Pagina 4 van 4

Re: Operatie adal

Geplaatst: 23 feb 2015 21:37
door peje57
Nou mannen,

petje af! :smt023 'K heb geen garage, maar wel een kapotte ADAL (rechtsachter) vorige week reed ik over zo'n fijn drempeltje in de straat, hoorde een kloenk achter en nu staat m'n stuur scheef naar links. :smt017
Was bij m'n vorige dame ook. Ben toen Bij JO heel fijn (en snel) uit de brand geholpen.
Ga ik nu maar weer eens contact mee opnemen... :smt198
moet ook nog nieuwe DS hebben, is 10jaar, nog niet de km's (125700)
Kan ze d'r weer 10 jaar tegen... :smt190

Re: Operatie adal

Geplaatst: 23 feb 2015 22:53
door Foucinq
Als je stuur scheef staat zou ik denk ik eerst de ophanging/stuurinrichting is nakijken aan de voorzijde :mrgreen:

Re: Operatie adal

Geplaatst: 23 feb 2015 23:21
door JW-C5
Als door een slechte ADAL de auto gaat rijden als een krab, zal je dat moeten corrigeren door je stuur te verdraaien.
En dus staat je stuur dan scheef als je rechtuit rijdt :idea:

Groet,
JW

Re: Operatie adal

Geplaatst: 24 feb 2015 09:13
door Herman
Dat hoe verder een ADAL verslijt, hoe meer invloed het heeft op de uitlijning of hoe schever het stuur gaat staan. :smt089

Re: Operatie adal

Geplaatst: 17 mar 2015 18:38
door Willyb
Zo, ik ben er ook maar aan begonnen om de ADAL's links en rechts te vervangen en het is gelukt.
Om 12.00 begonnen en om 18.00 klaar . Ook remklauwen gerepareerd door plaatjes er op te schroeven zodat de blokken er niet uitvallen ( hier in het forum ergens gevonden ).
De lagers zagen er miserabel uit. De cups er met de oude truk er uit gehaald ( rups er in lassen) ( dit had ik ook al eens gedaan met mijn CX)
De bouten van de stabilisator stang zaten belachelijk vast, maar ik heb ze los.
De dame veert weer heerlijk :citrofiel
Groetjes Willy B. :smt193

Re: Operatie adal

Geplaatst: 17 mar 2015 23:29
door peje57
Hallo mannen, :cit2

in dit geval had Foucinq gelijk. :smt038 Vandaag m'n dame weer opgehaald bij JO.
Adals nog redelijk, voorste draagarmrubbers versleten!!
2 nieuwe armen eronder, rijd weer recht als een pijl uit een boog. :smt190

DS vervangen + de nokkenasverstellers, bleken goed lek. DS draai zowat in een oliebad....
waterpompje meegenomen..... :smt023

rijdt weer muisstil en veeeeeel zuiniger..(volgens boordcomputer) van 1:8 met lekke stellers
naar 1:11 met nieuwe, bij 110 km/u op snelweg....

Weer een uitermate perfecte service van JO en z'n mannen!!! :smt193 :smt023 :smt023

Oh ja, kreeg zo'n halve V6 mee als leenauto (C1) : wit met sportstrepen....

gaaf bakkie hoor, nix mis mee! m'n zoon zag het wel zitten. :smt198 .... :| moet nog 2,5 jaar wachten :lol: .

Re: Operatie adal

Geplaatst: 18 mar 2015 07:16
door Menno
Zag je auto staan bij Jo, mooie voiture :smt193

Re: Operatie adal

Geplaatst: 18 mar 2015 07:43
door Herman
Mooi Peje57 dat het weer opgelost is.

Re: Operatie adal

Geplaatst: 18 mar 2015 09:02
door akooiman
Beste investering gedaan Peje57, maar zeker de moeite waard.

Voor toekomstige generaties(inflatie niet meegerekend), wat kost een DB wissel voor een V6 bij de Dealer?

Re: Operatie adal

Geplaatst: 06 mar 2016 19:51
door WackoH
Net koppeling en distributieriem vervangen. Vandaag hoorde ik meerdere keren een duidelijk geluid van de achterkant.
Ik zit nog in de ontkenningsfase...
Maar lees me alvast in....

Re: Operatie adal

Geplaatst: 12 mar 2016 20:23
door Dumnoz
Ben ik ook mee bezig :lol:

Re: Operatie adal

Geplaatst: 13 dec 2023 00:56
door Gambiteer
Ik hik nou al twee jaar tegen het vervangen van de ADALS. De rechter ADAL is iig kapot. We moesten het dus doen met onze fase 1 C5 die we van onze zoon hebben "teruggevorderd" (als student heeft hij sowieso te weinig geld om een auto te rijden. Die fase 1 C5 geeft nu echter ook kuren. Ik denk de koppeling, wat ook best weer een klus is (daar dicht ik wel een apart draadje over). Ik heb al nieuwe ADALS van SKF.

Ik had al een poging gedaan, maar ik kreeg ook de bouten van de stabilisatorstang niet los. Ik probeerde het met een Parkside slagtol van 400Nm. Dat haalde hij niet. Het schijnt dat hij tot ongeveer 250Nm komt. De lange T55 bit was getordeerd maar de bouten gaven geen krimp. Ik heb de poging afgeblazen. Inmiddels een grotere Parkside slagtol gekocht met een moment van 1356Nm. Dat zal ook wel met een korreltje zout genomen moeten worden, maar het is er wel een op steroiden. Waar ik nu alleen wel bang voor ben is dat ik de boutkoppen ervan afdraai. Ik ga iig weer een poging wagen. Ik liep nog tegen een paar andere zaken aan:
1. Hoe zorg je ervoor dat de hydrauliekzuiger drukloos is als je de leidingen losmaakt? Ik had zelf het idee om de auto eerst op de brug te zetten, de accu los te gooien, dan de positie van de hoogtesensor tov de stabilisatiestang te markeren met een kraspen (zodat die later weer in exact dezelfde positie terug gemonteerd kan worden) om vervolgens de achterkant van de auto omhoog te brengen zodat de wielen, remschijven, hoogtesensor, stabiliosatiestang e.d. gedemonteerd kunnen worden.
2. Als de zuiger drukloos is, zullen de hydrauliekaansluitingen en remleidingen losgehaald moeten worden. Zijn er "propjes" of andere hulpstukjes om die aansluitingen af te blinden? Anders wordt het een gigantische glijboel onder die brug. Dat heb ik ook al als ik met remleidingen bezig ben, en niemand die ik hierover gesproken heb schijnt hier moeite mee te hebben :shock:
3. Als alles weer op zijn plek zit moet de remklauw en het hydraulieksysteem ontlucht worden. Hoe doe ik dat met de hydrauliek het best (zonder Lexia)?

Die tip van die stelringen was trouwens wel heel nuttig. Die ga ik nog maar even halen.

Wordt vervolgd....

Re: Operatie adal

Geplaatst: 12 mar 2024 11:46
door Brinkfilter
Als je een 2-kolomsbrug gebruikt hoef je geen leidingen los te halen, je moet het veersysteem super drukloos maken!

Re: Operatie adal

Geplaatst: 12 mar 2024 13:19
door c5jan
Mosterd?

Re: Operatie adal

Geplaatst: 12 mar 2024 13:33
door henkie HDI
Er lag wel wat stof op ja :lol: