Pagina 4 van 7
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 25 mei 2012 00:00
door AvB
Fijn om jullie reacties te lezen.
Ik had dit bericht in deze post geplaatst omdat het over de ADALS ging. De tik, heb ik nog niet gehoort. De garagist heeft daar niets over gezegd. Uit jullie reacties kan ik opmaken dat een 'second opinion' geen verkeerde optie is. garage Rene is idd niet zo ver weg.
In krommenie schijnt ook een citroenman te zitten. Heeft iemand daar ervaring mee? ( adverteerd met veerbollen ed).
De auto destijds aangeschaft om alle kinderwagens ed mee te kunnen nemen. Zelf een enkele keer met een kleine caravan of aanhanger gereden.
Zelf geen zware gekke dingen mee gedaan. mogelijk de vorige eigenaren wel, (2).
Rij wel relatief korte stukken( 50 km/ pd, zeer weinig snelweg) mogelijk zorgt dit voor extra slijtage.
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 25 mei 2012 08:13
door EvilTwin
Je kunt eens wat langzamer met alle ramen open rijden, eventueel in de verhoogde rijstand, dan moet het metalige kraken van de ADALs wat duidelijker waarneembaar zijn.
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 25 mei 2012 08:24
door Klussie
Ik heb geen ervaringen in Krommenie, wel heel goede in Breezand

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 25 mei 2012 12:34
door GW-tje
Wat helemaal goed werkt om de diagnose te stellen:
- achter zijde van de auto op bokken. De boel volledig drukloos maken via de Lexia/ontluchtschroef.
- met geringe krachtinspanning kun je dan de achterwielen optillen en hun (nagenoeg) gehele uitslag
met de hand zwenken.
- als je adals kapot zijn: voel je (teveel) weerstand, wil het niet draaien of je hoort lawaai.
Dan weet je het zeker.
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 25 mei 2012 13:39
door EW
Ik was 130 euro kwijt voor de ADALS...
maar dat was vooral een kwestie van met een stel kennissen waarvan er één een tweekolomsbrug heeft een avondje knutselen.
En dat is dan inclusief wielen wisselen, ouwehoeren, bier drinken en practical jokes uithalen.
Kwestie dus van materiaal.
En een C5 met goede ADALS en goede banden voor de situatie kun je rondjes mee om een slalommende andere auto sturen.
overigens is er een verklaring voor het verschil in kosten per garage:
Je kunt de draagarmlagers losmaken en dan de ABS-sensor uit de draagarm halen (met risico op beschadigen van de sensor) of de ABS-sensor in de draagarm laten zitten, maar dan moet de benzinetank er onderuit. (als ik het tenminste goed begreep).
Schijnt dat daarom in sommige plaatsen deze klus bij de dealer vreselijk duur is terwijl er ook andere garagisten zijn die het nu voor naar verhouding een habbekrats doen.
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 25 mei 2012 19:07
door GW-tje
Doorknippen van de bedrading en opnieuw solderen geen optie?
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 25 mei 2012 20:30
door chathanky
Verklaar de verschillen maar eens. 2x draagarmlagers vervangen staat zo`n 4 uur voor bij de dealer. 130 euro materiaal maal 4x XXX euro voor de montage. 1000 euries is echt wel een mooi bedrag voor zo`n klus.
De vraag is of het afstandsstuk die gemonteerd wordt ook wordt opgemeten en op maat gemaakt, dit vereist speciaal gereedschap.
De abs sensor zit met een met loctite geborgde bout bevestigd.
Knippen in de abs bedrading kan, de xant had een bedrading met een knip en heeft nooit problemen gegeven.
Met amp verbinders en een waterdichte krimpkous was dit een feiloze verbinding.
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 25 mei 2012 21:30
door GW-tje
Dan kan hij dus gewoon gedemonteerd worden, waarom gaan ze dan kapot zoals EW aangeeft?
1000 euro? Meen je niet.....
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 25 mei 2012 21:56
door Klaverblaadje
AvB schreef:In krommenie schijnt ook een citroenman te zitten. Heeft iemand daar ervaring mee?
Rene in Krommenie is inderdaad een stuk dichterbij en ook een Citroën expert net als Rene in Breezand.
Goede vakman en niet duur, wel een persoon met een gebruiksaanwijzing.
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 25 mei 2012 22:17
door chathanky
GW-tje schreef:Dan kan hij dus gewoon gedemonteerd worden, waarom gaan ze dan kapot zoals EW aangeeft?
1000 euro? Meen je niet.....
Bij de Xantia weet ik dat ze muurvast kunnen zitten. De zitting van de sensor klemt de sensor muurvast, of dit ook bij de C5 zo is heb ik geen ervaring mee.
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 26 mei 2012 00:04
door BJG
chathanky schreef:De vraag is of het afstandsstuk die gemonteerd wordt ook wordt opgemeten en op maat gemaakt, dit vereist speciaal gereedschap.
.

huh?
Wel eens van shimmy's gehoord?
EW schreef:Je kunt de draagarmlagers losmaken en dan de ABS-sensor uit de draagarm halen (met risico op beschadigen van de sensor) of de ABS-sensor in de draagarm laten zitten, maar dan moet de benzinetank er onderuit. (als ik het tenminste goed begreep).
Meestal gaat de sensor er redelijk makkelijk uit en is het risico op beschadiging vrij klein. Laten zitten kan ook prima, dan moet je de stekker loskoppelen via het inspectiegat onder de achterbank. De tank kan dan blijven hangen.
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 26 mei 2012 00:18
door chathanky
Je snapt het neem ik aan wel, het afstandstuk dient wel op maat te zijn en opgevuld te worden met een stelring.
Ik ben benieuwd hoe men dat zonder een klokmicrometer de juiste maat bepaalt.
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 29 mei 2012 11:23
door AvB
Klaverblaadje schreef:AvB schreef:In krommenie schijnt ook een citroenman te zitten. Heeft iemand daar ervaring mee?
Rene in Krommenie is inderdaad een stuk dichterbij en ook een Citroën expert net als Rene in Breezand.
Goede vakman en niet duur, wel een persoon met een gebruiksaanwijzing.
Dank je wel voor je tip!
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 10 aug 2012 07:50
door Marc
Ik ga hier maar even verder ipv een nieuw draadje starten, want ik heb sinds kort ook precies wat er in de TT staat. Bij het inveren na het nemen van een drempel en een flinke tik/knak/pang achter. Ik heb onder de auto gekeken en beide aanslagrubbers achter zijn weg. Maar....om te kijken had ik de C5 in de hoogste stand gezet en bij het laten zakken in de normaalstand : pang ! Weer dat geluid. Met hoeveel zekerheid is/zijn dat een/de ADAL(S) ?
Woensdag is de auto bij de garage geweest, en omdat het geluid maar sporadisch voorkwam, dachten zij aan spanning/ontspanning op de bouten van het subrame, die ze dus ook gelost en weer vatsgezet hebben. Maar vanochtend was het bij het nemen van een drempel weer raak. Verder tijdens het rijden hoor ik niks.
Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Geplaatst: 10 aug 2012 07:54
door Menno
Klinkt als adals ...
