Pagina 30 van 51

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 26 feb 2014 16:02
door Bibendum
Laten koelen met kopervet?Als ik mij nog herinner is dat toch geleidend en bij heet worden word dat vloeibaar!Voor electronica is een soldeerbout van maximaal 100 W ruimschoots voldoende.Die electronische componenten houden niet van grote hitte.

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 26 feb 2014 16:26
door Herman
Kopervet is volgens mij ook geleidend, wat ik zei over 400 watt (regelbaar) is een Weller soldeerstation voor het fijner werk.!!
Repareer ik notebooks mee hoor! :mrgreen:

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 26 feb 2014 20:26
door Hollender
Zou het kopervet er dan voor gezorgd hebben dat de module niet goed heeft gewerkt?

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 26 feb 2014 21:22
door chathanky
Bij deze toepassing kan het. Als geleiding een probleem zou zijn zouden er mica plaatjes gebruikt worden bij gebruik van koelpasta en dat zit er niet tussen.
Kopervet en temperatuur: als het zo snel vloeibaar wordt zou het vet ook ongeschikt zijn voor toepassing op remdelen. Kopervet is iig geen kaarsvet. ;)

Je moet niet morsen met het vet dat er een brug ontstaat tussen de pootjes onderling en de behuizing, kopervet is idd elektrisch geleidend.

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 19 jul 2014 16:48
door knackor
Even een vraag voor een ander forum: heeft de ph2 ook de welbekende module op dezelfde plek?

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 21 jul 2014 18:42
door JanSr
Het lijkt wel of niemand dat weet. Intussen uitgevonden hoe de blower los moet. Daar heb je niets aan, want je krijgt het ding met geen mogelijkheid langs allerlei obstakels.
service.citroen.com meldt in een reparatieadvies dat het dashboard er uit moet om het ding te vervangen.
Dat is dus een dagje sleutelen om een blower te vervangen.
Nieuw vraagt Citroen € 260 voor dat ding.
Ik neem aan dat in dat ding de MOSfets zitten die in het bekende moduul van Ph I kapot gaan.

Dus eigenlijk is de werkwijze:
Een vervangende blower regelen voor je aan in- en uitbouwen begint.
Of misschien beter nog: de juiste MOSfets in huis halen. Maar... weet iemand welke dat zijn?
Brrrrrrr.
Heeft iemand inmiddels een betere list?
Zo zit ik te denken aan het tussenschakelen van een Ph I moduul. Want die stekker krijg je redelijk gemakkelijk los. De twee dikke draden geleiden de hoofdstroom van het motortje. daar zou je dus iets mee kunnen doen.
Heeft iemand een schema van zo'n ding?

Ik heb niet zo lang geleden een verdamper van een XM vervangen. Dat is ook zo'n klus. Ik had zo gehoopt daar van af te zijn......

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 21 jul 2014 20:29
door KarelE
Zoek rechtsboven in het scherm even op mosfet, dan krijg je een hoop hits op het forum.

groet, Karel

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 21 jul 2014 22:45
door d-super
Kachelmodule phase 2

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 22 jul 2014 11:53
door jimjim123
Om de module te bereiken had Herman toch dat gat geboord? of vergis ik me? Aan de linkerkant van de middenconsole een rond gat van +/- 10-13 cm. Ook voor de PH2 heb ik nooit iets gelezen over het complete dashboard uitbouwen tbv de module, wel voor de kleppen cq motortjes.

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 22 jul 2014 12:15
door JanSr
En waar zou je dat gat dan moeten boren? Gewoon zomaar in je dashboard?

Als je aan de passagierkant het handschoenkastje er uit haalt kan je bij allerlei motortjes en sensors.
Aan de bestuurderskant zit alles in de weg.
Daarom hoop ik iemand te horen die het niet van horen zeggen heeft maar het zelf heeft gedaan.

aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 22 jul 2014 12:45
door Menno
Dat beun de haas gat is enkel voor als je een ph1 dash wil "verknallen"

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 22 jul 2014 17:48
door Turbokeu
De kachelmodule is bevestigd via 2 zeskant/Philips schroeven en, mits enige moeite, bereikbaar tegen de middenconsole aan de voeten van de passagier.

De benodigde (en originele) MOSfet powertransistor is een STW80NF55-08 in D²PAK behuizing.
Deze kan je ondermeer hier bekomen:
http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_odk ... 5&_sacat=0

Indien je jezelf niet tot de handige Harry's rekent (of niet de benodigde soldeerskills en of soldeerbenodigdheden bezit) kan je een gerepareerde kachelmodule hier bekomen (defecte module binnensturen en je krijgt een gerepareerde terug), of nog, indien je liever een volledige (en goedkopere dan de Citroen dealerprijs) kachelmodule wenst:
http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_fro ... _PrefLoc=3

Deze 6441L2 kachelmodule wordt, naast Citroen, tevens door Renault en Peugeot in verschillende van hun wagens toegepast.
De kachelmodule is "berucht" om zijn hitteproblemen, daarom dat er zovele beschikbaar zijn op het internet.
Daarom is het tevens belangrijk om ten allen tijde voor een proper/niet verstopt pollenfilter (ca. 29€, bereikbaar tegen de middenconsole aan de voeten van de bestuurder) te zorgen (de kachelmodule "hangt" namelijk in de luchtcirculatie van de kachelverwarming/airco) om de MOSfet tegen oververhitting te beschermen.

Het vervangen van de STW80NF55-08 MOSfet is een fluitje van een cent:
Eénmaal je de kachelmodule in je handen hebt, de plastieken behuizing verwijderen (clips), de 3 poten/soldeerpads van de MOSfet soldeervrij maken (met behulp van soldeerzuiger/solderwick en liefst een 50/80W soldeerbout/station), het veersysteem dat de MOSfet tegen de grote koelvin perst lossen/verwijderen, nieuwe MOSfet/koelvin licht insmeren met koelpasta en MOSfet terug door de 3 soldeergaten duwen, veersysteem weer terugplaatsen, de 3 poten van de MOSfet solderen, overtollige pootlengte afknippen en behuizing terugklikken.
Kachelmodule voorlopig aankoppelen in de C5 en testen op verschillende snelheden (niet langer dan een paar minuten wegens anders oververhitting).
Indien test OK kachelmodule op zijn originele plek terugplaatsen, en heb nog jarenlang plezier van een gerepareerde/werkende module!

PS: Zonder dit forum had ik, alhoewel ik elektronicus van opleiding ben, niet de benodigde info gehad om deze reparatie met kennis te kunnen bewerkstelligen.
Dank U

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 22 jul 2014 18:34
door JW-C5
Heb je het daarbij over de kachelmodule van een PH2, waar JanSr naar vraagt?
Of over een PH1, die in jouw C5 zit als ik je profiel zo zie.

Groet,
JW

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 22 jul 2014 18:40
door Turbokeu
Sorry, heb niets ge"quoted", ik had het dus over een PH1, in antwoord op een paar vorige posts.
Sooorry...

Re: aanjager / kachelmodule

Geplaatst: 05 aug 2014 10:20
door rudolf
Goedemorgen allen,

Ook ik ontkom geloof ik niet aan de defecte kachelmodule, sinds gisteravond is mijn blower symbool op de display leeg, kan overal op drukken maar geen luchtstroom meer uit de ventilatie roosters........
De normaalgesproken heerlijk comfortabele terugreis werd hierdoor toch enigszins een helse rit.....
Vanmorgen was het iets beter door de buitentemperatuur maar hield ook niet over......

Ik heb het draadje grotendeels gelezen en begrepen dat het waarschijnlijk een uitgefikte mosfet is.
Wat kan ik het beste doen, ik ben enorm druk op dit moment en ga dit weekend richting Luxemburg.... Voor het weekend wil ik toch wel weer een koele auto rijden....

Is er iemand die toevallig een reserve/gereviseerde module heeft liggen die ik kan overnemen cq testen?
Of moet ik maar voor zeker gaan en een module of mosfet bestellen?

Hoe lang ben je bezig met het vervangen van de mosfet? Ik ben geen onhandige jongen met de soldeerbout maar tijd is het waar het mij aan ontbreekt, zeker deze week.....