Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Idd :smt023

Ook met een simpele scoop is het in principe mogelijk dit te zien. Het is lastig triggeren op een wiselspanning zoals afgegeven door de inductieve krukassensor.
Daarom loopt het beeld meestal langzaam voorbij en zie je het alsnog.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Exact, mede ook omdat alle vr-"golven" 1 kant op gaan, hrt bdp gat twee keer zo breed is als een normale golf en deze twee tanden samen ook twee keer zo breed zijn, maar dan met brede stuk geinverteerd van de twee missende tanden. (zo ff uit mn hoofd). Dus zelfs met mijn analoge scope zou het nog opvallen dat je twee tegengestelde bredere signalen hebt tegenover de 56 andere
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Idd. :smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De signalen worden niet geïnverteerd weergegeven, naar ik denk.

Wat je ziet zijn blokgolven.
Die zijn aan de negatieve/nul kant smal op de plekken met die tanden, en is breder op de plek van de BDP, de ontbrekende tand dus.
Nu zouden daar dan twee van die plekken te zien moeten zijn.

Daarvoor moet je het treintje wel uit elkaar trekken, en in tijd verschuiven.
Ik meen me te herinneren dat je dat ook dan pas kon zien in dat AMT verhaal dat BJG eerder linkte. Niet toen de hele trein van zo'n 60 pulsen op het scherm stond.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Genem
Genem
Re: motor slaat af en start niet meer

Bericht door Genem »

Is het niet zo, toerental delen door aantal pulsen als leidraad om de timebase in te stellen?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Het is een inductieve sensor. Dus je ziet geen blokgolf maar een wisselspanning.

Hij wordt technisch gesproken niet geinventeerd maar zal even laag blijven.

Ik zal eens kijken of ik nog een scoop beeld ergens heb van zo'n signaal.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Genem schreef:Is het niet zo, toerental delen door aantal pulsen als leidraad om de timebase in te stellen?
Dat gaat niet op. Een motor loopt stationair zo'n 700 a 800 rpm. ;)

De te kiezen instelling ligt aan wat je wilt zien.

Bij stationair toerental duurt een omwenteling ongeveer 75 ms (F = 1/t). Dat is een richtlijn, maar bij starttoerental duurt diezelfde omwenteling veel langer en kies je dus een andere instelling.

Wil je de signaalvorm beoordelen dan kies je een kortere tijdbasis.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Locatie: Warnsveld
JW-C5 schreef:Als je dan alleen synct op dat BDP signaal, en het hele treintje laat zien op het scherm, zie je het niet.
Maar als je het treintje uit elkaar trekt door de sync te verplaatsen, zie je het wel. En met enig puzzle-werk kun je dan ook nog vaststellen welke "tand" ontbreekt. Dat kun je dan op het vliegwiel terugzoeken en kijken waarom dat het geval is.
Dit was het soort antwoord waarnaar ik op zoek was. Met het hele treintje tegelijk in beeld zie je de fout niet omdat het te klein wordt. Met uitrekken en verschuiven kom je er wel. Kende die functie nog niet.
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Valt op zich mee hoor.
Zoals ik al zei is triggeren wat lastig op dit soort signalen. Daardoor loopt hij door het beeld.

Voor een goede beoordeling is pauzeren, verschuiven en eventueel uitrekken noodzakelijk.

Ik heb nog een opgenomen scoopbeeld gevonden, weliswaar niet van een 2.0 HDi maar van een Ford Fiersta benzine, die heeft iets minder tanden op de krukas, maar het beeld is vergelijkbaar.

Scoopbeeld inductieve krukassensor
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 400
Lid geworden op: 12 aug 2015 16:28
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 115000
Kleur: Runway Red
Locatie: Warnsveld
Ja, hier zie je idd de syncproblemen die ik al verwachtte. Met meer tanden per omwenteling zal het nog lastiger worden om te syncen op die ene bredere puls. Bovendien herken je de afwijking van één tand dan nog lastiger omat het allemaal kleiner is.

Maar dit is een mooi voorbeeld.
Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen...
Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
BJG schreef:Het is een inductieve sensor. Dus je ziet geen blokgolf maar een wisselspanning.

Hij wordt technisch gesproken niet geinventeerd maar zal even laag blijven.

Ik zal eens kijken of ik nog een scoop beeld ergens heb van zo'n signaal.
Volgens mij kan je wel zien of hij pauze houdt op de opgaande flank (twee tanden naast elkaar) of op de neergaande flank (missing teeth).

Blokgolfjes krijg je pas na de signaal conditioner die van de variërende wisselspanning (pieken worden hoger naarmate de snelheid van het passerende object toeneemt) een digitaal signaal maakt.
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik doel met blokgolf op de hall sensor. Die wordt ook toegepast als krukas sensor. Maar bij deze auto is alleen de nokkenas hall. De krukas is inductief.

Als je goed kijkt zie je dat het signaal niet pauzeert bij een missende tand. De puls breedte is anders.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie