Pagina 4 van 9

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 25 okt 2012 13:13
door JW-C5
Nog een vraag: heb je de 33-polige stekker van de bak los gehad en gekeken of die helemaal schoon en in goede staat is?

Dat kan ook een veroorzaker zijn van dit soort problemen :idea:

Groet,
JW

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 25 okt 2012 16:23
door Peterdb
JW, hebben we allemaal gedaan, de auto gaat morgen naar de garage om eerst maar de olie te verversen in de bak, moest eerst besteld worden want zoiets hebben ze niet op voorraad.
Ben er zelf bij als het gedaan wordt zodat het op de juiste manier gebeurt.
Ben ook benieuwd hoeveel eruit komt en hoe ze controleren dat er voldoende ingegaan is.
Het of de multiswitch komt volgende week.
Als ik dit weekend veel zin heb en het niet regent wil ik deze eruit nemen, open maken en kijken wat we zien.
wordt vervolgt

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 28 okt 2012 14:02
door Peterdb
JW, heb nog een paar pics van de bewuste kabelbos connecties hier gezet, was schoon en droog en ook geen contaktpunten (pin) krom zodat het ook niet daaraan ligt.
Olie ververst voor de deur daar de garage een astronomish bedrag van 100 euro wilde hebben.
Dan maar zelf gedaan en moest zeggen dat de olie die eruit kwam bijna zwart zag.
Begon te regenen en regent nog steeds zo de schakelaar blijft erin tot de nieuwe er is.
Verwondelijk was dat nadat we de olie gevuld hadden en de slang van het luchtfilter alsmede het luchtfilter huis en de rubber slang die naar de EGR klep gaat er weer opgezet hebben, de motor gestart en vonden de motorstoring en service lamp opgloeien en ook daarna de melding van het display antipolution fault.
Gelijk gekeken of het een sensor was die we niet goed vast gezet hadden of smerig was, niet het geval, alles zoals het behoort, motor afgezet na opgewarmd te hebben bak gecontroleert of er genoeg inzat wat het geval was.
Motor gestart en het euvel op het dashboard was nog steeds daar,(zie foto).
Gereden met de auto om te kijken of het weg zou gaan maar is er nog steeds.
Met de auto gereden gisteravond een paar korte stukken (ca 50 km totaal) maar blijft hetzelfde.
Motor ging gisteravond op de laatste trip met vermogen verlies rijden een klein bergje op en toen thuis kwam afgezet.
Heb dan ongeveer 42 lijntjes door gebladert of ik iets kon vinden wat het zijn kon maar niets gelezen wat van toepassing zou kunnen zijn op de C5 van Ciprian.
Wel met aandacht gelezen van Oldenhage "EGR klep perikelen TONK" wat me toch zorgen maakt, maar hoe kan dit plotseling nadat we alleen maar olie in de bak ververst hebben en de desbetreffende rubber slangen weggenomen hadden, weer gemonteert etc en dan dit?
Vanmorgen de accu eraf gehaald en ga dadelijk naar de auto om hem weer aan te sluiten.
Kan me haast niet voorstellen dat dit het zou zijn dat de EGR klep plotseling de geest gegeven heeft maar je weet maar nooit, niets verrast me meer.
Als er iemand is die me daarover wat zeggen kan, dan graag.
Wat ik gelezen heb in de lijntjes was allemaal bedoeld voor een benzine motor en tja, we hebben nu eenmaal een diesel erin.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 28 okt 2012 17:34
door BJG
Vlak boven het luchtfilter zit een turbodruksensor aangesloten op de intercooler vrijwel tegen het front van de auto.
Mogelijk heb je daar het slangetje afgetrokken tijdens het demonteren van het luchtfilter, of zelfs afgebroken??

Zie afbeelding nr 12 is de sensor.
MAP-sensor.PNG

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 28 okt 2012 18:22
door Klaverblaadje
Je hebt nu maar een klein gedeelte van de olie ververst, het is de moeite waard om dat binnenkort nog een keer te doen.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 28 okt 2012 21:40
door Peterdb
Klaverblaadje, de olie is nu ververst, natuurlijk is er nog ca 2,5 ltr van de "oude" olie erin gebleven maar voorlopig houden we het maar voor gezein wat de olie betreft.
Ieder ander heeft de olie er zo 100k erin, we deden dit op 145k en maar kijken hoeland hij deze C5 wil houden, hij denkt erover om te kijken naar een nieuwere C5 II.
BJG, wat we gedaan hebben is dit: in het donker ( met een zaklamp) naar dit sensor gekeken en gecontroleerd, slangetje zat erop, stekker nagekeken en geen direkte oorzaak kunnen vinden.
Gaan morgen bij daglicht en hopenlijk geen regen nog maar eens gedetaileerd kijken.
Andere vraag, als we iets vinden in deze sensor of de connectie ervan, gaat deze motorstooring er van zelf uit of moeten we dit toch met een Lexia bevestigen en eruit laten nemen deze storing?
Als dit niet gaat, kan men de sensor zodanig aansluiten bij de connectie (contra kabel) dat toch dit uit gaat totdat we een garage / dealer bereikt hebben die dit via de Lexia eruit krijgt?
Er zijn 3 kabeltjes die op de sensor in een "schoentje" aangesloten zitten.
Denk me zo in 1 ervan is de stroom, 1 is retour naar de computer en de andere zou dan de sensor moeten zijn die dan een directe verbinding met de retour geeft en daardoor een signaal send naar de computer??
Als we nu deze eraf nemen wat gebeurt er dan? Kan natuurlijk zijn dat we een melding krijgen dat sde sensor niet is aangesloten maar wat gebeurt er als ik een van de draden met elkaar verbindt om zg de computer te laten denken dat alles ok is??
Zie ook foto van deze stekker draadjes, een ervan (orange) heeft een kale isolatie die we opnieuw isoleren moeten.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 28 okt 2012 22:03
door BJG
Je moet geen draden doorverbinden:
Het is een piëzo sensor met inderdaad een voeding 5V en een massa.
Het signaal is een zeer lage spanning (piëzo).

Dus wat je ook met elkaar doorverbindt in dit geval is funest, en laat zeker het lampje niet doven.

Uitlezen geeft in ieder geval een uitsluitsel over de richting waarin gezocht moet worden. Eerst zou ik nogmaals contrleren of alles wat los is geweest goed en correct is aangesloten, biedt dit geen uitkomst dan zou ik zeker laten uitlezen.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 28 okt 2012 22:11
door Peterdb
Ok BJG, zal naar je luisteren en het niet verbinden.
Morgen bij daglicht nog maar eens goed kijken, eventueel met een loep erbij, kan een haarscheurtje zijn ook.
Toch blijft mijn vraag, als de storing gevonden is gaat het signaal dan automatisch weg?

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 29 okt 2012 22:49
door BJG
Ja als je de storing oplost gaat na verloop van tijd het lampje ook uit. 1 a 2 dagen.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 31 okt 2012 21:37
door Peterdb
BJG, we hebben alles nog maar eens gecontroleerd maar niets kunnen vinden wat we niet goed vast gezet hebben of beschadigd.
Wel hebben we de 33 polige stekker nog maar eens losgenomen en daar ook nog eens aandachtig zelfs met een loep gekeken of daar iets verkeerd gegaan is maar dat kan eigenlijk niet omdat het een speciale stekker verbinding is zodat daar eigenlijk niets fout gaat.
We hebben geconstateerd dat als we deze stekker geopend hadden en weer vast, de motor weer boven de 3000 rpm komt wat voor die tijd alleen maar tot 3000 ging en ook niet lekker trekt de bult op.
Nadat we de stekker weer op zijn plaats hadden, motor gestart, ging stationair boven de 3000 rpm (ca 5000) en de motor laten draaien, alles gemonteerd en zie daar, de motor ging niet meer op volle toeren.
Weer open gemaakt, alles weer losgemaakt en verdraaid, het ging weer goed.
Lampjes blijven nog aan en als alles weer gemonteerd is gaat de motor tot 3k en niet verder.
Dus.................... zijn we weer bij af????
Morgen komt de multischakelaar, dan nog maar eens kijken wat er mis is, het is ieyts electronic maar verdraaid, waar nu te zoeken?
Of maar gewoon 2 dagen afwachten, misschien gaat het vanzelf uit.
Wordt vervolgd.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 09 nov 2012 20:28
door Peterdb
goeden avond een ieder,
eerst maar een positief bericht.
De nieuwe multi switch erin gemonteerd, de dame start weer in P en in N.
We hebben de oude open gemaakt, een vluggertje met een foto maken, details moet ik vanavond nog uitvinden maar gezien op de oude toen het open was dat de 2 kontakten aan de buitenkant verbonden zijn met de 0 stelling van P en N, dat is wat tot zover is gezien.
Ook zit er een microswitch in die naar mijn oordeel enkel de P verbind, waar naar toe heb ik nog niet uitgevonden maar komt nog.
Het andere probleem bestaat nog steeds, de motor is begrensd tot 3000 rpm, sein van anti pollution is er nog steeds.
Alles door gemeten maar de klep die de uitlaatgassen regeld krijgt geen stroom en tot nu toe nog niet uitgevonden waar die stroom vandaan moet komen.
Als er iemand is die ons dat kon vertellen dan graag.
Zal een paar foto's hier zetten van het nieuwe onderdeel (made in Italia) en de open oude multi switch, vonden een enorme troep erin, geen wonder dat het niet funktioneerde.
Tot zover het relaas, wordt vervolgt en wachtend op iemand die de "nood"stand van de motor wat kan vertellen, volgens de garage is het de computor die defect is maar voordat we daartoe overgaan eerst maar eens nader kijken.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 09 nov 2012 20:56
door chathanky
Er zit een hoop vervuiling op de contactbanen. Microswitsches hebben uit eigen ervaring geen eeuwig leven en verlopen. Voor m`n werk heb ik er heel wat afgesteld en vervangen.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 09 nov 2012 21:07
door BJG
Interessant plaatje, ook jouw (voorlopige conclusie dat dus de P/N switch gewoon naar buiten is gevoerd voor het afstellen! :smt023
Ik ging er altijd van uit dat er een extra contact in zat wat slechts was voor de afstelling

Ik wil je best wat helpen Peter,
maar dan zul je iets duidelijker moeten zijn:
Welke storing zit er in het geheugen (Pcode) en welke klep die uitlaatgassen regelt bedoel je?
bedoel je de electroklep die het vacuum voor de egr regelt?
als deze niet werkt heeft dat niet het gevolg dat jij beschrijft...
Maar goed dat kan via PB.

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 09 nov 2012 21:13
door Peterdb
ja, heb ik ook en het is ook niet het microswitschje maar vermoedelijk op de banen zelf was water, olie en ander aards vuil.
De nieuwe funktioneerd prima en we kunnen nu ook in N starten, als ik straks de multiswitch voor mijn neus heb zal ik alles nakijken, doormeten en dan maar zien wat we tegen komen.
Wat ik wel kan zien is dat de auto op zich bij de vorige eigenaar alleen maar stad heeft gereden, vandaar ook dat het geheel in de "machine kamer" toch aardig vervuilt was en is nu prakties helemaal gereinigd, maar dit euvel van de schakelswitch gaf aan toen we het open hadden dat er zeer veel geschakeld was in P en N, de banen vertellen genoeg hoevaak de lever op de bovenkant zich bewogen had en ook de verbinding op de bak van het mechanische gedeelte was kompleet versleten zodat de oorzaak ook daarin gezien kan worden, niet te min bedankt voor je input.
Dat andere van de rpm weet je niet of heb het niet eerder meegemaakt dat de klep geen stroom krijgt in het uitlaatgas systeem van de turbo?

Re: probleem met de aut bak

Geplaatst: 09 nov 2012 21:22
door BJG
Bedoel jij de klep voor de regelbare waste gate?

De waste gate werkt op vacuum, die inderdaad via een electroklep loopt. Met een dutycycle aansturing vanuit het mm.
Wil je daar iets aan meten, dan moet je al wel iets van een scoopje hebben, een multimeter wil eigenlijk niet goed.

Heb je wel vacuum op de turboklep als je iets gas geeft?