Pagina 4 van 4
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 09 jun 2013 22:38
door JW-C5
Als je in je posting gezegd had dat het om een 4P kit ging, zou ik mijn vraag niet gesteld hebben.
Dat is geen standaard Valeo koppeling......
Groet,
JW
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 11 jun 2013 20:02
door Maarten
Vandaag de auto opgekrikt rechtsvoor, geen speling op de rechter aandrijfas te voelen.
De 2 motorsteunen die ik kon lokaliseren lijken OK. Ik heb er 1 gevonden vlak achter de dynamo, en 1 schuin onder het luchtfilter. Moet er niet nog een 3e zijn?
De 2 motorsteunen vertonen geen olielekkage, metaalbreuken o.i.d.
Ik dacht nog even de EGR eens los te koppelen, maar ik kan m niet vinden (hoort toch ergens bij het schutbord onder de turbo te zitten?).
Nog niet veel clou dus.
Als ik 90 rijd in IV lijkt het me ook voelbaar (ca. 2500tpm), bij 120 in IV daarentegen lijkt het afwezig (3000+ tpm). Als ik dat goed voel, lijkt me in ieder geval de conclusie gerechtvaardigd dat het niet iets van speling of onbalans in de achtertrein is.
Ik ben nu wel heel benieuwd wat het nieuwe brandstoffilter gaat doen.
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 11 jun 2013 20:17
door boes
Als je de koppeling intrapt,...is het weg (toch?)
Dan moet het wel een aandrijving gerelateerd probleem zijn.
Als de aandrijfassen (of steunlager) de oorzaak zou zijn; heb je (meestal) ook een "trilling" in je stuur. (En....een kapot lager hoor ik zelfs!

)
Blijft over: motorsteun of DMF?
(er zit onderin nog een steun)
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 11 jun 2013 20:21
door Maarten
Ja, als ik de koppeling intrap denk ik dat het weg is.
Als de conclusie DMF is... dan rijden we nog even door om het aan te zien.
>1000€ reparatie lijkt me niet iets waar ik op zit te wachten voor een auto die krap €1500 waard is...
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 11 jun 2013 20:27
door boes
Maarten,
laat je niet door mij wat aanpraten!
Laat er liever iemand (monteur) mee rijden voor een betere (echte) diagnose.
Da's altijd beter dan online giswerk hoor!

Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 11 jun 2013 20:30
door Maarten
Oh nee hoor, dit topic is ook bedoeld om te kijken of we kunnen ontdekken in welke richting we moeten denken hoor. Sowieso heeft mijn garage wat dat betreft mijn vertrouwen... als zij zeggen dat onderdeel X goed is, geloof ik dat! Ik ben immers geen autotechnicus, mijn expertise heeft andere kanten
Maar je input wordt zeer gewaardeerd hoor

Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 14 jun 2013 20:31
door dallyman
ik had hetzelfde met mijn C5 uiteindelijk bleek mijn stabilisatorstang niet fris te zijn , trilling nu weg
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 15 jun 2013 07:37
door Maarten
Je bedoelt de stabilisatorverbindingsstangetjes? Die zijn nl. al vervangen?
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 13 jul 2013 23:09
door akooiman
Ben je nog iets wijzer geworden ?

Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 14 jul 2013 07:19
door Maarten
Nee, oorzaak is niet gevonden.
Vermoeden is dat het ergens in de wielophanging moet zitten, is wel iets minder geworden maar blijft voor mij duidelijk aanwezig.
met ingang van volgende week donderdag rijd ik in een p307 trouwens
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 18 jul 2013 20:13
door leek
Bij mijn oude Xantia hdi had ik een trilling rond 100-110 km. Na balanceren werd de trilling iets minder. Vervanging van stabilisator stang en fuseekogel heeft de trilling nog verder verminderd. Nadat ik de krukaspoelie had vervangen was de trilling helemaal weg. Wellicht is er niet sprake van een oorzaak, maar van meerdere oorzaken tegelijkertijd??
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 18 aug 2013 01:01
door Jeroen69
Ik heb zulks ook eens gehad, de trilling bleek een kleine hoogteslag in de banden zelf! Dit kun je zien als je het wiel ronddraait en er een kleine afwijking te zien is in de hoogte. Truc: krik het wiel zo weinig op dat hij nét de grond raakt. Bij een hoogteslag zal de band niet over de hele omtrek niet even zwaar aanlopen (op de stoep/straat).
Dit zou ook het ritmysche wel/niet-trillen kunnen verklaren; als de banden synchroon met hun onrondheid het asfalt raken of juist uit fase, geeft dat net wel of niet de trilling. Op de snelweg zal elke 100 meter o.i.d. de band gelijk staan met de andere kant, de omtrek is nooit helemaal hetzelfde. Ik kon merken dat in een flauwe bocht de terugkeerfrequentie van de trilling (ben je er nog?) veranderde. En echt, een beetje hoogteslag voel je al, dit kun je er niet uitbalanceren. Mijn banden zijn toen zelfs ook nog aan de auto uitgebalanceerd, dan heb je ook alle onbalans in assen etc. te pakken, maar dit hielp ook niet. Na nieuwe Michelins was het meteen totaal over...
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 18 aug 2013 20:01
door BJG
Klopt, dat kan soms best een oorzaak zijn.
Re: Onbalans, door motor (?)
Geplaatst: 18 aug 2013 20:49
door Maarten
Banden waren gecontroleerd op hoogteslag, maar niet gevonden. Kan natuurlijk best te klein zijn geweest maar wel voelbaar.
Hoewel de C5 inmiddels niet meer in mijn bezit is, kan ik wel zeggen dat de Peu i.i.g. de eerstvolgende keer de Primacy 3 gaat krijgen. Er ligt nu vóór Viking op, vrij nieuw, maar de achterbanden wil ik voor de winter nog vervangen.
De Falkens waren qua grip niet slecht overigens.