Pagina 30 van 53
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 02 mar 2012 23:15
door Ronald
Kan het ook fout hebben hoor, had me leesbril niet op

Wat het cijfer ook was, het was min of meer gelijk zei Brian.
gr. Ronald
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 02 mar 2012 23:26
door Oldenhage
tellerstanden worden niet mee genomen in het onderzoek.
Ergens in een schrijven zegt men; voor iedere halve liter ververste olie dient met er 2750 vanaf te trekken. Verder kom ik niets tegen.
Dus als niemand kan zeggen hoe dat werkt, is het (tot nu toe) loze informatie voor mij. Eerst maar gewoon olie inleveren met kilometerstanden.
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 02 mar 2012 23:47
door chathanky
Info die GW-tje ooit gevonden heeft.
GW-tje schreef:Voor wat betreft de "oil-wear-counter" in de software van de AL4, heb ik het volgende stukje tekst gevonden op het peugeot 406 coupe -forum.
FUNCTION : OIL WEAR COUNTER (AL4) AUTOADAPTIVE AUTOMATIC GEARBOX
1 - PRINCIPLES OF OPERATION
The (AL4) autoadaptive automatic gearbox ECU is fitted with an oil wear counter .
The counter starts as soon as the ECU receives an ignition positive supply .
For a given time interval, the counter increases by a certain number of units (of wear) depending on the temperature of the gearbox .
The counter has 32958 units (of wear) which correspond to 6000 hours of operation at an oil temperature below 95°C .
When the counter is exhausted, the gearbox ECU informs the driver of the presence of a fault by the flashing of the Sport and Snow indicator lights on the instrument panel .
Using the diagnostic equipment, in parameter measurement mode, the operator checks whether the gearbox oil needs changing .
Using the diagnostic equipment, the operator can also change the value of the oil wear counter (If necessary) .
2 - WHEN SHOULD THE VALUE OF THE OIL WEAR COUNTER BE CHANGED?
On replacement of :
* gearbox
* automatic gearbox ECU
When 0.5 litre(s) of new oil are added to the gearbox .
3 - TO WHAT VALUE SHOULD THE OIL WEAR COUNTER VALUE BE CHANGED?
3 - 1 - REPLACEMENT OF THE AUTOMATIC GEARBOX
Reset the counter to zero .
3 - 2 - CONTROL UNIT REPLACEMENT (AUTOMATIC GEARBOX)
Note the value of the counter on the old ECU and transfer it to the new one .
3 - 3 - ADDITION OF NEW OIL TO THE GEARBOX
For each addition of 0.5 litre(s) of new oil to the gearbox, reduce the counter value by 2750 units .
Kort samengevat: De seal for life komt overeen met een bedrijfsduur van 6000 uren bij een temperatuur van de bakolie onder de 95 graden Celsius. Die 6000 uren zijn omgezet in 32.958 eenheden. Deze waarde loopt op van 0 naar 32.958. Als die waarde wordt bereikt gaat de bak in noodloop en branden de lampjes sport/sneeuw. Bij verversen van de olie mag per 0,5 liter 2750 eenheden worden afgetrokken. Elke eenheid komt dus overeen met 10.9 minuten. Bij een halve liter verse olie verbeterd de levensduur van de bak met 500 bedrijfsuren....
Met behulp van de Lexia is deze "oil-wear-counter"-waarde uit te lezen. Heb nog niet geprobeerd om het getal te wijzigen.
Bedrijfsuren zijn ook gegeven onder normaal gebruik, maar hoe definieer je normaal gebruik en uitzonderlijk gebruik.
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 03 mar 2012 00:04
door Oldenhage
vind het heel mooi maar ik kan er echt niets mee.
want wat is de max teller waarde?
loopt de teller door als de motor stationair draait?
loopt de teller harder als de temperatuur boven een waarde komt?
gaat dit ook voor de AM6 op?
allemaal vragen zonder antwoord.
Citroen weet het ook niet.
Daarom, gewoon olie inleveren bij lab,
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 03 mar 2012 00:35
door chathanky
The counter starts as soon as the ECU receives an ignition positive supply.
Daaruit mag je concluderen dat de teller ook loopt bij stationair.
De teller loopt harder als de olietemperatuur boven de 95 graden komt. Ook beschreven.
Zou het niet zijn dat de aissin een uitzondering is en dat de olie dan wel tegen hogere temperaturen kan zonder dat dit invloed heeft op de levensduur?
Ik denk zelf dat die olie wear teller meer zegt over de staat van de afgetapte olie dan de km stand. Je ziet het al aan de verschillende resultaten van de afgetapte olie, de ene is bij 60.000 km. al behoorlijk zwart terwijl er ook zijn die boven 1 ton er beter uit zien.
De olie slijtage teller is niet voor niets het controlepunt voor de staat van de olie. Ingebouwd om de levensduur van de olie te berekenen. Of de teller werkelijk zo nauwkeurig klopt om de staat van de olie te bepalen kun je over discuseren. Die kan te hoog gegrepen zijn of niet.
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 03 mar 2012 10:18
door chathanky
Iets wat ik me al een tijdje afvraag is het nut van de oliekoeler.
Versnelde slijtage van de olie wordt geregistreerd bij 95 graden. Als de motor warm is zit je koelvloeistof daar heel dicht tegen aan. Die oliekoeler doet dan bitter weinig mee aan het koelen van de versnellingsbakolie. Als er ook nog eens in de loop der tijd de wisselaar vervuild raakt doet deze nog minder.
Het oliekoelsysteem is niet echt doordacht om dat zo toe te passen. Een seperaat koelsysteem wat je ziet bij andere merken is een veel beter systeem die je olie echt koel houdt. Dat koel houden is van groot belang voor de levensduur van de olie en op de eerste plaats de bak zelf.
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 03 mar 2012 11:07
door Jalu
Worden er nog vrijwilligers gezocht met een 4HP20?
't Is een eindje rijden vanaf hier naar Nieuw Vennep, maar een volledige spoeling klinkt niet verkeerd. Mijn exemplaar heeft wel nog maar zo'n 15000 km geleden een reguliere oliewissel meegemaakt, zou het spoelen nu al zinvol zijn?
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 03 mar 2012 21:57
door Oldenhage
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 03 mar 2012 22:18
door GW-tje
Goed lezen Johan, de antwoorden staan hier gewoon:
The counter starts as soon as the ECU receives an ignition positive supply.
Oftewel de teller loopt zodra de motor loopt.
For a given time interval, the counter increases by a certain number of units (of wear) depending on the temperature of the gearbox.
Timer loopt afhankelijk van de temperatuur van de bak.
The counter has 32958 units (of wear) which correspond to 6000 hours of operation at an oil temperature below 95°C .
Maximale waarde is dus 32958 en komt overeen met 6000 uren onder een baktemp van 95 graden.
1 halve liter olie verversen is 2750 units aftrekken (=500 uren)
Kort samengevat: De seal for life komt overeen met een bedrijfsduur van 6000 uren bij een temperatuur van de bakolie onder de 95 graden Celsius. Die 6000 uren zijn omgezet in 32.958 eenheden. Deze waarde loopt op van 0 naar 32.958. Als die waarde wordt bereikt gaat de bak in noodloop en branden de lampjes sport/sneeuw. Bij verversen van de olie mag per 0,5 liter 2750 eenheden worden afgetrokken. Elke eenheid komt dus overeen met 10.9 minuten. Bij een halve liter verse olie verbeterd de levensduur van de bak met 500 bedrijfsuren....
Is dit nou zo moeilijk om te begrijpen/interpreteren? Hoezo, daar kan ik niets mee?
In de Duitse PDF die je aanbiedt wordt wel met een extra reinigingsdetergent gespoeld. Die wordt vooraf aan de bak toegevoegd om afzetting en andere rommel in oplossing te krijgen. Jij had dit spoelmiddel toch niet in je standaardprogramma?
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 03 mar 2012 22:44
door Oldenhage
soms is lezen best lastig
Maar dan nog, ik heb tellers gehad bestaande uit 6 cijfers, maar geen storing.
En dit is alleen voor de AL4 een zekerste weten,
(maar goed nieuw experiment, ga gewoon eens een teller omhoog zetten)
Vooralsnog ga ik door met de test, lever ze in met de kilometerstanden en wacht de uitslag dan af.
het stukje uit Duitsland kreeg ik toegestuurd van een Duitse meelezer van ons forum,
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 03 mar 2012 22:57
door chathanky
Het geeft in iedergeval aan hoe het gesteld is in automatenland.

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 03 mar 2012 23:09
door GW-tje
Ik blijf je een bijzonder man vinden Johan.

Alle tijd en moeite die je er in steekt om alles te doorgronden en ook te weten waar je over praat.
Als je er goed over nadenkt is Citroen een "stompzinnig" bedrijf dat ze je niet alle ins -en outs kunnen aanleveren over deze materie. Heb je ze al gevraagd je met deze wetenschappelijke experimenten te willen sponsoren?

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 04 mar 2012 12:30
door Klaverblaadje
Jalu schreef:Worden er nog vrijwilligers gezocht met een 4HP20?
Ik zal binnenkort ook eens die kant opgaan en gelijk de Eolyse laten bijvullen.
Mijn olie zit er nu 146.000km in en er is bij 100.000 een paar liter ververst.
Ik ben benieuwd hoe de olie eruitziet, over het algemeen heb ik een kalme rijstijl en geen trekhaak.
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 05 mar 2012 14:36
door Ronald
Zo, na wat software perikelen heb ik kunnen rijden met de nieuwe bakolie.
Ik kan kort zijn: geen verschil. De bak schakelde al prima, snel en stil en doet dat nog steeds.
Klachten had ik dus ook niet, voor mij was het puur preventief.
Ik ben heel benieuwd wat er uit het labonderzoek komt, dat zal voor mij bepalend zijn wanneer ik de olie weer preventief laat vervangen.
Gr. Ronald
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 07 mar 2012 00:06
door Oldenhage
Vandaag hebben we het losse filter op de machine vervangen. Ziet/zag er op zich prima uit, maar onder het vergrootglas in het midden van het filter toch hele kleine metaal deeltjes.
We weten van welke bak dat afkomstig is, nu maar een verse er op. Na 25 beurten weer maar eens kijken.