Pagina 4 van 4
Re: Hoi
Geplaatst: 29 sep 2017 13:34
door jantje1948
Aangeraden wordt door caravan sites een kogeldruk van 5 a 7% van het caravangewicht. Voor een caravan van 1400 a 1600 kg wordt 80 kg aangeraden met een minimum van 70 en een maximum van 110 kg, het minimum is vanwege de stabiliteit van de caravan. Te hoge kogeldruk beinvloedt de stabiliteit van de auto weer nadelig.
Re: Hoi
Geplaatst: 29 sep 2017 15:18
door JW-C5
@ Jooster,
In je spreadsheet zie ik dat je in de formule 9,1 ingevuld hebt voor g.
Ik neem aan dat je bij de berekeningen de waarde van 9,81 aangehouden hebt zoals die als gemiddelde geldt voor ons land.
Groet,
JW
Re: Hoi
Geplaatst: 29 sep 2017 17:17
door Jooster
jantje1948 schreef:Aangeraden wordt door caravan sites een kogeldruk van 5 a 7% van het caravangewicht.
Dat was inderdaad door diverse forumleden aangegeven. De vraag nu nu vooral centraal staat is wat daadwerkelijk mag. En dan blijkt bij sommige C5 modellen een aanzienlijk verschil te bestaan wat wenselijk is (5%-7%) en wat mag (4%).
Re: Hoi
Geplaatst: 29 sep 2017 17:20
door Jooster
JW-C5 schreef:Ik neem aan dat je bij de berekeningen de waarde van 9,81 aangehouden
Ik heb inderdaad 9,81 aangehouden in de formule. Die 9,1 was een verdwaalde en foutieve waarde ergens in de toelichting. Goed dat je het zag, ik heb het aangepast.
Re: Hoi
Geplaatst: 29 sep 2017 22:25
door H4rry
Het meeste ben ik nog verbaasd dat het verschilt per motor uitvoering.
Dit geld in elk geval voor de C5 en de 'gewone' C4.
De C4 Picasso (2007-2010) mag trouwens maar 60kg kogeldruk hebben. Nog minder dus.
De C4 Picasso (2010-2013) heeft 2 varianten (4 vergeleken) 60kg en 70kg (laatste is een 2.0HDI 150)
Bij Citroen hebben ze trouwens aangegeven de homologatie gegevens op te vragen.
Re: Hoi
Geplaatst: 02 okt 2017 19:08
door Mcduff
Jooster, als ik jouw lijstje goed bekijk en de data vergelijk met de Oostenrijkse auto papieren van mijn C5 dan zou ik een HDi 138 BVA hebben.
Ik heb een C5 Tourer Exclusive Automaat 100 Kw (136 pk) uit October 2008, maar kan op die papieren en ook elders die aanduiding HDi 138 BVA niet terugvinden. Klopt mijn redenatie? Hoe kun je die aanduidingen naar types-motoren vertalen?
Mijn papieren zeggen inderdaad ook kogeldruk 60 kg max geremd 1500 kg. Er wordt op mijn papieren verder geen max trein gewicht aangegeven, maar dat zou dan 2326 + 1500 = 3726 kg zijn.
En als ik deze draad goed begrijp dan ben ik de klos en zijn hogere kogellast en trekgewicht niet mogelijk met dank aan de EU toelatingspapieren voor de HDi 138 BVA?
Re: Hoi
Geplaatst: 02 okt 2017 22:41
door Jooster
Jouw auto/motor combinatie staat in mijn spreadsheet bij HDi 2.0 138 BVA. Ofwel de 2 liter diesel met 138pk met 6-bak automaat. Dat bij jou 136pk staat kan komen doordat vermogen in pk's in verschillende landen verschillend wordt berekend. Dat kan kleine variaties opleveren. Dus heb je helaas dezelfde beperking als H4rry.
In je berekening over treingewicht zit je er 100kg naast. Maar dan nog klopt het niet. Want die 300kg waarover ik schreef duwen je over het max treingewicht heen. Dat is niet toegestaan. Het max treingewicht is 3526kg. Als je de aanhanger wilt beladen tot 1500kg ipv 1200kg, zal je de auto zelf 300kg onder de maximale eigen massa van 2326kg moeten houden. 2026kg dus. Zo blijf je qua treingewicht onder de limiet. Volgens het boekje dan...
Kleine nuancering: die EU papieren veroorzaken natuurlijk niet het probleem, maar diegene die de auto ontwerpt en de papieren invult voor gecertificering. Dat is uiteraard Citroen, die daarin zijn eigen keuzes maakt.
Re: Hoi
Geplaatst: 03 okt 2017 12:29
door H4rry
Daarom zijn ze bij Citroen intern nu de homologatie gegevens aan het opvragen.
Ik ben erg benieuwd wanneer ik hier bericht over krijg.
Ook bij de RDW zijn ze het verder aan het uitzoeken. Een pasklaar antwoord is er blijkbaar niet, wordt schijnbaar nooit naar gevraagd tot dat ik met behulp van de argwanendheid (in de goede zin des woords) Jooster navraag ben blijven doen.
Re: Hoi
Geplaatst: 09 okt 2017 09:37
door H4rry
Vanmorgen bericht van de RDW gehad. Deze blijkt toch zijn vingers er niet aan te willen branden.
Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de rdw informatie over de kogeldruk van een trekhaak.
U hebt te maken met de gegevens die de fabrikant van het voertuig heeft bepaald in de typegoedkeuring van het voertuig en de gegevens van de trekhaak.
Indien u een trekhaak monteert waarvan de verticale koppelingsdruk hoger is dan de technische maximale druk van het voertuig die de fabrikant voorschrijft, en achteraf blijkt er een technisch probleem met het voertuig te zijn zal de fabrikant niet garant staan voor deze schade. Ondanks dat er een koppeling gemonteerd is met een hogere koppelingsdruk.
Voordat u overgaat tot het monteren van een trekhaak met een hogere koppelingsdruk is het raadzaam eerst contact op te nemen met de fabrikant van het voertuig.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Nu gaan zij niet in op eventuele schade naar aanleiding van een ongeval (worst case scenario) en de afhandeling hiervan.
Ook ben ik niets wijzer of een koppeling met type plaatje nu wel of niet geplaatst mag worden (wettelijk).
Eerst maar even het antwoord van Citroen afwachten. En daarop voort borduren. Tevens zal ik de Bovenmij eens even een mail sturen (mijn verzekeraar). Blijkbaar is dit een ontzettend grijs gebied waar niemand ooit over nadenkt. Nu moet ik ook bekennen dat, wanneer Jooster er niet verder op was ingegaan, ik er ook niet over nagedacht zou hebben. Waarvoor dank

Re: Hoi
Geplaatst: 30 okt 2017 14:29
door H4rry
En zo waar.... Vandaag mail van Citroen.
Inclusief EG-Certificaat van overeenstemming complete voertuigen.
Bijgevoegd een klein stukje van het document (aangezien PDF op 't forum niet mag en het volledige document als JPG te groot is....
Toegestane verticale druk is ....... 60kg.....
Nu maar eens met Bosal bellen wat hun visie op dit verhaal is. Aangezien je verder redelijk van het kastje naar de muur gestuurd wordt.