Pagina 4 van 14
Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 19:02
door JW-C5
Via de mail stuur ik je nog een paar PDF's die gerelateerd zijn aan de de- en hermontage van de verschillende onderdelen.
Groet,
JW
Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 20:02
door chathanky
Met een gemeten temperatuur van over de 120 graden lijkt me dat zeker wel te warm. Dit geeft aan dat de doorstroom van koelvloeistof ernstig belemmerd is geweest.
Luchtbellen belemmeren de doorstroom van koelvloeistof en waar lucht zit neemt de koelcapaciteit drastisch af.
Dat je eerst de wisselaar aanpakt alvorens de kop te lichten is kwa werk en kosten logisch. je kan mazzel hebben en zeker als je er vroeg bij bent met constateren van een te hoge temperatuur.
Ik neem aan dat men de huidige wisselaars aangepast hebben om wegvreten te voorkomen, of.....

Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 21:51
door L A
JW-NHS schreef:Via de mail stuur ik je nog een paar PDF's die gerelateerd zijn aan de de- en hermontage van de verschillende onderdelen.Groet, JW
Merci beaucoup
aan Chathanky
Omdat ik de koppakking zelf wilde aanpakken als probleem, kwam ik - via een prachtige voorzet voor een vrij doel door JW-NHS - tot de conclusie dat die warmtewisselaar juist weleens de eigenlijke oorzaak zou kunnen zijn terwijl ik dus de kop al had gelicht. Direct nadat ik de kop heb aangeboden om te vlakken en na uitwisseling met medewerkers van dat bedrijf, waar ik dus ook die warmtewisselaar heb laten zien, heb ik besloten deze te vervangen.
Even later die morgen heb ik dus die warmtewisselaar ook besteld (222€). Komt maandag aan.
Bij thuiskomst had ik de IR B1GW010FQO van JW-NHS in huis.
Ik deel je mening: "Ik neem aan dat men de huidige wisselaars aangepast hebben om wegvreten te voorkomen, of.....

"
Maar daar heb ik

bij.
Ben nu drukdoende om een uitdraai te maken van de door JW-NHS opgestuurde pdf's om aan de hand daarvan te invatariseren wat ik allemaal moet vervangen.
Ook met het doel om niet met vuile handen te kijken op mijn pc naar hoe en wat als ik niet meer verder kan.
Nu even de paus eren

Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 22:13
door L A
JW-NHS schreef:Een paar plaatjes van wat jij geconstateerd hebt aan schade aan de wisselaar zou zeer welkom zijn

JW
Ik heb er geen foto's genomen. Op dat moment was'ie voor mij nog niet "verdacht".
Maar ik heb 'm wel schoongemaakt want hij was helemaal bedekt aan één kant met vuile zwarte roet. Daarom heb ik zelf mijn conclusies getrokken.
Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 22:25
door JW-C5
Heb je er nog druk op gezet om definitief vast te stellen dat die warmtewisselaar inderdaad lek is?
Mbt het in de IR genoemde fenomeen:
2.4. Informatie
Als de lekkage wordt veroorzaakt door de warmtewisselaar uitlaatgasrecirculatie (EGR) : De storing wordt veroorzaakt doordat het oppervlak van de koelvloeistofleidingen, door corrosie via contact met uitlaatgas is aangetast.
Deze corrosie wordt veroorzaakt door een abnormale chloorwaarde in de brandstof wegens het toevoegen van brandstofadditief in de tank : Door verbranding wordt het chloor omgezet in zoutzuur dat met name erg schadelijk is voor metaallegeringen op basis van aluminium en roestvaststaal.
tast ik in het duister omtrent die daarin genoemde "abnormale chloorwaarde".
Waar zou die vandaan moeten komen?
Ik weet niet veel van Chemie, meer dan middelbare school en HTS kennis heb ik hier niet van.
Daarom mijn vraag aan specialisten op dit gebied: hebben jullie enig idee waar die chloor vandaan komt, dat zit normaliter toch niet in Dieselbrandstof?
En in Eolys zit het ook niet, naar ik meen te weten.
Voorts een vraag aan BJG: heb jij in jouw lange loopbaan als Cit-specialist zoiets eerder meegemaakt?
Groet,
JW
Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 22:35
door c5jan
Maar dat staat toch letterlijk in de uitleg? Uit de verbrandingsreactie van brandstof en brandstofadditief.
Verbindingen waarin chloor 'gebonden' is kunnen bij verbranding heel andere producten zoals zoutzuur opleveren - hetgeen hier dus kennelijk ook gebeurt.
Het gaat hier niet per sé om eolys en er staat niet vermeld wie de toevoeging gedaan zou moeten hebben (auto zelf, gebruiker, dealer, pomphouder, .....)
Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 22:40
door JW-C5
Als Chloor onder hoge temperatuur in contact komt met water ontstaat HCl, zoutzuur dus, zover gaat mijn kennis wel.
Maar waar komt die Chloor vandaan, dat zit toch niet in de Dieselbrandstof, en ook niet in de Eolys, het additief?
Dat probeer ik boven tafel te krijgen....
Groet,
JW
Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 22:42
door c5jan
"Wegens het toevoegen van brandstofadditief in de tank".
Eolys wordt toch ergens anders ingespoten?
Klinkt dan als een 'gebruikershandeling'?
Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 22:49
door JW-C5
Dan zou iemand er zelf een additief in gegooid moeten hebben, buiten alle voorschriften om. Waarom zou hij dat gedaan hebben, bij zo'n jonge auto?
En hebben die additieven dan Chloor aan boord?
Groet,
JW
Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 23:00
door c5jan
"Cerine", opgelost in koolwaterstofmengsel.
http://www.google.co.uk/url?sa=t&rct=j& ... oV-J-QXj3g" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 23:05
door JW-C5
Maar wat heeft dat met Chloor te maken?
Groet,
JW
Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 23:11
door chathanky
Buiten dat is zwavelzuur ook geen fijn stofje en veroorzaakt corrosie van metalen. Dit vind je wel in diesel en tegenwoordig dan wel in iets mindere mate.
Men schrijft duidelijk toevoeging in de tank en kan net zo goed Eolys zijn want dat die toevoeging wordt ook in de tank ingespoten, gedruppelt....
Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 23:16
door c5jan
In het betreffende document staat precies hoe het bij een C5 werkt notabene...
eolys kan zo te lezen de bron niet zijn.
Is dit dan weer een verklaring van Citroen uit het handboek met flauwe smoesjes?
Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 23:21
door JW-C5
...daar zit ik ook aan te denken....
Vandaar mijn vraag aan chemisch specialisten: hoe zit dit, hoe komt er Chloor in de Dieselbrandstof?
En zwavel is een bekend bestanddeel van brandstof.
Je hebt het zelfs nodig als smeermiddel voor de injectoren, die hebben juist grote problemen met de zwavelarme brandstoffen die uit milieu overwegingen in zwang geraakt zijn.
En voorts mijn vraag aan BJG: heb jij ook zulke ervaringen?
Groet,
JW
Re: zelf Koppaking vervangen
Geplaatst: 21 apr 2013 23:24
door BJG
Ik focus me dank zij een tip van JW nu pas op dit draadje. Ik heb het even aandachtig doorgelezen.
Vrij beroerd verhaal
Het lijkt een beetje op het aloude verhaal van de LPG gevoedde motor waarbij de cilinderkop werd gedemonteerd zonder de verdamper te testen
Allereerst credits voor JW voor het vinden van de IR
Als je je nog eens verveelt kun je vast een goede receptionist worden!
JW-NHS schreef:
Voorts een vraag aan BJG: heb jij in jouw lange loopbaan als Cit-specialist zoiets eerder meegemaakt?
Ik ken inderdaad de IR, ook van andere modellen waarbij dit voor kan komen, maar heb nog niet meegemaakt dat dit daadwerkelijk aan de hand was.
Voorop gesteld: Het is gemakkelijk van afstand kritiek te leveren, en dat is zeker niet de bedoeling.
De techneuten van de garage hebben een klein stapje in de diagnose over geslagen lijkt het. Overigens wel een begrijpelijke fout, maar juist daarom maakt de Citroenorganisatie deze Info Rapids.
Concrete vraag is of de door LA genoemde techneuten daadwerkelijk Citroen erkend reparateur zijn, en dusdanig ook toegang hadden tot deze informatie. Een bedrijf dat dat niet (meer) heeft zal dat namelijk niet direct aan de grote klok hangen. Uiteraard hadden ze zelf ook in deze richting kunnen denken. Maar dat de mogelijkheid over het hoofd is gezien is in ieder geval duidelijk.
Probleem is echter dat LA heeft besloten zelf de kop te gaan lichten.
Had de garage dat gedaan dan waren zij op het probleem gestuit en hadden dat zelf moeten oplossen. Nu heeft (niet verkeerd bedoeld) LA conclusies getrokken uit de opmerkingen van een monteur, en vervolgens werkzaamheden gedaan waarvan hij dacht dat ze noodzakelijk waren.
Over de kop die niet vlak was:
Normaal gesproken trekt een kop die in koude toestand wordt gedemonteerd absoluut niet krom. Dus de kromheid van de kop was er al voordat jij hem demonteerde. Dat kan wel een gevolg zijn van lucht/gasbellen in het koelsysteem, waardoor de afkoeling niet overal gelijk was. Schrale troost, als de kromheid van de kop meer bedroeg dan 0,05- 0,10 mm dan heb je toch de kop niet vergeefs gedemonteerd en gevlakt. Daar had je vroeg of laat toch problemen mee gekregen.
Over de vorming van
Chloor etc heb ik ook wel eens nagedacht, maar chemisch ben ik onvoldoende onderlegd om daar iets nuttigs over te kunnen zeggen. Wel valt mij al vanaf de introductie van de HDiF in 2001 op dat de uitlaatgassen van deze auto's soms echt een chloorluchtje hebben. Daarbij is het dan gebleven, want een goede verklaring hiervoor heb ik nooit echt gezocht, en dus ook niet gevonden
