Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

C5club extreme Fan


Berichten: 178
Lid geworden op: 26 aug 2011 16:05
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Laten koelen met kopervet?Als ik mij nog herinner is dat toch geleidend en bij heet worden word dat vloeibaar!Voor electronica is een soldeerbout van maximaal 100 W ruimschoots voldoende.Die electronische componenten houden niet van grote hitte.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Kopervet is volgens mij ook geleidend, wat ik zei over 400 watt (regelbaar) is een Weller soldeerstation voor het fijner werk.!!
Repareer ik notebooks mee hoor!
Repareer ik notebooks mee hoor!

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 413
Lid geworden op: 08 apr 2012 16:26
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Locatie: Erps-Kwerps, Belgium
Zou het kopervet er dan voor gezorgd hebben dat de module niet goed heeft gewerkt?
Free beats!

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Bij deze toepassing kan het. Als geleiding een probleem zou zijn zouden er mica plaatjes gebruikt worden bij gebruik van koelpasta en dat zit er niet tussen.
Kopervet en temperatuur: als het zo snel vloeibaar wordt zou het vet ook ongeschikt zijn voor toepassing op remdelen. Kopervet is iig geen kaarsvet.
Je moet niet morsen met het vet dat er een brug ontstaat tussen de pootjes onderling en de behuizing, kopervet is idd elektrisch geleidend.
Kopervet en temperatuur: als het zo snel vloeibaar wordt zou het vet ook ongeschikt zijn voor toepassing op remdelen. Kopervet is iig geen kaarsvet.

Je moet niet morsen met het vet dat er een brug ontstaat tussen de pootjes onderling en de behuizing, kopervet is idd elektrisch geleidend.

C5club Bikkel


Berichten: 362
Lid geworden op: 16 jul 2012 20:50
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi 138
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 281287
Kleur: zilvergrijs
Even een vraag voor een ander forum: heeft de ph2 ook de welbekende module op dezelfde plek?
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Het lijkt wel of niemand dat weet. Intussen uitgevonden hoe de blower los moet. Daar heb je niets aan, want je krijgt het ding met geen mogelijkheid langs allerlei obstakels.
service.citroen.com meldt in een reparatieadvies dat het dashboard er uit moet om het ding te vervangen.
Dat is dus een dagje sleutelen om een blower te vervangen.
Nieuw vraagt Citroen € 260 voor dat ding.
Ik neem aan dat in dat ding de MOSfets zitten die in het bekende moduul van Ph I kapot gaan.
Dus eigenlijk is de werkwijze:
Een vervangende blower regelen voor je aan in- en uitbouwen begint.
Of misschien beter nog: de juiste MOSfets in huis halen. Maar... weet iemand welke dat zijn?
Brrrrrrr.
Heeft iemand inmiddels een betere list?
Zo zit ik te denken aan het tussenschakelen van een Ph I moduul. Want die stekker krijg je redelijk gemakkelijk los. De twee dikke draden geleiden de hoofdstroom van het motortje. daar zou je dus iets mee kunnen doen.
Heeft iemand een schema van zo'n ding?
Ik heb niet zo lang geleden een verdamper van een XM vervangen. Dat is ook zo'n klus. Ik had zo gehoopt daar van af te zijn......
service.citroen.com meldt in een reparatieadvies dat het dashboard er uit moet om het ding te vervangen.
Dat is dus een dagje sleutelen om een blower te vervangen.
Nieuw vraagt Citroen € 260 voor dat ding.
Ik neem aan dat in dat ding de MOSfets zitten die in het bekende moduul van Ph I kapot gaan.
Dus eigenlijk is de werkwijze:
Een vervangende blower regelen voor je aan in- en uitbouwen begint.
Of misschien beter nog: de juiste MOSfets in huis halen. Maar... weet iemand welke dat zijn?
Brrrrrrr.
Heeft iemand inmiddels een betere list?
Zo zit ik te denken aan het tussenschakelen van een Ph I moduul. Want die stekker krijg je redelijk gemakkelijk los. De twee dikke draden geleiden de hoofdstroom van het motortje. daar zou je dus iets mee kunnen doen.
Heeft iemand een schema van zo'n ding?
Ik heb niet zo lang geleden een verdamper van een XM vervangen. Dat is ook zo'n klus. Ik had zo gehoopt daar van af te zijn......
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

C5club Bikkel


Berichten: 370
Lid geworden op: 15 apr 2014 18:53
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Locatie: Regio Gouda
Zoek rechtsboven in het scherm even op mosfet, dan krijg je een hoop hits op het forum.
groet, Karel
groet, Karel
BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en -
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)

C5club extreme Fan


Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2011 16:16
Auto: C4 PT130 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 48000
Kleur: Orange Pulse Nacre Metallic
Locatie: Alkmaar
Kachelmodule phase 2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

V.I.P.


Berichten: 102
Lid geworden op: 29 dec 2008 16:00
Auto: P5008 GT 2.0 HDiF 26-03-2010
Opties: Afn trekhaak, Pack Parking,
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 194556
Kleur: Gris
Locatie: Boxtel
Om de module te bereiken had Herman toch dat gat geboord? of vergis ik me? Aan de linkerkant van de middenconsole een rond gat van +/- 10-13 cm. Ook voor de PH2 heb ik nooit iets gelezen over het complete dashboard uitbouwen tbv de module, wel voor de kleppen cq motortjes.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
En waar zou je dat gat dan moeten boren? Gewoon zomaar in je dashboard?
Als je aan de passagierkant het handschoenkastje er uit haalt kan je bij allerlei motortjes en sensors.
Aan de bestuurderskant zit alles in de weg.
Daarom hoop ik iemand te horen die het niet van horen zeggen heeft maar het zelf heeft gedaan.
Als je aan de passagierkant het handschoenkastje er uit haalt kan je bij allerlei motortjes en sensors.
Aan de bestuurderskant zit alles in de weg.
Daarom hoop ik iemand te horen die het niet van horen zeggen heeft maar het zelf heeft gedaan.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Dat beun de haas gat is enkel voor als je een ph1 dash wil "verknallen"
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2010 13:40
Auto: Berline 2.2HDI Exclusive
Opties: alle behalve zetelverwarming
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09873C
Productienummer: 10121
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 115000
Kleur: EYTC (gris orageux)
Locatie: Dilbeek - Brussel
Contacteer:
De kachelmodule is bevestigd via 2 zeskant/Philips schroeven en, mits enige moeite, bereikbaar tegen de middenconsole aan de voeten van de passagier.
De benodigde (en originele) MOSfet powertransistor is een STW80NF55-08 in D²PAK behuizing.
Deze kan je ondermeer hier bekomen:
http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_odk ... 5&_sacat=0
Indien je jezelf niet tot de handige Harry's rekent (of niet de benodigde soldeerskills en of soldeerbenodigdheden bezit) kan je een gerepareerde kachelmodule hier bekomen (defecte module binnensturen en je krijgt een gerepareerde terug), of nog, indien je liever een volledige (en goedkopere dan de Citroen dealerprijs) kachelmodule wenst:
http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_fro ... _PrefLoc=3
Deze 6441L2 kachelmodule wordt, naast Citroen, tevens door Renault en Peugeot in verschillende van hun wagens toegepast.
De kachelmodule is "berucht" om zijn hitteproblemen, daarom dat er zovele beschikbaar zijn op het internet.
Daarom is het tevens belangrijk om ten allen tijde voor een proper/niet verstopt pollenfilter (ca. 29€, bereikbaar tegen de middenconsole aan de voeten van de bestuurder) te zorgen (de kachelmodule "hangt" namelijk in de luchtcirculatie van de kachelverwarming/airco) om de MOSfet tegen oververhitting te beschermen.
Het vervangen van de STW80NF55-08 MOSfet is een fluitje van een cent:
Eénmaal je de kachelmodule in je handen hebt, de plastieken behuizing verwijderen (clips), de 3 poten/soldeerpads van de MOSfet soldeervrij maken (met behulp van soldeerzuiger/solderwick en liefst een 50/80W soldeerbout/station), het veersysteem dat de MOSfet tegen de grote koelvin perst lossen/verwijderen, nieuwe MOSfet/koelvin licht insmeren met koelpasta en MOSfet terug door de 3 soldeergaten duwen, veersysteem weer terugplaatsen, de 3 poten van de MOSfet solderen, overtollige pootlengte afknippen en behuizing terugklikken.
Kachelmodule voorlopig aankoppelen in de C5 en testen op verschillende snelheden (niet langer dan een paar minuten wegens anders oververhitting).
Indien test OK kachelmodule op zijn originele plek terugplaatsen, en heb nog jarenlang plezier van een gerepareerde/werkende module!
PS: Zonder dit forum had ik, alhoewel ik elektronicus van opleiding ben, niet de benodigde info gehad om deze reparatie met kennis te kunnen bewerkstelligen.
Dank U
De benodigde (en originele) MOSfet powertransistor is een STW80NF55-08 in D²PAK behuizing.
Deze kan je ondermeer hier bekomen:
http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_odk ... 5&_sacat=0
Indien je jezelf niet tot de handige Harry's rekent (of niet de benodigde soldeerskills en of soldeerbenodigdheden bezit) kan je een gerepareerde kachelmodule hier bekomen (defecte module binnensturen en je krijgt een gerepareerde terug), of nog, indien je liever een volledige (en goedkopere dan de Citroen dealerprijs) kachelmodule wenst:
http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_fro ... _PrefLoc=3
Deze 6441L2 kachelmodule wordt, naast Citroen, tevens door Renault en Peugeot in verschillende van hun wagens toegepast.
De kachelmodule is "berucht" om zijn hitteproblemen, daarom dat er zovele beschikbaar zijn op het internet.
Daarom is het tevens belangrijk om ten allen tijde voor een proper/niet verstopt pollenfilter (ca. 29€, bereikbaar tegen de middenconsole aan de voeten van de bestuurder) te zorgen (de kachelmodule "hangt" namelijk in de luchtcirculatie van de kachelverwarming/airco) om de MOSfet tegen oververhitting te beschermen.
Het vervangen van de STW80NF55-08 MOSfet is een fluitje van een cent:
Eénmaal je de kachelmodule in je handen hebt, de plastieken behuizing verwijderen (clips), de 3 poten/soldeerpads van de MOSfet soldeervrij maken (met behulp van soldeerzuiger/solderwick en liefst een 50/80W soldeerbout/station), het veersysteem dat de MOSfet tegen de grote koelvin perst lossen/verwijderen, nieuwe MOSfet/koelvin licht insmeren met koelpasta en MOSfet terug door de 3 soldeergaten duwen, veersysteem weer terugplaatsen, de 3 poten van de MOSfet solderen, overtollige pootlengte afknippen en behuizing terugklikken.
Kachelmodule voorlopig aankoppelen in de C5 en testen op verschillende snelheden (niet langer dan een paar minuten wegens anders oververhitting).
Indien test OK kachelmodule op zijn originele plek terugplaatsen, en heb nog jarenlang plezier van een gerepareerde/werkende module!
PS: Zonder dit forum had ik, alhoewel ik elektronicus van opleiding ben, niet de benodigde info gehad om deze reparatie met kennis te kunnen bewerkstelligen.
Dank U
Andere voertuigen:
1996 Renault Twingo 1
2004 Suzuki SV1000S twin
1996 Renault Twingo 1
2004 Suzuki SV1000S twin
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2010 13:40
Auto: Berline 2.2HDI Exclusive
Opties: alle behalve zetelverwarming
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09873C
Productienummer: 10121
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 115000
Kleur: EYTC (gris orageux)
Locatie: Dilbeek - Brussel
Contacteer:
Sorry, heb niets ge"quoted", ik had het dus over een PH1, in antwoord op een paar vorige posts.
Sooorry...
Sooorry...
Andere voertuigen:
1996 Renault Twingo 1
2004 Suzuki SV1000S twin
1996 Renault Twingo 1
2004 Suzuki SV1000S twin

V.I.P.


Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jun 2007 13:44
Auto: Break Ligne Prestige
Opties: RT2 Compleet, CitroSport verstralers, LMV, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9310CJ
Productienummer: 10494
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 128.000
Kleur: Bleu Maurtitius
KPH: Achter
Locatie: Zutphen
Goedemorgen allen,
Ook ik ontkom geloof ik niet aan de defecte kachelmodule, sinds gisteravond is mijn blower symbool op de display leeg, kan overal op drukken maar geen luchtstroom meer uit de ventilatie roosters........
De normaalgesproken heerlijk comfortabele terugreis werd hierdoor toch enigszins een helse rit.....
Vanmorgen was het iets beter door de buitentemperatuur maar hield ook niet over......
Ik heb het draadje grotendeels gelezen en begrepen dat het waarschijnlijk een uitgefikte mosfet is.
Wat kan ik het beste doen, ik ben enorm druk op dit moment en ga dit weekend richting Luxemburg.... Voor het weekend wil ik toch wel weer een koele auto rijden....
Is er iemand die toevallig een reserve/gereviseerde module heeft liggen die ik kan overnemen cq testen?
Of moet ik maar voor zeker gaan en een module of mosfet bestellen?
Hoe lang ben je bezig met het vervangen van de mosfet? Ik ben geen onhandige jongen met de soldeerbout maar tijd is het waar het mij aan ontbreekt, zeker deze week.....
Ook ik ontkom geloof ik niet aan de defecte kachelmodule, sinds gisteravond is mijn blower symbool op de display leeg, kan overal op drukken maar geen luchtstroom meer uit de ventilatie roosters........
De normaalgesproken heerlijk comfortabele terugreis werd hierdoor toch enigszins een helse rit.....
Vanmorgen was het iets beter door de buitentemperatuur maar hield ook niet over......
Ik heb het draadje grotendeels gelezen en begrepen dat het waarschijnlijk een uitgefikte mosfet is.
Wat kan ik het beste doen, ik ben enorm druk op dit moment en ga dit weekend richting Luxemburg.... Voor het weekend wil ik toch wel weer een koele auto rijden....
Is er iemand die toevallig een reserve/gereviseerde module heeft liggen die ik kan overnemen cq testen?
Of moet ik maar voor zeker gaan en een module of mosfet bestellen?
Hoe lang ben je bezig met het vervangen van de mosfet? Ik ben geen onhandige jongen met de soldeerbout maar tijd is het waar het mij aan ontbreekt, zeker deze week.....
Rudolph, is dat niet dat beest met die rooie neus?
Xantia 2.0CT Break 96 Gris Quartz
Xantia 2.0CT Break 96 Gris Quartz