Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008  type X7  in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
		    Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Berichten: 1018
      		Lid geworden op: 12 aug 2009 09:10
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
      			      		      			      				Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2005
      			      		      			      				Energielabel: B
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Organummer: 10168
      			      		      			      				Productienummer: 10078
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 512.000+
      			      		      			      				Kleur: Gris Aluminium
      			      		      			      				Locatie: Uden
      			      		      		
      		      		      		        BAN

    			        
Berichten: 2676
      		Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
      			      		      			      				Opties: veel
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2004
      			      		      			      				Energielabel: F
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 09950
      			      		      			      				Productienummer: 0179
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 315.000
      			      		      			      				Kleur: gris aluminium
      			      		      			      				KPH: Voor + Achter
      			      		      			      				Locatie: Zeist
      			      		      		
      		      		      		        Ik kan niet uit het grafiekje halen de de maximale slijtage niet meer dan 1% mag bedragen.
Het grafiekje komt uit een site voor smeermiddelen en ook daar vind ik de maximale marge niet in terug. ( http://www.machinerylubrication.com" onclick="window.open(this.href);return false; )
Als het heel normaal is dat een ketting zo`n 10.000 bedrijfsuren mee gaat verwacht ik niet dat je probemen krijgt bij 20.000 km omgerekend zo`n 4 a 500 bedrijfsuren van de motor als je uit gaat van een totaal gemiddelde snelheid van 40 a 50 kmh.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Het grafiekje komt uit een site voor smeermiddelen en ook daar vind ik de maximale marge niet in terug. ( http://www.machinerylubrication.com" onclick="window.open(this.href);return false; )
Als het heel normaal is dat een ketting zo`n 10.000 bedrijfsuren mee gaat verwacht ik niet dat je probemen krijgt bij 20.000 km omgerekend zo`n 4 a 500 bedrijfsuren van de motor als je uit gaat van een totaal gemiddelde snelheid van 40 a 50 kmh.
Berichten: 6523
      		Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
      			      		      			      				Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12887
      			      		      			      				Productienummer: 0552
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 70 000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera
      			      		      			      		      			      				Locatie: Het rijk van Nijmegen
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        10.000uur is 500dkm (@50km/h). Dat is ver voorbij de normale levensduur van een automotor. Vandaar ook dat 5% een idioot grote rek is en 20dkm idioot kort voor het bereiken van merkbare slijtage.
1% is toch duidelijk aangegeven in de door mijn aangehaalde grafiek en is ook de algemeen aanvaarde maximale verlenging op (motor-)fietskettingen, die overgens meer vermogen aan kunnen dan een D-ketting.
Zoals ik al eerder heb gezegd is 1% ook ongeveer de elastische rek van een ketting op spanning, dus het is aannemelijk dat het maximum wat je op kunt vangen (dmv kettingspanners) in dezelfde orde van grootte ligt.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					1% is toch duidelijk aangegeven in de door mijn aangehaalde grafiek en is ook de algemeen aanvaarde maximale verlenging op (motor-)fietskettingen, die overgens meer vermogen aan kunnen dan een D-ketting.
Zoals ik al eerder heb gezegd is 1% ook ongeveer de elastische rek van een ketting op spanning, dus het is aannemelijk dat het maximum wat je op kunt vangen (dmv kettingspanners) in dezelfde orde van grootte ligt.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
    				
    				    			ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
BAN

    			        
Berichten: 2676
      		Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
      			      		      			      				Opties: veel
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2004
      			      		      			      				Energielabel: F
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 09950
      			      		      			      				Productienummer: 0179
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 315.000
      			      		      			      				Kleur: gris aluminium
      			      		      			      				KPH: Voor + Achter
      			      		      			      				Locatie: Zeist
      			      		      		
      		      		      		        Het getoonde grafieken geven geen rek aan maar de slijtage van de schakelpennen. Dat is wat de slijtage inhoudt van een ketting en niet het rekken van het meteriaal.
Overmatige slaijtage treedt op bij overbelasting en ga je nog verder dan verniel je de schalmen ven de ketting.
Als een ketting zo kort mee gaat houdt dat in dat er een probleem is met of smering of overbelasting.
Als je de maximale slijtage op 1% houdt prima, maar dan zie je nog steeds een acceptabelere levensduur van de ketting dan 500 uur.
Je zou 20.000 km per jaar rijden, kun je jaarlijks je distributie reviseren.
Als de spanner het al niet kan spannen dan is dat al een teken dat de ketting op is, met een meetspanner kun je dan kijken hoe ver de ketting heen is, meer dan 68 mm dan ketting en tandwielen vervangen, de ketting is dan ..... versleten samen met de tandwielen.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Overmatige slaijtage treedt op bij overbelasting en ga je nog verder dan verniel je de schalmen ven de ketting.
Als een ketting zo kort mee gaat houdt dat in dat er een probleem is met of smering of overbelasting.
Als je de maximale slijtage op 1% houdt prima, maar dan zie je nog steeds een acceptabelere levensduur van de ketting dan 500 uur.
Je zou 20.000 km per jaar rijden, kun je jaarlijks je distributie reviseren.
Als de spanner het al niet kan spannen dan is dat al een teken dat de ketting op is, met een meetspanner kun je dan kijken hoe ver de ketting heen is, meer dan 68 mm dan ketting en tandwielen vervangen, de ketting is dan ..... versleten samen met de tandwielen.
Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Chathanky:
Die 68 mm is de gemeten lengte van de kettingspanner in de specifieke PSA procedure!! Dus niet de lengte van de daadwerkelijke rek. Ik denk dat je dit soort info hier niets toevoegt, niemand weet waar je het over hebt.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Die 68 mm is de gemeten lengte van de kettingspanner in de specifieke PSA procedure!! Dus niet de lengte van de daadwerkelijke rek. Ik denk dat je dit soort info hier niets toevoegt, niemand weet waar je het over hebt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN

    			        
Berichten: 2676
      		Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
      			      		      			      				Opties: veel
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2004
      			      		      			      				Energielabel: F
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 09950
      			      		      			      				Productienummer: 0179
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 315.000
      			      		      			      				Kleur: gris aluminium
      			      		      			      				KPH: Voor + Achter
      			      		      			      				Locatie: Zeist
      			      		      		
      		      		      		        Als je terug leest zie je veel diepere kennis in motortechniek. Geld dit enkel voor mij of is het een algemene opmerking?
Ik schrijf toch niet dat het de ketting is, ik heb het hier over de meetspanner of ook wel dummyspanner.
Die duwt de ketting strak middels de kettingeleider. Als die niet verder kan duwen is de grens bereikt.
De rest staat dacht ik wel in jip en janneke taal. 4 a 500 draaiuren en een slijtage die al op kan treden bij 20.000 km. Het graffiekje geeft aan dat een ketting veel langer mee kan dan 500 draaiuren.
Ik denk dat je daar niet al te veel diepe kennis voor nodig hebt.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Ik schrijf toch niet dat het de ketting is, ik heb het hier over de meetspanner of ook wel dummyspanner.
Die duwt de ketting strak middels de kettingeleider. Als die niet verder kan duwen is de grens bereikt.
De rest staat dacht ik wel in jip en janneke taal. 4 a 500 draaiuren en een slijtage die al op kan treden bij 20.000 km. Het graffiekje geeft aan dat een ketting veel langer mee kan dan 500 draaiuren.
Ik denk dat je daar niet al te veel diepe kennis voor nodig hebt.
Berichten: 10678
      		Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Honda C-RV E:HEV
      			      		      			      				Opties: Van alles
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2024
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 0
      			      		      			      				Kleur: Blauw
      			      		      		
      		      		      		        ff geleend bij cifo...
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			http://www.citroen-forum.nl/forums/view ... 5/#1596852" onclick="window.open(this.href);return false;Ik heb via tuning mijn distributie laten aanpassen, dat is niet duur en zorgt voor gemoedsrust. het Is een pakket dat de bedoeling heeft zwaar getunede thp motoren aan de gang te houden, bestaat uit een deel tandwielen, ketting en hoop kleine onderdelen
Berichten: 274
      		Lid geworden op: 20 aug 2011 16:53
      		
      		
      		      		      			      				Auto: 1.6THP Exclusive Berline
      			      		      			      				Opties: 18" Atlantique, NG4
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2010
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12177
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 188.000
      			      		      			      				Kleur: Gris Alu
      			      		      			      				Locatie: Zaanstad
      			      		      		
      		      		      		        Klinkt intressant, jammer dat ie er niet bij zet wie/wat/waar/hoeveel en dat de disccussie verder gaat over azijnpissers.
Zou zelf de thp ook wel willen laten chippen, niet voor vermogen, maar dat ie onderin niet zo arm draait. Ondanks het max koppel bij 1600rpm lijkt ie dat af en toe met tegenzin toe te willen geven, bv als je een rotonde over rijdt in de 4 en daarna weer naar 80 wil.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Zou zelf de thp ook wel willen laten chippen, niet voor vermogen, maar dat ie onderin niet zo arm draait. Ondanks het max koppel bij 1600rpm lijkt ie dat af en toe met tegenzin toe te willen geven, bv als je een rotonde over rijdt in de 4 en daarna weer naar 80 wil.
Berichten: 6523
      		Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
      			      		      			      				Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12887
      			      		      			      				Productienummer: 0552
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 70 000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera
      			      		      			      		      			      				Locatie: Het rijk van Nijmegen
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Tja, niet in vier onder de 1500 rijden dan maar, behalve als je dat met een constante snelheid doet...
Dat hij bij 1400tpm al zijn maximum koppel kan leveren wil niet zeggen dat hij dat instantaan doet. Zoals al eerder opgemerkt, als je laag in de toeren een bocht doorrolt (of uitrolt vóór een kruispunt oid), kan het MM de inspuiting uitschakelen. Het oppakken zal dan nooit instantaan en soepel zijn. Als je recht en vlak rijdt met 1500tpm kan hij wel soepel oppakken, omdat hij niet vanaf nul vermogen begint.
Ik weet de bakverhoudingen niet het hoofd, maar stel je doet 60km/h@1500tpm, dan gebruik je zo'n 15kW, wat bij dat toerental iets van de helft is van het beschikbare vermogen, daarvandaan is het nog goed oppakken. Doe je 50km/h@1250tpm dan wordt het veel lastiger, omdat je zelfs volgas veel minder beschikbaar hebt.
NB De motor loopt op z'n zuinigst tussen 1800-2800tpm dus daarvoor hoeft je het ook niet te doen. Bij 1500tpm is het dus wel lonend om terug te gaan naar drie bij herpakkingen. Hij mag dik 6000tpm lopen en levert zijn topvermogen ook daar...
Het zou ook nog kunnen dat de baksoftware niet goed inspeelt op de motorkarakteristiek en omdat hij zelflerend is gooit je eigen rijgedrag ook nog roet in het eten. Ik zou eens kijken hoe hij zich gedraagt met de bak in [sport]- of [tiptronic]-mode.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Dat hij bij 1400tpm al zijn maximum koppel kan leveren wil niet zeggen dat hij dat instantaan doet. Zoals al eerder opgemerkt, als je laag in de toeren een bocht doorrolt (of uitrolt vóór een kruispunt oid), kan het MM de inspuiting uitschakelen. Het oppakken zal dan nooit instantaan en soepel zijn. Als je recht en vlak rijdt met 1500tpm kan hij wel soepel oppakken, omdat hij niet vanaf nul vermogen begint.
Ik weet de bakverhoudingen niet het hoofd, maar stel je doet 60km/h@1500tpm, dan gebruik je zo'n 15kW, wat bij dat toerental iets van de helft is van het beschikbare vermogen, daarvandaan is het nog goed oppakken. Doe je 50km/h@1250tpm dan wordt het veel lastiger, omdat je zelfs volgas veel minder beschikbaar hebt.
NB De motor loopt op z'n zuinigst tussen 1800-2800tpm dus daarvoor hoeft je het ook niet te doen. Bij 1500tpm is het dus wel lonend om terug te gaan naar drie bij herpakkingen. Hij mag dik 6000tpm lopen en levert zijn topvermogen ook daar...
Het zou ook nog kunnen dat de baksoftware niet goed inspeelt op de motorkarakteristiek en omdat hij zelflerend is gooit je eigen rijgedrag ook nog roet in het eten. Ik zou eens kijken hoe hij zich gedraagt met de bak in [sport]- of [tiptronic]-mode.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
    				
    				    			ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 33562
      		Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Citroën
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      		      			      				Locatie: 033
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Mee eens, ....BJG schreef: Ik denk dat je dit soort info hier niets toevoegt, niemand weet waar je het over hebt.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 274
      		Lid geworden op: 20 aug 2011 16:53
      		
      		
      		      		      			      				Auto: 1.6THP Exclusive Berline
      			      		      			      				Opties: 18" Atlantique, NG4
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2010
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12177
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 188.000
      			      		      			      				Kleur: Gris Alu
      			      		      			      				Locatie: Zaanstad
      			      		      		
      		      		      		        Zal zoiets zijn ja. Ben doorgaans rustige rijder die lekker onder vanuit de toeren optrekt, zoals ik ook gewend was met mijn voorgaande diesel en 5 cylinder. Als ik het pedaal flink verder druk zal ie wel een kickdown doen naar 3 of 2, dan gaat mijn moeizaam behaalde 1 op 12 er vast wel aan.EvilTwin schreef:Het zou ook nog kunnen dat de baksoftware niet goed inspeelt op de motorkarakteristiek en omdat hij zelflerend is gooit je eigen rijgedrag ook nog roet in het eten. Ik zou eens kijken hoe hij zich gedraagt met de bak in [sport]- of [tiptronic]-mode.
Ik hoorde van een peugeot rijder dat de software van de 155pk RCZ op het C5 blok er voor zorgt dat ie minder arm loopt (ben toch geen lease/miljeuk rijder dus extra grammetje co2 boeit me niet, goed voor de plantjes
Berichten: 6523
      		Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
      			      		      			      				Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12887
      			      		      			      				Productienummer: 0552
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 70 000
      			      		      			      				Kleur: Noir Perla Nera
      			      		      			      		      			      				Locatie: Het rijk van Nijmegen
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Dat minder arm lopen begrijp ik niet, want ze lopen allemaal rijk-arm-rijk-arm in heel snel opvolgende cycli, zodat de uiteindelijke regeling vrijwel stoïchiometrisch is. Met het oppakken heeft dat niet zo veel te maken, want bij sterke vermogensvraag zal hij toch wel iets naar rijk neigen. 
Permanent rijk lopen kan gewoon niet ivm de katalysator: in de matrix zitten (naast Platina & Iridium) ook Barium-/Cerium-oxides die tijdelijk zuurstof opslaan en afgeven om die rijk-arm cycli te overbruggen, maar als je te lang rijk loopt zal die overbrugging niet werken en zullen er te veel onverbrande koolwaterstoffen in de kat neerslaan die bij het verbranden uiteindelijk de temperatuur te hoog doen oplopen, waardoor de kat eraan gaat.
Bijkomend probleem: bij hogere temperaturen wordt de tijdelijk opslagcapaciteit van het Barium/Cerium negatief beïnvloed. Dit zijn dus typisch het soort overwegingen die de tunerjongens niet maken; wat kan hen jouw katalysator nou schelen.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Permanent rijk lopen kan gewoon niet ivm de katalysator: in de matrix zitten (naast Platina & Iridium) ook Barium-/Cerium-oxides die tijdelijk zuurstof opslaan en afgeven om die rijk-arm cycli te overbruggen, maar als je te lang rijk loopt zal die overbrugging niet werken en zullen er te veel onverbrande koolwaterstoffen in de kat neerslaan die bij het verbranden uiteindelijk de temperatuur te hoog doen oplopen, waardoor de kat eraan gaat.
Bijkomend probleem: bij hogere temperaturen wordt de tijdelijk opslagcapaciteit van het Barium/Cerium negatief beïnvloed. Dit zijn dus typisch het soort overwegingen die de tunerjongens niet maken; wat kan hen jouw katalysator nou schelen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
    				
    				    			ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 4028
      		Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
      			      		      			      				Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2010
      			      		      			      				Energielabel: B
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12352
      			      		      			      				Productienummer: 10436
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 231000
      			      		      			      				Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
      			      		      			      		      			      				Locatie: s-Gravenhage
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        De Peugeot kan toch gewoon iets minder "geknepen" zijn vanwege driveability? Bv door iets hoger stationair toerental en iets meer verrijking tijdens optrekken. Inderdaad zal bij constante belasting je altijd terug moeten keren naar lambda=1 gemiddeld, maa daarbuiten kun je wel varieren. Heb ernstig het idee dat een MM update mij zuiniger software heeft gegeven, met ook merkbaar slechtere driveability (iets trillen in D stationair)
Lastiger zal zijn om peugeot software op een cit te laden, die heeft een cit dealer niet.
EIgenlijk ben ik wel benieuwd of de 163pk versie van de software ergens te vinden is. Deze wordt immers in de documentatie genoemd. Voordeel is dat het inspelen van dergelijke software altijd weer ongedaan te maken is. Tuning (bij de thp) komt neer op eenmalig een connector solderen omdat via OBD de zaak beveiligd is. En dus met die THP ellende wil je natuurlijk je garantie niet op het spel zetten.
Andere vorm van herstelbare tuning is een tuning box. Speedbuster heeft er eentje die turbodruk en inlaatdruk sensoren manipuleert. Zal de thp ook over de hele range wat royaler door lopen.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Lastiger zal zijn om peugeot software op een cit te laden, die heeft een cit dealer niet.
EIgenlijk ben ik wel benieuwd of de 163pk versie van de software ergens te vinden is. Deze wordt immers in de documentatie genoemd. Voordeel is dat het inspelen van dergelijke software altijd weer ongedaan te maken is. Tuning (bij de thp) komt neer op eenmalig een connector solderen omdat via OBD de zaak beveiligd is. En dus met die THP ellende wil je natuurlijk je garantie niet op het spel zetten.
Andere vorm van herstelbare tuning is een tuning box. Speedbuster heeft er eentje die turbodruk en inlaatdruk sensoren manipuleert. Zal de thp ook over de hele range wat royaler door lopen.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
               Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Over de software:
De PSA gebruikt dezelfde software voor alle modellen met dezelfde motorcode.
BMW gebruikt andere software..
 
 Ik bedoel niet dat ik twijfel aan je diepe kennis van motortechniek 
 
Waar het mij om gaat is dat we de zaken helder houden voor de lezers van dit forum.
Ik denk namenlijk dat het niet veel nut heeft om inside info van reparatiemethoden op dit forum te zetten en dat je dit zelfs beter niet kunt doen:
1. Niemand kan er wat mee
2. Niemand heeft de gereedschappen en kennis in huis om het zelf te doen of te controleren
3. Het vergroot de onrust en onzekerheid alleen maar.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					De PSA gebruikt dezelfde software voor alle modellen met dezelfde motorcode.
BMW gebruikt andere software..
chathanky schreef:Als je terug leest zie je veel diepere kennis in motortechniek. Geld dit enkel voor mij of is het een algemene opmerking?
Waar het mij om gaat is dat we de zaken helder houden voor de lezers van dit forum.
Ik denk namenlijk dat het niet veel nut heeft om inside info van reparatiemethoden op dit forum te zetten en dat je dit zelfs beter niet kunt doen:
1. Niemand kan er wat mee
2. Niemand heeft de gereedschappen en kennis in huis om het zelf te doen of te controleren
3. Het vergroot de onrust en onzekerheid alleen maar.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website






 
