Pagina 4 van 5

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 27 aug 2011 09:15
door Menno
Gefeliciteerd ... :smt023

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 27 aug 2011 11:26
door Klaverblaadje
Gefeliciteerd :smt023

Foto? :smt180

Km stand? :smt017

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 28 aug 2011 16:53
door John79
kmstand 280.000, foto's volgen bij wat beter weer.

Nog even een vraagje een paar vraagjes:

Als ik de bak in Drive zet en de rem los laat begint de auto vanzelf te rijden. Dit gebeurd ook in de achteruit, maar met mindere mate. Soms moet ik bij het voorzichtig achteruit rijden gas bij geven, omdat ie anders stil blijft staan. Dit vindt ik toch wat vervelend, omdat het plotseling remmen toch een fractie van een seconde nodig heb om de rem te bedienen. In vergelijk met een handbak gaat de auto met het bedienen van de koppelingspedaal stuk sneller achteruit.
Is het mogelijk om de automaat zo in te (laten stellen) dat deze iets forser achteruit rijdt, zodat ik alleen de rem hoef te bedienen bij voorzichtig achteruit rijden.

Er is al veel gesproken over de rechter spiegel bij het achteruit rijden, maar heb het antwoord nog niet kunnen vinden.

Ik heb inklapbare spiegels, dimmende binnen spiegels, dan zou ik toch ook een automatisch verstellende rechter achteruitkijk spiegel moeten hebben?

Spiegel selectie knopje staat naar rechts, ook staat er een pijltje op, maar bij het schakelen naar de achteruit verstelt deze spiegel niet. Kan het zijn dat deze optie is uitgeschakeld, en kan ik hier zelf iets aan doen?

@moderatoren

Het leek me beter om met deze vragen door te borduren op dit topic, als ik beter een nieuw topic kan starten verneem ik dat graag.

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 28 aug 2011 16:59
door Menno
Als je harder achteruit wil zul je gewoon gas moeten geven ... dat is niet anders dan met een handbak, ook daar zul je moeten remmen als je vervolgens vindt dat het te hard gaat, danwel gas loslaten ;) , en kost dat ook een fractie van een seconde.
Klinkt eerder dat je even wennen moet aan het rijden in een automaat.

Spiegel moet je ook instellen op de gewenste "parkeerstand" , zie o.a. het instructieboekje , of hier op de site voor uitleg hoe :)

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 28 aug 2011 19:05
door GW-tje
Automaat anders af laten stellen, al zou het kunnen, wil je niet, dat kost je je rembanden. Je zou overigens vooruit nog sneller weg zijn. Gewoon even wennen en niet teveel gas geven, dat is het devies. Over een week weet je niet beter en begrijp je niet dat je je hieraan gestoord hebt.

Tip: Pak een groot parkeerterrein waar je geen schade kunt rijden en ga eens even lekker een stukje oefenen. :smt023

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 06 sep 2011 22:15
door John79
Nog even een vraagje:

De versnellingsbak gaf vorige week een aantal keren storing bij een koude motor. Ik heb daarom de versnellingsbak olie laten verversen, en een update laten uitvoeren door de dealer. Sinds dien zijn de storingen weg gebleven, alleen bij koude motor schakelt hij wat stug, is dit normaal?

Verder las ik hier op het forum dat je met bepaalde "besturingstrucjes" met het gas pedaal de bak kunt laten schakelen. Zoals even heel kort het gas voor de helft in duwen voor het terug schakelen. Dit werkt bij mij niet, ook de kick down wordt niet aan gesproken als ik bij 110 km/h het pedaal volledig en hard in trap.
Als ik bij 120km/h met de cc bediening de snelheid verhoog, krijg ik wel de kickdown.

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 06 sep 2011 22:27
door JHV
De AL4 bak is koud gevoelsmatig soms wat nukkig. Komt omdat de bak zo is geprogrammeerd dat de bak en motor zo snel mogelijk op temperatuur moeten komen.
Na een kort stukje rijden is het stugger schakelen over neem ik aan?
Johan

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 07 sep 2011 13:13
door John79
Het duurt wel even voor de auto warm is, maar dan schakelt ie heerlijk soepel.
Alleen terug schakelen wel soms nog wel eens een schokje geven.

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 07 sep 2011 19:19
door garfield
Klinkt normaal. Mijn AL4 schakelt (als ie warm is) soepel op. Bij terug schakelen voel ik wel eens een schokje, vooral van 3 naar 2. Ik heb niet het idee dat dat zorgwekkend is.

Voor wat betreft kick-down: boven een bepaalde snelheid lukt het niet om terug te schakelen van 4 naar 3. Probeer eens of het bij 90 km/u wel werkt. Dat zou moeten werken. Je moet dan wel het gaspedaal heel snel en volledig intrappen. Gelijkmatig intrappen werkt niet bij mijn AL4.

Edit: ik zie net dat jij een diesel hebt. Ik weet niet of daar een AL4 in zit (ik denk het eigenlijk niet). Desondanks is het misschien toch nuttig om de kick-down eens bij lagere snelheden te testen.

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 07 sep 2011 22:11
door John79
Ik heb van een forumlid, een pdf gekregen met de gegevens van m'n C5.
Daar staat in dat er een AL4 in zit.

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 07 sep 2011 22:47
door Ronald
John79 schreef:Verder las ik hier op het forum dat je met bepaalde "besturingstrucjes" met het gas pedaal de bak kunt laten schakelen. Zoals even heel kort het gas voor de helft in duwen voor het terug schakelen. Dit werkt bij mij niet, ook de kick down wordt niet aan gesproken als ik bij 110 km/h het pedaal volledig en hard in trap.
Als ik bij 120km/h met de cc bediening de snelheid verhoog, krijg ik wel de kickdown.
Het terugschakelen op gas doe je met een korte felle pets op het gaspedaal. De diepte is van geen belang, hoe moet ik het omschrijven: een korte tik op een niet ingedrukt gaspedaal en gelijk weer liften (=loslaten) en dus niet doorduwen. Zoals je iemand een pets op z´n hoofd geeft eigenlijk.

Kickdown bij 110: hard trappen heeft geen zin. Probeer eens eerst liften en dan snel intrappen, niet persé hard.

Het is een bekend en niet zo geliefd verschijnsel dat als je op CC terug wil gaan naar de vooringestelde snelheid dat dat met veel gas en een zeer ´sporty´ bak gepaard gaat.

Maar goed, het blijven onbegrijpelijke dingen die automaten, als vrouwen. Ik heb je gewaarschuwd ;) :lol:

Gr. Ronald
Ps. Voor een automaatrijder wil je wel graag weten hoe het werkt, hulde. De meesten komen niet verder dan: als ik het gas indruk ga ik harder.

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 08 sep 2011 17:17
door Ploffie
Ronald schreef:Kickdown bij 110: hard trappen heeft geen zin. Probeer eens eerst liften en dan snel intrappen, niet persé hard.
Het gaat toch om dat laatste klikje wat je moet intrappen om de KD te activeren, een soort extra schakelaartje ofzo?

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 08 sep 2011 17:39
door Ronald
Ploffie schreef:Het gaat toch om dat laatste klikje wat je moet intrappen om de KD te activeren, een soort extra schakelaartje ofzo?
Ph1 heeft dat klikje niet. Ik kwam het voor het eerst tegen in de PhII van Harm, maar die ging zonder te klikken ook in kickdown. Ik weet nog steeds niet waar de PhII (klik)schakelaar voor dient.

gr. Ronald

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 08 sep 2011 18:06
door Ploffie
Die zorgt juist voor een stevige kick-down.
Als ik mijn pedaal vloer tot net aan de klik zeg maar, dan schakelt hij van 4 naar 3, ik kan dit geen kick-down noemen, alleen een soort van terugschakelen omdat er meer kracht op de bak komt.

Trap ik de schakelaar er bij in dan gaattie direct naar 2, als de snelheid dit toelaat natuurlijk.

Re: Automaat vs handgeschakeld

Geplaatst: 09 sep 2011 20:50
door John79
Ik heb de afgelopen dagen nog wat geexperimenteerd met de besturing van de versnellingsbak.

Als ik bij het optrekken het gas een beetje intrap en constant houd, trekt de auto beheerst door en schakelt deze snel door naar de volgende versnelling. Als ik bij het optrekken het gas tot de bodem in trap trekt de auto feller op, en schakelt bij veel hogere toeren, een beetje sportiever.
Als ik op de snelweg de gewenste snelheid bereikt heb, lift ik het gas een beetje, en schakelt de bak door naar de vierde versnelling. So far so good.

Maar de kickdown zoals beschreven door Ronald, werkt niet helemaal lekker. Bij 90 km/h krijg ik alleen een kick down door het pedaal helemaal tot de bodem te trappen. Dan duurt het een seconde en schakelt de bak terug. Het pedaal langzaam of snel in trappeen heeft geen invloed.

Bij 110km/h geen kick down, ook niet met het pedaal liften en een felle pets geven.

De bak heeft net een update gehad via de dealer, monteur zei dat ie een paar duizend kilometer nodig had om weer lekker te draaien.

Klopt dit, kan het zijn dat de bak wat lui is geworden, heb wel de indruk dat de bak feller was voor de update.

Zijn er nog tips om de bak wat feller te krijgen, met kickdown :smt198