Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Het venijn zit hem in de "ingetikte" borgrand. De borging moet je echt goed vrij maken, zodat de v-vormige rand echt nergens meer achter blijft haken. Doe je dat niet dan ben je flink zuur. Als de borging overal vrij is, met beitel en dremel, dan draai je de kogel vrij gemakkelijk uit de fusee.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Kijk.....weer wat geleerd.
(voel me nu echt een ongelofelijke stomme en lompe boer)
(voel me nu echt een ongelofelijke stomme en lompe boer)
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=11207" onclick="window.open(this.href);return false;
een mens verandert toch snel van gedachte
een mens verandert toch snel van gedachte
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Een mens leert dus snel bij
Oftewel, als Boes dát eerder gelezen had.....
Het merkwaardige is dat er in het CitDoc B3CG0VP0 Verwijderen - aanbrengen : Fuseekogel wél gesproken wordt over het aanbrengen van die borging ná de montage.
Maar niet over het weghalen daarvan als je 'm demonteert.
Wél wordt er gesproken over een slagsleutel om 'm los te maken, een Dynapact van Facom. Die wordt handbediend.
Overigens, dat vastzetten moet met 250 Nm gebeuren.
Dat is een fors koppel, met als gevolg dat de fusee heftig zal gaan meedraaien, met risico's voor de aandrijfas.
Om die reden monteert met een stuk gereedschap met een lange arm op de wielflens, daarmee kun je dat verwringen dan tegenhouden.
Groet,
JW
Oftewel, als Boes dát eerder gelezen had.....
Het merkwaardige is dat er in het CitDoc B3CG0VP0 Verwijderen - aanbrengen : Fuseekogel wél gesproken wordt over het aanbrengen van die borging ná de montage.
Maar niet over het weghalen daarvan als je 'm demonteert.
Wél wordt er gesproken over een slagsleutel om 'm los te maken, een Dynapact van Facom. Die wordt handbediend.
Overigens, dat vastzetten moet met 250 Nm gebeuren.
Dat is een fors koppel, met als gevolg dat de fusee heftig zal gaan meedraaien, met risico's voor de aandrijfas.
Om die reden monteert met een stuk gereedschap met een lange arm op de wielflens, daarmee kun je dat verwringen dan tegenhouden.
Groet,
JW
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Wat bedoel je, Willy4?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 4953
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Volgens mij gebruikt niemand die officiele methodeJW-C5 schreef:Overigens, dat vastzetten moet met 250 Nm gebeuren.
Dat is een fors koppel, met als gevolg dat de fusee heftig zal gaan meedraaien, met risico's voor de aandrijfas.
Om die reden monteert met een stuk gereedschap met een lange arm op de wielflens, daarmee kun je dat verwringen dan tegenhouden.
Ik haal de aandrijfas uit de fusee, dan zit de draagarm ook niet in de weg.
Vastzetten doe ik met een klein beetje blauwe loctite en de luchttol op zijn zwaarst vastzetten, waarna ik de borging er in tik.
Let op, met een normale luchttol met 1/2" aansluiting vastzetten, voor het loshalen is vaak een zware tol nodig.
Ik moet hierbij wel opmerken dat ik de special fusee dop heb van Citroen en van Facom, met de Facom loshalen en met de Citroen dop vastzetten.
De Facom kun je vastzetten met een moertje aan de onderkant, echter beschadigd het hoesje dan altijd, de Citroen dop kun je niet vastzetten omdat deze hoger is, hierdoor beschadigd het hoesje niet.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
@JW-C5: Willy4 schreef: "een mens verandert toch snel van gedachte". Ik vroeg me af wat hij daarmee bedoelt.
Het vastzetten met een luchtsleutel is niet echt verstandig. Je hebt totaal geen controle over het aanhaalmoment. Wanneer je met de facom-dop lost, zou je die ook moeten kunnen gebruiken bij het monteren. De hoes om de kogel moet je eerst even naar beneden plooien, dan is er geen gevaar voor
beschadiging.
Het vastzetten met een luchtsleutel is niet echt verstandig. Je hebt totaal geen controle over het aanhaalmoment. Wanneer je met de facom-dop lost, zou je die ook moeten kunnen gebruiken bij het monteren. De hoes om de kogel moet je eerst even naar beneden plooien, dan is er geen gevaar voor
beschadiging.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 632
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:37
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre
Locatie: Rossum
Ik moet zelf voor de apk eind september mijn fuseekogel nog vervangen.
Nu wil ik al langere tijd een slagmoersleutel aanschaffen op accu of evt 220v, zijn deze bij vervangen van de kogels ook van enig nut, of veel te zwak?
Nu wil ik al langere tijd een slagmoersleutel aanschaffen op accu of evt 220v, zijn deze bij vervangen van de kogels ook van enig nut, of veel te zwak?
CX GTI Turbo serie 1,1985
Thank you for flying Citroën Airways
Thank you for flying Citroën Airways
Berichten: 4953
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Milwaukee heeft hele sterke elektrische slagtollen, met een fors prijskaartje van dik € 500.
Vergelijkbare tollen van Bosch of Makita blijken minder sterk te zijn is mijn ervaring, de Milwaukee is echt een beul.
Goedkoop spul van AliExpress is meestal max. 100nm, van de 800nm of 1000nm klopt vaak niets.
Vergelijkbare tollen van Bosch of Makita blijken minder sterk te zijn is mijn ervaring, de Milwaukee is echt een beul.
Goedkoop spul van AliExpress is meestal max. 100nm, van de 800nm of 1000nm klopt vaak niets.
Berichten: 632
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:37
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre
Locatie: Rossum
Die van milwaukee had ik idd ook ge, ien, stevig aan de prijs.
Ali is het andere uiterste.
Maar ik begrijp dat je er wel een hele sterke voor nodig hebt?
Zal eens kijken eerst wat we op het werk hebben maandag.
En die op 220, dat is ook niets?
Ali is het andere uiterste.
Maar ik begrijp dat je er wel een hele sterke voor nodig hebt?
Zal eens kijken eerst wat we op het werk hebben maandag.
En die op 220, dat is ook niets?
CX GTI Turbo serie 1,1985
Thank you for flying Citroën Airways
Thank you for flying Citroën Airways
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
je kunt het maar beperkt gebruiken.
Berichten: 4953
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Mijn persoonlijke ervaring is dat ze niet veel sterker zijn dan de doorsnee AliExpress accu tollen, waar max. 100nm uit komt, voornamelijk geschikt voor wielbouten, met dat koppel kun je niet veel verzieken aan een wielbout.phoskam schreef:En die op 220, dat is ook niets?





