Pagina 4 van 5
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 05 jun 2015 15:08
door biebie
Ik heb alles vooraan en achteraan vervangen qua ophanging en aandrijfarmen. Ook de banden en rubbers. Uitgelijnd na dit alles. Een heel duur grapje maar na 230.000km niet meer als normaal.
Toch bleef ik het trillen in het stuur voelen. Zeker in het midden en bij flauwe bochten nemen.
Steeds die overgang dat je voelt bij het draaien.
De garage heeft er kort mee gereden en kon niets vermoeden als dader of het zou het stuurhuis moeten zijn. Die kan wel speling krijgen na verloop van tijd. Min. 1000€ als je het vervangt.
Zelf eens onder gekropen en met een sleutel homokineet aangedraaid tot al de speling bijna weg is.
En inderdaad, zo goed als alle trilling is weg.
Hoe kan het dat dit zo los komt te zitten? Vraagt het verder onderhoud zoals smering?
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 05 jun 2015 15:13
door JW-C5
Wat bedoel je met "homokineet aangedraaid"?
Die zit in de aandrijfas, en maakt daar deel van uit. Van buitenaf kun je daar niks aan doen.
Of heb je het over de ophanging van het tussenlager in de rechter aandrijfas?
Groet,
JW
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 05 jun 2015 15:45
door biebie
Sorry, ik heb het over de 2 kniegewrichten die deel uitmaken van de stuurstang en tussen de 2 pedalen loopt.
"Moeten of kunnen" die droog gaan lopen? Vragen ze af en toe wat bij gespannen te worden + smering met iets? Bv teflon olie?
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 05 jun 2015 15:46
door GW-tje
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 05 jun 2015 15:47
door GW-tje
Je bedoelt je stuurkolom en de 2 cardankoppelingen die daar inzitten.....
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 05 jun 2015 16:23
door biebie
Inderdaad, die!
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 11 jun 2015 19:56
door akooiman
Dan vraag ik me nog af wat er dan los zat..........
De koppeling die op de as van het stuurhuis zit?
De kniekoppelingen in de stuurkolom zijn geklonken, daar is niets aan vast te draaien.
Of de ophanging van de kolom?
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 11 jun 2015 20:15
door biebie
Nu is er wel degelijk een moer dat kan aangedraaid worden op het onderste kniegewricht.
Je moet alleen een beetje aan het stuur draaien om het zichtbaar te maken. Zit tussen de pedalen in.
Bij de mijne kon je hem serieus wat aandraaien. Daar zat wel wat speling op.
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 12 jun 2015 10:57
door akooiman
De enige moer die daar zit is van de aansluiting op de stuurkolom, die is zelf borgend en zou absoluut nooit los mogen zitten
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 12 jun 2015 11:08
door biebie
Nu, dan moet ik jullie teleurstellen en vragen om het bij jullie auto na te kijken..
Meerdere keren aan ratelsleutel moeten draaien.
Misschien normaal na 236000km over slechte en hobbelige belgische wegen?
Zou dit gevolg hebben op andere organen van de stuurinrichting?
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 12 jun 2015 12:04
door akooiman
Welke moer heb je aangedraaid?
Met 71 zit de stuurkolom bevestigd, ik kan me voorstellen dat gaat rammelen als deze los zit.
72 is zoals aangegeven self locking, die zou nooit los mogen zitten.
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 12 jun 2015 12:12
door JW-C5
....tenzij die moer ooit losgemaakt is, bijvoorbeeld om de dash er uit te kunnen halen.
En als hij dan niet vervangen is door een nieuwe, dan wel niet goed vastgezet is kun je dit probleem krijgen.
Groet,
JW
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 15 jun 2015 13:05
door biebie
Het is wel degelijk bout/moer 72 die los stond.
Als ik stang onderaan vast houd en aan het stuur draai voel ik nog altijd een beetje speling.
Zit er dan speling in die kniegewrichten zelf?
Kan ik daar zelf nog iets aan doen of is heel dat stuk dan te vervangen?
Het geeft een heel onaangenaam gevoel in het stuur bij bochten of sommige ondergronden.
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 15 jun 2015 13:30
door akooiman
De stuurkolom is uiteraard ook aan slijtage onderhevig.
Het beste kun je een en ander bekijken met goede verlichting, liggend naast de auto.
Als je dan kleine beweginkjes maakt met het stuur, kun je zien welke delen los van elkaar bewegen. Als er redelijk veel speling op de knietjes zit zal dit een soort van dweilend weg gedrag vertonen. Als er speling zit op het schijfgedeelte van de kolom, zal dit een verveldende rammel geven bij slecht wegdek. Ook kan het zijn dat de as van het stuurhuis speling heeft, je zal dan het deel wat in de vloer steekt niet alleen zien draaien, maar ook heen en weer zien bewegen, dit geeft meestal een knak(je) in een bocht.
Ik heb zelf al ooit meegemaakt dat een afstandsbusje in een van de knietjes weg was. Hierdoor kon de knie verschuiven en ging het stuur zelfs op slot in een bocht.......zie foto's
Foto 1 zoals het hoort te zijn
Foto 2 met een probleempje
Maar als iemand blijkbaar ooit de kolom heeft los gehad, anders kan die moer echt niet loskomen, is er ook een kans dat hij ook niet vast hangt aan het dash. hij zit aan de voorzijde achter de com2000 met 2x 13mm bout en ergens halverwege de kolom aan de bovenzijde met een lange bout 13mm. Deze bout knijpt ook de kolom samen en zorgt hierbij dat de lagers die erin zitten stevig op hun plaats blijven.....
Re: aandrijfassen of iets anders?
Geplaatst: 15 jun 2015 13:32
door willy4
laat daar maar naar kijken die er verstand van heeft, je zou wel eens recht door kunnen rijden in een bocht