Pagina 28 van 53
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 21 feb 2012 21:23
door JW-C5
Ik heb mijn C5 bij een km-stand van 132kkm gekocht, in mei 2010. Voor zover ik weet was er door de vorige eigenaar nooit iets van een gedeeltelijke verversing uitgevoerd.
In oktober 2010 heb ik bij km-stand 142kkm 3 liter laten verversen. De olie die er toen uit kwam was nog niet pikzwart, er was nog een rode kleur herkenbaar.
Bij de flush eind januari was de km stand 160kkm. Ook toen was de olie nog niet pikzwart.
Overigens, vanmiddag even bij JO langsgeweest om te laten checken of alles OK was. Ik was tenslotte proefkonijn, en dus was het goed om dat even te verifiëren.
Daarbij bleek dat alles prima dicht zat, geen lekkage op de onderdelen die losgeweest zijn
Inmiddels worden er al meer bakken geflushed.
Niet alleen de Aisin-6'en van Menno en ondergetekende, alsmede die van JO's C6. Maar ook de 4HP20 van Brian, en vlak voordat ik kwam was een AL4 onder handen genomen. Ook daarvoor heeft hij nu de goede koppelingen.
Het wordt dus "lopende band werk" bij JO
Groet,
JW
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 21 feb 2012 21:32
door GW-tje
AL4? En ik dan? Wat zijn dan nu de prijzen?
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 21 feb 2012 22:02
door rijkie
Hallo, zoals JW-NHS al vertelde, degene met die 4 bak ben ik. Mijn olie was niet echt zwart maar zeer donker rood, dit komt ongetwijfeld omdat ik vorige week bij Jo al een paar liter olie heb laten verversen. Vandaag dus de gehele bak ongeveer 8 liter olie. Ik zou zeggen jongens die dit overwegen(net als vele bekende nederlanders, DOEN) Wat een verschil!!! De C5 schakelt als boter, zowel op als af. Vorige week merkte ik het al maar nu schakelt het wel heel heerlijk soepel. Wat een energie steken Johan en Brian in dit project, HULDE ( lijkt wel een reclame spot ) Het kostte hen heel wat tijd, niet de olie verversing op zich maar het wachten op de 60 graden die de bak moet hebben voor het juiste oliepeil. Mooi apparaat!! Er was echter nog een probleem namelijk het rammelen van de multiriem ( zie draadje krukaspoelie ) De rammel van toen zat er nog steeds in. Brian heeft met engelen geduld de oorzaak gevonden en opgelost. Na 3 keer de multiriem vervangen ( steeds verschillende ) spanrol vervangen en na alles geprobeerd te hebben, uiteindelijk de krukas poelie vervangen (dat was de boosdoener) Dus van meet af aan heeft de verkeerde krukaspoulie er in gezeten. ( geleverd door de dealer hier in spijkenisse) Dus voortaan bij problemen? Mijn eerste gang is dan naar Oldenhage, fijne garage!!
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 21 feb 2012 22:32
door Ronald
Ben er nog steeds niet van overtuigd, integendeel, dat de mate van zwartheid, of niet-roodheid, een goede indicatie is of je de olie wel of niet op tijd ververst hebt.
Mijn gok is dat de olie veel eerder voor het oog geheel zwart is dan de beoogde verversingstermijn, zeg 80-100k.
Maar goed, true or false, niet makkelijk te bewijzen.
Gr. Ronald
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 21 feb 2012 22:33
door Menno
Het is wel de eerste keer dat ik een verversing zeeeeer duidelijk merk, .....
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 22 feb 2012 00:51
door Oldenhage
Adapters AL4 zijn binnen, hebben we getest en dat werkt super. De tijd die we nu nodig hebben voor de verversing valt wel mee, alleen de tijd die we moeten wachten op de juiste temp is niet zo leuk. (misschien een dompelaar in de nieuwe olie hangen)
@Ronald, ik wil deze verversing aan bieden als een deel van onderhoud. Ik ben van mening dat gewoon verversen om de 80.000 kilometer de levensduur verlengd. Dat de bak na een verversing ook veel beter schakelt is een hele mooie bijkomstigheid.
De kwaliteit van de olie ga ik laten onderzoeken met het laboratorium van Total. Ik wil een aantal oliemonsters opsturen. Wil graag de kwaliteit van de olie weten na 100.000, 200.000 en 300.000. Wil dan graag weten wat de smerende, reinigende en koelende werking nog is van die olie. waarschijnlijk kunnen ze dan precies zeggen in welke olie wat wel en niet zit, wat er te veel of te weinig in zit ect. Kost wat geld, maar dan is het verhaal wel compleet. Weten we meteen of dat sealed for live echt voor het hele leven van de bak is.
De kleur van de olie verkoopt inderdaad mooi, maar is geen juiste graadmeter. (denk aan olie in een diesel of LPG motor)
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 22 feb 2012 02:01
door veerbol
Kijk, dan is het klokje rond..
Ben heeel benieuwd wat de resultaten worden na het onderzoek...
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 22 feb 2012 09:41
door EW
Oldenhage schreef:
De kwaliteit van de olie ga ik laten onderzoeken met het laboratorium van Total. Ik wil een aantal oliemonsters opsturen. Wil graag de kwaliteit van de olie weten na 100.000, 200.000 en 300.000. Wil dan graag weten wat de smerende, reinigende en koelende werking nog is van die olie. waarschijnlijk kunnen ze dan precies zeggen in welke olie wat wel en niet zit, wat er te veel of te weinig in zit ect. Kost wat geld, maar dan is het verhaal wel compleet. Weten we meteen of dat sealed for live echt voor het hele leven van de bak is.
Wederom hulde!
Goed bezig!
De kleur van de olie verkoopt inderdaad mooi, maar is geen juiste graadmeter. (denk aan olie in een diesel of LPG motor)
In mijn LPG-gebakje is de olie na het verversen ook al heel makkelijk te peilen....
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 22 feb 2012 19:43
door JW-C5
Mooi dat JO dit verder uit gaat eten
We zijn heeeeel benieuwd naar het resultaat.
Mbt het zwart worden van de olie, daarvan is de reden op zich wel duidelijk. Dat zijn de "restanten" van alle plaatkoppelingen die in de bak zitten, en die bij elke schakelhandeling wat van hun dikte verliezen.
Bij dieselauto's ligt dat wat anders, daar is het roet van verbrandingsresten die in de olie terecht komt, da's een heel andere substantie.
Boven een bepaalde hoeveelheid daarvan gaat de smerende werking van de olie stevig achteruit, de 1.6 HDi's laten dat zien.
Of dat dus ook het geval is bij de ATF zal moeten blijken.
Zeker is wél dat mijn bak duidelijk soepeler schakelt na door JO onderhanden genomen te zijn.
En de anderen bevestigen dat

Oftewel, voor mij is het duidelijk: als ik m'n C5 nog heb over 5 jaar, wordt 'ie opnieuw geflushed
Groet,
JW
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 22 feb 2012 21:29
door Menno
Het valt mij op dat " the day after " de bak nog beter aanvoelt ....
Nu eens naar de lange duur kijken.
Ben benieuwd naar de bevindingen van het lab.
Top Johan

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 22 feb 2012 21:45
door Breeze
Lees nog steeds met veel belangstelling mee met dit draadje, ondanks mijn ML5T

. Maar ja, eens een werktuigbouwer altijd een werktuigbouwer.
Wat mij van het hart moet is het volgende. Onderhoud en vooral revisie van een automaat is een kostbare zaak, weet ik uit eigen ervaring. De weinige echte specialisten zijn duur, maar ze leveren (meestal) ook goed werk voor het onderhoud aan een stukje gecompliceerde techniek.
Veel (de meeste?) automaatrijders hebben geen flauw benul van de gecompliceerdheid en worden ook nog in slaap gesust door een kreet van de fabrikant: "Sealed for Life".
Het gaat er op lijken dat regelmatig alle olie verversen een gunstige invloed heeft, waarschijnlijk op de levensduur en in ieder geval op de goede en soepele werking van een automaatbak. De zeer interessante olieanalyse-tests van Jo zullen daar verder uitsluitsel over geven.
De grote vraag is dan: waarom is deze volledige spoeltechniek niet veel eerder gemeengoed geworden
De hier beschreven spoelmachine is natuurlijk meer dan een pompje met wat aan- en afvoerleidingen en de aanpassingen voor de aansluitingen vergen wat uitzoekwerk. Maar het is ook geen rakettechniek!
Zou de autobranche en dan met name de automaat onderhouds- en revisie bedrijven hier een remmende invloed hebben en hebben gehad?
Mijn 2 centen.
Adri
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 22 feb 2012 21:48
door Oldenhage
Ik ben er ook over uit wat ik voorlopig voor het verversen ga vragen.
275 euro.
Dat is voor de 4HP20, AL4 en de AM6.
Ik weet dat het flink geld is, maar lever er ook kwaliteit voor.
En in vergelijking met de "collega's " op marktplaats heb ik toch wat plussen…
een verwarmde ruimte binnen, met koffie
tellers van de bak worden op de juiste manier gereset.
verversen gebeurt absoluut met de juiste olie.
Klepjes AL4 vervangen, icm met verversen 590 euro.
Verversen icm met andere werkzaamheden 255 euro.
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 22 feb 2012 21:49
door chathanky
@ Menno
Komt dat niet omdat je parameters zijn gereset? De bak is zich weer aan het inleren en voelt anders dan voor het verversen.
Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 22 feb 2012 21:55
door Menno
Nee, ik ben zo arrogant dat ik denk dat ik wel het verschil kan voelen/merken ( inmiddels al heel wat automaatjes in bezit gehad )
Waarbij ik bij sommige ook de bak wel eens heb laten resetten zonder olie verversing o.i.d.
Hij schakelt absoluut lekkerder

Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Geplaatst: 22 feb 2012 22:03
door chathanky
Met mijn korte ervaring heb ik waargenomen dat de bak handmatig altijd welsoepeltjes verloopt ook als de bak koud is, zowel voor als na het verversen is daar niets voelbaars aan veranderd.
De automaatstand is voor en na het verversen wel veranderd, de bak schakeld gemoedelijker na als voor de verversing. Na nu 3 weken na verversen merk ik dat de nukkigheid die de bak blijkbaar bekend is bij de koude start weer terug keert.
Het lijkt me niet dat na 3 weken de olie nu al de oorzaak zou zijn van het terugkerende schakelgedrag.