Pagina 4 van 4

Re: Melding Defect remsysteem

Geplaatst: 04 feb 2012 17:50
door BJG
EvilTwin schreef:
Ook ingrijpen op analoge verbindingen (helemaal met slecht geaarde systemen, of verbindingen met inwendige weerstand) kan vreemde gevolgen hebben. Al zou het alleen maar bijv. 10% stroom van de remlichten aftappen levert dit al 20 à 30% minder felle remlichten op; niet echt lekker.
Je tapt geen stroom af, maar gebruikt slechts het signaal :idea: HOOG/LAAG voor de rekeneenheid van de CC. Dat is geen belasting voor het overigens annaloge systeem.

Stroom aftappen zorgt overigens niet voor verminderde lichtopbrengst. Dat gebeurt slechts bij het naar beneden brengen van de spanning. (U=IxR) ;)

Re: Melding Defect remsysteem

Geplaatst: 04 feb 2012 21:53
door EvilTwin
Ik heb het wat krom uitgedrukt, maar als je op een verbinding in een totaalcircuit wat erop ontworpen is genoeg stroom (geen spanning!) te leveren voor de remlichten, nog iets zet dan creëer je een parallelstroompad. Dat betekent dat er verderop in het circuit meer stroom moet gaan lopen: I_totaal=I_cc+I_remlichten.

Het is zonder meer mogelijk dat het circuit dan meer weerstand gaat leveren, maar ook bij gelijkblijvende weerstand zorgt die extra stroom ervoor dat er een grotere spanningsval is. Iets soortgelijks zie je als er veel stroomverbruikers aan staan en de dynamo niet draait op de spanning op peil te houden: de interne weerstand van de accu zorgt bij een grote stroomvraag voor een intern spanningsverlies.

bijv.
V_tot (=14,4V) = V_accuval + V_starter
trek je >200A voor het starten dan is V_accuval =~5V (maw de interne weerstand van de accu is zo'n 0,025 Ohm)

voor de remmen:
V_tot (=14,4V) = V_restcircuit + V_remlichten
trek je ~3x2A voor de remlichten door de remschakelaar (interne weerstand 0,25 Ohm) dan is V_rest = ~1,5V
maw de remlichten krijgen nu nog 13V
zet je daarnaast een CC die ook 2A trekt, dan is V_rest = 2V
maw de remlichten krijgen nu nog maar 12,5V

Omdat de spanning over het totale circuit gelijk blijft (14,4V) moet bij gelijkblijvend weerstand van de remlichten de stroom door de remlichten dus met bijna 5% afnemen. Tap je stroom af met een kroonsteentje (interne weerstand 0,25 Ohm) dan wordt het helemaal erg. De remlichten krijgen dan nog maar zo'n 10,4V.

We kunnen het nog iets preciezer uitrekenen (de 3x2A is gebaseerd op 12V over de remlichten).
R_tot = R_kroon+R_schakelcircuit+1/(1/R_cc+3/R_remlicht)
R_remlicht = R_cc = 6 Ohm (24W @12V)
R_tot=0,25+0,25+1/(1/6+3/6)=0,5+1,5=2 Ohm
14,4V/2=7,2A -> 7,2A*0,5 ohm=3,6V spanningsval;
:arrow: De remlichten krijgen dus nog 10,9V, wat overeenkomt met 1,8A.

Zonder kroonsteentje of cc parallel was dit
R_tot = R_schakelcircuit+1/(3/R_remlicht)
R_remlicht = 6 Ohm (24W @12V)
R_tot=0,25+1/(3/6)=0,25+2=2,25 Ohm
14,4V/2,25=6,4A -> 6,4A*0,25 ohm=1,6V spanningsval;
:arrow: De remlichten krijgen normaal dus 12,8V, wat overeenkomt met 2,1A.

Alleen cc parallel, perfecte kabel
R_tot = R_schakelcircuit+1/(1/R_cc+3/R_remlicht)
R_remlicht = 6 Ohm (24W @12V)
R_tot=0,25+1/(4/6)=0,25+1,5=1,75 Ohm
14,4V/1,75=8,2A -> 8,2A*0,25 ohm=2,1V spanningsval;
:arrow: De remlichten krijgen dan 12,3V, wat overeenkomt met 2A.

Dus 5% minder stroom met een goede kabelboom, 15% minder stroom met een rotte kabel.
Voor het geleverde lichtvermogen (P=I^2*R) is dat minimaal 10% resp. 30% minder.

Re: Melding Defect remsysteem

Geplaatst: 04 feb 2012 22:06
door BJG
Je berekeningen kloppen wel. Daar wil ik ook niet aan twijfelen.
De berekeningen zijn echter totaal niet relevant, omdat er gewoon alleen een signaal wordt gebruikt.
Jij hebt het over een cruise die 2A trekt, en dan ook nog door een remschakelaar. :smt017 Ik kan je verzekeren dat het signaal dat de cruise gebruikt, en dus inderdaad via de remschakelaar loopt slechts een paar mA bedraagt.

Natuurlijk verandert de weerstand als je dat met een kroonsteentje doet waardoor een spanningsverlies ontstaat. Dus is een kroonsteentje niet aan te bevelen. Daar heb je ook gewoon volledig gelijk in. Dat ontkent ook niemand. Om nog maar te zwijgen van de ellende die je kunt krijgen doordat het gammele ding losschiet oid. Datzelfde geldt wat mij betreft voor scotch-blokjes. :smt089

Maar dit verhaal gaat in de praktijk niet op omdat er gewoon geen stroom wordt afgenomen door de cruise. Deze heeft een eigen voedingwaarmee de servo wordt bediend.

We moeten de boel niet moeilijker maken dan nodig is.

Re: Melding Defect remsysteem

Geplaatst: 04 feb 2012 22:40
door willy4
sorry,iemand die kroonsteentje en scotch-blokjes gebruikt is bij mij geen monteur

die weet niet welke gevolgen daaruit ,kunnen komen

Re: Melding Defect remsysteem

Geplaatst: 04 feb 2012 22:49
door chathanky
Waar die 0,25 ohm vandaan komt weet ik niet maar neem dan ook elke verbindingsovergang die er is aan stekerverbindingen.

Als je twijfelt aan de kroonsteen kun je die simpelweg doormeten met een goede multimeter. Zet hem op gelijkspanning en meet de spanning over de verbinding.
Als de overgangsweerstand een 0,25 ohm is en een stroomdoorgang van 2 ampere meet je 0,5 volt.

Je kunt ook meten wat je accuspanning is en die vergelijken met de klemspanning bij de lamp. Bij dit laatste meet je de totale circuitweerstand.

Re: Melding Defect remsysteem

Geplaatst: 04 feb 2012 22:51
door chathanky
Voor soepel draad is een normale kroonsteen niet geschikt, die beschadigd de dunne samangeslagen aders. Op te lossen door aderhulzen of gebruik te maken van bv kooiklemmen.

Re: Melding Defect remsysteem

Geplaatst: 04 feb 2012 23:25
door Oldenhage
in een auto solderen we, daar is geen discussie over.

Re: Melding Defect remsysteem

Geplaatst: 04 feb 2012 23:51
door BJG
3x :smt023 3x

Re: Melding Defect remsysteem

Geplaatst: 05 feb 2012 00:15
door chathanky
Ik zie overigens het verband niet dat door een te lage stroom deze melding zou komen.
Ik lees hier ook dat je zonder problemen ledlampen kan toepassen (minder stroom) bij de PH1 en dat extra verlichting (meer stroom) tbv. een trekhaak ook geen probleem oplevert.

Re: Melding Defect remsysteem

Geplaatst: 05 feb 2012 00:33
door chathanky
Oldenhage schreef:in een auto solderen we, daar is geen discussie over.
Helemaal goed, Heb je deze test wel eens gedaan? ;)
http://www.amt.nl/upload/Kennistesten/a ... tainer.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
En dat is niet enkel solderen.