V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Via de mail stuur ik je nog een paar PDF's die gerelateerd zijn aan de de- en hermontage van de verschillende onderdelen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Met een gemeten temperatuur van over de 120 graden lijkt me dat zeker wel te warm. Dit geeft aan dat de doorstroom van koelvloeistof ernstig belemmerd is geweest.
Luchtbellen belemmeren de doorstroom van koelvloeistof en waar lucht zit neemt de koelcapaciteit drastisch af.

Dat je eerst de wisselaar aanpakt alvorens de kop te lichten is kwa werk en kosten logisch. je kan mazzel hebben en zeker als je er vroeg bij bent met constateren van een te hoge temperatuur.

Ik neem aan dat men de huidige wisselaars aangepast hebben om wegvreten te voorkomen, of..... :smt017
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
JW-NHS schreef:Via de mail stuur ik je nog een paar PDF's die gerelateerd zijn aan de de- en hermontage van de verschillende onderdelen.Groet, JW
Merci beaucoup :smt023

aan Chathanky
Omdat ik de koppakking zelf wilde aanpakken als probleem, kwam ik - via een prachtige voorzet voor een vrij doel door JW-NHS - tot de conclusie dat die warmtewisselaar juist weleens de eigenlijke oorzaak zou kunnen zijn terwijl ik dus de kop al had gelicht. Direct nadat ik de kop heb aangeboden om te vlakken en na uitwisseling met medewerkers van dat bedrijf, waar ik dus ook die warmtewisselaar heb laten zien, heb ik besloten deze te vervangen.
Even later die morgen heb ik dus die warmtewisselaar ook besteld (222€). Komt maandag aan.
Bij thuiskomst had ik de IR B1GW010FQO van JW-NHS in huis.

Ik deel je mening: "Ik neem aan dat men de huidige wisselaars aangepast hebben om wegvreten te voorkomen, of..... :smt017 "
Maar daar heb ik :?: :?: :?: bij.

Ben nu drukdoende om een uitdraai te maken van de door JW-NHS opgestuurde pdf's om aan de hand daarvan te invatariseren wat ik allemaal moet vervangen.
Ook met het doel om niet met vuile handen te kijken op mijn pc naar hoe en wat als ik niet meer verder kan.

Nu even de paus eren :smt167
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
JW-NHS schreef:Een paar plaatjes van wat jij geconstateerd hebt aan schade aan de wisselaar zou zeer welkom zijn :idea: JW
Ik heb er geen foto's genomen. Op dat moment was'ie voor mij nog niet "verdacht".
Maar ik heb 'm wel schoongemaakt want hij was helemaal bedekt aan één kant met vuile zwarte roet. Daarom heb ik zelf mijn conclusies getrokken.
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Heb je er nog druk op gezet om definitief vast te stellen dat die warmtewisselaar inderdaad lek is?

Mbt het in de IR genoemde fenomeen:
2.4. Informatie
Als de lekkage wordt veroorzaakt door de warmtewisselaar uitlaatgasrecirculatie (EGR) : De storing wordt veroorzaakt doordat het oppervlak van de koelvloeistofleidingen, door corrosie via contact met uitlaatgas is aangetast.
Deze corrosie wordt veroorzaakt door een abnormale chloorwaarde in de brandstof wegens het toevoegen van brandstofadditief in de tank : Door verbranding wordt het chloor omgezet in zoutzuur dat met name erg schadelijk is voor metaallegeringen op basis van aluminium en roestvaststaal.
tast ik in het duister omtrent die daarin genoemde "abnormale chloorwaarde".
Waar zou die vandaan moeten komen?

Ik weet niet veel van Chemie, meer dan middelbare school en HTS kennis heb ik hier niet van.
Daarom mijn vraag aan specialisten op dit gebied: hebben jullie enig idee waar die chloor vandaan komt, dat zit normaliter toch niet in Dieselbrandstof?
En in Eolys zit het ook niet, naar ik meen te weten.

Voorts een vraag aan BJG: heb jij in jouw lange loopbaan als Cit-specialist zoiets eerder meegemaakt?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Maar dat staat toch letterlijk in de uitleg? Uit de verbrandingsreactie van brandstof en brandstofadditief.
Verbindingen waarin chloor 'gebonden' is kunnen bij verbranding heel andere producten zoals zoutzuur opleveren - hetgeen hier dus kennelijk ook gebeurt.

Het gaat hier niet per sé om eolys en er staat niet vermeld wie de toevoeging gedaan zou moeten hebben (auto zelf, gebruiker, dealer, pomphouder, .....)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Als Chloor onder hoge temperatuur in contact komt met water ontstaat HCl, zoutzuur dus, zover gaat mijn kennis wel.
Maar waar komt die Chloor vandaan, dat zit toch niet in de Dieselbrandstof, en ook niet in de Eolys, het additief?
Dat probeer ik boven tafel te krijgen....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
"Wegens het toevoegen van brandstofadditief in de tank".
Eolys wordt toch ergens anders ingespoten?

Klinkt dan als een 'gebruikershandeling'?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dan zou iemand er zelf een additief in gegooid moeten hebben, buiten alle voorschriften om. Waarom zou hij dat gedaan hebben, bij zo'n jonge auto?

En hebben die additieven dan Chloor aan boord?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
"Cerine", opgelost in koolwaterstofmengsel.

http://www.google.co.uk/url?sa=t&rct=j& ... oV-J-QXj3g" onclick="window.open(this.href);return false;
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Maar wat heeft dat met Chloor te maken?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Buiten dat is zwavelzuur ook geen fijn stofje en veroorzaakt corrosie van metalen. Dit vind je wel in diesel en tegenwoordig dan wel in iets mindere mate.

Men schrijft duidelijk toevoeging in de tank en kan net zo goed Eolys zijn want dat die toevoeging wordt ook in de tank ingespoten, gedruppelt....
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
In het betreffende document staat precies hoe het bij een C5 werkt notabene...
eolys kan zo te lezen de bron niet zijn.
Is dit dan weer een verklaring van Citroen uit het handboek met flauwe smoesjes?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
...daar zit ik ook aan te denken....

Vandaar mijn vraag aan chemisch specialisten: hoe zit dit, hoe komt er Chloor in de Dieselbrandstof?

En zwavel is een bekend bestanddeel van brandstof.
Je hebt het zelfs nodig als smeermiddel voor de injectoren, die hebben juist grote problemen met de zwavelarme brandstoffen die uit milieu overwegingen in zwang geraakt zijn.

En voorts mijn vraag aan BJG: heb jij ook zulke ervaringen?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik focus me dank zij een tip van JW nu pas op dit draadje. Ik heb het even aandachtig doorgelezen.

Vrij beroerd verhaal :(
Het lijkt een beetje op het aloude verhaal van de LPG gevoedde motor waarbij de cilinderkop werd gedemonteerd zonder de verdamper te testen :smt017

Allereerst credits voor JW voor het vinden van de IR :smt023
Als je je nog eens verveelt kun je vast een goede receptionist worden!
JW-NHS schreef: Voorts een vraag aan BJG: heb jij in jouw lange loopbaan als Cit-specialist zoiets eerder meegemaakt?
Ik ken inderdaad de IR, ook van andere modellen waarbij dit voor kan komen, maar heb nog niet meegemaakt dat dit daadwerkelijk aan de hand was.

Voorop gesteld: Het is gemakkelijk van afstand kritiek te leveren, en dat is zeker niet de bedoeling.

De techneuten van de garage hebben een klein stapje in de diagnose over geslagen lijkt het. Overigens wel een begrijpelijke fout, maar juist daarom maakt de Citroenorganisatie deze Info Rapids.

Concrete vraag is of de door LA genoemde techneuten daadwerkelijk Citroen erkend reparateur zijn, en dusdanig ook toegang hadden tot deze informatie. Een bedrijf dat dat niet (meer) heeft zal dat namelijk niet direct aan de grote klok hangen. Uiteraard hadden ze zelf ook in deze richting kunnen denken. Maar dat de mogelijkheid over het hoofd is gezien is in ieder geval duidelijk.
Probleem is echter dat LA heeft besloten zelf de kop te gaan lichten.
Had de garage dat gedaan dan waren zij op het probleem gestuit en hadden dat zelf moeten oplossen. Nu heeft (niet verkeerd bedoeld) LA conclusies getrokken uit de opmerkingen van een monteur, en vervolgens werkzaamheden gedaan waarvan hij dacht dat ze noodzakelijk waren.

Over de kop die niet vlak was:
Normaal gesproken trekt een kop die in koude toestand wordt gedemonteerd absoluut niet krom. Dus de kromheid van de kop was er al voordat jij hem demonteerde. Dat kan wel een gevolg zijn van lucht/gasbellen in het koelsysteem, waardoor de afkoeling niet overal gelijk was. Schrale troost, als de kromheid van de kop meer bedroeg dan 0,05- 0,10 mm dan heb je toch de kop niet vergeefs gedemonteerd en gevlakt. Daar had je vroeg of laat toch problemen mee gekregen.

Over de vorming van Chloor etc heb ik ook wel eens nagedacht, maar chemisch ben ik onvoldoende onderlegd om daar iets nuttigs over te kunnen zeggen. Wel valt mij al vanaf de introductie van de HDiF in 2001 op dat de uitlaatgassen van deze auto's soms echt een chloorluchtje hebben. Daarbij is het dan gebleven, want een goede verklaring hiervoor heb ik nooit echt gezocht, en dus ook niet gevonden :smt017
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie