Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Heeft iemand nog voor tijdelijk een mosfet of module liggen wat ik morgen of maandag even kan ophalen voor tijdelijk?
Ik heb vandaag afscheid genomen van het idee dat ik het ding weer aan de praat krijg.
Ik denk dat de mosfet is overleden, door thermische overbelasting, na enige tijd kraakfouten vertoond te hebben.
Ik heb de module doorgesoldeerd, maar dit heeft weinig uitgemaakt. Daarna los laten draaien, niet ingebouwd. Daarbij bleek het ding zó heet te worden dat ik me goed kan voorstellen dat de levensduur beperkt is.
Mijn module is overigens uit najaar 2008...
Ik heb vandaag afscheid genomen van het idee dat ik het ding weer aan de praat krijg.
Ik denk dat de mosfet is overleden, door thermische overbelasting, na enige tijd kraakfouten vertoond te hebben.
Ik heb de module doorgesoldeerd, maar dit heeft weinig uitgemaakt. Daarna los laten draaien, niet ingebouwd. Daarbij bleek het ding zó heet te worden dat ik me goed kan voorstellen dat de levensduur beperkt is.
Mijn module is overigens uit najaar 2008...
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Ikke denk ik. Ff zoeken.
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Graag....
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 aug 2013 00:22
Auto: C5 1.8 Difference no.2
Opties: navigatie, ruitenwisser achterop
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09740 CJ
Productienummer: 10457
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Emmen
vanmorgen is mijn module ook overleden.
eerst zitten kijken of het de zekering was, maar deze was goed toen maar eens het forum gelezen
alle 28 pagina's
onderwijl de module eruit gehaald en bij onze andere auto(fiatje 126) de startmotor verwijderd welke
moet worden vervangen. Moet deze maar even in Polen bestellen.
Denk dat ik maar voor het proberen te solderen ga kosten genoeg weer voor 1 weekend
morgen maar eens bestellen
zal nog wel even laten weten hoe het is gegaan
eerst zitten kijken of het de zekering was, maar deze was goed toen maar eens het forum gelezen
alle 28 pagina's

onderwijl de module eruit gehaald en bij onze andere auto(fiatje 126) de startmotor verwijderd welke
moet worden vervangen. Moet deze maar even in Polen bestellen.
Denk dat ik maar voor het proberen te solderen ga kosten genoeg weer voor 1 weekend

morgen maar eens bestellen
zal nog wel even laten weten hoe het is gegaan
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 aug 2013 00:22
Auto: C5 1.8 Difference no.2
Opties: navigatie, ruitenwisser achterop
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09740 CJ
Productienummer: 10457
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Emmen
Heb er toch maar een via ebay besteld nog geen €20,00
http://www.ebay.nl/itm/CITROEN-C2-C3-C5 ... 4cd&_uhb=1

http://www.ebay.nl/itm/CITROEN-C2-C3-C5 ... 4cd&_uhb=1
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
AhHa kijk dat is het betere werk voor weinig weer lekker rijden, voordeel van een vroege bouwjaar, hoe klingt dat? 

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.

C5club Rookie


Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jul 2010 13:40
Auto: Berline 2.2HDI Exclusive
Opties: alle behalve zetelverwarming
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09873C
Productienummer: 10121
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 115000
Kleur: EYTC (gris orageux)
Locatie: Dilbeek - Brussel
Contacteer:
Dat is waardevolle informatie!badmuts schreef:Verder: ik las in dit draadje ergens dat iemand de module na het vervangen van de mosfet even had uitgeprobeerd en dat die binnen een minuut loeiheet werd en weer kapot ging. Dat uitproberen moet je NIET doen met de module gedemonteerd en hangend aan de stekkers, maar hij moet op z'n plek zitten: hij zit in de buis die koude lucht aanvoert en wordt door de ventilator gekoeld. Gedemonteerd is er dus geen koeling waardoor de module kapot gaat en je een 'luchtlek' hebt in het luchtsysteem.
In juli 2013 is mijn kachelmodule er tijdens een warme zomerdag ook mee gestopt (kachelventilator viel gewoon uit met het 4-klaverblaadje leeg).
Volgens de info in dit topic heb ik toen de STW80NF55-08 door een zelfde MOSFET in de kachelmodule vervangen en warempel, de kachelventilator draaide weer normaal!
Ter test (en nu nog steeds!) bungelt de kachelmodule aan zijn connectoren aan de voeten van de passagier.
Tijdens de eerstvolgende langere rit viel het mij echter op dat de kachelventilator er na een 5-tal minuten (en gloeiend hete koelvin van de kachelmodule) mee ophield (nu nog) om vervolgens om de paar minuten een minuutje te blijven draaien.
Mijn diagnose was dat het 'echte' probleem nog niet verholpen was en er nog iets (anders) elektronisch misliep met de kachelmodule.
Met jouw informatie denk ik nu dat de losse kachelmodule door oververhitting bij gebrek aan koeling in protectie schiet en de kachelventilator afschakelt.
Dit weekend ga ik zeker de kachelmodule op zijn originele locatie terugplaatsen/vastschroeven en via een langere testrit testen.
Ik heb er nu echt hele goede hoop op dat het goedkomt.
Bedankt!
Andere voertuigen:
1996 Renault Twingo 1
2004 Suzuki SV1000S twin
1996 Renault Twingo 1
2004 Suzuki SV1000S twin

C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2014 21:19
Auto: c5 hachbak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Versnellingsbak: EAT8
ik heb vorige week hetzelfde probleem gehad na wat zoeken kwam ik te weten dat het de moffet kapot zal zijn. De aanjager eruitgehaald en ik dacht als ik de mosfet overbrug kan ik mss de kindjes s'morgends mss naar school brengen... dus de mosfet overbrugt aangesloten en de auto gestart en de blazers deden het weer voor even toch
zoals hierbover vermeeld werd heel de ding binnen paar seconden flink warm de mosfet is van zijn eigen losgekomen dat spaart natuurlijk een hoop gepruts.
dus heb ik dankszij deze site maar nieuwe mosfet besteeld alleen vond ik de koelpasta niet. Alleen hoop ik nu dat ik niet heel de printplaat heb kapot gestookt.
bedankt voor de nuttige info hier.


bedankt voor de nuttige info hier.

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Een beetje kopervet heeft een beetje autohobbyist toch wel.
Bij gebrek aan gebruik ik dat wel eens als koelpasta.
Tandpasta schijnt ook te werken.

Bij gebrek aan gebruik ik dat wel eens als koelpasta.
Tandpasta schijnt ook te werken.


C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Het is gewoon een grote designfout, dit moduul.
Een veel te klein en veel te licht koelblik.
No way dat met de fan op een laag standje de mosfet voldoende koeling krijgt.
En als je de fan voluit zet wordt ie nog heter lijkt het wel, ergo nóg meer koeling nodig...
Ik heb ´m tijdelijk los laten draaien, toen ik in de gaten kreeg dat de mosfet stervende was.
Als ik het koelblik verboog ten opzichte van de printplaat deed ie het nog even.
Ergo: de mosfet is inwendig mechanisch kapot.
Doorgaans is dat een gevolg van een te hoge temperatuur.
Een veel te klein en veel te licht koelblik.
No way dat met de fan op een laag standje de mosfet voldoende koeling krijgt.
En als je de fan voluit zet wordt ie nog heter lijkt het wel, ergo nóg meer koeling nodig...
Ik heb ´m tijdelijk los laten draaien, toen ik in de gaten kreeg dat de mosfet stervende was.
Als ik het koelblik verboog ten opzichte van de printplaat deed ie het nog even.
Ergo: de mosfet is inwendig mechanisch kapot.
Doorgaans is dat een gevolg van een te hoge temperatuur.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Het is gewoon een grote designfout, dit moduul. Waarom, de meerderheid werkt gewoon en af en toe gaat op de massa er één kapot. Dus zo erg is het niet.
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.

C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2014 21:19
Auto: c5 hachbak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Versnellingsbak: EAT8
merci chathankychathanky schreef:Een beetje kopervet heeft een beetje autohobbyist toch wel.![]()
Bij gebrek aan gebruik ik dat wel eens als koelpasta.
Tandpasta schijnt ook te werken.
koppervet heb ik idd genoeg dan is het probleem opgelost hoppelijk werkt de module nog

merci voor de tip

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dat was een bijzondere module dan Jan. Bij om en nabij 100 graden gaat een mosfet al stuk. Als jou aluminium koelribben krom waren doorde warmte is toch wel wat meer warmte nodig.
bij standje hoog krijgt het koelribje ook meer lucht hoor die zit namelijk in de luchtstroom van de ventilator.
Vuile filters willen de benodigde luchtstroom wel bederven.
bij standje hoog krijgt het koelribje ook meer lucht hoor die zit namelijk in de luchtstroom van de ventilator.
Vuile filters willen de benodigde luchtstroom wel bederven.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Koelribben krom? Waar heb je het over?
Mn filters waren en zijn schoon.
Mechanisch kapot komt door trekspanningen in de behuiziing, pootjes die teveel bewegen ten opzichte van het wafeltje waardoor ze los komen.
Vingers branden aan koelblik betekent ongeveer minstens 60 graden. Het fetje van binnen is dan veel heter.
Zo´n ding zou gewoon een autoleven mee moeten gaan.
Dit is al de 2e module die in deze auto vervangen wordt.
En ik ben echt niet de enige. Ik zal er een op voorraad nemen. Ook daarin ben ik niet de enige...
Zoals gezegd, de koelcapaciteit van het koelblikje is veel te klein.
In een vorig leven was ik elektronicahobbyist, student en ook nog reparateur.
De mosfet gaat mechanisch stuk zoals ik heb moeten constateren en dat was gezien de hitteontwikkeling geen wonder. Bij normale omstandigheden je vingers branden aan zo´n blikje betekent dat het binnenin het huisje van de fet nog een factor tig heter is. Daar kan zo´n ding even tegen maar niet permanent.
Designfout dus.
Mn filters waren en zijn schoon.
Mechanisch kapot komt door trekspanningen in de behuiziing, pootjes die teveel bewegen ten opzichte van het wafeltje waardoor ze los komen.
Vingers branden aan koelblik betekent ongeveer minstens 60 graden. Het fetje van binnen is dan veel heter.
Die meerderheid had om en nabij de 100% groot moeten zijn, dan had ik je gelijk gegeven.Herman schreef:Het is gewoon een grote designfout, dit moduul. Waarom, de meerderheid werkt gewoon en af en toe gaat op de massa er één kapot. Dus zo erg is het niet.
Zo´n ding zou gewoon een autoleven mee moeten gaan.
Dit is al de 2e module die in deze auto vervangen wordt.
En ik ben echt niet de enige. Ik zal er een op voorraad nemen. Ook daarin ben ik niet de enige...
Zoals gezegd, de koelcapaciteit van het koelblikje is veel te klein.
In een vorig leven was ik elektronicahobbyist, student en ook nog reparateur.
De mosfet gaat mechanisch stuk zoals ik heb moeten constateren en dat was gezien de hitteontwikkeling geen wonder. Bij normale omstandigheden je vingers branden aan zo´n blikje betekent dat het binnenin het huisje van de fet nog een factor tig heter is. Daar kan zo´n ding even tegen maar niet permanent.
Designfout dus.

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Zoals met bijna alle onderdelen mag het ook niks meer kosten tegenwoordig. Als de unit ergens anders een duppie goedkoper is met wat minder kwaliteit wat ze nooit erbij vertellen dan gaan ze voor het duppie.
Ze gaan iig lang genoeg mee om door de garantie te komen.
Ze gaan iig lang genoeg mee om door de garantie te komen.
