat kan los komen als klonters.
En nog wat. De verpompte olie komt toch eerst het filter tegen. De klonters gaat dan nooit meer dan 1x de bak door. Als zo'n klont halverwege ergens blijft steken zal dat ook gebeuren als je spoelt.
Dat aangekoekte is ook na een spoelbeurt niet verdwenen hoor. Dat heeft zn tijd nodig.
En nog wat. De verpompte olie komt toch eerst het filter tegen. De klonters gaat dan nooit meer dan 1x de bak door. Als zo'n klont halverwege ergens blijft steken zal dat ook gebeuren als je spoelt.
Dat aangekoekte is ook na een spoelbeurt niet verdwenen hoor. Dat heeft zn tijd nodig.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
JanSr doet nu vermoeden dat er zéér veel liters schone olie door die bak gaan met spoelen. Dat is niet zo. De oude olie gaat eruit, nieuwe olie erin en die olie wordt over een filter gecirculeerd. Het hele spoelproces steunt dus op de wassende werking van de schone olie. Na de spoeltijd gaat ook de spoelolie eruit en wordt afgevuld met verse olie. That's it.
Bij zelf verversen zou je dit 9 keer moeten doen om 99% schone olie te krijgen.
Kostenplaatje:
9x een AL4 verversen à 3 liter per keer = 27 liter voor € 190,85 met deze olie:
https://www.motor-oel-guenstig.de/Getri ... ::288.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1x spoelen à € 190,00
Bij zelf verversen zou je dit 9 keer moeten doen om 99% schone olie te krijgen.
Kostenplaatje:
9x een AL4 verversen à 3 liter per keer = 27 liter voor € 190,85 met deze olie:
https://www.motor-oel-guenstig.de/Getri ... ::288.html" onclick="window.open(this.href);return false;
1x spoelen à € 190,00
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Ik denk dat er weer dezelfde discussie onstaat zoals in een bestaand draadje.
Ts heeft nu info genoeg of hij ditzelf wil,kan doen of toch naar jo te gaan..
JOhan oldenhage heeft zich flink verdiept in deze materie en in de loop van dit draadje kan je ook lezen waarom
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=88" onclick="window.open(this.href);return false; en
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... &start=375" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit draadje gaat daarom ook op slot..
Om het leesbaar te houden
Ts heeft nu info genoeg of hij ditzelf wil,kan doen of toch naar jo te gaan..
JOhan oldenhage heeft zich flink verdiept in deze materie en in de loop van dit draadje kan je ook lezen waarom
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=88" onclick="window.open(this.href);return false; en
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... &start=375" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit draadje gaat daarom ook op slot..
Om het leesbaar te houden
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Dit draadje is ook nog leuk om te lezen..
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... &hilit=jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... &hilit=jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


