Pagina 28 van 33

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 28 okt 2011 23:23
door websurfer
jammer maar zie de advertentie niet meer staan zal dus al afgelopen zijn :evil:

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 29 okt 2011 08:20
door WeerC5
Nee hoor, zoek maar eens op 471320092

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 30 okt 2011 19:15
door Sandro
Beste heren,

Op weer even op de Rolls Royces terug te komen, weet iemand waarom een Rolls met onze bollen niet naar beneden zakte zoals onze godinnen dat wel deden in de tijd? Ik heb wel eens van een monteur vernomen die wel eens een herstel van het systeem had gedaan, ( deze meneer heeft nu een eigen garage in Volendam, Dorland & Theunis) dat er een enkele bladveer als hulp onder zit. (wat rijdt ook een Rolls toch mooi he heren, je kan het gewoon zien als er bollen onder zitten, het zweeft).

Kan iemand dit bevestigen, of een verklaring geven hoe Rolls Royce dit had opgelost. En niet onbelangrijk, worden er tegenwoordig nog modellen met het superieure veersysteem uitgevoerd?

Groet Sandro

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 01 nov 2011 20:03
door Sandro
Hallo heren,

Waar blijven de commentaren!! :smt038

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 01 nov 2011 22:52
door EvilTwin
Ik had begrepen dat RR een systeem gebruikte met HP parallel aan schroefveren, dan zakt het dus wel wat, maar niet overdreven veel.

MB was ook niet zo happig op inzakken en verzon daar allemaal dingen voor (eigenlijk de voorlopers van elektrokleppen) maar hun systeem (van ZF/Lemförder) was sowieso zo lek als een mandje en technisch niet zo goed als echt HP.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 02 nov 2011 08:43
door exroosje
Hoe doen die audi's en MB's dat dan nu met luchtvering? Die heb ik ook nog nooit aan de grond zien staan.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 02 nov 2011 12:05
door EvilTwin
Bij HP lekt olie (dus druk) langs de veercilinders. Er lekt geen gas (opgesloten in de bollen achter een membraan).
Bij luchtvering zit de lucht opgesloten in een balg met een ventiel naar de pomp. Dat loopt net zo hard (langzaam!) leeg als een autoband. Dat kan goed 5jr duren...Luchtvering hoeft dus niet te zakken.

Daarnaast, in principe hoeft een goed gebouwd hydraulisch systeem ook niet overdreven veel te lekken en als je een accumulator hebt en hoogteregelaars die blijven werken kan de boel nog een tijd lang hoog blijven. Op de klassieke HP auto's echter was de lekkage vooral groot over het remventiel (achterste remdrukbegrenzer), omdat de hoogteregelaars mechanisch waren bleef de auto dan daarvoor corrigeren, totdat de accumulatordruk weg was. In perfecte staat kon dat goed twee weken duren, dan pas begint de auto te zakken.

Maar pas op: op dat moment is de accumulatorbol dus leeg en heb je dus ook geen remdruk meer.

Met S-Mac (anti-zink: xant+Xm ph.II) was er een extra bol achter die juist deze lekkage (of eigenlijk het corrigeren) tegenging, via een extra klep op de boel af te sluiten. Was deze bol aan zijn einde dan bleef de auto in eerste instantie hoog, totdat je startte en er druk werd opgebouwd waarna hij alsnog zakte...niet echt een oplossing dus.

Vanaf de C5 (HA3) gaat de hoogteregeling met elektrokleppen, is er geen rem-integratie meer en is dus alleen de minieme lekkage langs de cilinders schuldig aan het zakken...helaas was het fabricagewerk op de oude HP-plunjers van een iets hoger niveau en moeten we juist die plunjers dus wel eens vervangen op de C5, vanwege overmatige lekkage.

Daarnaast kan de BHI (elektropomp+accumulatorbol) natuurlijk aangestuurd worden om te blijven corrigeren, maar is dat vanwege het risico op het leegtrekken van de accu niet geprogrammeerd. Ook bij luchtvering is er een elektropomp en mocht die aanslaan om te corrigeren (bijv. als je blijft in- en uitstappen in een geparkeerde auto) dan kan die bij MB en Audi dacht ik wel degelijk de accu leegtrekken. dan heb ik liever de bescherming van Eco-mode.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 05 mar 2012 22:27
door Bliek
Om een oud draadje maar weer eens nieuw leven in te blazen. Blijkbaar ben ik de eerste die in 2012 overstapt naar de CB's, wat in mijn vak overigens iets is dat we dienen te mijden in verband met de uitermate oncomfortabele eigenschap van dit soort wolken....

Morgen ga ik op bezoek bij mijn oude buren van Chyparse, voorheen nog geen kilometer rijden, verhuisd van het landhuis onder de aanvliegroute van de queen of the sky, werd destijds in een schuur aan de queen of the road gesleuteld. Expansie noopte de liefhebbers zich naar een pand nog dichter bij mijn gerieflijke woning te verplaatsen. Helaas is het kopje koffie en het praatje verleden tijd. Ik zweef morgen naar Almere om een setje CB's te laten plaatsen onder mijn geliefde LPG dame. Op de terugweg zal ik me op FL430 wanen...

Ik hou jullie op de "hoogte".....

Met een hartelijke groet!

Den Blieck!

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 05 mar 2012 22:39
door Rene
Mijne gaat eerdaags ook op comfortbolletjes...

Maar dan gewoon in Nieuw Vennep :lol:
En gewoon met koffie :smt193

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 06 mar 2012 08:53
door Peebee
Ben toch eigenlijk wel erg benieuwd naar daadwerkelijke verschil,
een proefrit zou me aardig wat verduidelijken.
Niet dat ik al aan de vervanging toe ben,
maar als het zover is,
(of als het zo goed bevalt dat...)
dan weet ik iig wat te doen...
Zal vanmiddag eens bij aart vragen of hij er ervaring mee heeft,
(staat de dame i.v.m. een defect contactslot :smt089 )

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 06 mar 2012 10:01
door Klaverblaadje
Voor de aanstaande comfortbollers.

Ik heb 100.000km met comfortbollen gereden, en uiteindelijk heb ik ze achter weer omgewisseld voor de orginele en dat bevalt me prima, de vering was achter echt te zacht.

Ik zou overwegen om eerst alleen vóór te laten doen.

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 06 mar 2012 10:11
door willy4
ik heb er alleen vooraan zitten

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 06 mar 2012 10:28
door Menno
Ik had voor en achter op mijn PH1, en vond dit echt heerlijk rijden , niet te zacht ....
De C5-3 HP verbaast mij , dat is echt super, geen reden voor comfortbollen, zet hem zelfs wel eens op sportstand :shock:

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 04 apr 2012 19:15
door Jalu
In het verlengde van de discussie hier, wat zijn de symptomen van een kapotte bol? Het valt me de laatste tijd op dat de auto achter bij het afrijden van een drempel soms erg stug lijkt, bijna alsof er een wiel op de grond 'valt' zonder demping. Dit doet zich voor sinds beide veercilinders achter vervangen zijn. Het zou ook kunnen dat het nu weer weer werkt zoals het hoort maar dat ik er gewoon weer aan moet wennen. Als ik bij stilstaande auto op de achterkant druk lijkt de vering normaal, soepel te werken. Ben dus wel benieuwd wat de symptomen van een kapotte bol zijn; ik kan me voorstellen dat er door de defecte veercilinder en het bijbehorende zakken van de achterkant er een bol stuk gegaan zou kunnen zijn?

Re: Veerbollen & comfortbollendiscussie

Geplaatst: 04 apr 2012 19:18
door Rene
Kapotte bol is geen vering meer.