Pagina 30 van 33

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 05:28
door Klussie
Ik heb er nu 2 voor onderzitten........




Had ik een paar jaar eerder moeten doen ;)

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 08:24
door GW-tje
Is het verschil zo duidelijk, Klussie? Rijdt dat nou echt lekkerder? Kun je dat wat omschrijven? Dat verhaal met die witte Xantia ken ik niet......

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 09:15
door Menno
Wat mij betreft rijdt het echt lekkerder, maar daar moet je wel liefhebber van "soepel" HP voor zijn .... ;)
Ik had ze er achter ook op zitten, heerlijk :smt023 , verschil is idd goed merkbaar.

De C5-3 HP heeft het niet nodig , die is weer "ouderwets" comfortabel , maar is natuurlijk allemaal heel erg persoonlijk.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 10:05
door GW-tje
Zijn er hier ook mensen die géén HP-liefhebber zijn dan? Dat is toch waar we Citroen voor rijden?

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 10:08
door Menno
Genoeg wokkelaars :smt190

PH1/2 is in vergelijk met oudere HP geveerde Citroens wat strakker/harder geveerd, met comfortbollen niet meer ;)
Wel iets waar je van moet houden, niet iedereen van gecharmeerd ...

Zijn er m.i. genoeg die HP voor lief nemen en een C5 kopen omdat deze lekker groot en goedkoop is :smt089

Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 10:50
door JWHofnar
Ik ben zelf overigens wel blij dat ik
met de CX het oude vertrouwde
veergevoel van vroeger weer ervaar.
De C5 rijdt lekker maar de CX rijdt kekker.

JW

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 12:39
door Willyb
Ik heb nu een half jaar de C5, maar ik vind de vering niet echt Citroën.
Na 2 ID19 en 2 DS 21 met deelbare bollen, 2 CXen en 2 Xantia's met comfort bollen ( van Chyparts) valt de C5 mij tegen.
Zijn de comfort bollen van de C5 gewone bollen die opgeboord zijn?
En plaatst men die ook voor en achter? En wat is ongeveer de prijs van deze bollen ( het monteren is geen probleem).
Ik wil weer mijn Citroën gevoel terug!
:cit7

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 13:06
door Klussie
http://www.renespaan.nl/veerbollen_tota ... zicht_.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 14:00
door Klussie
GW-tje schreef:Is het verschil zo duidelijk, Klussie? Rijdt dat nou echt lekkerder? Kun je dat wat omschrijven? Dat verhaal met die witte Xantia ken ik niet......
Zie Menno zijn inbreng ;)

Die witte Xantia daar had ik de bollen van op laten boren tot het uiterste.
Dat was een zwevend tapijtje geworden en Rene was daar een beetje jaloers op ;)

Ben ermee naar autoweek geweest (met Rene) voor klokje rond en dat vonden ze daar natuurlijk helemaal niets. Een auto moet stuiteren :smt080

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 14:04
door JW-C5
Willyb schreef:....
Zijn de comfort bollen van de C5 gewone bollen die opgeboord zijn?
....
Nee, C5 bollen kun je niet opboren. Dit zijn andere bollen.
Zie ook de discussies hierover eerder in dit draadje.....

Groet,
JW

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 14:22
door Klaverblaadje
Willyb schreef:Ik wil weer mijn Citroën gevoel terug!
Rij met je C5 maar eens een tijdje achter een zo hard mogelijk rijdende DS op een kronkelweg.

Als je ziet hoe die DS springt en hoe de carrosserie in de bochten naar de grond duikt, dan weet je direct waarom de vering van een C5 een beetje stugger is.

Afbeelding

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 14:25
door GW-tje
Wil jij je mond gaan spoelen en niet meer mopperen op deze godinnen met de allereerste HP systemen op deze aarde, die als overgrootmoeder nog steeds vele C5-en overleeft?

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 14:29
door Klaverblaadje
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Onlangs reed ik erachter en de bestuurder probeerde me uit alle macht voor te blijven.

Dan merk je waarom er 50 jaar verschil tussen zit.

Hij had waarschijnlijk het zweet op z'n voorhoofd en ik stuurde nog steeds met één hand.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 15:59
door Ploffie
Nee hoor, ik deed het rustig aan en stuurde ook met 1 handje...
Ik dacht, laat ik kalm aan doen anders vliegt dat rode 5'je achter mij straks uit de bocht.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 sep 2012 18:35
door EvilTwin
Klaverblaadje schreef:Onlangs reed ik erachter en de bestuurder probeerde me uit alle macht voor te blijven.
Dan merk je waarom er 50 jaar verschil tussen zit.
Hij had waarschijnlijk het zweet op z'n voorhoofd en ik stuurde nog steeds met één hand.
Dat verschil is ook al enorm tussen een Xantia en een C5 of tussen een Xantia en een BX. Allerhande zaken speelt hierin mee: banden, wielmaten, onderstel, massa (vs onafgeveerd gewicht), afstelling, etc. Daar komt nog bij dat er per generatie 10% winst is in maximale remvertraging.

Daarom ben ik ook niet zo'n fan van confortbollen, als niet ook het vermogen en de snelheid teruggebracht worden naar de jaren 50. En op sommige plekken heeft die oude soepele vering een te groot voordeel, waardoor je in principe met 50km/h door een woonerf met drempels kunt.

BTW op planete-citroën was er een poll en nogal wat eigenaren (niet altijd met een 100% citro-achtergrond) reden met hun C5-3 altijd in de Sportstand, omdat de normale stand ze té confortabel was. :o