Pagina 26 van 100
Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 17 dec 2010 12:40
door SkyBuMp
Menno schreef:Heb de banden getest ( met beleid uiteraard ), maar sneeuwproef zijn ze zeer zeker, ook als je hard op de rem trapt, gaat allemaal prima, geen drama of schuiven, zelfs nu geen ESP lichtje te bekennen, dat heeft niets met ploeteren te maken

Als dit de winters van NL zijn ben ik iig definitief om ...
Bij het remmen hier ook geen ESP lampjes te zien maar wel bij volgas wegrijden

. Dan wordt het gas er gewoon afgehaald en optimaal gedoseerd zodat je constant tractie hebt.
Best fijn en foolproof rijden is dat.
Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 17 dec 2010 12:42
door EW
Die ene buurtbewoner die altijd zo lomp rijdt met zijn A4Avant bleek niet op winterbanden te rijden.
Het (matige) profiel van de Contiecontacts was in ieder geval goed te zien toen hij door de berger uit de sloot hier om de hoek werd gevist.
Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 17 dec 2010 12:45
door SkyBuMp
EW, foto's ?

Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 17 dec 2010 13:30
door EW
Vrouwlief vertelt net dat het niet de eerste was...
En nee: natuurlijk heb ik daar geen foto's van gemaakt.
Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 17 dec 2010 17:22
door SkyBuMp
Then it did not happen

Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 19 dec 2010 10:57
door Roman
EvilTwin schreef:Het plaatsen van banden met een te lage snelheidscodering is overal illegaal, alleen in Duitsland is men zo gewend aan winterbanden met te lage codering dat men al honderd jaar stickers plaatst om geen boete te krijgen of erger nog, van de weg gehaald te worden. Ze waren er simpelweg nooit in V, nu is dat echter geen excuus meer.
.
ik wist dat dit niet klopte voor belgie maar had de tekst nooit gevonden..
nu dus wel
4. WAT MET WINTERBANDEN OF SNEEUWKETTINGEN IN BELGIË?
Wij hebben in ons land geen specifieke regels over het gebruik van winterbanden, behalve dan voor wat betreft de Technische Controle. Als een voertuig is uitgerust met M + S-banden of winterbanden met een snelheidsindex lager dan die voorzien is door de constructeur, dan wordt de montage aanvaard van 1 oktober tot 30 april. Wel moet binnen het gezichtsveld van de bestuurder een goed leesbaar zelfklevend etiket zijn aangebracht dat de de maximumsnelheid voor die M+S-banden of winterbanden vermeldt. Dit etiket moet niet noodzakelijk worden verwijderd als het voertuig later wordt uitgerust met banden met een hogere snelheidsindex.
Let op: moet je tijdens de periode van 1 oktober tot 30 april naar de jaarlijkse keuring en doe je dat met winterbanden, dan is er geen probleem. Doe je dat buiten die periode, dan wordt je verplicht tot een herkeuring. Behalve als de bandenindex van de winterbanden identiek is aan die voorzien door de constructeur van de normale banden.
Over sneeuwkettingen vind je in de Belgische wetgeving nog minder terug. Artikel 81.4.4. van het verkeersreglement zegt: slechts bij sneeuw of ijzel mogen de banden van sneeuwkettingen voorzien worden.
Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 19 dec 2010 11:48
door Menno
ESP lampje vrolijk z'n werk zien doen op weg naar A'dam gisteren, snelweg was redelijk, maar wel hier en daar gladde stukken met ijs op de weg, A'dam was slechter dan Utrecht, wederom blij met de wb's

Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 19 dec 2010 13:03
door T hijs
Maar EvilTwin, wat is nu de afhankelijkheid tussen loadindex/snelheidsindex. Want voor een Ph2 2.0 HDi Break moet je volgens Citroen 93W monteren. Die is er niet in winterbanden dus dan ga je kijken wat er wel is maar als er een afhankelijkheid tussen die 2 is dan voldoet een 93V toch ook (waarschijnlijk) niet? Dan zou je al meer richting een 97V moeten?
Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 19 dec 2010 16:48
door Ronald
Gisteravond het stukje Rhoon-Ambacht over A15/A16 moeten rijden.
Dat was geen feest op zomerbanden kan ik je verzekeren. Met een gangetje van 30-40 naar huis, maar ze komen je wel voorbijstuiven met 80. Met winterbanden neem ik dan maar aan, maar toch.
Tot overmaat van ramp besloten om de ruiten ook maar even te sproeien. Met genoeg anti-vries erin lukte dat prima, maar de boel vroor gelijk vast aan de ruitenwisserbladen. Gevolg nauwelijks meer rubber tegen de ruit en zeer slecht zicht. Was blij dat ik thuis was.
gr. Ronald
Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 19 dec 2010 17:28
door EvilTwin
Ronald schreef:Gisteravond het stukje Rhoon-Ambacht over A15/A16 moeten rijden.
Dat was geen feest op zomerbanden kan ik je verzekeren. Met een gangetje van 30-40 naar huis, maar ze komen je wel voorbijstuiven met 80. Met winterbanden neem ik dan maar aan, maar toch.
vreemd, ik heb gisteren dik 400km gedaan, waaronder 2x A15/A16 op "zomerbanden" (lees achter regenbanden, voor semi-slicks) en behalve dan mijn eigen oprit zonder noemenswaardige problemen. Alleen in de drukte rond Den Haag langzaam gereden (50 à 60) Daarentegen komen hier in de heuvels op bepaalde plekken mensen met winterbanden óók niet omhoog, dus omrijden zodat je van de goede kant aan komt.
Maar EvilTwin, wat is nu de afhankelijkheid tussen loadindex/snelheidsindex.
in principe hoeft er geen verband te zijn, maar banden zijn ontworpen met een bepaald formaat/gebruik auto's in gedachte dus een R16 in Y is meestal 90 à 105, waarbij 90 te weinig is voor een C5 en 105 net genoeg voor een C5-3. Een R16 Q is eerder 110 omdat die bedoeld is voor zware bestelbusjes.En beide moet kloppen.
Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 19 dec 2010 19:14
door Ronald
EvilTwin schreef:vreemd, ik heb gisteren dik 400km gedaan, waaronder 2x A15/A16 op "zomerbanden" (lees achter regenbanden, voor semi-slicks) en behalve dan mijn eigen oprit zonder noemenswaardige problemen.
Wij hadden ook geen problemen op de heenweg, rond 20:00 uur. Na het fraai uitgevoerde Weihnachtsoratorium, met meer dan toepasselijke sneeuwval, was de terugweg om 22:30 uur als omschreven.
gr. Ronald
Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 20 dec 2010 08:35
door Maarten
De grip op mijn (zomer)Fulda's is niet super in deze weersomstandigheden, en ik kan de auto bij onse in de straat echt wel laten slippen. Maar ik heb niet het idee dat het onverantwoord is om de weg op te gaan.
De belangrijkste factor, dat heb ik wel gezien met het stuk thuis-Antwerpen v.v. dit weekeinde, en naar werk vanochtend, is de bestuurder. Wie zo idioot is met 120 km/u over een volledig besneeuwde linker rijbaan de rest van het verkeer (dat 60 km/u rijdt) voorbij te stuiven is geen knip voor de neus waard...
Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 20 dec 2010 11:22
door Nosmo King
Ik reed vanochtend om 7 uur naar mijn werk met een frisse -8 op de buitentemperatuurmeter van de auto. Nog veel sneeuw hier in Brabant zelfs op de doorgaande wegen, dus weer in mijn nopjes met de winterbanden. Komt er een motorrijder op een custom met twee voetjes aan de vloer het besneeuwde kruispunt over rijden richting snelweg.

Mijn bek viel toch wel ff open.
Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 20 dec 2010 12:01
door Peebee
Dat meen je niet, een MOTORrijder????
Die is echt levensmoe zeg, of had ie winterbanden
Peter
Re: Winterbanden topic ...
Geplaatst: 20 dec 2010 12:02
door Harm
Snowboots?