Pagina 30 van 143

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 13 mar 2012 22:50
door Rene
:smt023

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 13 mar 2012 23:20
door EvilTwin
BJG schreef:BMW gebruikt andere software.
Levert BMW (lees: MINI) de 155pk versie überhaupt nog? Ik dacht alleen nog maar de 184pk versie, die PSA niet levert.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 13 mar 2012 23:25
door amsterdam
Ik vind de discussie wel erg technisch worden. Het is mij nog steeds niet duidelijk hoeveel C5 rijders nu werkelijk problemen met de 1. 6 THP hebben ondervonden. Daarnaast is het mijns inziens ook niet goed aan te geven of de modificatie van medio 2010 de kans op problemen heeft verminderd. Tenslotte ben ik benieuwd of er C5 rijders zijn die al een flink aantal kilometers hebben gereden met de THP motor zonder problemen. Feit is dat tevreden mensen zich op een forum vaak weinig manifesteren.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 mar 2012 07:56
door WackoH
De reactie van 'Amsterdam ' lijkt me een mooie aanleiding om een poll op over de ervaringen me de THP op te zetten.
Het lijkt me ook van belang om dan naar het motorvermogen te vragen. Op basis van de reacties lijken de problemen voornamelijk bij de grotere vermogens op te treden.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 mar 2012 10:32
door exroosje
Dat moeten we dan niet hier doen want in de C5 ligt altijd een 156 pk versie. (tuning uitgezonderd natuurlijk)

Laten we beginnen met de hoogste km stand THP

Ik trap af, de mijne staat op 21000 km, probleemloos (ik hoop dat ik overtroffen zal worden :-) )

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 mar 2012 11:17
door EvilTwin
:? De C5 THP is er maar met één vermogen: 156pk (115kW). Dat is het kleinste vermogen waarmee deze motor totdusver geleverd was.

Het grootste probleem zat hem in de vroegste versies (toevalligerwijs de 207thp155 en de MINI THP175).
Over de THP200 hoor je nauwelijks wat. Het lijkt erop dat BMW nu ook een 136pk versie levert, alsmede een 170pk (beide 1serie, tbc.)

Als je bedoelt, dat de problemen zich meest manifesteren bij hogere vermogensvraag, dan kan ik dat op basis van wat ik hier en elders zie ook niet echt onderschrijven. Problemen met de kettingspanner merk je vooral bij stationair. De meeste eigenaren komen überhaupt nauwelijks in het gebied waar de motor zijn topvermogen levert:voortpruttelen bij 1500tpm is heel wat anders dan twee versnelling terug naar 4500tpm om vervolgens door te accelereren naar 6500tpm! De ervaring met dir.inj. leert ons dat dat helemaal niet zo gek is af-en-toe. :smt023

Het omgekeerde is uiteraard wel het geval: mocht het MM ingrijpen dmv. noodloop dan ben je beperkt qua vermogen.
Het is mij nog steeds niet duidelijk hoeveel C5 rijders nu werkelijk problemen met de 1. 6 THP hebben ondervonden.
Weinig. Een eerder aangehaalde enquête zei zelfs nul. Sowieso kun je slecht statistiek bedrijven door te vragen naar problemen, want dan melden er zich buitenproportioneel veel mensen met problemen. Zelfs al zou je exact weten hoeveel THPs er zijn, dan zegt het nog niks.
Daarnaast is het mijns inziens ook niet goed aan te geven of de modificatie van medio 2010 de kans op problemen heeft verminderd.
De modificatie is dacht ik van Q1-2010 dus zijn er weinig C5THPs van voor de modificatie, vandaar dus weinig problemen. Daarnaast zitten ze vrijwel allemaal nog in de garantie en heeft Citroën aangegeven claims daarbuiten te zullen honoreren.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 mar 2012 17:10
door HaraldVos
Ik ken persoonlijk 3 mensen (incl. mijzelf) met een THP: 1x Feb 2010, 1x Mei 2010 en 1x Aug 2010 (de mijne) afgeleverd. Alle 3 hebben deze problemen gehad. Die van Mei bij 20.000km, die van Feb bij 45.000km en de mijne rond de 30.000km. Ik heb zowel last gehad van de problemen met de ketting als een paar maanden later de vervuiling.

De vervuiling uitte zich door korstondig stotteren (niet altijd) v.d. motor rond de 2200tpm (wat ook af te lezen was via de Lexia -> klopsensor of zoiets). Kop gereinigd en nieuw MM ingespoeld. Daarna lijkt de motor wat minder lekker te lopen bij lage toeren en weinig tot geen gas.

Ook lijkt het brandstofverbruik sindsdien iets gesteden, alhoewel dat momenteel nog erg lastig zeker te stellen is, omdat dit tegelijkertijd met het wisselen naar winterbanden (medio nov) en daarna koude temperaturen was. (en bandenmaat van 245/18 naar 225/17). Vorig jaar rond dezelfde tijd leek hij echter wel zuiniger.

Bij alle 3 de auto's is het probleem verder perfect (en nog binnen garantie) verholpen door 1 en dezelfde dealer.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 mar 2012 17:43
door cieterman
Mag ik vragen welke dealer die positieve ervaring?

Met vriendelijke groet,
Cieterman :citrofiel :citrofiel

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 mar 2012 17:53
door HaraldVos
Natuurlijk! Van Schie in 's-Gravenzande

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 mar 2012 20:24
door exroosje
Als ik je orga nummer zie zit ik maar 50 verder.....

Dan klopt de Q1 2010 van eviltwin in elk geval niet. Eerder eind Q2 2010

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 14 mar 2012 22:00
door cieterman
HaraldVos schreef:Natuurlijk! Van Schie in 's-Gravenzande
Bedankt voor de info. Ik was al verbaasd dat het een Haagse (slopel)dealer (grossier in Zuid Holland) zou zijn. Van Schie hoor je vaker positieve geluiden over.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 15 mar 2012 03:54
door steven1986
exroosje schreef: Laten we beginnen met de hoogste km stand THP

Ik trap af, de mijne staat op 21000 km, probleemloos (ik hoop dat ik overtroffen zal worden :-) )
De mijne, afgeleverd 3 januari 2011, heeft inmiddels 73.000 probleemloze kilometers op de teller staan.

Was in het begin wel even bang voor problemen, maar dat komt omdat de motor stationair gewoon niet zo mooi klinkt als ik gewend ben van 'reguliere' benzine motoren. Er zit, door de directe injectie, een licht 'dieselend' geluid in. Maar goed, dat eenmaal geaccepteerd is er werkelijk niets mis met het blok.

Mijn devies: braaf warm rijden tot de olie op temperatuur is, daarna wordt ie niet ontzien. Relaxed cruisen op de peage, stadsverkeer, stukken autobahn op topsnelheid, flink doorhalen in de versnellingen, het schijnt het blokje niet te kunnen deren. Wel altijd de laatste kilometers rustig aan, en turbo etc beetje tot rust laten komen alvorens de motor uit te schakelen.

Intensief gebruik lijkt het ding goed te doen :citrofiel

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 15 mar 2012 14:32
door EvilTwin
exroosje schreef:Dan klopt de Q1 2010 van eviltwin in elk geval niet. Eerder eind Q2 2010
Ik heb altijd gezegd dat de overgang ergens van Q4'09 t/m Q2'10 ligt, maar zeker niet eind Q2, want op 05/05/2010 stond de nieuwe referentie (0829.G3) voor de kettingspanner al in de database:
http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... stcount=10" onclick="window.open(this.href);return false;

Bovendien kent de normale productie van de DS3 (s.o.p. maart'10=Q1) alleen de nieuwe referentie.

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 15 mar 2012 19:29
door hans77
Mijn blok is in april 2010 geplaatst, bij citroën wist men dus toen al, dat de distributie niet goed was!

Re: 1.6THP "problemen" ?

Geplaatst: 15 mar 2012 20:25
door BJG
EvilTwin schreef:de nieuwe referentie (0829.G3) voor de kettingspannner
Er wordt er vreemd genoeg maar steeds door iedereen vanuit gegaan dat de kettingspanner modificatie (in het productieproces) is aan de thp motor waar steeds over wordt gesproken door woordvoerders van de importeur. :smt017 :smt017

Wie zegt dat dat zo is?