Pagina 4 van 4

Re: xenon lichten

Geplaatst: 13 dec 2011 09:16
door JW-C5
In die PDF staat dit artikel:
N en UUU onder 16 (wijziging van de artikelen 5.2.51, 5.3.51, 5.3a.51 en artikelen 116 en 118 van bijlage VIII van de Regeling voertuigen)

Met deze wijzigingen worden een tweetal permanente eisen geschrapt die worden gesteld aan dimlichten met gasontladingsbronnen, omdat deze niet langer van toepassing zijn bij de typegoedkeu-ring. Punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nr. 48 bepaalt dat lichtbronnen die meer produceren dan 2.000 lumen moeten zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie. In de permanente eisen was deze verplichting gekoppeld aan dimlichten met gasontladingslampen, die vrijwel altijd deze grens aan de lichtopbrengst bereikten. Er zijn nu echter voertuigen op de markt met gasontladingslichtbronnen welke minder produceren dan 2.000 lumen en derhalve geen koplampreinigingsinstallatie hoeven te hebben. De koppeling koplampreinigingsinstallatie – gasontladingslampen is niet langer actueel. Om die reden wordt artikel 116 van bijlage VIII uit de Regeling voertuigen geschrapt. Voorts worden inmiddels typen voertuigen die voorzien zijn van gasontladingsbronnen goedgekeurd zonder automatische hoogteverstelling voor zover deze dimlichten een lichtstroom van minder dan 2.000 lumen hebben. Om te voorkomen dat voertuigen die aan de toelatingseisen voldoen op grond van artikel 118 van bijlage VIII aangepast zouden moeten worden, wordt deze eis met betrekking tot een niveauregeling geschrapt uit de Regeling voertuigen.
Groet,
JW

Re: xenon lichten

Geplaatst: 13 dec 2011 10:58
door JW-C5
In dat artikel staat:
Punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nr. 48 bepaalt dat lichtbronnen die meer produceren dan 2.000 lumen moeten zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie.
Het vervolgt met:
In de permanente eisen was deze verplichting gekoppeld aan dimlichten met gasontladingslampen, die vrijwel altijd deze grens aan de lichtopbrengst bereikten
Als ik dit goed lees en begrijp staat daar NIET dat punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nr. 48 geschrapt is.
Oftewel, de verplichting is er nog steeds voor elke lamp die meer dan 2000 lumen produceert :idea:

Groet,
JW

Re: xenon lichten

Geplaatst: 13 dec 2011 12:21
door exroosje
Tja, het is weer eens dusdanig ingewikkeld geformuleerd dat er waarschijnlijk aanvullende info nodig is (of het wordt pas duidelijk na jurisprudentie).

mi is de vraag of het nu voor alles geschrapt is of alleen voor xenon lampen onder de 2000 lumen. Het schrappen lijkt op het eerste, de toelichting waarom nijgt naar het tweede. Of het tweede was bedoeld en het eerste is geimplementeerd.

Re: xenon lichten

Geplaatst: 13 dec 2011 12:51
door EvilTwin
Niet te ingewikkeld doen: uit de regeling voertuigen zijn de relevante artikel 116&118 geschrapt.
(de 2000 lumen was daar dus nooit in verwerkt)

Dat betekent dat je naar hartelust je auto kunt voorzien van Xenon, zolang als je aan de permanente eisen voldoet:

Code: Selecteer alles

Artikel 5.2.51
#1.Personenauto’s moeten zijn voorzien van:

a. twee grote lichten;
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
– Onderdelen a tot en met l: visuele controle.

Artikel 5.2.64
#1.Personenauto’s mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende lichten.
- Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
 

Artikel 114

1. De stand van de lichtbundel van het dimlicht wordt gecontroleerd met behulp van een koplamptestapparaat dat juist voor het voertuig moet zijn opgesteld en waarbij:

a. de voorwielen van het voertuig in de stand van rechtuitrijden staan;
b. de handrem van het voertuig los staat, en
c. het voertuig en het koplamptestapparaat op een vlakke en horizontale vloer zijn geplaatst.

2. Indien het voertuig is uitgerust met een inrichting waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast, moet tijdens de controle deze afstelinrichting staan op de stand die overeenkomt met de beladingstoestand.

3. Indien het voertuig is uitgerust met een automatische niveauregeling, wordt de controle uitgevoerd met stationair draaiende motor. Een eventuele bedieningsmogelijkheid moet in de normale rijstand staan.

Het dimlicht wordt niet als verblindend aangemerkt indien deze als volgt is afgesteld:

a. globaal mag het geprojecteerde lichtste vlak, voor zowel een beladen als een onbeladen voertuig, zich niet bevinden boven de horizontale lijn die overeenkomt met een daling van 2 cm/m van de lichtbundel ten opzichte van het midden van de koplamp;


b. tevens mag het midden van dit vlak zich niet duidelijk links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat.

Art 115: definitie gasontlading
Art 116: geschrapt
Art 117: dim xenon brandt icm grootlicht.
Art 118: geschrapt
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/B ... 12-12-2011" onclick="window.open(this.href);return false;

NB Nieuwe auto's zullen dus niet de kromme NL redenering volgen, maar gewoon voldoen aan wis+niveau icm Xenon.

Re: xenon lichten

Geplaatst: 13 dec 2011 13:07
door JW-C5
Die laatste NB snap ik niet.

Artikel 116:
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.
en artikel 118:
1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
zijn immers geschrapt.
Dus waarom zouden nieuwe auto's dan wel wis-was en hoogteregeling moeten hebben?

En hoe zit het met het keurmerk op het lampenglas?

Groet,
JW

Re: xenon lichten

Geplaatst: 13 dec 2011 14:08
door EvilTwin
Omdat nieuwe auto's voldoen aan de Europese typegoedkeuring (verwijzend naar UN/ECE 48) waarin niet deze Nederlandse fout gemaakt wordt. Al zal er mogelijk een fabrikant gebruik gaan maken van deze foute interpretatie door de NL-wetgever.

De UN/ECE reg.48 is duidelijk:

:arrow: wis verplicht voor alle dimlichten boven 2000 Lumen (LED/gasontlading of anderzins)
:arrow: niveau verplicht voor alle LED-dimlichten (ongeacht lumen) en alle dimlichten met meer dan 2000 Lumen.

Daar is idd niks aan gewijzigd.

Re: xenon lichten

Geplaatst: 13 dec 2011 14:31
door JW-C5
En vervolgens kunnen ook die nieuwe auto's dus weer omgebouwd worden en voorzien worden van Chinese Xenon setjes.
Dat kán dus volgens die kromme NL regelgeving :oops:

Groet,
JW

Re: xenon lichten

Geplaatst: 13 dec 2011 14:36
door exroosje
Want ons kabinet wil immers minder regels.

Daar past mi wel bij dat je iets wat europees niet mag lokaal weer toestaat.

Re: xenon lichten

Geplaatst: 13 dec 2011 14:40
door JW-C5
Ik dacht dat onze eerste minister Rutte heet, niet Cameron.....

Groet,
JW

Re: xenon lichten

Geplaatst: 13 dec 2011 18:43
door EvilTwin
Deze wijziging lijkt me niet het gevolg van beleid (zorgen voor minder regels) maar van domheid en foutief begrip van de bestaande regels.

Re: xenon lichten

Geplaatst: 13 dec 2011 18:46
door JW-C5
+1 :smt190

Groet,
JW

Re: xenon lichten

Geplaatst: 19 dec 2011 21:11
door BJG
EvilTwin schreef: De eisen 116 (koplampsproeier verplicht bij gasontlading) en 118 (autom koplamphoogteverstelling danwel niveauregeling van de gehele auto verplicht bij gasontlading) worden in hun geheel geschrapt
Per 1 april 2012 worden de nieuwe keuringseisen van kracht, en inderdaad vervallen oa deze twee eisen.
Dat hebben we afgelopen week van de RDW door gekregen.

Re: xenon lichten

Geplaatst: 19 dec 2011 22:52
door Herman
:smt023 :smt148 Mooi dan kunnen we gaan installeren, maar wel met kontrole op (geen)verblinding. :mrgreen:

Re: xenon lichten

Geplaatst: 20 dec 2011 10:51
door EvilTwin
Dat is wel een eis, maar wordt niet gekeurd.

Code: Selecteer alles

5.2.64#1.
Personenauto’s mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende lichten.
 
Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.


De kit kan je er wel een bon voor geven (90eur). Maar gezien wat er nu al rondrijdt is dat een wassen neus.